a) e törvény hatálya alá tartozó fizetési kötelezettség tekintetében az adóssal vagy adóstárssal egyetemlegesen felelős, de az 5. pont értelmében nem minősül adóstársnak,
b) kezes, abban az esetben..." />

T/6631. számú törvényjavaslat indokolással - A természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2015. évi CLXVI. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény (a továbbiakban: Are. tv.) 5. § 18. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény és az e törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabály alkalmazásában:)
"18. egyéb kötelezett: az a természetes személy, aki
a) e törvény hatálya alá tartozó fizetési kötelezettség tekintetében az adóssal vagy adóstárssal egyetemlegesen felelős, de az 5. pont értelmében nem minősül adóstársnak,
b) kezes, abban az esetben...

T/6631. számú törvényjavaslat indokolással - A természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény módosításáról
2015. évi CLXVI. törvény
1. §
A természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény (a továbbiakban: Are. tv.) 5. § 18. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény és az e törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabály alkalmazásában:)
"18. egyéb kötelezett: az a természetes személy, aki
a) e törvény hatálya alá tartozó fizetési kötelezettség tekintetében az adóssal vagy adóstárssal egyetemlegesen felelős, de az 5. pont értelmében nem minősül adóstársnak,
b) kezes, abban az esetben, ha az 5. pont értelmében nem minősül adóstársnak,
c) zálogkötelezett (az adós tartozását biztosító zálogszerződés zálogkötelezettje),"
2. §
Az Are. tv. 17. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az adósnak a bírósági adósságrendezési eljárás kezdeményezését megelőzően bíróságon kívüli adósságrendezést kell kezdeményeznie, ezt a kezdeményezését benyújthatja írásban a főhitelezőnél is."
3. §
Az Are. tv. 74. §-a a következő (3a) és (3b) bekezdéssel egészül ki:
"(3 a) Ha a jelzálogjoggal biztosított ingatlan értékesítésére az adósságrendezési eljárás alatt nem kerül sor, a (3) bekezdés a) pontja szerinti kiemelt hitelezői követelések esetén, ha a jelzáloggal biztosított hitelszerződés, pénzügyi lízingszerződés - ide értve a 19. § (2) bekezdés d) pontja alapján kötött hitel- és pénzügyi lízingszerződést is - futamideje az öt éves adósságtörlesztési szakasz alatt még nem járna le, az adósságtörlesztési tervet úgy kell elkészíteni, hogy a hitelezői követelések megtérülése ezen futamidő végéig érje el a forgalmi érték mértékét. Ha az említett szerződéseket a pénzügyi intézmény az adósságrendezési eljárás kezdeményezését megelőzően felmondta, akkor a felmondást megelőzően érvényes futamidőt - vagy ha a pénzügyi intézmény a felmondást követően a részletfizetési megállapodásban hosszabb fizetési határidőt engedélyezett, akkor ezt az időtartamot - kell e § tekintetében futamidőként figyelembe venni.
(3b) A (3a) bekezdés szerinti esetekben a törlesztési tervben az adósságtörlesztési szakasz lejártát követő, a futamidő lejártáig terjedő időszakra vonatkozó törlesztő részleteket az adósságrendezési eljárás kezdeményezésekor érvényes szerződésben - már felmondott szerződés esetén a pénzügyi intézménnyel kötött részletfizetési megállapodásban - meghatározott feltételekkel kell figyelembe venni."
4. §
Az Are. tv. 86. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Az adósságrendezés időszakánál hosszabb futamidejű jelzáloghitelszerződések és a lakóingatlanra kötött pénzügyi lízingszerződések tekintetében a jogerős mentesítő határozat kézhezvételét követően az adós a futamidő lejártáig még esedékessé váló, az egyezségben vagy adósságrendezési határozatban meghatározott összegeket köteles megfizetni."
5. §
Az Are. tv. a következő 104/A és 104/B. §-al egészül ki:
"104/A. § (1) A 104. § (1) és (2) bekezdés szerinti személyek a 104. § (3) bekezdésében meghatározott határidők elteltét követően is kezdeményezhetnek adósságrendezési eljárást 2016. március 1. napjáig, ez azonban nem érinti a 104. § (5)-(7) bekezdésben foglaltak alkalmazását.
(2) A 2016. március 1-jei határidő elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye.
104/B. § E törvénynek a természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény módosításáról szóló 2015. évi ..... törvénnyel (a továbbiakban: 2015. évi ... törvény) megállapított 5. § 17., 18., és 24. pontját, 6. § (3) bekezdését, 19. § (2) bekezdés d) pontját, 26. § (6) bekezdését, 32. § (1) bekezdését, 74. § (3a), (3b), (4)-(6) bekezdését, 86. § (1), (1a) és (2) bekezdését, 96. § (5) bekezdését, 104. § (2) és (3) bekezdését, valamint 104/A. §-át a 2015. évi ... törvény hatályba lépését megelőzően kezdeményezett adósságrendezési eljárásokban is alkalmazni kell."
6. §
Az Are. tv.
a) 5. § 17. pontjában a "végrehajtható okirattal vagy számlával igazolt," szövegrész helyébe a "végrehajtható okirattal, számlával vagy más számviteli bizonylattal igazolt," szöveg,
b) 5. § 24. pontjában a "vagy pénzügyi vállalkozás" szövegrész helyébe a "vagy az olyan pénzügyi vállalkozás" szöveg,
c) 6. § (3) bekezdésében az "az adósságrendezés kezdeményezése benyújtásának időpontja" szövegrész helyébe az "a 25. § (4) bekezdés szerinti hirdetmény közzétételének napja" szöveg,
d) 19. § (2) bekezdés d) pontjában a "pénzügyi lízingszerződést kíván kötni azzal, hogy a módosított lízingdíj" szövegrész helyébe a "pénzügyi lízingszerződést vagy hitelszerződést kíván kötni azzal, hogy a lízingdíj, illetve a törlesztő részletek" szöveg,
e) 26. § (6) bekezdésében az "újabb hitel- vagy kölcsönszerződést nem köthet," szövegrész helyébe az "újabb hitel- vagy kölcsönszerződést - ha e törvény kivételt nem tesz -nem köthet," szöveg,
f) 32. § (1) bekezdésében a "22. § (4) bekezdés, 23. § (2) bekezdés vagy a 31. § (5) bekezdés" szövegrész helyébe a "21. § (1) és (2) bekezdése, a 22. § (4) bekezdése, a 23. § (2) bekezdése, a 25. § (2) és (3) bekezdése, a 26. § (12) bekezdése, illetve a 31. § (5) bekezdése" szöveg,
g) 74. § (4) és (5) bekezdésében a "(3) bekezdés szerinti" szövegrész helyébe a "(3) bekezdés, illetve a (3a) bekezdés szerinti" szöveg,
h) 74. § (6) bekezdésében a "(3) bekezdés a) pontja" szövegrész helyébe a "(3) bekezdés a) pontja, illetve a (3a) bekezdés" szöveg,
i) 86. § (1) bekezdésében
a "követelései megszűnnek," szövegrész helyébe a "követelései megszűnnek - ide nem értve az adósságrendezés időszakánál hosszabb futamidejű jelzáloghitel szerződés és a lakóingatlanra kötött pénzügyi lízingszerződések tekintetében az adósságrendezés lezárását követően az (1a) bekezdés alapján meghatározott futamidő lejártáig még esedékessé váló, az egyezségben vagy adósságrendezési határozatban meghatározott összegeket -," szöveg,
j) 86. § (1) és (2) bekezdésében a "74. § (3) bekezdés szerinti" szövegrész helyébe a "74. § (3) bekezdés - 74. § (3a) bekezdés figyelembevételével kiszámított - szerinti" szöveg,
k) 96. § (5) bekezdésében a "megfizetett nyilvántartásbavételi díj" szövegrész helyett a "megfizetett nyilvántartásbavételi díj és követeléskezelési díj" szöveg,
l) 104. § (2) bekezdésében a "helytállni köteles adóstárs, dologi kötelezett, kezes" szövegrész helyébe a "helytállni köteles, az 5. § 5. pont rendelkezései szerint adóstársnak nem minősülő természetes személy, a dologi kötelezett és a kezes" szöveg,
m) 104. § (3) bekezdésében az "(1) bekezdés szerinti" szövegrész helyébe az "(1) és (2) bekezdés szerinti" szöveg
lép.
7. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Indokolás
Általános indokolás
A törvényjavaslat célja a természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény, azaz az ún. magáncsőd törvény (a továbbiakban: Are. tv.) kis terjedelmű módosítása, és ebben az első ütemben kezdeményezhető adósságrendezési eljárások megindítására egy egyszeri póthatáridő biztosítása 2016. március 1-jéig. A póthatáridő engedélyezése lehetővé teszi, hogy azok is kezdeményezhessenek adósságrendezési eljárást, akik a most hatályos törvényi rendelkezések szerinti határidőket már túllépték.
A törvényben biztosított póthatáridő nem érinti az Are. tv. 104. § átmeneti rendelkezéseiben a végrehajtások és végrehajtáson kívüli értékesítések folytatására vonatkozó törvényi határidőket és az említett eljárásokra vonatkozóan ott megállapított sajátos szabályokat.
Részletes indokolás
1. §-hoz
Az Are. tv. 5. § 18. pontjában egyéb kötelezett fogalmánál indokolt egyértelművé tenni, hogy azok csak természetes személyek lehetnek.
2. §-hoz
Az Are. tv. 17. § (1) bekezdésében indokolt az adós számára a választási lehetőséget biztosítani arra, hogy kívánja-e közvetlenül a főhitelezőnél benyújtva a bíróságon kívüli adósságrendezést kezdeményezni, vagy ezeket az iratokat a Csődvédelmi Szolgálat útján terjeszti elő. A módosítás nem érinti a főhitelezőnek az Are. tv. 20. § (3) bekezdése szerinti kötelezettségét, és azt sem, hogy ezekben az esetekben is sor kerül a bíróságon kívüli adósságrendezési eljárásra, ha van főhitelező. A módosítás ugyanakkor csökkenti a pénzügyi intézmények indokolatlan adminisztrációs terheit és ezzel gyorsítja az eljárások kezdeményezését.
3. §-hoz
A bírósági adósságrendezés időszaka főszabályként öt évig tart. Vannak azonban ennél jóval hosszabb futamidejű jelzálog-, illetve lakóingatlanra kötött pénzügyi lízing ügyletek, amelyekre nézve kiegészítő szabályok beépítése indokolt, hiszen sem az adós, sem a hitelező számára nem lenne előnyös a futamidő bírósági adósságtörlesztési határozattal történő lerövidítése, sem pedig az adósságrendezési eljárás időtartamának a futamidő lejártáig történő meghosszabbítása. Erre tekintettel a törvénymódosítás az Are. tv. 74. §-ának kiegészítésével kimondja, hogy az adós lakhatását biztosító ingatlanra vonatkozó jelzálog- vagy pénzügyi lízingszerződés hitelezője számára a követelése törvényben előírt minimális megtérülését csak a futamidő végéig kell biztosítani, ennek figyelembe vételével kell az adósságtörlesztési tervet elkészíteni.
Ha az említett szerződések már korábban felmondásra kerültek, az adóst akkor is megilleti az a kedvezmény, hogy a hitelező számára a forgalmi érték összegéig terjedő minimális megtérülést olyan időszak alatt teljesítse, ami megfelelne a futamidő hosszának.
4. §-hoz
A bírósági mentesítő határozat az adósságrendezési időszakot zárja le. Az adósságrendezés időszakánál hosszabb futamidejű jelzáloghitel-, pénzkölcsön- és a lakóingatlanra kötött pénzügyi lízingszerződések tekintetében azonban indokolt egyértelművé tenni az Are. tv. 86. § -ában, hogy az adós a mentesítő határozattól függetlenül a futamidő lejártáig még esedékessé váló, az egyezségben vagy adósságrendezési határozatban meghatározott törlesztő részletek megfizetésére köteles. Ily módon lehet ugyanis biztosítani az adósságtörlesztési tervben jóváhagyott és kiszámított minimális megtérülési összeget a hitelező számára.
5. §-hoz
Az Are. tv. új 104/A. §-ában az első ütemben megindítható adósságrendezési eljárások kezdeményezésére egy egyszeri póthatáridőt ad a jogalkotó 2016. március 1-jéig. A póthatáridő azt célozza, hogy azok is kezdeményezhessenek adósságrendezési eljárást, akik a most hatályos törvényi rendelkezések szerinti határidőket esetleg már túllépték.
A póthatáridő nem érinti az Are. tv. most hatályos átmeneti rendelkezéseiben a végrehajtások és végrehajtáson kívüli értékesítések továbbfolytatására vonatkozó törvényi határidőket és az említett eljárásokra vonatkozóan ott megállapított sajátos szabályokat.
Az Are. tv. új 104/B. §-a a jelen törvénymódosítás átmeneti rendelkezéseit állapítja meg. A módosításokat a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell. A módosuló rendelkezések nem érintik hátrányosan sem a hiteladósokat, sem a hitelezőket.
6. §-hoz
A törvényjavaslat 5. §-a - a jelen törvényjavaslat szerinti módosításokkal összefüggő kiegészítésekkel és pontosító rendelkezésekkel - az Are. tv. rendelkezéseinek koherenciáját biztosítja.
7. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz, a módosítás a kihirdetést követő napon hatályba lép, így lehet a leghatékonyabban elérni a jogpolitikai célt.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.