adozona.hu
T/6627. számú törvényjavaslat indokolással - A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény módosításáról
T/6627. számú törvényjavaslat indokolással - A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2015. évi CLXXI. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény (a továbbiakban: Cstv.) 27/A. § (4) bekezdés b) pont bi) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában a felszámolót és a felszámolóbiztost érintő kizárási okok:
b) Nem jelölhető ki felszámolóbiztosnak az a személy)
"bi) aki a felszámolás elrendelésének - felmentett felszámolóbiztos helyett kijelölt új felszámolóbiztos esetén pedig a kijelölésének - időpontjában a felszámoló szervezet...
(E törvény alkalmazásában a felszámolót és a felszámolóbiztost érintő kizárási okok:
b) Nem jelölhető ki felszámolóbiztosnak az a személy)
"bi) aki a felszámolás elrendelésének - felmentett felszámolóbiztos helyett kijelölt új felszámolóbiztos esetén pedig a kijelölésének - időpontjában a felszámoló szervezet által foglalkoztatott felszámolóbiztosként nincs bejegyezve a felszámolók névjegyzékébe, vagy a 27/A. § (6a) bekezdése szerinti hatósági nyilvántartásba, vagy a 66. § (6) bekezdése alapján vezetett hatósági nyilvántartásba,"
"(6a) Ha e törvény másképpen nem rendelkezik, nem kell felmenteni a folyamatban lévő eljárásban azt a vagyonfelügyelőt vagy felszámolót, amely megfelelt a (2) bekezdés szerinti feltételeknek, de a pályázati keretszám miatt nem került be a felszámolók névjegyzékébe. Az e bekezdés hatálya alá tartozó felszámolókról a felszámolók névjegyzékét vezető szerv közhiteles hatósági nyilvántartást vezet, ugyanolyan adattartalommal, mint a névjegyzékbe felvett felszámolókról, továbbá ellátja a szakmai beszámoltatásukkal és hatósági ellenőrzésükkel összefüggő feladatokat is. Ezekre a felszámolókra és az e törvényben meghatározott végzettséggel, képesítéssel, szakképesítéssel rendelkező tagjaikra, foglalkoztatottjaikra (ide értve az általuk kinevezett felszámolóbiztosokat is) az e törvényben és a felszámolók névjegyzékéről szóló kormányrendeletben meghatározott követelmények irányadók."
(2) A Cstv. 27/A. §-a a következő (6b) bekezdéssel egészül ki:
"(6b) A nyilvántartó szerv a 27/C. § (5) bekezdésben foglaltak esetén a (6a) bekezdés szerinti felszámoló szervezetet az ott meghatározott mértékű bírsággal sújthatja. Ha a (6a) bekezdés hatálya alá tartozó felszámoló szervezetet súlyos vagy ismétlődő jogszabálysértés miatt a csődeljárásban vagy felszámolási eljárásban eljáró bíróság egy éven belül legalább két ügyben vagy két éven belül legalább három ügyben felmentette, továbbá ha csődeljárásban, felszámolási eljárásban vagy helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásában eljáró bíróság a (6a) bekezdés hatálya alá tartozó felszámoló szervezetet két éven belül legalább háromszor jogszabálysértés vagy mulasztás miatt jogerősen pénzbírsággal sújtotta, akkor - a felszámolók névjegyzékét vezető szerv értesítése alapján - a többi folyamatban lévő eljárásból is az eljáró bíróság által felmentésre kerülnek. A felmentésről szóló végzést a névjegyzéket vezető szerv értesítésének kézhezvételétől számított 15 napon belül kell meghozni."
(3) A Cstv. 27/A. §-a a következő (6c) bekezdéssel egészül ki:
"(6c) Törölni kell a hatósági nyilvántartásból a (6a) bekezdés hatálya alá tartozó felszámolót, ha valamennyi folyamatban lévő csődeljárás, felszámolási eljárás jogerősen lezárult. Az erről szóló adatot a felszámolónak kell bejelentenie a névjegyzéket vezető szervnek, a jogerős végzés kézhezvételétől számított 8 napon belül. Az adatszolgáltatás késedelmes teljesítése vagy elmulasztása esetén a bíróság a felszámoló vezetőjére 50 000 Ft-tól 100 000 forintig terjedő bírságot szabhat ki."
"27/D. § (1) A felszámolók névjegyzékét vezető szerv az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter által vezetett minisztérium önálló szervezeti egysége, amely hatósági tevékenysége során minden más szervtől független, és a feladatkörébe tartozó hatósági ügyek tekintetében nem utasítható.
(2) A felszámolók névjegyzékét vezető szerv által - az új felszámolói névjegyzék felállításával, a felszámolók névjegyzékébe való felvétellel, a felszámolói névjegyzék és a feladatkörébe tartozó hatósági nyilvántartások vezetésével összefüggésben, valamint a hatósági ellenőrzés során - hozott közigazgatási hatósági döntéssel szemben nincs helye fellebbezésnek."
"(6) Az elektronikus árverés eredményének megállapításáról, valamint az elektronikus pályázat értékeléséről készült jegyzőkönyv másolatát - kérelemre - a licitáló és az elővásárlásra jogosult részére is meg kell küldeni. A licitálók és az elővásárlásra jogosultak részére megküldött jegyzőkönyvben a licitálók személyes adatait megismerhetetlenné kell tenni, és a licitálókat egyedi azonosító számukkal kell szerepeltetni."
"(6) A 2014. évi XV. törvénnyel módosított 27/C. § (1a) bekezdés szerinti szakmai továbbképzési kötelezettségnek először 2016. június 30-ig kell eleget tenni, és a továbbképzésen való részvételről kiállított dokumentumot 2016. július 31-ig kell a felszámolók névjegyzékét vezető hatóságnak megküldeni."
"83/N. § E törvénynek a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény módosításáról szóló 2015. évi ... törvénnyel (a továbbiakban: 2015. évi ... törvény) megállapított 27/D. §-ában foglaltakat a 2015. évi ... törvény hatálybalépésekor folyamatban lévő és a megismételt közigazgatási hatósági eljárásokban, a 49/E. § (6) bekezdését pedig a 2015. évi . törvény hatálybalépésekor folyamatban lévő elektronikus értékesítési eljárásokban is alkalmazni kell."
(Felhatalmazást kap az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter, hogy az igazságügyért felelős miniszterrel egyetértésben rendeletben állapítsa meg)
"c) a felszámolási és vagyonfelügyeleti szakirányú szakképzettséggel rendelkező személyek kötelező szakmai továbbképzésének megszervezésére és teljesítésére vonatkozó részletes szabályokat."
A felszámolók névjegyzékéről szóló 114/2006. (V. 12.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Fnj. Korm. rendelet) szerint a felszámolói névjegyék vezetése (az új névjegyzék felállítása, a névjegyzékbe való felvétel, a névjegyzékkel kapcsolatos adatváltozások bejegyzése), illetve a hatósági ellenőrzés során a felszámolók névjegyzékét vezető hatóság a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) szabályai szerint jár el. Jelen törvénymódosítás kimondja - és a törvénymódosítással egyidejűleg az Fnj. Korm. rendelet is akként módosul -, hogy a felszámolók névjegyzékét vezető hatóságként az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter helyett, az általa vezetett minisztérium - hatósági ügyek tekintetében nem utasítható - önálló szervezeti egysége jár el. Tekintettel arra, hogy a hatósági jogkör eddigi gyakorlója - az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter - helyett egy, a hatósági ügyek tekintetében nem utasítható önálló szervezeti egység jár el, a Cstv.-ben is rögzíteni szükséges, hogy a felszámolói névjegyzéket vezető szervezet által hozott közigazgatási hatósági döntések fellebbezéssel nem, csak bírósági felülvizsgálat keretében támadhatók meg. A törvényjavaslat kiegészíti a Cstv. szabályait, és kimondja, hogy ezen eljárások során hozott közigazgatási hatósági döntésekkel szemben önálló fellebbezésnek nincs helye, vagyis a közigazgatási hatósági eljárás egyfokú, és a közigazgatási döntéssel szemben a Ket. rendelkezései szerint közvetlenül bírósági felülvizsgálat kezdeményezhető.
A felszámolási eljárásban esedékes, árverés és pályázat útján történő értékesítések 2015. január 1-jétől kizárólag elektronikusan, a Cstv. 49/E. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján elfogadott, a felszámolási eljárásban az adós vagyontárgyainak elektronikus értékesítéséről szóló 17/2014. (II. 3.) Korm. rendelet szerinti Elektronikus Értékesítési Rendszer alkalmazásával folytathatók le. Az elektronikus árverésre és pályázatra vonatkozó speciális szabályokat egyfelől a Cstv. 49/E. §-a, másfelől a hivatkozott kormányrendelet tartalmazza. A törvényjavaslat a Cstv.-nek az elektronikus árverésre és pályázatra vonatkozó szabályait egészíti ki azzal, hogy az árverés eredményének megállapításáról, valamint a pályázat értékeléséről készült jegyzőkönyvet kérelemre a licitáló részére is meg kell küldeni. Kiemelt érdek fűződik ugyanis ahhoz, hogy az árverésen vagy pályázaton részt vevő licitálók az árverés eredményének megállapításáról, illetve a pályázat értékeléséről szóló jegyzőkönyvet megismerhessék, és ezáltal teljes körű információval rendelkezzenek arról, hogy az értékesítési eljárás eredményének megállapítása milyen szempontok szerint történt, annak során a felszámoló a jogszabályi rendelkezéseket megtartotta-e.
Az előterjesztés a Cstv. 83/K. § (6) bekezdésének módosításával - méltányos módon -kiterjeszti a felszámolási és vagyonfelügyeleti szakirányú szakképzettséggel rendelkező személy által teljesítendő szakmai továbbképzési kötelezettség határidejét akként, hogy a továbbképzési kötelezettségnek először 2016. június 30-ig kell eleget tenni. A módosítás felhatalmazza az állami vagyon felügyeletéért felelős minisztert, hogy - az igazságügyért felelős miniszterrel egyetértésben - rendeletben állapítsa meg a felszámolóbiztosok szakmai továbbképzésének megszervezésére és lebonyolítására vonatkozó részletszabályokat.