T/5031. számú törvényjavaslat indokolással - Az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók munkabérének védelme érdekében az iskolaszövetkezetek számára fizetendő minimális szolgáltatási díjról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országgyűlés az iskolaszövetkezetek működési fedezetének biztosítása, s ezáltal az iskolaszövetkezeti tagok munkabérének biztonságos kifizetése érdekében a következő törvényt alkotja:
E törvény alkalmazásában:
a) y: minimális szolgáltatási díj, amely levonás, visszatérítés vagy kedvezmény útján nem csökkenthető;
b) x: jogszabályban meghatározott kötelező legkisebb összegű munkabér (minimálbér) vagy garantált bérminimum órabérben megállapítva.
Az iskolaszövetkezet által kapott szolgálta...

T/5031. számú törvényjavaslat indokolással - Az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók munkabérének védelme érdekében az iskolaszövetkezetek számára fizetendő minimális szolgáltatási díjról
2015. évi ... törvény az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók munkabérének védelme érdekében az iskolaszövetkezetek számára fizetendő minimális szolgáltatási díjról
Az Országgyűlés az iskolaszövetkezetek működési fedezetének biztosítása, s ezáltal az iskolaszövetkezeti tagok munkabérének biztonságos kifizetése érdekében a következő törvényt alkotja:
1. §
E törvény alkalmazásában:
a) y: minimális szolgáltatási díj, amely levonás, visszatérítés vagy kedvezmény útján nem csökkenthető;
b) x: jogszabályban meghatározott kötelező legkisebb összegű munkabér (minimálbér) vagy garantált bérminimum órabérben megállapítva.
2. §
Az iskolaszövetkezet által kapott szolgáltatási díj 85%-a az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók részére járó munkabér, illetve egyéb bérjellegű juttatás összegét foglalja magában. Az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók munkabérének védelme érdekében az iskolaszövetkezet számára kifizetendő minimális szolgáltatási díj nettó összege:
y = x:0,85 = x* 1,178
3. §
Az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók munkabérének védelme érdekében az iskolaszövetkezet számára kifizetendő minimális szolgáltatási díjra vonatkozó rendelkezések betartását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal jogosult ellenőrizni.
4. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
Magyarországon évente átlagosan 180-200 ezer diák (tanuló, hallgató) vállal valamilyen alkalmi munkát, akiknek jelentős része, legalább 130.000 fő iskolaszövetkezetekben dolgozik. Az iskolaszövetkezeti foglalkoztatás speciális, atipikus foglalkoztatási forma, amely éppen rugalmassága miatt képes a tagok igényeihez, képzettségéhez és időbeosztásához igazodva, munkatapasztalatot és legális pénzkereseti lehetőséget biztosítani a tanulóknak, hallgatóknak.
Az iskolaszövetkezet célja, hogy tagjainak jövedelemszerzési lehetőséget biztosítson, rendeletetése a tanulók, hallgatók munkalehetőségeinek megteremtése. Az iskolaszövetkezetek ennek a célnak és rendeltetésnek megfelelően működnek, évente kb. 130.000 tanulói, hallgatói jogviszonyban álló fiatal számára biztosítanak rugalmas, tanulmányaikhoz igazodó munkalehetőséget. Ez a cél összhangban áll a Kormány azon törekvésével, amely a fiatal munkavállalók elhelyezkedését állami eszközökkel, járulékkedvezményekkel és egyéb módon igyekszik előremozdítani. Ez a pozitív megkülönböztetés megfelel az Alaptörvényben foglalt alkotmányos elveknek, amelyek alapján az Államnak lehetősége van arra, hogy az esélyegyenlőség előmozdítása érdekében egyes hátrányos helyzetű csoportokat pozitívan megkülönböztessen. (Alaptörvény XV. cikk (4) bekezdés: "Magyarország az esélyegyenlőség megvalósulását külön intézkedésekkel segíti.") A fiatalkori munkanélküliség visszaszorítása, a fiatalok foglalkoztatásának minél szélesebb körű megvalósítása érdekében az Állam - ezen elvek figyelembe vételével - már eddig is számos intézkedést hozott és vélhetően a jövőben is sor kerül hasonló kedvezmények bevezetésére.
Az iskolaszövetkezetek létezése, azaz 1983 óta tapasztalati tény ezen szektorban, hogy az iskolaszövetkezetek fenntartásához, működésük biztosításához szükséges minimális fedezet az iskolaszövetkezetek nettó árbevételének 15 %-a. Ennek következtében az iskolaszövetkezetek a tagjaik számára maximum a nettó árbevételük 85 %-át tudják kifizetni. Az erős piaci verseny által kierőszakolt árversenyt látva kijelenthető, hogy az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók munkabérének védelme érdekében szükséges meghatározni az iskolaszövetkezet számára a megbízók, megrendelők által kifizetendő minimális szolgáltatási díjat annak érdekében, hogy az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók jelen törvényjavaslat által is biztosítottan megkaphassák a Kormány által rendeletben elrendelt kötelező legkisebb munkabért (minimálbért) vagy az arra irányuló feltételek megléte esetén garantált bérminimumot órabérben megállapítva.
Jelen törvényjavaslat az iskolaszövetkezetek működési fedezetének biztosítása, s ezáltal az iskolaszövetkezeti tagok munkabérének biztonságos kifizetése érdekében került az Országgyűlésnek benyújtásra.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A törvényjavaslat alkalmazásához szükséges matematikai képlet tényezői kerülnek itt meghatározásra.
A 2. §-hoz
Az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók munkabérének védelme érdekében szükséges meghatározni az iskolaszövetkezet számára kifizetendő minimális szolgáltatási díjat annak érdekében, hogy az iskolaszövetkezeti tag munkavállaló jelen törvény által is biztosítottan megkaphassa a Kormány által rendeletben elrendelt kötelező legkisebb munkabért (minimálbért) vagy az arra irányuló feltételek megléte esetén garantált bérminimumot órabérben megállapítva. Mivel az iskolaszövetkezet fenntartásához, működésének biztosításához szükséges minimális fedezet az iskolaszövetkezet nettó árbevételének 15 %-a, ezért az iskolaszövetkezet a tagjai számára maximum a nettó árbevételének 85 %-át tudja kifizetni. Így az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók munkabérének védelme érdekében az iskolaszövetkezet számára kifizetendő minimális szolgáltatási díj nettó összege egy matematikai képletben került meghatározásra, ahol az y a kötelezően alkalmazandó minimális nettó szolgáltatási díj, mely semmilyen levonás, visszatérítés, rabatt vagy kedvezmény útján nem csökkenthető, az x a Kormány által rendeletben elrendelt kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) vagy az arra irányuló feltételek megléte esetén garantált bérminimum órabérben megállapítva, s amely az előbb említett 85-15 % mértékű fedezeti arányt tartalmazza.
A 3. §-hoz
Az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók munkabérének védelme érdekében az iskolaszövetkezet számára kifizetendő minimális szolgáltatási díjra vonatkozó rendelkezések betartását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal jogosult ellenőrizni.
A 4. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.