a) a közfoglalkoztatottak számával a közfoglalkoztatónak a foglalkoztatás megkezdését megelőző hathavi - közfoglalkoztatottak nélkül számított - átlagos statisztikai állományi létszáma bővüljön,
b) a támog..." />

T/4842. számú törvényjavaslat indokolással - A közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvénynek a közalkalmazottak és a közszféra munkavállalói munkakörülményeinek védelmében szükséges módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény 1. §-a a következő (2c)-(2e) bekezdésekkel egészül ki:
"(2c) A közfoglalkoztatás támogatásáról szóló jogszabály alapján nyújtott támogatás feltétele, hogy
a) a közfoglalkoztatottak számával a közfoglalkoztatónak a foglalkoztatás megkezdését megelőző hathavi - közfoglalkoztatottak nélkül számított - átlagos statisztikai állományi létszáma bővüljön,
b) a támog...

T/4842. számú törvényjavaslat indokolással - A közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvénynek a közalkalmazottak és a közszféra munkavállalói munkakörülményeinek védelmében szükséges módosításáról
2015. évi ... törvény a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvénynek a közalkalmazottak és a közszféra munkavállalói munkakörülményeinek védelmében szükséges módosításáról
1. §
A közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény 1. §-a a következő (2c)-(2e) bekezdésekkel egészül ki:
"(2c) A közfoglalkoztatás támogatásáról szóló jogszabály alapján nyújtott támogatás feltétele, hogy
a) a közfoglalkoztatottak számával a közfoglalkoztatónak a foglalkoztatás megkezdését megelőző hathavi - közfoglalkoztatottak nélkül számított - átlagos statisztikai állományi létszáma bővüljön,
b) a támogatás időtartama alatt a támogatással foglalkoztatott és a vele azonos és/vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott, nem közfoglalkoztatott foglalkoztatottak foglalkoztatásra irányuló jogviszonyát működési okból rendes felmondással nem szünteti meg.
(2d) A közfoglalkoztatónál nem hozható létre közfoglalkoztatási jogviszony arra a munkakörre, amellyel
a) azonos vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott munkavállaló(k) munkaviszonya a támogatás folyósítását megelőző hat hónapon belül,
b) azonos vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott közalkalmazott(ak) közalkalmazotti jogviszonya a támogatás folyósítását megelőző tizenkét hónapon belül,
a közfoglalkoztató működési körében felmerülő okból rendes felmondással, illetve felmentéssel nem szűnt meg.
(2e) A (2d) bekezdés a) pontjának megsértésével megkötött közfoglalkoztatási szerződés e törvény erejénél fogva a közfoglalkoztatóval fennálló munkajogviszonyt, a b) pontjának megsértésével megkötött közfoglalkoztatási szerződés pedig a közfoglalkoztatóval fennálló közalkalmazotti jogviszonyt keletkeztet."
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmincadik napon lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A közfoglalkoztatás messze nem csak az inaktív rétegek - a nyílt munkaerőpiacra való visszailleszkedést akadályozó kötelező foglakoztatásának eszköze, hanem egy, kifejezetten a dolgozói szegénységet erősítő, a kiskeresetű aktív foglalkoztatottak élethelyzetét elnehezítő másik folyamaté is. A kormányzat valójában nem is tagadja, hogy eltűri, de inkább támogatja, hogy a közszféra foglalkoztatói korábban - nem ritkán évtizedeken át - közalkalmazottként vagy munkavállalóként foglalkoztatott embereket emeljenek át a közfoglalkoztatásba, felszámolva ezzel azt a viszonylagos egzisztenciális biztonságot és a közmunkabérekhez képest - anyagi megbecsülést, ami korábbi státuszukkal jár.
A közfoglalkoztatás mostani modelljének bevezetésekor még az állami támogatás feltétele volt, hogy a közfoglalkoztatotti álláshely a statisztikai létszám növelésével, azaz ne a meglévő státuszok átalakításával jöjjön létre. Ez azonban - mint az például az alapvető jogok biztosának az MTVA közmunkaprogramjáról szóló AJB-8661/2012. számú ügyben tett jelentéséből is egyértelmű - már eleve nem volt akadálya annak, hogy a felmentési idő alatti munkavégzés lehetőségét is kihasználva - folyamatos foglalkoztatás mellett váljon valaki anélkül közmunkássá, hogy munkaköri feladatai bármit változtak volna. A Kormány azonban 2013 végén, a vonatkozó kormányrendeleti szabály hatályon kívül helyezésével egyértelművé tette, hogy az átminősítés nem anomália volt, hanem szabályozási cél: az annyi más kiadással nagyvonalú költségvetés azon az összegen akar spórolni, ami a közalkalmazotti bértábla alja (illetve a munkavállalók esetében alkalmazott minimálbér) és a közalkalmazotti bérek közötti különbségből adódik. Ez azonban a központi költségvetés számára hiába minimális megtakarítás, hogyha az érintettek nagy része számára ezzel a méltó megélhetés kerül veszélybe.
A folyamatot azonban nem késő megállítani, illetve visszafordítani. Ezért javasoljuk, hogy a közmunkatörvény állapítson meg ésszerű, de a foglalkoztatottakal szembeni önkényes munkáltatói intézkedésekkel szemben megfelelő garanciát jelentő feltételeket, amelyek kizárják a mind a közalkalmazotti jogviszony (és a munkaviszony), mind a közfoglalkoztatás céljával ellentétes átminősítést.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A javaslat egyrészt törvényi szintre emeli a közfoglalkoztatás támogatásának korábbi feltételeit, szigorítva azokat: a statisztikai létszám növelésének követelménye immár - a 2013 előtti szabályozástól eltérően - nem havi, hanem hathavi átlagban állna fenn, ami nem csak a működési okból történő felmondás esetében, hanem a gondosan ütemezett csoportos létszámleépítésekkel szemben is garanciát nyújt. Másrészt - a korábbi háromhónapos időközt hat hónapra, illetve a közfeladatok közvetlen megvalósításából fakadóan a jogviszony jellegére tekintettel nagyobb stabilitást indokoló közalkalmazotti jogviszony esetében tizenkét hónapra emelve - támogatási feltételből érvényességi feltétellé erősíti, hogy a "leépített" álláshely munkakörére néha hozható létre közfoglalkoztatási jogviszony.
A 2. §-hoz
Hatálybaléptető rendelkezés. Átmeneti rendelkezés hiányában az új szabályozást minden, a hatálybalépést követően létrehozott közfoglalkoztatási jogviszony esetében alkalmazni kell, azaz a hat, illetve tizenkét hónapos időközön belüli, de a törvény hatálybalépését megelőző munkáltatói intézkedések is akadályát képezik az új jogviszony létrehozásának.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.