adozona.hu
T/4842. számú törvényjavaslat indokolással - A közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvénynek a közalkalmazottak és a közszféra munkavállalói munkakörülményeinek védelmében szükséges módosításáról
T/4842. számú törvényjavaslat indokolással - A közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvénynek a közalkalmazottak és a közszféra munkavállalói munkakörülményeinek védelmében szükséges módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény 1. §-a a következő (2c)-(2e) bekezdésekkel egészül ki:
"(2c) A közfoglalkoztatás támogatásáról szóló jogszabály alapján nyújtott támogatás feltétele, hogy
a) a közfoglalkoztatottak számával a közfoglalkoztatónak a foglalkoztatás megkezdését megelőző hathavi - közfoglalkoztatottak nélkül számított - átlagos statisztikai állományi létszáma bővüljön,
b) a támog...
"(2c) A közfoglalkoztatás támogatásáról szóló jogszabály alapján nyújtott támogatás feltétele, hogy
a) a közfoglalkoztatottak számával a közfoglalkoztatónak a foglalkoztatás megkezdését megelőző hathavi - közfoglalkoztatottak nélkül számított - átlagos statisztikai állományi létszáma bővüljön,
b) a támogatás időtartama alatt a támogatással foglalkoztatott és a vele azonos és/vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott, nem közfoglalkoztatott foglalkoztatottak foglalkoztatásra irányuló jogviszonyát működési okból rendes felmondással nem szünteti meg.
(2d) A közfoglalkoztatónál nem hozható létre közfoglalkoztatási jogviszony arra a munkakörre, amellyel
a) azonos vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott munkavállaló(k) munkaviszonya a támogatás folyósítását megelőző hat hónapon belül,
b) azonos vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott közalkalmazott(ak) közalkalmazotti jogviszonya a támogatás folyósítását megelőző tizenkét hónapon belül,
a közfoglalkoztató működési körében felmerülő okból rendes felmondással, illetve felmentéssel nem szűnt meg.
(2e) A (2d) bekezdés a) pontjának megsértésével megkötött közfoglalkoztatási szerződés e törvény erejénél fogva a közfoglalkoztatóval fennálló munkajogviszonyt, a b) pontjának megsértésével megkötött közfoglalkoztatási szerződés pedig a közfoglalkoztatóval fennálló közalkalmazotti jogviszonyt keletkeztet."
A közfoglalkoztatás mostani modelljének bevezetésekor még az állami támogatás feltétele volt, hogy a közfoglalkoztatotti álláshely a statisztikai létszám növelésével, azaz ne a meglévő státuszok átalakításával jöjjön létre. Ez azonban - mint az például az alapvető jogok biztosának az MTVA közmunkaprogramjáról szóló AJB-8661/2012. számú ügyben tett jelentéséből is egyértelmű - már eleve nem volt akadálya annak, hogy a felmentési idő alatti munkavégzés lehetőségét is kihasználva - folyamatos foglalkoztatás mellett váljon valaki anélkül közmunkássá, hogy munkaköri feladatai bármit változtak volna. A Kormány azonban 2013 végén, a vonatkozó kormányrendeleti szabály hatályon kívül helyezésével egyértelművé tette, hogy az átminősítés nem anomália volt, hanem szabályozási cél: az annyi más kiadással nagyvonalú költségvetés azon az összegen akar spórolni, ami a közalkalmazotti bértábla alja (illetve a munkavállalók esetében alkalmazott minimálbér) és a közalkalmazotti bérek közötti különbségből adódik. Ez azonban a központi költségvetés számára hiába minimális megtakarítás, hogyha az érintettek nagy része számára ezzel a méltó megélhetés kerül veszélybe.
A folyamatot azonban nem késő megállítani, illetve visszafordítani. Ezért javasoljuk, hogy a közmunkatörvény állapítson meg ésszerű, de a foglalkoztatottakal szembeni önkényes munkáltatói intézkedésekkel szemben megfelelő garanciát jelentő feltételeket, amelyek kizárják a mind a közalkalmazotti jogviszony (és a munkaviszony), mind a közfoglalkoztatás céljával ellentétes átminősítést.