(7) A környezeti kár személyek életét vagy személyek széles köré..." />

T/4660. számú törvényjavaslat indokolással - A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvénynek a környezeti károk felszámolásához szükséges módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény 48. §-a a következő (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:
"(6) A felszámoló haladéktalanul értesíti a környezetvédelemért felelős minisztert, ha a gazdálkodó szervezet tevékenyégével összefüggésben környezeti kár személyek életét vagy személyek széles körének testi épségét, egészségét fenyegető, a felszámoló által el nem hárítható veszélye áll fenn.
(7) A környezeti kár személyek életét vagy személyek széles köré...

T/4660. számú törvényjavaslat indokolással - A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvénynek a környezeti károk felszámolásához szükséges módosításáról
2015. évi ... törvény a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvénynek a környezeti károk felszámolásához szükséges módosításáról
1. §
(1) A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény 48. §-a a következő (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:
"(6) A felszámoló haladéktalanul értesíti a környezetvédelemért felelős minisztert, ha a gazdálkodó szervezet tevékenyégével összefüggésben környezeti kár személyek életét vagy személyek széles körének testi épségét, egészségét fenyegető, a felszámoló által el nem hárítható veszélye áll fenn.
(7) A környezeti kár személyek életét vagy személyek széles körének testi épségét, egészségét közvetlenül fenyegető veszélyének megelőzéséhez, illetve megszüntetéséhez szükséges, azok felmerülésekor a felszámolási kiadások rendezésére rendelkezésre álló vagyonból nem fedezhető, a környezetvédelmi hatóság által indokoltként jóváhagyott kiadásokat az állam a felszámoló számára megelőlegezi."
2. §
A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény 57. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(1) A gazdálkodó szervezetnek a felszámolás körébe tartozó vagyonából a tartozásokat a következő sorrend figyelembevételével kell kielégíteni:]
"d) a kötvényen alapuló követelések kivételével, magánszemély nem gazdasági tevékenységből eredő más követelése (így különösen a hibás teljesítésből, a kártérítésből eredő követelések, a szakmában szokásos várható szavatossági vagy jótállási kötelezettségek felszámoló által számszerűsített összegét is ideértve); a gazdálkodó szervezet működéséből eredően bekövetkezett környezeti kár megelőzésével és felszámolásával összefüggő minden követelés (így különösen a környezeti kártérítésből, a kármentesítésre kötött szerződésekből); a kis- és mikrovállalkozás, a mezőgazdasági őstermelő követelése, valamint a Szövetkezeti Hitelintézetek Tőkefedezeti Közös Alapja azon követelései, amelyek azon alapulnak, hogy a Szövetkezeti Hitelintézetek Tőkefedezeti Közös Alapja a biztosított betéttel rendelkező betétesek jogutódjává, illetve követeléseik jogosultjává vált,"
3. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmincadik napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A törvényjavaslat célja a Fővárosi Vegyiművek telephelyén bekövetkezett, évtizede fennálló környezeti veszélyhelyzethez hasonló esetek megelőzése a jövőre nézve. Ennek érdekében azt javasoljuk, hogy a környezetvédelmi követelmények teljesítésének és a környezeti károk elhárításának ma is a felszámolási költségek részét képező, azaz a felszámoló által a felszámolás alatt is teljesíthető kiadásai körébe nem tartozó, de a környezetkárosodásból, illetve annak megszüntetéséből eredő követelések a felszámolás során alkalmazott kielégítési sorrendben kerüljenek a törvény 57. § (1) bekezdés d) pontja alá, azaz a jelenleginél privilegizáltabb helyzetbe.
A javaslat emellett előírja, hogy az állam köteles megelőlegezni azokat a kiadásokat, amelyre a felszámolási vagyon likvid elemei nem nyújtanak fedezetet, azonban személyek életének vagy személyek széles köre testi épségének védelme érdekében haladéktalanul szükségesek.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A törvényjavaslat kimondja, hogy a felszámolónak haladéktalanul értesítenie kell a környezetvédelemért felelős minisztert arról, ha a gazdálkodó szervezet tevékenyégével összefüggésben környezeti kár személyek életét vagy személyek széles körének testi épségét fenyegető, a felszámoló által el nem hárítható veszélye áll fenn. A javaslat szerint az e veszély elhárításához szükséges kiadások közül azokat, amelyeket a környezetvédelmi hatóság által indokoltként jóváhagyott, ilyen esetben az állam megelőlegezi. Az állam így keletkező megtérítési igénye a felszámolási kiadások körébe tartozó követelésként jelenik meg, így a rendes hitelezői követeléseket megelőzi, ugyanakkor természetesen az elvégzett kármentesítés olyan vagyonelemeket tehet értékesíthetővé, amelyeknek ellenértékéhez a hitelezők egyébként nem juthatnának hozzá.
A 2. §-hoz
A törvényjavaslat a törvény 57. § (1) bekezdés d) pontjába, azaz a magánszemélyen nem gazdasági tevékenységből eredő követeléseivel egy szintre emel a gazdálkodó szervezet működéséből eredően bekövetkezett környezeti kár megelőzésével és felszámolásával összefüggő minden követelést. Ezeknek a követeléseknek a köre ugyanis nem azonos a felszámolói vagyonkezelés körében is elvégzendő kármentesítésből eredő kiadásokkal, hiszen a komoly környezetterheléssel és környezeti kárveszéllyel működő gazdálkodó szervezetek jellemzően már a fizetésképtelenségi helyzet előtt komoly környezeti károkkal összefüggő követelésekkel néznek szembe. A javaslat ezeknek a követeléseknek a biztosabb kielégítését szolgálja.
A 3. §-hoz
Hatálybaléptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.