adozona.hu
T/4741
T/4741
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2015. évi LXXXI. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az e törvény hatálya alá tartozó jövedelem után az adó mértéke - ha e törvény másként nem rendelkezik - az adóalap 15 százaléka".
Az Szja tv. 29/A. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A családi kedvezmény - az eltartottak lélekszámától függően - kedvezményezett eltartottanként és jogosultsági hónaponként
a) egy el...
"(1) Az e törvény hatálya alá tartozó jövedelem után az adó mértéke - ha e törvény másként nem rendelkezik - az adóalap 15 százaléka".
"(2) A családi kedvezmény - az eltartottak lélekszámától függően - kedvezményezett eltartottanként és jogosultsági hónaponként
a) egy eltartott esetén 66 670 forint,
b) kettő eltartott esetén
ba) 2016-ban 83 330 forint,
bb) 2017-ben 100 000 forint,
bc) 2018-ban 116 670 forint,
bd) 2019-ben és az azt követő években 133 330 forint,
c) három és minden további eltartott esetén 220 000 forint."
"(3) A házastársak által együttesen érvényesíthető kedvezmény jogosultsági hónaponként 33 335 forint."
"(5a) Ha a kamatjövedelem juttatását megalapozó időszak 2016. január 1-je előtt kezdődött, de a jövedelem megszerzésének időpontja a 2016. január 1-jével kezdődő időszakra esik, úgy az e törvénynek az adózással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi .... törvénnyel megállapított 8. §-át a 2016. január 1-jétől megszolgált kamatjövedelemre lehet alkalmazni. A 2016. január 1-jétől megszolgált kamatjövedelmet - ha a kamat juttatójának nyilvántartásából más nem állapítható meg - a kamatjövedelem juttatását megalapozó időszak 2016. január 1-jét követő részének és az időszak teljes időtartamának napokban számolt aránya alapján kell megállapítani."
a) 29/B. § (6) bekezdésében a "625 százaléka" szövegrész helyébe a "667 százaléka" szöveg;
b) 48. § (4) bekezdés b) pontjában a "családi kedvezmény, adókedvezmény" szövegrész helyébe a "családi kedvezmény, első házasok kedvezménye, adókedvezmény" szöveg;
c) 64/A. § (7) bekezdésében az " 1,19-szerese" szövegrész helyébe az " 1,18-szorosa" szöveg;
d) 65. § (1) bekezdés c) pontjában az "1,19-szerese" szövegrész helyébe az "1,18-szorosa" szöveg, az "1,28-szorosa" szövegrész helyébe az "1,27-szerese" szöveg;
e) 67/B. § (5) bekezdés c) pontjában a "16 százalék" szövegrész helyébe a "15 százalék" szöveg;
f) 72. § (2) bekezdésében az "1,19-szerese" szövegrész helyébe az "1,18-szorosa" szöveg;
g) 74/A. § (5) bekezdés a) pontjában a "16 százalék" szövegrész helyébe a "15 százalék" szöveg, záró szövegrészében az "1,19-szerese" szövegrész helyébe az " 1,18-szorosa" szöveg;
h) 76. § (3) bekezdésében az "1,19-szerese" szövegrész helyébe az "1,18-szorosa" szöveg;
i) 84/G. § (1) bekezdésében a "(2)-(5) bekezdésben" szövegrész helyébe a "(2)-(5a) bekezdésben" szöveg;
j) 2. számú melléklet I. Jellemzően előforduló bevételek fejezet 8. pontjában a "társadalombiztosítási járulék" szövegrész helyébe a "szociális hozzájárulási adó" szöveg;
k) 3. számú melléklet I. Jellemzően előforduló költségek fejezet 5. pontjában a "társadalombiztosítási járulék" szövegrész helyébe a "szociális hozzájárulási adó" szöveg;
l) 10. számú melléklet I. Jellemzően előforduló bevételek fejezet 8. pontjában a "társadalombiztosítási járulék" szövegrész helyébe a "szociális hozzájárulási adó" szöveg
lép.
(E törvény alkalmazásában)
"10/b. elismert tőzsde: a hatáskörrel rendelkező felügyeleti hatóság által elismert tőzsde, amely
a) rendszeresen működik,
b) működését, a kereskedési rendszerhez való hozzáférést, a tőzsdei bevezetést és a szerződéskötés feltételeit a székhelye szerinti állam hatáskörrel rendelkező felügyeleti hatósága által meghatározott vagy elfogadott előírások szabályozzák,
c) olyan elszámolási rendszerrel rendelkezik, amely szerint a határidős ügyletekre napi letét-elhelyezési követelmény vonatkozik és ez a székhely szerinti állam hatáskörrel rendelkező felügyeleti hatóságának értékelése szerint megfelelő biztonságot nyújt;"
"Növekedési adóhitel
26/A. § (1) A 26. §-ban és az adózás rendjéről szóló törvény 1. számú és 2. számú mellékletében foglaltaktól függetlenül, ha az adózó
a) társasági adóalanyisága az adóévet megelőző harmadik adóévben vagy korábban kezdődött, és
b) az adóévben és az adóévet megelőző három adóévben nem vett részt átalakulásban, egyesülésben, szétválásban, és
c) az adóévi adózás előtti eredményének a megelőző adóévi adózás előtti eredményét meghaladó része (a továbbiakban: növekedési adóhitel) eléri vagy meghaladja az adózó megelőző adóévi adózás előtti eredménye abszolút értékének az ötszörösét, valamint
d) az adóelőleg-kiegészítési kötelezettség teljesítésére nyitva álló határidőig az adóhatóság részére nyilatkozik arról, hogy a növekedési adóhitelre vonatkozó rendelkezéseket kívánja alkalmazni,
akkor a növekedési adóhitel összegének vonatkozásában az adóévi adóelőleg-kiegészítési, adóbevallási és adófizetési kötelezettségének az adóévben és az adóévet követő két adóévben - az általános szabályoktól eltérően - e § rendelkezései alapján tehet eleget azzal, hogy a növekedési adóhitel összegének számításakor a kapott (járó) osztalék, a kapott (esedékes) kamat összegét, valamint az adóévben az adózó kapcsolt vállalkozásától visszafizetési kötelezettség nélkül kapott támogatás, juttatás, véglegesen átvett pénzeszköz összegét, és térítés nélkül átvett eszköz értékét, továbbá az adózó kapcsolt vállalkozása által ellenérték nélkül átvállalt kötelezettségnek adóévi bevételként elszámolt összegét nem lehet figyelembe venni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti feltételeknek megfelelő adózónak az adóévben az adóelőleg adóévi várható fizetendő adó összegére történő kiegészítésekor a növekedési adóhitel összegére jutó adóelőleg összegét nem kell megfizetnie.
(3) Az (1) bekezdés szerinti feltételeknek megfelelő adózó az adóévi társasági adóelőlegkiegészítési kötelezettségről szóló bevallás benyújtására nyitva álló határidő utolsó napjáig a társasági adóelőleg-kiegészítési kötelezettségről szóló bevallásban, vagy - ha adóelőlegkiegészítésre nem köteles - az adóhatóság által rendszeresített külön nyomtatványon, elektronikus úton a növekedési adóhitel várható összege vonatkozásában az adóelőleget megállapítja, bevallja, valamint az adóévet követő adóév első és második negyedévében, a negyedév második hónapjának 20. napjáig a növekedési adóhitel vonatkozásában megállapított és bevallott adóelőleg 25 százalékát két egyenlő részletben megfizeti.
(4) Az (1) bekezdés szerinti feltételeknek megfelelő adózó az adóévi társasági adóbevallásában a növekedési adóhitel összegére jutó fizetendő adót megállapítja, bevallja és a növekedési adóhitel összegére jutó adó (3) bekezdés alapján megfizetett adóelőlegre tekintettel megállapított összegét az adóévet követő adóév harmadik és negyedik negyedévében, valamint az adóévet követő második adóévben negyedévenként, a negyedév második hónapjának 20. napjáig hat egyenlő részletben megfizeti.
(5) Az (1) bekezdés szerinti feltételeknek megfelelő adózó a növekedési adóhitel vonatkozásában a fizetendő adóelőleget és adót a 19. § szerinti mértékkel állapítja meg.
(6) Ha a növekedési adóhitelre vonatkozó rendelkezéseket alkalmazó adózó bármely okból kikerül e törvény hatálya alól, akkor a kikerülés napjával a növekedési adóhitel korábban meg nem fizetett összege egy összegben esedékessé válik."
"(2) A belföldi illetőségű adózó és a külföldi vállalkozó a társasági adó megállapításakor az adóalapot úgy módosítja, hogy az ne tartalmazza a külföldön adóztatható jövedelmet, ha nemzetközi szerződés így rendelkezik, azzal, hogy a külföldön adóztatható jövedelmet a belföldi illetőségű adózó és a külföldi vállalkozó többi jövedelme utáni társasági adó megállapításakor figyelembe kell venni, ha nemzetközi szerződés ezt lehetővé teszi."
"(9) E törvénynek az adózással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi ... törvénnyel (a továbbiakban: Módosító törvény) megállapított 4. § 10/b. pontja a 2015. adóév vonatkozásában is alkalmazandó.
(10) E törvénynek a Módosító törvénnyel módosított 7. § (1) bekezdés r) pontját az adózó a 2015. adóévi adókötelezettségének megállapítása során választása szerint alkalmazza.
(11) E törvénynek a Módosító törvénnyel megállapított, növekedési adóhitelre vonatkozó rendelkezéseit az adózó első alkalommal a 2015. adóévi adókötelezettsége megállapítása során alkalmazhatja."
1. 4. § 2. pontjában a " (2)-(4) " szövegrész helyébe a " (2)-(4), valamint (6) " szöveg;
2. 7. § (1) bekezdés r) pontjában a "jogkövetkezménynek az elengedése" szövegrész helyébe a "jogkövetkezménynek az elengedése, a visszatérítése " szöveg
lép.
"(1) A pénzügyi szervezet különadó megállapítására, bevallására és fizetésére kötelezett.
(2) A pénzügyi szervezet a különadót az adóév március 10-éig megállapítja és az esedékességének megfelelő részletezésben külön nyomtatványon bevallja, valamint negyedévenként, a negyedév utolsó hónapjának 10. napjáig négy egyenlő részletben megfizeti.
(3) A 2010-2014. között jogelőd nélkül létrejött egyéb pénzügyi szervezet, a 2014. december 31-et követően jogelőd nélkül létrejött pénzügyi szervezet, valamint a naptári évtől eltérő üzleti évet alkalmazó adózó a különadót az utolsó rendelkezésre álló beszámolóval lezárt üzleti év adatai alapján az adóév szeptember 10-éig megállapítja, az esedékességének megfelelő részletezésben külön nyomtatványon bevallja, valamint két egyenlő részletben - szeptember 10-éig és december 10-éig - megfizeti."
(2) A Különadó tv. 4/A. § (4) bekezdés 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A különadó alapja)
"1. hitelintézetnél a hitelintézetek és a pénzügyi vállalkozások éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló kormányrendelet szerint készített 2014. évi éves beszámoló adataiból számított módosított mérlegfőösszeg;"
(3) A Különadó tv. 4/A. § (6) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A különadó mértéke)
"a) hitelintézet esetén az adóalap 50 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,15 százalék, az e feletti összegre
aa) 0,31 százalék 2016-ban,
ab) 0,21 százalék 2017-ben és 2018-ban
azzal, hogy a hitelintézet által az üzleti évre (adóévre) fizetendő különadó mértéke nem haladhatja meg a 2015. adóévben fizetett (fizetendő) különadó összegét."
(E törvény alkalmazásában)
"13. befektetési alapkezelő: a Kbftv. szerinti befektetési alapkezelő, ide nem értve a kockázati tőkealap-kezelőt;"
"13. § A Kormány a hitelintézetek 4/A. § szerinti különadó megállapítási, bevallási és megfizetési kötelezettsége vonatkozásában a 2019-től alkalmazandó adókulcs (adókulcsok) mértékére legkésőbb 2018. október 31-ig tesz javaslatot."
"298. § A3. számú melléklet I. részének az adózással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi . törvénnyel megállapított 49. pontját azokban az esetekben kell alkalmazni először, amelyekben a 84. § szerint megállapított időpont 2016. január 1-jére vagy azt követő napra esik."
"(6) E törvénynek az adózással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi ... törvénnyel módosított 6. § (2) bekezdés b) pontját a 2015. adóévi adókötelezettségre az adózó választása szerint alkalmazza."
"(1) Az adókötelezettség közművezeték létesítése esetén a közművezeték tényleges használatbavételét követő hatodik év első napján keletkezik."
"11 . § Ha a meglévő hírközlési vezetékhálózaton olyan hálózatfejlesztést hajtanak végre, amely a hálózat előfizetői szakaszán lehetővé teszi a legalább 100 Mbps sebességű adatkapcsolati hozzáférést, akkor a vezetékhálózat hálózatfejlesztéssel érintett szakaszának használatbavételét követő öt évben az adó alapja a hálózatfejlesztéssel érintett szakasz méterben kifejezett hosszával csökkenthető."
"9. Záró rendelkezések"
"14. § E törvénynek az adózással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi ... törvénnyel megállapított
a) 3. § (1) bekezdését annak hatálybalépését követően használatba vett közművezetékre,
b) 11. §-át annak hatálybalépését követően hálózatfejlesztéssel érintett hírközlési vezetékszakaszra
kell alkalmazni."
(E törvény alkalmazásában:)
" 2. dohánytermék gyártására és kereskedelmére irányuló tevékenység: az a vállalkozási tevékenység, amelyet a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvényben (a továbbiakban: Jöt.) meghatározott dohánytermék
a) adóraktár engedélyese,
b) importálója, vagy
c) bejegyzett kereskedője
e minőségében végzett vagy végez, feltéve, hogy a dohánytermék gyártására, a Jöt.-ben meghatározott szabadforgalomba bocsátásra, vagy magyarországi forgalomba hozatalára, kereskedelmére irányuló tevékenységéből származó nettó árbevétele az adóévben elérte az összes nettó árbevétele 50%-át;"
"3. § A hozzájárulás fizetésére az a jogi személy köteles, amely Magyarországon dohánytermék gyártására és kereskedelmére irányuló tevékenységet folytat (a továbbiakban: hozzájárulásra kötelezett)."
"4. § A hozzájárulás alapja a hozzájárulásra kötelezettnek az adóévben elért nettó árbevétele (a továbbiakban: adóalap)."
"(1) A hozzájárulásra kötelezett a fizetési kötelezettségét az adóévet követő hatodik hónap utolsó napjáig állapítja meg és vallja be az e célra rendszeresített nyomtatványon az állami adóhatósághoz."
(2) A Doveho tv. 6. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az adóévi hozzájárulás - legfeljebb az egyébként fizetendő hozzájárulás 80%-áig -csökkenthető a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 3. § (4) bekezdés 7. pontja alapján az adóévben beruházásként elszámolt összeg 30%-ának és a beruházás megvalósításához igénybevett állami vagy uniós támogatások összegének pozitív különbözetével."
(3) A Doveho tv. 6. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Ha az adóév 12 hónapnál rövidebb, a fizetendő hozzájárulás összege az adóévi 4. § szerinti adóalapnak az adóév naptári napjai alapján 12 hónapos időszakra számított összegéből az 5. § szerinti mértékkel megállapított összeg adóév naptári napjaival arányos része."
"8. § E törvénynek az adózással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi..törvénnyel megállapított rendelkezéseit első ízben abban az adóévben kell alkalmazni, amelynek első napja 2015. szeptember 1., utolsó napja pedig a 2015. szeptember 1-jét magában foglaló üzleti év utolsó napja, azzal, hogy az adó alapja a 2015. szeptember 1. napját magában foglaló üzleti év nettó árbevétele."
"(4) Az (1)-(3) bekezdésben foglaltaktól eltérően az önkormányzat rendeletében jogosult a háziorvos vállalkozó számára mentességet, kedvezményt megállapítani, feltéve, ha annak vállalkozási szintű iparűzési adóalapja az adóévben a 10 millió forintot nem haladja meg. Az adómentességnek, adókedvezménynek valamennyi háziorvos vállalkozó számára azonosnak kell lennie.
(5) Az (1)-(4) bekezdés szerinti mentesség, kedvezmény csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül, amely az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1407/2013/EU bizottsági rendelet szabályaival összhangban nyújtható."
(E törvény alkalmazásában:)
"23. háziorvos vállalkozó: az a vállalkozó, aki/amely - gazdálkodó szervezetként vagy egyéni vállalkozóként - külön jogszabály alapján háziorvosi, házi gyermekorvosi vagy fogorvosi alapellátási tevékenységet végez és nettó árbevételének legalább 80%-a e tevékenység-végzésre vonatkozó, az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral kötött finanszírozási szerződés alapján az Egészségbiztosítási Alapból származik;"
a) 19. § (4) bekezdésében a "havi összege 6930 forint (napi összege 231 forint)" szövegrész helyébe a "havi összege 7050 forint (napi összege 235 forint) " szöveg,
b) 24/A. § (3) bekezdésében a "16 százaléka" szövegrész helyébe "15 százaléka" szöveg,
c) 51. § (2) bekezdésében a "16 százaléka" szövegrész helyébe " 15 százaléka" szöveg,
d) 51/A. § (2) bekezdésében a "16 százaléka" szövegrész helyébe "15 százaléka" szöveg,
e) 51/A. § (3) bekezdésében a "16 százaléka" szövegrész helyébe " 15 százaléka" szöveg
lép.
"(4) A játékkaszinók játékadójának 3%-át játékos-védelmi vagy karitatív célra kell fordítani. E rendelkezés alkalmazásában játékos-védelmi célnak minősül különösen a játékosok által ingyenesen, 0-24 óra között hívható telefonos ügyfélszolgálat (zöld szám) fenntartása, a játékosok részére a szociális ellátórendszer keretében elérhető közösségi ellátásokról szóló figyelemfelhívó, illetve folyamatos tájékoztatás biztosítása, valamint a szerencsejátékkal kapcsolatos, esetleges káros mentális, pszichikai vagy szociális hatások megelőzése, kezelése."
(2) A 8. § e törvény kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.
(3) A 22. §-27. § 2015. szeptember 1-jén lép hatályba.
(4) Az 1. §-5. §, a 11. §-15. §, a 18. §-21. §, a 28. §-31. § és az 1. melléklet 2016. január 1-jén lép hatályba.
(I. rész: termékek
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény módosítása - koncepcionális módosítás nélkül - jogtechnikai jellegű pontosításokat szolgál. Kedvező rendelkezés, hogy a bírság, továbbá az adózás rendjéről és a társadalombiztosításról szóló törvényekben előírt jogkövetkezménynek a visszatérítése miatt az adóévben bevételként elszámolt, korábbiakban növelő tételként figyelembe vett összeg is csökkenti az adóalapot. További kedvező rendelkezésként bevezetésre kerül a növekedési adóhitel kedvezmény, amelynek lényege, hogy az adóévi adózás előtti eredménynek a megelőző adóév adózás előtti eredményét meghaladó része után az adót a következő két adóév során kell megfizetni. A növekedési adóhitel azért kedvező a vállalkozások számára, mert javítja a kedvezménnyel élő vállalkozások likviditását, ezzel segítve fejlődésüket.
Az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény módosítása értelmében a 2015. február 9-én az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank és Magyarország Kormánya között megkötött Egyetértési Megállapodásban foglaltaknak megfelelően a hitelintézetekre vonatkoztatottan a Javaslat szerint a bankadó felső kulcsa 2016-ban 0,53 százalékról 0,31 százalékra, 2017-ben és 2018-ban 0,21 százalékra csökken (majd 2019-től az adókulcs az uniós normáknak megfelelő arányú lesz). További változás 2016-tól, hogy a hitelintézetek adóalapjukat nem a 2009. évi, hanem a 2014. évi mérlegfőösszeg alapján állapítják meg. A fizetendő bankadó mértéke nem haladhatja meg a 2015. adóévre fizetett bankadó összegét. Emellett megszűnik a kockázati tőkealap-kezelők adókötelezettsége a forgalmazó és befektetési alapok különadójának kötelezettsége vonatkozásában.
Az általános forgalmi adóról szóló törvény vonatkozásában 2014. január 1-jétől kezdődően az élő-, valamint egész- és félsertés áfakulcsa 27%-ról - 22 százalékpontos csökkentés után -5%-ra mérséklődött, jelentősen növelve ezzel a hazai feldolgozók versenyképességét. A rendelkezés célja továbbá a feketegazdaság visszaszorítása, a régi munkahelyek megmentése és új munkahelyek teremtése is volt.
Annak érdekében, hogy az adókulcscsökkentés említett pozitív hatásai az egész termékpályán megjelenjenek, 2016. január 1-jétől indokolt a sertés tőkehúsok értékesítését is a kedvezményes, 5 százalékos adómérték alá sorolni.
A közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény stabil bevételi forrást jelent a társadalmi közös kiadások fedezetéhez, mert ezen adónemben kizárt az adókijátszás. Mindazonáltal az adóztatás tapasztalatai arra világítottak rá, hogy az új nyomvonalon létesítendő közművezetékek, különösen a hírközlési vezetékek létesítését, valamint a meglévő hírközlési vezetékek fejlesztését adott esetben hátrányosan befolyásolja az adófizetési kötelezettség.
A Javaslat ezért azt tűzi célul, hogy az új nyomvonalon létesített közművezetékek, valamint a kifejezetten gyors (100 Mbps sebességű) szélessávú internet-szolgáltatás nyújtására alkalmassá tett vezetékek (vezetékszakaszok) után az adófizetési kötelezettség az üzembehelyezésüket követő 5 évvel később kezdődjék.
A dohányipari vállalkozások 2015. évi egészségügyi hozzájárulásáról szóló 2014. évi XCIV. törvény szerinti dohányipari hozzájárulás egy egyszeri 2015. évre szóló fizetési kötelezettség.
A hozzájárulás célja, hogy forrást teremtsen az egészségügyi kiadások fedezetéhez, figyelemmel arra, hogy a dohányzás kiemelt szerepet játszik számos megbetegedés kialakulásában. A hozzájárulás megalkotásának okai ugyanakkor jelenleg is fennállnak és továbbra is szükséges e közteherből eredő bevétel a dohányzás okozta egészséghatások miatt megnövekedett egészségkiadások kompenzálására. Ezért a Javaslat a hozzájárulást állandó közteherré alakítja.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosítása lehetővé teszi, hogy az önkormányzat rendeletében adóelőnyt biztosíthasson azon háziorvosi tevékenységet folytató vállalkozó számára, amelynek összes árbevételének legalább 80%-a származik a háziorvosi (egészségügyi alapellátási) tevékenységéből és adóalapja nem haladja meg a 10 millió forintot. Ez az adóelőny de minimis támogatásnak minősül.
A kedvezményre való jogosultság elérése a következő feltételek teljesítéséhez kötött:
- az adózó adóalanyisága az adóévet megelőző harmadik adóévben vagy korábban kezdődött, és
- az adózó az adóévben és az adóévet megelőző három adóévben nem vett részt átalakulásban, egyesülésben, szétválásban, és
- az adózó adóévi adózás előtti eredménye eléri a megelőző adóév adózás előtti eredményének (adózás előtti eredménye abszolút értékének) az ötszörösét, és
- az adózó az előző adóévi árbevételének összegétől függetlenül az adóelőleg-kiegészítési kötelezettség teljesítésére nyitva álló határidőig az adóhatóság részére nyilatkozik arról, hogy a növekedési adóhitelre vonatkozó rendelkezéseket kívánja alkalmazni.
A megelőző adóévben negatív adózás előtti eredménnyel rendelkező adózók is jogosulttá válhatnak a kedvezményre. Ilyen esetben az adózás előtti eredményben mutatkozó növekmény összegének legalább a megelőző adóévi adózás előtti eredmény abszolút értékének (azaz pozitív előjellel vett értékének) az ötszörösét kell elérnie.
A növekedési adóhitel összegének számításakor az osztalék- és kamatjövedelmet, valamint az adóévben az adózó kapcsolt vállalkozásától kapott visszafizetési kötelezettség nélküli támogatásból, juttatásból, véglegesen átvett pénzeszközből és térítés nélkül átvett eszközből, továbbá az adózó kapcsolt vállalakozása által ellenérték nélkül történt kötelezettségátvállalásból származó bevételt nem lehet figyelembe venni.
A növekedési adóhitel vonatkozásában az adózó a fizetendő adóelőleget és adót az általános mértékkel állapítja meg.
Ha az adózó bármely okból kikerül a társasági adótörvény hatálya alól, akkor a kikerülés napjával a növekedési adóhitel korábban meg nem fizetett összege egy összegben esedékessé válik.
(2) Átmeneti rendelkezés, amely úgy rendelkezik, hogy az adózó a 2015. évi adókötelezettségének megállapítása során választása szerint alkalmazza azt a rendelkezést, amely szerint a visszafizetett bírság, más jogkövetkezmény összege miatt az adóévben, vagy korábban elszámolt növelő tétel összege csökkenti az adózás előtti eredményt.
(3) Átmeneti rendelkezés, amely kimondja, hogy a növekedési adóhitelre vonatkozó kedvező lehetőséget már a 2015. adóévi adókötelezettség megállapítása során lehet alkalmazni.
2. A bírság és más idetartozó jogkövetkezmények tekintetében a javaslat kezeli azt az esetet is, amikor az utóbb megállapított jogszerűtlenség következtében a bírság, jogkövetkezmény összege az adózónak visszafizetésre kerül. Az ilyen esetben elszámolt bevétel miatt az adóévben vagy korábban elszámolt növelő tétel összege csökkenti az adózás előtti eredményt.
A Javaslat szerint a pénzügyi szervezet a különadót az adóév március 10-éig megállapítja és az esedékességének megfelelő részletezésben külön nyomtatványon bevallja, valamint negyedévenként, a negyedév utolsó hónapjának 10. napjáig négy egyenlő részletben megfizeti. A Javaslat szerint a 2010-2014. között jogelőd nélkül létrejött egyéb pénzügyi szervezet, a 2014. december 31-et követően jogelőd nélkül létrejött pénzügyi szervezet, valamint a naptári évtől eltérő üzleti évet alkalmazó adózó a különadót az utolsó rendelkezésre álló beszámolóval lezárt üzleti év adatai alapján az adóév szeptember 10-éig állapítja meg, az esedékességének megfelelő részletezésben külön nyomtatványon vallja be, valamint két egyenlő részletben - szeptember 10-éig és december 10-éig -fizeti meg.
(2) A Javaslat az Egyetértési Megállapodásban foglaltaknak megfelelően kimondja, hogy 2016. január 1-jétől a különadó alapja a hitelintézetnél a hitelintézetek és a pénzügyi vállalkozások éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló kormányrendelet szerint készített 2014. évi éves beszámoló adataiból számított módosított mérlegfőösszeg.
(3) A Javaslat az Egyetértési Megállapodásnak megfelelően 2016., 2017., és 2018. vonatkozásában rendelkezik a bankadó felső kulcsának alakulásáról. A Javaslat ebben a vonatkozásban úgy rendelkezik, hogy 2016-ban a különadó mértéke a hitelintézetek esetén az adóalap 50 milliárd forintot meghaladó része után 0,31 százalék lesz, 0,53 százalék helyett. A Javaslat rögzíti továbbá, hogy - a különadó-alap változatlanul hagyása mellett - a 2017-ben és 2018-ban a különadó felső kulcsának mértéke az Egyetértési Megállapodásban foglaltaknak megfelelően 0,31 százalék helyett 0,21 százalék lesz. A Javaslat szerint a fizetendő különadó összege nem haladhatja meg a 2015. adóév vonatkozásában fizetett (fizetendő) bankadó összegét a 2016-2018. időszakra.
A hatályos szabályok szerint a 2014. évi beruházások 30%-a és az igénybe vett állami támogatás különbözetének összegével csökkenteni lehet a 2015. évi fizetési kötelezettség összegét. Ezen általános csökkentési lehetőség az állandóvá váló közteher esetén is fennmarad. Az adóévi fizetési kötelezettség az adóévi beruházásra tekintettel - a hatályos szabályok szerinti paraméterekkel - csökkenthető.
A Javaslat rendelkezik arról, hogy ha az adóév 12 hónapnál rövidebb időszakot ölel át, akkor az adóévi hozzájárulás-alapot "évesíteni" kell, majd erre az alapra kell kiszámítani a hozzájárulás évesített összegét, s ennek időarányos részét kell megfizetni.
A Javaslat kimondja azt is, hogy a háziorvos vállalkozónak biztosított adóelőny de minimis támogatásnak minősül.
A személyi jövedelemadó-kulcs 16%-ról 15%-ra történő csökkentése miatt jogtechnikai jellegű módosítás szükséges a családi járulékkedvezmény szabályozásában is. A szabályozás szerint a magánszemélyt egyébként megillető, de a személyi jövedelemadóból elegendő jövedelem hiányában nem érvényesített családi kedvezmény 15 százalékának megfelelő összeg, de legfeljebb a magánszemély által fizetendő járulékok együttes összege vehető figyelembe családi járulékkedvezmény címén.