adozona.hu
T/4884. számú törvényjavaslat indokolással - Magyarország 2016. évi központi költségvetésének megalapozásáról
T/4884. számú törvényjavaslat indokolással - Magyarország 2016. évi központi költségvetésének megalapozásáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 4. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Ha a költségvetési évre előrejelzett infláció és a bruttó hazai termék reál növekedési üteme közül legalább az egyik nem haladja meg a 3%-ot, a központi költségvetésről szóló törvényben az (1) bekezdésben foglalt értéket oly módon kell meghatározni, hogy az államadósság-mutatónak a viszonyítási évhez viszonyított csökkenése legalább 0,1 százalékpontot érjen el."
...
"(2a) Ha a költségvetési évre előrejelzett infláció és a bruttó hazai termék reál növekedési üteme közül legalább az egyik nem haladja meg a 3%-ot, a központi költségvetésről szóló törvényben az (1) bekezdésben foglalt értéket oly módon kell meghatározni, hogy az államadósság-mutatónak a viszonyítási évhez viszonyított csökkenése legalább 0,1 százalékpontot érjen el."
"(2) A központi költségvetésről szóló törvényben az államadósság-mutató számításakor nem kell figyelembe venni
a) az államadósság olyan növekedését, amely az európai uniós források utólagos visszatérítésének időigényéből, az Európai Unió költségvetésének esetleges likviditáshiányából vagy bármely egyéb olyan okból keletkezik, amely miatt a felmerült kiadásra jutó európai uniós támogatás nem kerül elszámolásra a központi költségvetésben,
b) a 44. § (1) bekezdés b) pontja szerinti kölcsönnyújtás, illetve annak visszafizetése miatt kialakuló többletfinanszírozási igényből, illetve finanszírozási igény csökkenésből következő adósságváltozást."
"14/A. § (1) Az államháztartás központi alrendszerének finanszírozásával és adósságának kezelésével kapcsolatos, a 13. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott adat a keletkezésétől számított 2 évig nem nyilvános. Ezen adatok megismerését az államháztartásért felelős miniszter ezen időtartamon belül is engedélyezi, ha az adat megismerése Magyarország pénzügyi érdekeit vagy az államháztartás finanszírozásának, illetve adóssága kezelésének külső befolyástól mentes ellátását nem veszélyezteti.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott korlátozás nem terjed ki a 13. § (1) bekezdés h) pontja szerinti tájékoztatásra, valamint az éves finanszírozási tervről, illetve annak egyes részeiről és a finanszírozási stratégiáról az AKK Zrt. által nyilvánosságra hozott tájékoztatásra.
(3) A központi költségvetés tervezése során keletkező adat - ide nem értve az Áht. 22. § (3)-(5) bekezdése szerinti adatokat - a központi költségvetésről szóló törvény tervezetének Kormány általi elfogadását követően az elfogadástól számított 10 évig nem nyilvános. Ezen adatok megismerését az államháztartásért felelős miniszter ezen időtartamon belül is engedélyezi, ha az adat megismerése Magyarország pénzügyi érdekeit vagy az államháztartás finanszírozásának, illetve adóssága kezelésének külső befolyástól mentes ellátását nem veszélyezteti, és az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 27. § (6) bekezdésében foglalt elutasítási ok nem áll fenn."
"(2) A Stabilitás Megtakarítási Számlán jóváírt, (1) bekezdés szerinti jövedelmet, a 39/A. § (4) bekezdés c) pontja szerinti értékpapírok hozamát és ezen értékpapírokkal végzett ügyletek nyereségét a (4) bekezdés szerint személyi jövedelemadó-fizetési kötelezettség terheli. A jövedelem után az adót a Stabilitás Megtakarítási Számlát vezető hitelintézet állapítja meg, vonja le, fizeti meg és - magánszemélyhez nem köthető kötelezettségként, bruttó módon - vallja be az állami adóhatóságnak."
(2) A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 39/B. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A (2) bekezdés szerinti adófizetési kötelezettség akkor keletkezik, amikor a számlatulajdonos részére a Stabilitás Megtakarítási Számláról a számlavezető kifizetést -ideértve a számlán található értékpapírok számláról történő kivonását is - teljesít. Az adó alapja a kifizetett összeg, azzal, hogy kifizetett összegnek minősül a számlán található értékpapírok kivonásakor a kivont értékpapírok szokásos piaci értéke is. Az adó mértéke, ha az adófizetési kötelezettség keletkezése és a Stabilitás Megtakarítási Számlára történő befizetés között eltelt idő
a) kevesebb, mint 1 év, az adóalap 20 százaléka,
b) legalább 1 év, az adóalap 10 százaléka."
"(5) A 38. § 2020. január 1-jén lép hatályba."
"14. Átmeneti rendelkezés
47. § A Magyarország 2016. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2015. évi ... törvénnyel megállapított 39/B. § (2) és (4) bekezdését a 2015. július 1-jén és az azt követően nyitott Stabilitás Megtakarítási Számlával összefüggésben keletkező adókötelezettségére kell alkalmazni."
a) 1. § b) pontjában a "2. § (1) bekezdés l) pontja" szövegrész helyébe az "1. § 12. pontja" szöveg,
b) 4. § (2) bekezdésében az "A" szövegrész helyébe a "Ha a költségvetési évre előrejelzett infláció és a bruttó hazai termék reál növekedési üteme egyaránt meghaladja a 3%-ot, a" szöveg
lép.
(E törvény alkalmazásában)
"3. átlagos statisztikai állományi létszám: a Központi Statisztikai Hivatal által közétett módszertan szerint a folyamatosan vezetett létszámnyilvántartás alapján számított mutató, azzal, hogy a közfoglalkoztatottak létszáma az átlagos statisztikai létszámba nem számítható be,"
"(1) A központi kezelésű előirányzatokhoz, a fejezeti kezelésű előirányzatokhoz, az elkülönített állami pénzalapokhoz és a társadalombiztosítás pénzügyi alapjaihoz kapcsolódó tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, adatszolgáltatási és beszámolási feladatokat a fejezetet irányító szerv látja el a következők figyelembevételével:
a) a kormányhivatal és az alapításáról rendelkező törvény vagy kormányrendelet ilyen rendelkezése alapján a törvénnyel vagy kormányrendelettel alapított más költségvetési szerv a Kormány rendeletében meghatározott szabályok szerint fejezetet irányító szervi jogállással bír,
b) a fejezetet irányító szerv feladatait
ba) a központi kezelésű előirányzatok tekintetében a Kormány rendeletében meghatározott kivételekkel az államháztartásért felelős miniszter,
bb) az elkülönített állami pénzalap tekintetében az elkülönített állami pénzalapért felelős személy, testület,
bc) a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai tekintetében a törvényben kijelölt kezelő szerv látja el.
(2) A fejezetet irányító szervnek címzett hatásköröket a fejezetet irányító szerv vezetője gyakorolja."
"(2) Az alapító okiratot és annak módosítását az alapító szerv - az Országgyűlés vagy a Kormány által alapított költségvetési szerv alapító okiratát és annak módosítását az irányító szerv, a minisztérium és a kormányhivatal alapító okiratát és annak módosítását a miniszterelnök - adja ki a kincstár által rendszeresített formanyomtatvány alkalmazásával. Az alapító okirat kiadására jogosult személy e tevékenységében nem helyettesíthető."
(Ha törvény eltérően nem rendelkezik, a költségvetési szerv irányítása a következő hatáskörök gyakorlásának jogát jelenti:)
"e) a költségvetési szerv tevékenységének törvényességi, szakszerűségi és hatékonysági ellenőrzése,"
"(1) Törvény vagy kormányrendelet eltérő rendelkezésének hiányában az irányító szervnek címzett irányítási hatáskört az irányító szerv vezetője gyakorolja."
"(5) A (3) és (4) bekezdés szerinti fejezetek kizárólag központi kezelésű előirányzatokat tartalmaznak."
"(2) A költségvetési szervek a fejezeteken belül címet alkotnak."
(2) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 15. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) A Kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó költségvetési szerv - ha törvény eltérően nem rendelkezik - az irányító szerve vagy a felügyeletét ellátó szerve költségvetési fejezetében alkot önálló címet. A honvédelemért felelős miniszter által alapított költségvetési szervek - ha az nemzetbiztonsági szempontból indokolt -, valamint a területileg széttagoltan működő, de azonos alaptevékenységet végző költségvetési szervek közül több is képezhet egy címet."
"(1) A fejezetet irányító szerv vezetője a fejezeti kezelésű előirányzatok, a központi kezelésű előirányzatok és az elkülönített állami pénzalapok költségvetési kiadási előirányzatai felhasználásának szabályait az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével kiadott rendeletben állapítja meg. Jogalkotási jog hiányában a fejezetet irányító szerv vezetője - az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével - szabályzatot ad ki."
"(2a) A 14. § (4) bekezdés b) pontja szerinti fejezetbe sorolt központi kezelésű előirányzatok kezelő szerve mint kedvezményezett számára biztosított, a fejezet költségvetési bevételi előirányzatai javára elszámolandó európai uniós forrásból származó költségvetési támogatások összegével a fejezet költségvetési kiadási előirányzatait a fejezetet irányító szerv módosíthatja."
(A központi költségvetésről szóló törvény csak a következő költségvetési kiadások tekintetében adhat felhatalmazást előirányzat-módosítási kötelezettség nélkül az eredeti előirányzaton felüli kiadás teljesítésére:)
"h) a jegybanki alapkamat előző évi átlagától függő költségvetési kiadás."
"(5) Az államháztartásért felelős miniszter előzetes hozzájárulására van szükség a (3) bekezdés a) pontja szerinti előirányzat-átcsoportosításhoz, ha az a Kormány irányítása alá tartozó fejezetek között történik, és a (3) bekezdés b) pont ba) és bb) alpontja szerinti, a Kormány irányítása alá tartozó fejezeten belüli és az ilyen fejezetek közötti előirányzatátcsoportosításhoz."
"(1) Az államháztartásért felelős miniszter a Kormány irányítása alá tartozó fejezetet irányító szervhez, a Kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, az elkülönített állami pénzalapok és a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai kezelő szervéhez, valamint az állam legalább többségi tulajdonában álló gazdasági társasághoz, ha az részben vagy egészben költségvetési támogatásból megvalósuló, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházást hajt végre, költségvetési főfelügyelőt, felügyelőt rendelhet ki. Az államháztartásért felelős miniszter a költségvetési főfelügyelő, felügyelő kirendeléséről az érintett fejezetet irányító szerv vezetőjét, - többségi állami tulajdonban álló gazdasági társasághoz történő kirendelés esetén - a tulajdonosi joggyakorlót, valamint a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős minisztert előzetesen tájékoztatja.
(2) A költségvetési főfelügyelő, felügyelő a gazdálkodás költségvetés-politikával való összhangja és a takarékos, szabályszerű, eredményes működés érdekében a Kormány rendeletében meghatározott intézkedéseket tehet."
"(2) Az állam tulajdonában álló gazdasági társaságnak az állam nevében tőkeemelést, pótbefizetést és támogatást - a szakmai feladatok ellátásához nyújtott támogatás kivételével -
a) a törvényben vagy miniszteri rendeletben kijelölt tulajdonosi joggyakorló a központi költségvetésről szóló törvényben e célra megtervezett központi kezelésű előirányzatok terhére,
b) az Nvt. 8. § (7) bekezdése szerinti meghatalmazott az MNV Zrt. útján
teljesíthet, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter - a Vtv. 3. § (2) bekezdés a) pontja szerinti és az MFB Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alatt álló gazdasági társaság esetén a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter - előzetes jóváhagyásával. A jóváhagyásról az államháztartásért felelős miniszter és az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzéséért felelős szerv írásos véleményének ismeretében kell dönteni. A b) pont szerinti tőkeemeléshez, pótbefizetéshez, támogatáshoz szükséges kiadási előirányzatot az Nvt. 8. § (7) bekezdése szerinti meghatalmazott költségvetéséből a 14. § (4) bekezdés b) pontja szerinti fejezetbe a 33. § (3) és (4) bekezdése szerint át kell csoportosítani."
"52/A. § A 14. § (3) bekezdése szerinti fejezet terhére nyújtott költségvetési támogatást a folyósítását követő év december 31-éig lehet felhasználni. Ettől a Kormány egyedi határozata és a támogatási szerződés rövidebb határidőt, a központi költségvetésről szóló törvény eltérő időpontot is megállapíthat."
"(1a) Az ellenőrzés kiterjedhet a kedvezményezett által a támogatott tevékenység megvalósítására kötött szerződésben részes olyan felekre is, akik a támogatási jogviszony teljesítésében közvetlen módon közreműködnek."
(2) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 54. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A kedvezményezett és az (1a) bekezdés szerinti szerződő felek kötelesek a költségvetési támogatások lebonyolításában részt vevő és a költségvetési támogatást ellenőrző szervezetekkel együttműködni, az ellenőrzést végző szerv képviselőit ellenőrzési munkájukban a megfelelő dokumentumok, számlák, a megvalósítást igazoló okmányok, bizonylatok rendelkezésre bocsátásával, valamint a fizikai teljesítés vizsgálatában a helyszínen is segíteni. Ha a kedvezményezett vagy az (1a) bekezdés szerinti szerződő fél az ellenőrző szerv munkáját ellehetetleníti, a támogató a költségvetési támogatást visszavonhatja, a támogatási szerződéstől elállhat."
"(1a) Az (1) bekezdésben foglaltakat törvény, kormányrendelet vagy a Kormány egyedi határozata alapján nyújtott támogatás esetén is alkalmazni kell, azzal, hogy a támogatási igény benyújtóján a törvény, kormányrendelet vagy a Kormány egyedi határozata alapján támogatásra jogosult személyt, a támogatási igény célján a törvény, kormányrendelet vagy a Kormány egyedi határozata alapján nyújtott költségvetési támogatás célját kell érteni."
"45/A. A kincstári ellenőrzés
68/B. § (1) A kincstár ellenőrzési jogköre a helyi önkormányzat, nemzetiségi önkormányzat, társulás, térségi fejlesztési tanács és az általuk irányított költségvetési szerv
a) számviteli szabályok szerinti könyvvezetési kötelezettségének,
b) a 70. alcím alapján teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségek szabályszerű teljesítésének,
c) az éves költségvetési beszámoló megbízható, valós összképének vizsgálatára terjed ki.
(2) A kincstár ellenőrzésére a 63. § (2) és (4) bekezdését, a 64. §-t, a 65. § (1)-(5) bekezdését és a 66. §-t kell alkalmazni.
(3) A kincstári ellenőrzés szakmai szabályait, módszereit a kincstár az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével alakítja ki."
"(2) A bejelentési, adatszolgáltatási vagy nyilatkozattételi kötelezettségét késedelmesen, hibásan, valótlan adattartalommal vagy ugyanabban az eljárásban több alkalommal hiányosan teljesítő szerv a Kormány rendeletében meghatározott mértékű bírsággal sújtható."
a) 1. § 10. pontjában az "a központi költségvetésről szóló törvény fejezete a 11. pontban meghatározott fejezetek kivételével" szövegrész helyébe az "a 11. pontban meghatározott fejezetek kivételével a központi költségvetés valamennyi fejezete" szöveg,
b) 5. § (2) bekezdésében az "A központi költségvetés többletének felhasználásáról, hiányának" szövegrész helyébe az "Az államháztartás központi alrendszerében a költségvetési többlet felhasználásáról, a költségvetési hiány" szöveg, az "a hiány" szövegrész helyébe az "a költségvetési hiány" szöveg,
c) 6. § (7) bekezdés b) pont bb) alpontjában az "alapján vállalt árfolyamgaranciából" szövegrész helyébe a "szerinti árfolyamfedezeti megállapodásból" szöveg,
d) 9. § a) pontjában a "megszüntetése," szövegrész helyébe a "megszüntetése, ideértve az alapító okirat és annak módosítása, valamint a megszüntető okirat kiadására vonatkozó hatáskör gyakorlását," szöveg,
e) 9/A. § (3) bekezdés nyitó szövegrészében az "f)" szövegrész helyébe az "a) és f)" szöveg,
f) 9/A. § (3) bekezdés a) pontjában a "jogkört" szövegrész helyébe a "hatáskört" szöveg,
g) 9/A. § (4) bekezdésében az "az irányítási jogkör" szövegrész helyébe az "a 9. § b)-i) pontjában meghatározott irányítási hatáskör" szöveg,
h) 10. § (4a) bekezdésében a "törvény, kormányrendelet" szövegrész helyébe az "az alapításáról rendelkező törvény, kormányrendelet" szöveg,
i) 10. § (5) bekezdésében a "szerv feladatai" szövegrész helyébe a "szerv szervezetét, feladatai" szöveg,
j) 14. § (1) bekezdésében a "(fejezetrend) állapítja meg." szövegrész helyébe az "állapítja meg. A központi költségvetésről szóló törvényben szereplő fejezetek fejezetrendet képeznek." szöveg,
k) 24. § (3) bekezdésében a "polgármester" szövegrész helyébe a "polgármester február 15-éig, ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el," szöveg,
l) 45. § (1) bekezdésében a "kijelölt, valamint az Nvt. 8. § (7) bekezdése szerinti meghatalmazott tulajdonosi joggyakorló" szövegrész helyébe a "kijelölt tulajdonosi joggyakorló, valamint az Nvt. 8. § (7) bekezdése szerinti meghatalmazott" szöveg,
m) 50. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a "Költségvetési támogatás abban az esetben biztosítható, ha a támogatási igény benyújtója" szövegrész helyébe a "Költségvetési támogatás annak nyújtható, aki" szöveg,
n) 54/B. § (1) bekezdés b) pontjában az "a testület" szövegrész helyébe az "a testület megnevezésére," szöveg,
o) 63. § (1) bekezdés h) pontjában a "közreműködnek," szövegrész helyébe a "közreműködnek, és" szöveg,
p) 105. § (3) bekezdésében a "módosítására irányuló kérelem" szövegrész helyébe a "módosítása" szöveg,
q) 109. § (1) bekezdés 4. pontjában a "követelményeket" szövegrész helyébe a "követelményeket, az államháztartás önkormányzati alrendszerében az irányító szervet" szöveg,
r) 109. § (1) bekezdés 28. pontjában a "miniszter irányítása" szövegrész helyébe a "miniszter által vezetett minisztérium, az irányítása" szöveg,
s) 109. § (1) bekezdés 29. pontjában a "miniszter irányítása" szövegrész helyébe a "miniszter által vezetett minisztériumról, az irányítása" szöveg,
t) 109. § (1) bekezdés 39. pontjában a "szabályait," szövegrész helyébe a "szabályait, a törzskönyvi nyilvántartással kapcsolatos bejelentési, adatszolgáltatási vagy nyilatkozattételi kötelezettség elmulasztása, késedelmes, hibás vagy valótlan adattartalommal történő teljesítése esetén kiszabható bírság mértékét és kiszabásának elveit," szöveg,
u) 109. § (5) bekezdésében a "kiadási" szövegrészek helyébe a "költségvetési kiadási" szöveg
lép.
a) 9. § b) pontjában az "alapító okiratának kiadása," szövegrész,
b) 11. § (7) bekezdésében az "a megszüntető okirat közzétételére," szövegrész,
c) 15. § (7) bekezdésében az "és az igazgatási szervek" szövegrész,
d) 46. § (3) bekezdésében az "általános" szövegrész.
e) 50. § (1) bekezdés c) pontjában a "jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező más szervezet esetén" szövegrész,
f) 57. § (3) bekezdésében a "legkésőbb a költségvetési év október 15-éig" szövegrész.
(2) Hatályát veszti az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény
a) 15. § (5) bekezdése,
b) 23. § (1) bekezdése,
c) 28/A. § (4) bekezdése,
d) 63. § (1) bekezdés i) pontja,
e) 104. § (5) és (6) bekezdése,
f) 105. § (2) bekezdése,
g) 105/A. § (2) bekezdése,
h) 105/B. § (1) bekezdése,
i) 109. § (5) bekezdés a) pont aa) alpontja.
"(10a) Az állami adóhatóság a nemzetközi együttműködésben szervezett, a 28/A. § (7) bekezdése szerinti totalizatőri rendszerű lóversenyfogadás esetén a nyertes játékos részére a nyeremény igénylésére rendelkezésre álló határidőt a valamennyi részt vevő szerencsejátékszervező által közösen kialakított és elfogadott játékszabályok szerint engedélyezi, ennek során a (7a) bekezdésben foglaltaktól eltérő, de minimum 60 napos jogvesztő határidő engedélyezhető. Ha a nyertes játékos részére a nyeremény igénylésére rendelkezésre álló határidőt minden részt vevő szerencsejáték-szervező szabadon alakíthatja ki, az állami adóhatóság az engedélyt a (7a) bekezdés alkalmazásával adja ki."
"(7) Az állami adóhatóság a nemzetközi együttműködés keretében szervezett totalizatőri rendszerű lóversenyfogadás esetén sorsolás alkalmazását a nemzetközi együttműködés keretében valamennyi szerencsejáték szervező által kialakított és elfogadott játékszabályoknak megfelelően engedélyezi."
"(3) Nemzetközi együttműködés keretében szervezett, a 28/A. § (7) bekezdése szerinti totalizatőri rendszerű lóversenyfogadás esetén a nyereményalap nyereményre fordítandó minimum hányada a valamennyi részt vevő szerencsejáték-szervező által kialakított és elfogadott játékszabályok szerint minimum 62%-os mértékig engedélyezhető, ennek hiányában az állami adóhatóság az engedélyt az (1) bekezdés szerint adja ki."
(E törvény felhatalmazása alapján a 17. § (2) bekezdésének b) pontja szerinti adatokat jogosultak igényelni:)
"w) - az a)-v) pont eltérő rendelkezése hiányában - a közigazgatási hatóság az általa vezetett közhiteles hatósági nyilvántartás törvényben meghatározott adattartalmának részét képező adatok és a nyilvántartásból való, elhalálozás miatti kikerülés ideje tekintetében."
(A kiadások fedezetét a következő bevételek képezik:)
"f) a központi támogatások, ideértve az egészségügyi feladatok ellátásával kapcsolatos költségvetési hozzájárulást és törvényben előírt egyéb támogatás összegét;"
a) 4. § (3) bekezdés c) pont 3. alpontja,
b) 5. § (3) bekezdés c) pont 5. alpontja.
"(1a) Az Eximbank a nemzetközi fejlesztési együttműködési célú segélyügyletekhez, valamint nemzetközi fejlesztési célú alap alapításához, illetve ahhoz történő csatlakozáshoz kapcsolódóan az alábbi tevékenységet végzi:
a) vissza nem térítendő támogatás, illetve kedvezményes hitel nyújtásával nemzetközi fejlesztési együttműködési célú segélyügyletek finanszírozása, és
b) nemzetközi pénzügyi-fejlesztési intézmény által működtetett nemzetközi fejlesztési együttműködési célú alap alapításához, vagy ahhoz történő csatlakozás a 6. § (4a) bekezdésben meghatározott források felhasználásával."
"(4a) A 2. § (1b) bekezdésének hatálya alá tartozó, nemzetközi fejlesztési együttműködési célú tevékenységhez szükséges forrásokat 2014. évben az állam a központi költségvetés terhére, a kamatkiegyenlítési rendszeren keresztül közvetlenül biztosítja az Eximbank részére. 2014. évet követően a központi költségvetésről szóló törvény külön előirányzata tartalmazza az Eximbank 2. § (1b) bekezdésben meghatározott tevékenységéhez szükséges forrásokat."
[A megyei hatókörű városi múzeum - a 37/A. §-ban és a 42. § (2) bekezdésében foglalt feladatokon túlmenően - állami feladatai keretében:]
"b) végzi a jogszabályban meghatározott régészeti szaktevékenységeket,"
(2) A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény 45/A. § (2) bekezdése a következő c)-j) ponttal egészül ki:
[A megyei hatókörű városi múzeum - a 37/A. §-ban és a 42. § (2) bekezdésében foglalt feladatokon túlmenően - állami feladatai keretében:]
"c) szakmai nyilvántartása alapján jogszabályban meghatározottak szerint adatokat szolgáltat a régészeti lelőhelyekről,
d) a régészeti feltárás esetén kívül előkerült régészeti leletet vagy lelőhelyet a kulturális örökség védelméről szóló törvényben meghatározott intézménynek haladéktalanul bejelenti,
e) jogszabályban meghatározottak szerint részt vesz a régészeti feltárás során előkerült régészeti leletek, továbbá a régészeti emlékek és a műemlékek vissza nem építhető vagy a helyszínen meg nem őrizhető töredékei és tartozékai elhelyezésében,
f) jogszabályban meghatározottak szerint részt vesz a védetté nyilvánított területek ellenőrzésében,
g) gyűjtőkörében szakmai tanácsadást folytat a muzeális intézmények szakmai együttműködése, munkájuk összehangolása, valamint az egyéb kulturális javak védelme érdekében,
h) részt vesz a szellemi kulturális örökség védelmével kapcsolatos helyi tevékenységek koordinálásában és szakmai támogatásában,
i) muzeológiai, múzeumpedagógiai, képzési és restaurálási szakmai-módszertani központként évente legalább kétszer módszertani műhelygyakorlatot szervez
ia) restaurálási és műtárgyvédelmi tevékenység körében gyakorlati bemutatóval egybekötve,
ib) gyűjteménykezelési, nyilvántartási, gyűjtemény-feldolgozási és digitalizálási tevékenység körében,
ic) múzeumpedagógia területén óvodapedagógusok és pedagógusok, továbbá a muzeális intézmények közművelődési szakemberei számára, valamint
j) évenként legalább egyszer helyszíni bejárás keretében felméri a megye területén lévő muzeális intézmények állományvédelmi helyzetét."
[A megyei könyvtár a megye egész területére vonatkozóan az 55. § (1) bekezdésében és a 65. § (2) bekezdésében foglaltakon túl állami feladatként]
"l) évente egy alkalommal a könyvtári szolgáltatások megvalósításával kapcsolatos információs szakmai műhelynapot szervez a megye könyvtárosai számára."
"(5) A megyei hatókörű városi múzeum támogatása terhére biztosítani kell intézményenként legalább egy fő, szakmai munkakörben foglalkoztatott múzeumi szakember szakmai továbbképzését.
(5a) A megyei könyvtár és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár támogatása terhére biztosítani kell intézményenként legalább egy fő, szakmai munkakörben foglalkoztatott könyvtáros szakember szakmai továbbképzését."
"(7) A Tao. tv. 22. § (3) bekezdése szerint biztosított támogatás esetében a közvetett támogatás forrását biztosító szervezet az MNF-fel kötött megállapodás alapján utalja a közvetett támogatás forrását a letéti számlára. A Tao. tv. 24/A. § (3) bekezdés a) pontja szerint biztosított közvetett támogatás esetében a kedvezményezett célra felajánlott összeget mint közvetett támogatást az állami adóhatóság utalja a letéti számlára. A letéti számlára a tárgyévben befizetett összeg a Tao. tv. 22. § (8) bekezdés a) pontja szerinti kiegészítő támogatás nélkül nem haladhatja meg a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott összeget."
"(1) E törvény hatálya a reklámozóként, reklámszolgáltatóként, reklámközvetítőként vagy reklám közzétevőként végzett gazdasági reklámtevékenységre, a szponzorálásra, a reklámközvetítésre, valamint az ezek tekintetében alkalmazott magatartási kódexekre terjed ki."
(E törvény alkalmazásában)
"h) reklámközvetítés: reklámozóval kötött közvetítői szerződés alapján, a reklám közzétételére irányuló szerződés megkötésének elősegítésére irányuló tevékenység, ide nem értve a reklámszolgáltatási tevékenységet,
i) reklámközvetítő: reklámközvetítést végző természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet,"
"5/A. § (1) Ha a reklám közzétételére irányuló szolgáltatás vásárlása reklámközvetítőn keresztül történik, a reklámközvetítésre vonatkozó szerződést és a reklám közzétételére irányuló szerződést írásba kell foglalni.
(2) A reklámközvetítő a reklámozó nevében a reklám közzétételére irányuló szerződés megkötésére nem jogosult.
(3) A reklám közzétevője legkésőbb a reklám közzétételére irányuló szerződés megkötését követő hónap utolsó napjáig és a reklámozó felhívására beszámol a reklámozónak a reklám közzétételének körülményeiről. Ha a reklám terjesztési feltételeinek módosítására van szükség, a reklám közzétevője előzetesen értesíti a reklámozót. A reklám terjesztési feltételeinek módosításához a reklámozó beleegyezése szükséges. A reklám közzétevője a végrehajtott változtatásokról beszámol a reklámozónak.
(4) Ha a reklám közzétételére vonatkozó szerződés a reklámközvetítő közvetítésével került megkötésre, a reklám közzétevője a (3) bekezdés szerinti értesítési és beszámolási kötelezettségének a reklámközvetítő értesítésével vagy a reklámközvetítő számára történő beszámolással is eleget tehet.
(5) A reklám közzétevője köteles a szolgáltatásról kiállított számlát közvetlenül a reklámozó nevére kiállítani.
5/B. § (1) A reklámközvetítő a reklám közzétevőjétől vagy más személytől a reklámközvetítés során vagy a reklámközvetítési tevékenységével összefüggésben közvetve vagy közvetlenül - a reklámközvetítési tevékenységre vonatkozó díjon felül - ajándékot, árengedményt, kedvezményt, vagyoni előnyt vagy más juttatást nem fogadhat el.
(2) A reklámközvetítő a reklámozótól díjra jogosult, amelynek mértéke a reklám közzétételi díjának 15%-a.
5/C. § (1) Az a reklámszolgáltató, aki a reklám közzététele tekintetében tervezési, tanácsadási vagy a reklám közzétételére alkalmas eszköz kiválasztására - ide nem értve a reklámközvetítést - vonatkozó szolgáltatást nyújt, a reklám közzétételére alkalmas eszközzel rendelkező személytől ajándékot, árengedményt, kedvezményt, vagyoni előnyt vagy más juttatást nem fogadhat el.
(2) Az (1) bekezdés szerinti reklámszolgáltató és a reklámközvetítő köteles tájékoztatni az általa nyújtott szolgáltatás igénybevevőjét arról, ha
a) a reklámszolgáltató, illetve a reklámközvetítő vagy a többségi befolyása alatt álló gazdálkodó szervezet tulajdoni részesedéssel rendelkezik a reklám közzétételére alkalmas eszközzel rendelkező gazdálkodó szervezetben, vagy
b) a reklám közzétételére alkalmas eszközzel rendelkező gazdálkodó szervezet rendelkezik tulajdoni részesedéssel az (1) bekezdés szerinti reklámszolgáltatóban, reklámközvetítőben.
(3) A (2) bekezdés szerinti tájékoztatásnak ki kell terjednie
a) annak a gazdálkodó szervezetnek a nevére, amelyben az (1) bekezdés szerinti reklámszolgáltató, reklámközvetítő tulajdoni részesedéssel rendelkezik, vagy
b) annak a reklám közzétételére alkalmas eszközzel rendelkező gazdálkodó szervezetnek a nevére, amely az (1) bekezdés szerinti reklámszolgáltatóban, reklámközvetítőben tulajdoni részesedéssel rendelkezik, és
c) a tulajdoni részesedés mértékére.
5/D. § A reklámközvetítő nem minősül a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény szerinti kereskedelmi ügynöknek.
5/E. § Az 5/B. § és az 5/C. § (1) bekezdésének megsértése esetén a fogyasztóvédelmi bírság összege az elért vagyoni előny tízszerese. A fogyasztóvédelmi bírságot azzal szemben kell kiszabni, akinél a vagyoni előny jelentkezik."
"(1) A központi költségvetésről szóló törvény meghatározza a nyilvántartott színházak, balett- vagy táncegyüttesek, zenekarok és énekkarok elosztható támogatásának keretösszegeit."
a) 60. § (2) bekezdésében a "szervezeti és működési szabályzatot, illetve annak módosítását" szövegrész helyébe a "minisztérium szervezeti és működési szabályzatát, illetve annak módosítását e törvény keretei között" szöveg,
b) 71. § (1) bekezdésében a "szervezetét a kormányhivatal szervezeti és működési szabályzata határozza meg, amelyet" szövegrész helyébe a "szervezeti és működési szabályzatát" szöveg,
c) 73. § (1) bekezdésében a "szervezetét a központi hivatal szervezeti és működési szabályzata határozza meg, amelyet" szövegrész helyébe a "szervezeti és működési szabályzatát" szöveg
lép.
a) 60. § (1) és (3) bekezdése,
b) 70. § (4) bekezdése,
c) 71. § (2) bekezdése,
d) 72. § (2) bekezdése,
e) 73. § (2) bekezdése.
"(2) Az 1. §, a 4. §, az 5. §, a 10. §, a 11. § (3) bekezdése és a 24. § i) pontja 2017. január 1-jén lép hatályba."
"20. A halgazdálkodásból származó bevételek
63. § (1) A halgazdálkodásból származó bevétel
a) az állami halász- és horgászjegy díja,
b) a halgazdálkodási haszonbérleti, valamint vagyonkezelési díj,
c) a turista állami horgászjegy díja,
d) a fogási tanúsítvány és a fogási napló díja.
(2) Az (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti bevétel központosított bevétel.
(3) Az aktuális költségvetési törvényben, az állami halgazdálkodási feladatok támogatására évente meghatározott forrást a miniszter a következőkre fordítja:
a) halpusztulás esetén őshonos fajok, fajták visszatelepítésének támogatása,
b) őshonos halállományt veszélyeztető, tájidegen vagy invazív halfajok és halfogyasztó gerinces állatfajok gyérítése, riasztása,
c) védett vagy veszélyeztetett hasznosítható őshonos halfajok szaporítása, visszatelepítése,
d) természetes ívóhelyek, vermelőhelyek megőrzése, rekonstrukciója,
e) új ívó- és vermelőhelyek kialakítása,
f) természetes partszakaszok megőrzése, helyreállítása,
g) halgazdálkodási kíméleti területek kialakítása, illetve
h) halászati őrzés támogatása, fejlesztése,
i) a halgazdálkodás hatósági, igazgatási, ellenőrzési és állami halőrzési feladatainak támogatása,
j) halgazdálkodási tárgyú tankönyv-, szakkönyv- és folyóirat-kiadás támogatása,
k) gyermek- és ifjúsági horgászok továbbképzése, iskolai horgászati szakkörök és táborok szervezése, iskolai horgászati képzési segédanyagok készítése,
l) horgászturizmus fejlesztése,
m) horgászat megismertetése, népszerűsítése érdekében tartandó rendezvények, illetve horgászversenyek és a versenysport támogatása,
n) magyar halászati hagyományok és kultúra megismertetése, népszerűsítése érdekében tartandó rendezvények támogatása,
o) halételek és halfogyasztás népszerűsítése, az ezek érdekében tartott rendezvények és a tudatformálás támogatása,
p) a 62. § szerinti testület működésének támogatása,
q) a halgazdálkodás és a horgászat miniszter által alapított kitüntetései adományozásának támogatása,
r) nyilvántartott halgazdálkodási vízterületeken a horgászati célú halgazdálkodási szaktanácsadás igénybevételének támogatása.
(4) Az (1) bekezdés c) és d) pontja szerinti bevétel a halgazdálkodási hatóság országos illetékességű szervének bevétele, amelyet a következőkre fordít:
a) az e törvény szerinti halgazdálkodási nyilvántartások karbantartása, fejlesztése,
b) országos halgazdálkodási ellenőrzések szervezése, végrehajtásának koordinációja,
c) halgazdálkodási felügyelők továbbképzése, illetve
d) halpusztulások megelőzése, halpusztulások okainak felderítése és a halpusztulások okozta károk elhárítása."
"(10) A 77. § (1) és (2) bekezdése 2017. január 1-jén lép hatályba."
"(1) A nemzetközi fejlesztési együttműködési és nemzetközi humanitárius segítségnyújtási tevékenység összkormányzati költségigényét a külgazdasági ügyekért felelős miniszter és a külpolitikáért felelős miniszter terjeszti elő, és az a központi költségvetésben fejezeti kezelésű előirányzatként kell megtervezni."
a) 6. §-ának a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény 15/A. § (2) bekezdését megállapító rendelkezése az "amely legalább 15%-kal meghaladja" szövegrész helyett az "amely legalább 10%-kal meghaladja" szöveggel, a "kétheti átlagos" szövegrész a "heti átlagos" szöveggel,
b) 7. §-ának a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény 15/E. § (4) bekezdését megállapító rendelkezése a "dohánytermék-értékesítéséből származó teljes árbevételétől" szövegrész helyett az "által az adott időszakban a dohánykiskereskedelmi-ellátótól vásárolt dohánytermékek összértékétől" szöveggel,
c) 12. §-ában a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény 24/E. §-át megállapító rendelkezése a "2015. augusztus 31-én" szövegrész helyett a "2015. október 31-én" szöveggel
lép hatályba.
"(4) A 2. § (2) és (3) bekezdése, az 5-7. §, a 9-12. §, a 14. §, a 17. § (3)-(7) bekezdése és a 19. § 2015. november 1-jén lép hatályba."
(2) A 4. § és a 6. § 2015. július 1 -jén lép hatályba.
(3) A 29. §-31. §, a 44. §-46. § e törvény kihirdetését követő tizenötödik napon lép hatályba.
(4) A 9. §, a 33. §, a 35. §, a 39. §-43. § és az 53. § 2016. január 1-jén lép hatályba.
A javasolt módosítás által a korábbi szabály csak a jegybank (3%-os) inflációs célját meghaladó pénzromlás és 3% feletti gazdasági növekedés esetén marad hatályban. Egyéb más esetben legalább 0,1% pontos csökkenést kellene elérni. Ez nem jelenti azt, hogy az adósságmutató csökkenése ennél ne lehetne nagyobb, sőt ennél jóval nagyobb mértékű csökkenésre fog sor kerülni az államháztartási törvényben előírt szabály, a középtávú költségvetési hiánycél elérése által.
A módosítás emellett korlátozza azoknak a költségvetési tervezés során keletkezett adatoknak a nyilvánosságát is, amelyeket a Kormány a központi költségvetésről szóló törvény Országgyűlés számára történő benyújtásakor nem hoz nyilvánosságra. Ezek olyan, a tervezés folyamata során keletkező háttérszámítások, tervezési adatok, amelyek nyilvánosságra hozatala mind a külső befolyástól mentes tervezést, mind pedig az ország pénzügyi és gazdasági érdekeit veszélyeztetnék. A módosítás lehetővé teszi ugyanakkor, hogy az államháztartásért felelős miniszter engedélyével ezen adatok megismerhetők legyenek, ha a korlátozást megalapozó körülmények nem állnak fenn.
Átmeneti rendelkezés rögzíti, hogy az új szabályokat a 2015. július 1-jétől megnyitott számlák esetében kell alkalmazni, az ezen időpontot megelőzően nyitott számlákra a korábbi szabályok vonatkoznak, vagyis 5 évet elérő befektetésben tartás esetén adófizetési kötelezettség nem keletkezik.
A statisztikai állományi létszám a Központi Statisztikai Hivatal által kiadott módszertan szerint számított mutató. E módszertan szerint a statisztikai állományi létszámba a közfoglalkoztatási jogviszony keretében foglalkoztatottakat is be kell számítani, ami a költségvetési szervnél a költségvetési szerv közfeladata (alapfeladat) ellátásához szükséges létszámára vonatkozó reális számbavételt, és így az Áht.-ban az e mutatóhoz kapcsolódóan meghatározott jogkövetkezmények érvényesülését contra legem kizárja. Ennek érdekében szükséges, hogy a statisztikai állományi létszámot az Áht. a Központi Statisztikai Hivatal által kiadott módszertan szerint számított korrigált mutatóként határozza meg.
A módosítás emellett a fejezeti kezelésű előirányzatok és a központi kezelésű előirányzatok mint az előirányzatok két típusa közötti különbséget teszi egyértelművé. A központi kezelésű előirányzatok az állam nevében beszedendő olyan költségvetési bevételek és teljesítendő olyan költségvetési kiadások elszámolására szolgálnak, amelyek központi kezelést igényelnek, e körben tehát főszabályként az az alapelv érvényesül, hogy a központi kezelés -a szabályozás, az előirányzat-módosítás és -átcsoportosítás, valamint a beszámoló jóváhagyása - az államháztartásért felelős miniszter jogköre. Ettől eddig a központi költségvetési törvény állapíthatott meg eltérést, tekintettel azonban arra, hogy az elmúlt évek központi költségvetésről szóló törvényei ilyen eltérő szabályt nem tartalmaztak és a fejezetet irányító szervek körét az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 1. melléklete határozza meg egységesen, a módosítás ezt alapul véve pontosítja a hatályos szabályozást.
A módosítás lehetővé teszi, hogy ha azt nemzetbiztonsági szempontok alátámasztják, a honvédelemért felelős miniszter által alapított költségvetési szervek ne jelenjenek meg önálló címként a központi költségvetésről szóló törvényben. Hasonló szabályozást állapít a módosítás a területileg széttagoltan működő költségvetési szervek vonatkozásában is.
A módosítás kizárja a költségvetési szerv alapításának, átalakításának és megszüntetésének, (és ennek keretében a költségvetési szerv alapító okirata, módosító okirata és megszüntető okirata kiadásának) átruházását, illetve ezek tekintetében az irányító szerv hatásköre nem korlátozható. Ezek ugyanis olyan irányítási hatáskörök, amelyek a hierarchikus irányítás lényegi elemét képezik, így azok gyakorlása kizárólag az irányító szervhez köthető.
A törvényjavaslat rögzíti, hogy csak a költségvetési szervet statuáló norma írhatja elő, hogy a költségvetési szerv gazdasági szervezettel rendelkezik, továbbá jogtechnikai pontosításokat tartalmaz.
A törvényjavaslat módosítja az önkormányzati költségvetési rendelettervezet benyújtásának határidejét. A hatályos szabály, amely az önkormányzati költségvetési rendelet határidőit nem fix időpontban, hanem a törvény hatálybalépéséhez kapcsolódóan állapította meg, nem állta ki a gyakorlat próbáját, bebizonyosodott, hogy gyakorlati szempontból nem jó. Ha ugyanis a központi költségvetésről szóló törvény nem a naptári év első napján lép hatályba, az önkormányzati költségvetési tervezés és -rendeletalkotás időpontja is időben előrébb kerül, ezért a törvényjavaslat a fix és a változó időpontot kombinálva javasolja megállapítani a költségvetési rendelettervezet képviselő-testület számára történő benyújtásának határidejét aszerint, hogy a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta vagy sem.
A törvényjavaslat a testületi döntéshez kapcsolódóan pontosítja a költségvetési támogatásokra vonatkozó monitoring rendszerbe átadandó adatokra vonatkozó rendelkezéseket.
A törvényjavaslat az Áht.-ban adott egyes felhatalmazó rendelkezések pontosítását szolgálja az alkotmányos végrehajtási jogalkotás érdekében.
A törvényjavaslat emellett jogtechnikai, szövegpontosító és értelmezést segítő módosítások átvezetésére vonatkozik.
A törvényjavaslat a megszüntetett Összefogás az Államadósság Ellen Alapra vonatkozó rendelkezés hatályon kívül helyezésére tesz javaslatot, egyértelművé teszi a költségvetési szervek vállalkozási tevékenységéből származó befizetési kötelezettség mértékét, egyértelműsíti, hogy a társadalombiztosítási alapok költségvetéséven csak központi hivatali szervek működnek, valamint emellett jogtechnikai pontosításra irányul.
A törvényjavaslat a nemzetközi együttműködésben szervezett, sorsolásos elemmel kiegészített totalizatőri rendszerű lóversenyfogadás sorsolásos elemének engedélyezéséhez szükséges törvényi rendelkezést biztosítja a 27/A. § új (7) bekezdésének megállapításával.
A törvényjavaslat lehetővé teszi a nemzetközi együttműködésben szervezett, sorsolásos elemmel kiegészített totalizatőri rendszerű lóversenyfogadás esetén az eltérést az Szjtv. 30/A. § (1) bekezdésének a nyereményalap legalább 68%-ának nyereményekre fordítását előíró rendelkezésétől abban az esetben, ha a részt vevő szervezők a közösen kialakított játékszabályokban a 68%-os minimumtól eltérő, de minimum 62%-os küszöbértéket határoznak meg.
A központi költségvetésről szóló törvény szabályozási tárgykörétől idegen szakmai szabályokat a Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló törvényben nem lehet megjeleníteni, ezért a megyei hatókörű városi múzeumok esetében a módszertani műhelygyakorlatokra és a helyszíni bejárásokra, a megyei könyvtárak esetében az információs szakmai műhelynap megszervezésére, valamint mindkét intézménytípus esetében a továbbképzési kötelezettségre vonatkozó szabályozás a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvényben kap helyet.
A reklámközvetítési tevékenységet végző természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet a reklám közzétevője (jellemzően a médiaszolgáltató) számára járó ellenérték után - ha a reklámközvetítő teljesíti a szerződésben kikötött médiavásárlási vállalásait - a reklám közzétevőjétől az adott időszak, jellemzően év végén ún. bónuszt, azaz visszatérítést kap, amely a közzétevő reklámbevételének 5-20%-át is kiteheti. A bónuszrendszer azonban - annak piactorzító hatása miatt - káros. A reklámközvetítők a nagyobb bónuszt nyújtó közzétevőket (sales house) részesítik előnyben, azaz a potenciális hirdetési felületeket saját érdekeik alapján választják meg és nem feltétlenül a hirdetői elvárások szerint; így a reklámozótól származó források elköltését nem elsősorban a hirdető, azaz a reklámozó, hanem a reklámközvetítő érdeki határozzák meg. A fentiekre tekintettel a törvényjavaslat elsődleges célja a reklámközvetítői tevékenység átláthatóbbá tétele. A törvényjavaslat ennek érdekében a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény módosításával a reklámközvetítők által kapott bónuszokat (visszatérítéseket) kívánja eltörölni.
A szervezeti és működési szabályzatnak a központi hivatalt illetve a kormányhivatalt irányító miniszter által vezetett minisztérium honlapján történő közzétételi kötelezettség az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényből következik, így annak külön törvényi rögzítése nem szükséges.