(2) ..." />

T/2801. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes törvényeknek a jövedéki biztosíték mértékével összefüggő módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2015. évi IV. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 104. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A jövedéki engedélyre jogosult az a személy,)
"a) aki - az (5) és (8)-(11) bekezdésben meghatározott eltéréssel - az ásványolajtermékek esetében 600 millió Ft, dohánygyártmányok esetében 22 millió Ft, az egyéb jövedéki termékek esetében 20 millió Ft jövedéki biztosítékot nyújt,"
(2) ...

T/2801. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes törvényeknek a jövedéki biztosíték mértékével összefüggő módosításáról
2015. évi IV. törvény
1. §
(1) A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 104. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A jövedéki engedélyre jogosult az a személy,)
"a) aki - az (5) és (8)-(11) bekezdésben meghatározott eltéréssel - az ásványolajtermékek esetében 600 millió Ft, dohánygyártmányok esetében 22 millió Ft, az egyéb jövedéki termékek esetében 20 millió Ft jövedéki biztosítékot nyújt,"
(2) A Jöt. 104. § (13) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(13) A jövedéki engedélyes kereskedő, az importáló és az exportáló által nyújtandó jövedéki biztosítékra a 38. § (5), (9) és (11) bekezdését is alkalmazni kell. A jövedéki biztosíték érvényesítésére a vámhatóság a jogerősen megállapított jövedéki vagy mulasztási bírság tartozás esetén - végzés nélkül - jogosult, illetve - a 26/A. § (6) bekezdése szerinti esetben -a 38. § (12) bekezdését kell alkalmazni."
2. §
A Jöt. 128/L. §-a a következő (3)-(5) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Ásványolajtermékek és dohánygyártmányok kivételével a jövedéki termék esetében a jövedéki biztosítékra az egyes törvényeknek a jövedéki biztosíték mértékével összefüggő módosításáról szóló 2015. évi ... törvénnyel (a továbbiakban: Módtv2.) megállapított 104. § (2) bekezdés a) pontját 2015. január 1-jétől kell alkalmazni, azzal, hogy ezen jövedéki termékek tekintetében a jövedéki biztosítékot nem kell az (1) bekezdés szerint kiegészíteni, és a (2) bekezdéstől eltérően a pénzügyi biztosítékot nyújtó a gazdálkodó tevékenységét abban az esetben is végezheti, ha a (2) bekezdés szerinti irat bemutatására 2015. február 1-jéig nem került sor.
(4) Ha a vámhatóság az ásványolajtermékek és dohánygyártmányok kivételével a jövedéki termékre vonatkozó jövedéki engedélyt a 2015. január l-jén hatályos 104. § (2) bekezdés a) pontja szerinti jövedéki biztosítéknyújtási kötelezettség teljesítésének elmulasztása miatt 2015. február 1. és a Módtv2. hatálybalépése között visszavonta, e határozatát és az ezzel összefüggésben kiszabott jövedéki bírságot megállapító határozatát a Módtv2. hatálybalépésétől számított 30 napon belül hivatalból visszavonja, illetve a Módtv2. hatálybalépésekor folyamatban lévő ilyen eljárást megszünteti, feltéve, hogy a Módtv2.-vel megállapított 104. § (2) bekezdés a) pontjának megfelelő összegű jövedéki biztosíték rendelkezésre áll.
(5) Ásványolajtermékek és dohánygyártmányok kivételével a jövedéki termék esetén a jövedéki biztosítéknak a Módtv2.-vel megállapított 104. § (2) bekezdés a) pontjára tekintettel történő csökkentésével összefüggő vámhatósági eljárásra a 38. § (9) bekezdését kell alkalmazni."
3. §
Nem lép hatályba a Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvény 54. alcíme.
4. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba, és 2016. január 2-án hatályát veszti.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
Az Országgyűlés törvényalkotásért felelős alelnöke, Dr. Gulyás Gergely képviselő úr által 2015. január 6. napján előterjesztett, a Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvény módosításáról szóló T/2520. számú törvényjavaslat az alkoholtermékek, a sör, a bor, a pezsgő és a köztes alkoholtermékek vonatkozásában a jövedéki biztosíték ún. "sávos rendszerének" bevezetését kezdeményezi.
Az elmúlt hónapok törvényalkotási kitérői is lehetőséget teremtettek arra, hogy figyelemmel kísérjük a társadalom igényeit és javaslatait a jövedéki biztosíték mértékének emelésével kapcsolatban.
Az észrevételek közül kiemelhető, hogy a biztosíték emelése önmagában a gazdaság fehérítését nem segíti elő, a kisebb mennyiséggel kereskedő vállalkozók a megemelt összegű biztosítékot nem tudják kigazdálkodni, így kiszorulnak a piacról, valamint több márka és italkülönlegesség is eltűnhet mind a boltok mind pedig az éttermek kínálatából.
A társadalom visszajelzései alapján jelen törvényjavaslat előterjesztői nem értenek egyet azzal, hogy az alkoholtermékek, a sör, a bor, a pezsgő és a köztes alkoholtermékek jövedéki biztosítékát a 2014. januári mértékhez képest megemeljék, így értelemszerűen az előterjesztők a Gulyás Gergely által javasolt sávos rendszert sem támogatják. Sőt tekintettel arra, hogy általában cél az állampolgárok és vállalkozások bürokratikus és anyagi terheinek csökkentése, az igazi megoldást az alkoholtermékek, a sör, a bor, a pezsgő és a köztes alkoholtermékek 2014. évben hatályos 22 millió forint összegű jövedéki biztosítékának nagymértékű, közel 10%-os csökkentése jelenti 20 millió forintra.
Jelen törvényjavaslat célja tehát, hogy az egyes adótörvények és azokkal összefüggő más törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló 2014. évi LXXIV. törvénnyel az alkoholtermékek, a sör, a bor, a pezsgő és a köztes alkoholtermékek tekintetében megemelt jövedéki biztosíték mértékét 20 millió forintra csökkentse.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvényt (a továbbiakban: Jöt.) módosítja annak érdekében, hogy a jövedéki biztosíték összegét az alkoholtermékek, a sör, a bor, a pezsgő és a köztes alkoholtermékek tekintetében 20 millió forintra csökkentse a törvényjavaslat.
A módosítás lehetővé teszi továbbá, hogy a 2015. január 1. után a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló 2014. évi LXXIV. törvény végrehajtása érdekében esetlegesen emelt összegben nyújtott, továbbá a jelen törvényjavaslat által megcélzott csökkentés miatt visszajáró jövedéki biztosítékot a vámhatóság a törvényjavaslat hatálybalépésekor haladéktalanul visszafizesse.
A 2. §-hoz
A módosítás alapján a Jöt.-nek a törvényjavaslat által meghatározott rendelkezését már a törvény hatálybalépését megelőzően, azaz visszamenőleges hatállyal alkalmazni kell.
A 3. §-hoz
Az 1. §-ban foglalt módosításhoz kapcsolódó, technikai jellegű módosítás.
A 4. §-hoz
Hatálybaléptető és deregulációs célú rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.