T/2027. számú törvényjavaslat indokolással - A dohányipari vállalkozások 2015. évi egészségügyi hozzájárulásáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2014. évi XCIV. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országgyűlés figyelemmel arra, hogy
- a magyarországi egészségügyi ellátás színvonalának növelése kiemelt közpolitikai cél, amelyhez a szükséges anyagi forrásokat biztosítani kell;
- a dohányzás számos megbetegedés kialakulásában játszik kiemelt szerepet, és a hazai elhalálozási mutatókban az okok között közvetlenül vagy közvetve tekintélyes mértékben jelenik meg továbbra is;
- a dohánytermékek egészségkárosító hatása jelentős mértékben hozzájárul a megnövekedett egészségügyi kiadásokho...

T/2027. számú törvényjavaslat indokolással - A dohányipari vállalkozások 2015. évi egészségügyi hozzájárulásáról
2014. évi ... törvény a dohányipari vállalkozások 2015. évi egészségügyi hozzájárulásáról
Az Országgyűlés figyelemmel arra, hogy
- a magyarországi egészségügyi ellátás színvonalának növelése kiemelt közpolitikai cél, amelyhez a szükséges anyagi forrásokat biztosítani kell;
- a dohányzás számos megbetegedés kialakulásában játszik kiemelt szerepet, és a hazai elhalálozási mutatókban az okok között közvetlenül vagy közvetve tekintélyes mértékben jelenik meg továbbra is;
- a dohánytermékek egészségkárosító hatása jelentős mértékben hozzájárul a megnövekedett egészségügyi kiadásokhoz; és ehhez képest, illetve gazdasági erejükhöz mérten a dohánygyártó vállalkozások maguk nem arányosan járulnak hozzá a közkiadásokhoz
a következő törvényt alkotja:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Az e törvényben meghatározott dohányipari gazdálkodó szervezetek rendkívüli egészségügyi hozzájárulás (a továbbiakban: hozzájárulás) fizetésére kötelezettek.
(2) A hozzájárulásból befolyó összeg a központi költségvetés bevétele, amely kizárólag az államháztartás egészségügyi alrendszereinek finanszírozására fordítható.
2. Értelmező rendelkezések
2. § E törvény alkalmazásában
1. dohánytermék: cigaretta, szivar, szivarka, pipadohány és más fogyasztási dohány, vagy egyéb jogszabály szerint dohányzásra szánt, dohány alapanyagú termék;
2. dohánytermék gyártására és kereskedelmére irányuló tevékenység: az a vállalkozási tevékenység, amelyet a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvényben (a továbbiakban: Jöt.) meghatározott dohánytermék
a) adóraktár engedélyese,
b) importálója, vagy
c) bejegyzett kereskedője
e minőségében végzett, vagy végez, feltéve, hogy a dohánytermék gyártására, a Jöt.-ben meghatározott szabadforgalomba bocsátásra, vagy magyarországi forgalomba hozatalára, kereskedelmére irányuló tevékenységéből származó nettó árbevétele a 2014. évben elérte, vagy meghaladta az összes nettó árbevétele 50%-át;
3. nettó árbevétel: a számvitelről szóló törvényben meghatározott értékesítés nettó árbevétele;
4. vállalkozási tevékenység: jövedelem- és nyereségszerzésre irányuló, üzletszerű gazdasági tevékenység.
3. A hozzájárulás fizetésére való kötelezettség
3. § A hozzájárulás fizetésére az a jogi személy köteles, amelyik Magyarországon dohánytermék gyártására és kereskedelmére irányuló tevékenységet folytat, vagy folytatott (a továbbiakban: hozzájárulásra kötelezett).
4. A hozzájárulás alapja
4. § A hozzájárulás alapja a hozzájárulásra kötelezettnek a 2014. adóévben elért nettó árbevétele; ha a hozzájárulásra kötelezett a naptári évtől eltérő üzleti évet választott, úgy a 2014. naptári évben beszámolóval lezárt utolsó üzleti évében elért nettó árbevétele.
5. A hozzájárulás mértéke
5. § A hozzájárulás mértéke
a) az adóalap 30 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,2%, de legalább harmincmillió forint,
b) az adóalap 30 milliárd forintot meghaladó, de 60 milliárd forintot meg nem haladó része után 2,5%,
c) az adóalap 60 milliárd forintot meghaladó része után 4,5%.
6. Eljárási rendelkezések
6. § (1) A hozzájárulásra kötelezett a fizetési kötelezettségének mértékét 2015. június 30. napjáig állapítja meg és vallja be az e célra rendszeresített nyomtatványon az állami adóhatósághoz.
(2) A hozzájárulásra kötelezett a fizetési kötelezettségét a bevallás benyújtására előírt határnapot követő 30 napon belül teljesíti.
(3) A hozzájárulással kapcsolatos hatósági feladatokat az állami adóhatóság látja el.
(4) Az e törvényben nem szabályozott eljárási kérdésekben az adózás rendjéről szóló törvény előírásai megfelelően alkalmazandók.
(5) A hozzájárulásra kötelezett az e törvény alapján megállapított hozzájárulást az adózás előtti eredmény terhére számolja el.
7. Záró rendelkezések
7. § Ez a törvény 2015. február 1-jén lép hatályba és 2015. december 31-én hatályát veszti.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
Magyarországon a dohányzás - az Országgyűlés, illetve a Kormány által tett jelentős, és látható eredményeket felmutató erőfeszítések ellenére - továbbra is döntő szerepet játszik a betegségek kialakulásában, illetve a halálozási okok között is kiemelt helyen szerepel. Több tanulmány is kimutatta, hogy a magyarországi dohányzás miatt fellépő, egyéni és állami összes kiadás, illetve bevétel szaldója negatív.
Kétségtelen, hogy a dohányzás elleni küzdelem egyik eszköze a dohánytermékek megfelelő mértékű jövedéki adóztatása. Ugyanakkor ez a teher döntően a fogyasztókon csapódik le; miközben nem lehetnek kizárólag ők a dohányzás egyénitársadalmi költségeinek viselői. A dohánygyártók a jövedéki adót könnyedén hárítják át a dohányzó népességre; amely egészségpolitikailag ugyan döntő részben elfogadható, ugyanakkor a dohánygyártók "személyes" tehervállalása is feltétlenül indokolt.
Mindeközben a közelmúltban kezdődött meg az egészségügyi rendszer átalakításának, illetve hatékonyabbá tételének folyamata (amely alrendszer kiadásaihoz a dohányzás hatásai közvetlenül vagy közvetve jelentősen hozzájárulnak). Az egészségügyi ellátás színvonalának növelése pedig olyan kiemelt közpolitikai cél, amelyhez a szükséges anyagi forrásokat mindenképpen biztosítani kell.
A törvényjavaslat általános célja a fentiekre tekintettel kettős: egyszerre kíván érvényt szerezni az igazságos(abb) közteherviselés alapvető célkitűzésének akkor, amikor a dohánygyártók, illetve bejegyzett kereskedők teherviselését is előírja; ugyanakkor segíteni kívánja az egészségügyi rendszer átalakítására vonatkozó kormányzati elképzeléseket is további források bevonásával.
E törvényjavaslat egyszeri hozzájárulás-fizetési kötelezettséggel terheli a dohányipari vállalkozásokat - a fenti célokhoz kötött módon -, így az előterjesztő a célokra, valamint a piaci versenyre tekintettel alappal feltételezheti, hogy e teher döntő részben valóban a dohányipari cégeken marad, s a piaci szereplők a terheket a fogyasztókra nem fogják tovább hárítani.
Részletes indokolás
Az 1-3. §-hoz
A törvényjavaslat előírja, hogy a törvényben meghatározott dohányipari gazdálkodó szervezetek egyszeri, az egészségügyi alrendszer finanszírozását elősegítő hozzájárulás fizetésére kötelezettek akkor, ha a törvényjavaslat hatálya alá esnek. A törvényjavaslat hatálya alá döntően a magyarországi dohánygyártók, és mindazon -a jövedéki törvényben meghatározott - bejegyzett kereskedők esnek, akik Magyarországon dohányterméket hoznak kereskedelmi forgalomba (szabadforgalomba bocsátanak). Mivel a törvényjavaslat pontosan rögzíti, hogy az adóraktár engedélyese (gyártó), a (harmadik országból dohányterméket) importáló, valamint a (Magyarországon az Európai Unió tagállamaiból dohányterméket fogadó) bejegyzett kereskedő a hozzájárulásra kötelezett, sem a már szabadforgalomba bocsátott termékekkel kereskedő nagykereskedők (azaz a jövedéki engedélyes kereskedők), sem pedig a dohánytermék-kiskereskedők nem esnek a törvényjavaslat hatálya alá.
A hozzájárulásból befolyó összeg a központi költségvetés bevétele, amely kizárólag az államháztartás egészségügyi alrendszereinek finanszírozására fordítható.
A hozzájárulás fizetésére az a jogi személy köteles, amelyik Magyarországon dohánytermék gyártására és kereskedelmére irányuló tevékenységet folytat, vagy folytatott (a továbbiakban: hozzájárulásra kötelezett).
A 4. §-hoz
A törvényjavaslat meghatározza a fizetendő hozzájárulás alapját, méghozzá úgy, hogy a hozzájárulásra kötelezettnek a 2014. adóévben elért nettó árbevételét veszi annak. Ugyanakkor, ha a hozzájárulásra kötelezett a naptári évtől eltérő üzleti évet választott, úgy a 2014. naptári évben beszámolóval lezárt utolsó üzleti évében elért nettó árbevétele lesz a fizetési kötelezettség alapja.
Az 5. §-hoz
A törvényjavaslat sávosan határozza meg a fizetendő hozzájárulás mértékét - szintén az igazságosabb közteherviselés jegyében. A hozzájárulás mértéke az adóalap 30 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,2% de legalább harmincmillió forint, az adóalap 30 milliárd forintot meghaladó, de 60 milliárd forintot meg nem haladó része után 2,5%, az adóalap 60 milliárd forintot meghaladó része után 4,5%. A sávos fizetési kötelezettség a piacon arányaiban nagyobb részesedéssel bíró dohányipari vállalkozásokat arányosan nagyobb teherrel sújtja, de a kisebb vállalkozások is kénytelenek mindenképpen kivenni részüket az egészségügyi kiadások finanszírozásából.
A 6. §-hoz
A törvényjavaslat eljárási szabályokat állapít meg a hozzájárulás bevallására, illetve annak megfizetésére vonatkozóan. A törvényjavaslat azt is kimondja, hogy a hozzájárulásra kötelezett a törvényjavaslat alapján megállapított hozzájárulást az adózás előtti eredmény terhére számolhatja el.
A 7. §-hoz
Záró rendelkezések.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.