(2) A közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény 6. §-a a következő (1a) és (1b) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Amennyiben
a) a kurat..." />

T/2753. számú törvényjavaslat indokolással - a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az alapítvány ügyvezetését legalább három, legfeljebb öt természetes személyből álló kuratórium látja el, a kuratóriumi tagok megbízatása öt évre szól."
(2) A közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény 6. §-a a következő (1a) és (1b) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Amennyiben
a) a kurat...

T/2753. számú törvényjavaslat indokolással - a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény módosításáról
2023. évi ... törvény a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény módosításáról
1. §
(1) A közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az alapítvány ügyvezetését legalább három, legfeljebb öt természetes személyből álló kuratórium látja el, a kuratóriumi tagok megbízatása öt évre szól."
(2) A közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény 6. §-a a következő (1a) és (1b) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Amennyiben
a) a kuratórium létszáma három fő, egy-egy tagra az alapítvány által fenntartott felsőoktatási intézmény szenátusa (a továbbiakban: szenátus), a felsőoktatási intézménnyel munkavégzésre irányuló jogviszonyban állók érdekképviseleti szervezete (a továbbiakban: érdekképviselet), illetve a felsőoktatási intézmény székhelye szerinti települési önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat);
b) a kuratórium létszáma négy fő, kettő tagra a szenátus, egy-egy tagra az érdekképviselet, illetve az önkormányzat;
c) a kuratórium létszáma öt fő, kettő-kettő tagra a szenátus, illetve az önkormányzat, egy tagra az érdekképviselet
tesz javaslatot, az alapítói jogok gyakorlója a javaslattól eltérő döntést nem hozhat.
(1b) A kuratórium elnökét a kuratórium tagjai választják többségi szavazással."
2. §
A közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A kuratórium és a felügyelőbizottság tagjai nem folytathatnak politikai, továbbá olyan tevékenységet, amely a feladatainak ellátásához szükséges közbizalmat megingathatja, továbbá megbízása kezdetekor és az azt megelőző 10 évben nem lehet
a) országgyűlési képviselő, európai parlamenti vagy önkormányzati képviselő, főpolgármester, polgármester, vármegyei közgyűlés elnöke, valamint olyan személy, aki olyan tisztséget tölt be, olyan feladatot lát el, amelyre kinevezését, megbízatását az Országgyűléstől, a köztársasági elnöktől, a Kormánytól, a Kormány tagjától vagy az Országgyűlés, a Kormány alárendeltségébe tartozó szervtől (vezetőjétől) kapta;
b) központi államigazgatási szerv vezetője, köztisztviselője;
c) a Magyar Honvédség, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat hivatásos vagy szerződéses állományú tagja, rendvédelmi szerv, az Országgyűlési Őrség hivatásos állományú tagja, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal pénzügyőri munkakört betöltő foglalkoztatottja;
d) az állam által alapított vagy tulajdoni részesedésével működő gazdasági társaság, továbbá az állam tulajdoni részesedésével működő gazdasági társaság által alapított gazdasági társaság legfőbb szervének, ügyvezetésének tagja, személyes közreműködője, képviseletének ellátására jogosultja;
e) médiatartalom-szolgáltató természetes személy, jogi személy, gazdasági társaság legfőbb szervének, ügyvezetésének tagja, személyes közreműködője, képviseletének ellátására jogosultja; valamint
f) az a)-b) pontban meghatározott személyek közeli hozzátartozója."
3. §
A közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény a következő 31/D. §-sal egészül ki:
"31/D. §
E törvénynek a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény módosításáról szóló 2023. évi .... törvénnyel módosított 6. § (1) és (1a)-(1b) bekezdésében, valamint a 15. § (1) bekezdésében foglalt előírásokat az alapítványoknak legkésőbb 2023. március 1. napjáig kell teljesítenie."
4. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
Általános indokolás
2022 decemberében született meg a döntés, hogy az Európai Unió zárolja a Magyarországnak járó, 2021-2027 közötti források nagy részét. Erről az uniós tagállamok pénzügyminiszterei döntöttek. Sajtóhírek alapján ebben 21 magyar egyetem is érintett. Ezek a modellváltó egyetemek.
Az EU-s intézmények és a pénzügyminiszterek nem látják biztosítottnak a források felelős elköltésének kereteit. Ugyanezt a problémát látja az EU azon egyetemeknél, amelyeket a kormány az utóbbi években "modellváltásra" kényszerített. Az érintett egyetemek esetén a modellváltás óta nem az állam a fenntartó, hanem az e célra létrehozott alapítványok. Ezen alapítványok kuratóriumait azonban miniszterekkel, országgyűlési képviselőkkel és egyéb, a Fideszhez köthető személyekkel töltötte fel.
A 21 modellváltott egyetem a sajtóhírek alapján kimaradhat az Erasmus- és a Horizont-programokból. Ezzel több tízezer hallgatót fosztva meg a nemzetközi tanulmányoktól, a nemzetközi mobilitástól. A probléma orvoslására eddig képtelennek bizonyult a kormány, így ezt a hiányt hivatott a törvényjavaslatom pótolni.
Az egyetemeket fenntartó alapítványok kuratóriumának tagjait ezentúl az érintettek választhatják ki. A kurátorok harmadára az alapítvány által fenntartott felsőoktatási intézmény szenátusa, második harmadára a felsőoktatási intézménnyel munkavégzésre irányuló jogviszonyban állók érdekképviseleti szervezete, a harmadik harmadára pedig a felsőoktatási intézmény székhelye szerinti települési önkormányzat tehet javaslatot.
A javaslattételi jog a következőkben három érintetti körnél lesz, hiszen így biztosítható, hogy a demokratikus alapelvek érvényesülhessenek, egyetlen személy vagy szervezet se tehessen szert túlhatalomra.
A kuratórium elnökének és a kurátoroknak mandátuma 5 évig tart, ezzel a határozott időtartammal biztosítható, hogy a változó politikai és gazdasági viszonyokhoz ennek révén is alkalmazkodni tudjon az egyetem. A testület elnökét a kuratórium tagjai választják meg.
A jogos uniós aggodalmak eloszlatásához az összeférhetetlenségi szabályok szigorítására is szükség van. A jelenlegi szabályozás semmit nem ér, így ez a törvényjavaslat ezt a hiányosságot is orvosolja. A kuratóriumba a 2. §-ban felsorolt közéleti szereplők nem javasolhatók; ilyen tisztség többek között az országgyűlési képviselő, az európai parlamenti vagy önkormányzati képviselő, a főpolgármester, a polgármester, a vármegyei közgyűlés elnöke. A politikai kinevezetteknek a jövőben nem lesz helyük a kuratóriumokban, hogy a mindenkori politikai hatalom ne kerülhessen kizárólagos, monopolhelyzetbe az egyetemek irányításában.
Részletes indokolás
1-3. §
Az egyetemeket fenntartó, közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok kuratóriumainak tagjaira a szenátus, az intézmény dolgozóinak érdekképviselete és a helyi önkormányzat tehet javaslatot. Mandátumuk 5 évre szól. A szükséges összeférhetetlenségi szabályok módosítását is tartalmazza a törvényjavaslat annak érdekében, hogy ne érhesse hátrány a magyar egyetemi oktatókat és hallgatókat.
4. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.