adozona.hu
T/... számú törvényerejű rendelet javaslata indokolással - az egyes polgári eljárásjogi szabályok módosításáról
T/... számú törvényerejű rendelet javaslata indokolással - az egyes polgári eljárásjogi szabályok módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 1979. évi 31. törvényerejű rendelet
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Országgyűlés 1967-ben alkotta meg a Munka Törvénykönyvéről szóló 1967. évi II. törvényt (a továbbiakban: Mt.) A törvénykönyv a szocialista társadalmi-gazdasági viszonyok alapján, az Alkotmányban foglalt elvekből kiindulva szabályozza a társadalom munkájában való részvétel rendjét, a munkaviszonyból eredő jogokat és kötelezettségeket. A törvényi szabályozás - amely az általános elveket, az alapvető jogokat és kötelezettségeket, valamint ezek biztosítékait rendezi - eddig időtállónak bizonyu...
A népgazdaságunk előtt álló feladatok megvalósításának elősegítése, a jogrendszer általános fejlődéséből adódó követelmények és a törvénykönyv végrehajtása során az elmúlt évtizedben szerzett tapasztalatok a munkajogi szabályok módosítását időszerűvé tették. Ennek alapján kerül sor a Munka Törvénykönyve módosítására. Új törvénykönyv alkotása nem vált szükségessé, mert a fennálló szabályok túlnyomó része a jelenlegi körülmények között is megfelelően segíti a fejlett szocialista társadalom építését.
A törvénykönyv módosítása a következő fő célok megvalósulását szolgálja:
a) A gazdaságpolitikai feladatok megoldásának elősegítése érdekében hatékonyabbá kell tenni a munkaerőgazdálkodást, elő kell segíteni a munkaerő tervszerű átcsoportosítását, a gazdaságosan nem foglalkoztatható létszám felszabadítását, jobban ki kell használni a munkaidőalapot, javítani kell a munkafegyelmet.
b) Gazdasági és társadalmi fejlődésünk által megteremtett lehetőségek keretei között - a jogok és a kötelezettségek összhangjának figyelembevételével - a dolgozók érdekvédelmét szolgáló szabályozást tovább kell fejleszteni. A módosítás elősegíti a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet által elfogadott nemzetközi egyezményekben foglalt elveknek a munkajogi szabályainkban való érvényesülését.
c) A törvény rendelkezéseit kiegészítő nagyszámú és gyakran változó miniszteri végrehajtási jogszabály a joganyag áttekintését és a jogalkalmazást nehezíti. Ezért a jogi szabályozás rendszerének továbbfejlesztése keretében a tervezet a többszintű központi szabályozás egyszerűsítésére törekszik. Másrészt előrelépést jelent a nem vállalati szervek esetében a helyi szabályozás bővítése, a munkaügyi szabályzatban való rendezés általánossá tétele.
d) A jogalkalmazás során összegyűlt tapasztalatokat hasznosítja a tervezet a bírói gyakorlat által indokolt kisebb módosítások keretében.
A Munka Törvénykönyve végrehajtásáról - a tervezettel egyidejűleg - új minisztertanácsi rendelet és munkaügyi miniszteri rendeletek jelennek meg, s ezek tartalmazzák a megjelölt célokat szolgáló új szabályok nagyobb részét.
A munkajogi szabályozás rendszerének alapelve, hogy az általános jellegű szabályok (törvény, rendeletek stb.) az elvi, központi szinten eldöntendő kérdéseket rendezik, míg a részletes szabályozás a munkáltatók hatáskörébe tartozik. Kivételt képeznek azok a kérdések, amelyeknél a terület jellege (pl. államigazgatás) vagy az egységes rendezés fontossága (pl. munkaügyi viták elintézésének szabályai) részletes központi szabályozást kívánnak. Ennek az elvnek az érintetlenül hagyása mellett a tervezet bővíti a helyi szabályozás körét: a vállalati törvénnyel öszhangban utal a szervezeti és működési szabályzatra, a nem vállalati jellegű munkáltatóknál pedig (pl. a költségvetési szerveknél, intézményeknél) , ahol jelenleg a helyi szabályozás csak szűk körben érvényesül, a vállalatok kollektív szerződéseinek megfelelő munkaügyi szabályzatot vezet be.
A dolgozó nő éjszakai munkáját az Mt. jelenleg úgy korlátozza, hogy gyermeke egyéves koráig éjszakai munkára nem kötelezhető. A rendelkezés nem jelöli meg a védelem kezdetének időpontját. Az anyák hathatósabb védelmét és az egységes jogalkalmazást szolgálja a szabály olyan pontosítása, amely a korlátozást a terhesség negyedik hónapjának kezdetétől rendeli alkalmazni.
A fiatalkorúak éjszakai foglalkoztatása nem számottevő. A nemzetközi gyakorlathoz való közeledés és a fiatalkorúak testi, szellemi fejlődésének fokozott védelme érdekében az éjszakai munka általános tilalmát vezeti be 1982. január 1-től kezdődően a tervezet 14. §-a és ezáltal megszünteti azt a lehetőséget, hogy jogszabály a tilalom alól a tizenhat éven felüliekre kivételt tehessen.
A dolgozó nevelése, az intézkedés fegyelmező szerepe azonban nem érvényesült azokban az esetekben, amikor a dolgozóval szemben a legsúlyosabb fegyelmi büntetéseket - áthelyezést vagy elbocsátást - szabtak ki, és a büntetés végrehajtását felfüggesztették.
Ezért a munkafegyelem következetesebb érvényesítése érdekében a tervezet a súlyos fegyelmi vétség alapján kiszabható áthelyezés és elbocsátás büntetések végrehajtása felfüggesztésének lehetőségét megszünteti.
Az Mt. a felelősség helyes érvényesítése céljából, a dolgozóval szemben kiszabható kártérítés felső határát a vétkesség súlyától függően állapítja meg. Az Mt. 57. § (2) bekezdése szerint a dolgozó a gondatlanul okozott kárért havi átlagkeresetének 15%-a erejéig felel.
A gyakorlati tapasztalatok szerint csökkent az átlagkereset 15%-áig terjedő mértékben kiszabható kártérítés nevelő hatása, visszatartó ereje. A munkafegyelem javítását szolgáló jogi eszközök hatékonyabbá tétele céljából a tervezet ezt a felső határt a dolgozó átlagkeresetének 50%-áig emeli fel. Ez lehetőséget ad a munkáltató számára a gondatlan munkavégzésből, az együttműködés hiányosságaiból, a munkaszervezés fogyatékosságaiból eredő károk esetén a differenciált anyagi felelősségrevonásra.