adozona.hu
1990. évi CII. törvény indokolása
1990. évi CII. törvény indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A tv. 3. §-a a személyi jövedelemadó szempontjából sajátos esetről rendelkezik, amelynek lényege az, hogy bizonyos vagyoni értékek - egyáltalán, vagy a megszerzéskor - nem minősülnek bevételnek (azaz az adó sem terheli ezeket). E kört a következőkkel bővíti a Javaslat:
1. A c) pont kiegészítése egyrészt pontosítja a szövetkezetekről szóló törvényi rendelkezésre való hivatkozást, másrészt deklarálja, hogy nem bevétel a térítés ellenében juttatott dolgozói részvény névértékének az a része...
1. A c) pont kiegészítése egyrészt pontosítja a szövetkezetekről szóló törvényi rendelkezésre való hivatkozást, másrészt deklarálja, hogy nem bevétel a térítés ellenében juttatott dolgozói részvény névértékének az a része (összege), amelyet a dolgozó a szerzéskor megtérített.
2. Az új e) pont az értékpapírokkal kapcsolatos adózási szabályokat jelentős mértékben átalakítja. Ennek lényege az, hogy valamennyi ingyenesen szerzett szövetkezeti, illetőleg a munkáltató által az alkalmazottjának juttatott értékpapír [figyelemmel a 3. § c) pontjában foglaltakra is] a szerzéskor nem minősül bevételnek. Ezen ingyenes értékpapírok (szövetkezeti üzletrész, részjegy, dolgozói részvény stb.) után csak az elidegenítéskor, illetőleg ezzel egy tekintet alá eső egyéb esetekben kell az adót megfizetni. Az adó alapja - egységesen - a kibocsátáskori névérték, amelyet 20%-os lineáris adó terhel. A szabályozás 1988. január 1-jétől, azaz visszamenőlegesen lép hatályba, az 1991. január 1-je előtti ilyen címen teljesített adófizetési kötelezettség utólagos korrekciójára pótlékmentes önrevízióval nyílik lehetőség az érintettek részére.
3. A költségtérítés, költségátalány személyi jövedelemadóban történő kezelésének megváltoztatása szükségessé teszi annak megerősítését [f) pont], hogy olyan esetekben, amikor a költségtérítés kifizetésekor a jövedelemtartalom felmerülése kizárt, a magánszemélynek semmilyen adókötelezettsége nem keletkezik.
4. A g) pont deklarálja azt a közgazdasági evidenciát, hogy az érték megjelenési formájának változása (az általános egyenértékes cseréje) önmagában nem keletkeztet jövedelmet. A nemzeti valuta védelme érdekében lényeges azonban a devizajogszabályok rendelkezéseinek az adójogi megerősítése is. A Javaslat összefügg a törvény 7. § (2) bekezdésének 42. pontjában foglalt adómentességi rendelkezéssel, amelyet ez a rendelkezés teljes értékűen kivált, ezért az említett adómentességi szabály hatályát veszti. Az utólagos értelmezési viták elkerülése érdekében ez a rendelkezés is visszamenőlegesen (1988. január 1-jétől) lép hatályba.
1. A háztáji és illetményföld megváltása címén kapott, naturáliában (2500 kg májusi morzsolt kukorica) meghatározott adómentességi alakzat az állam által garantált felvásárlási ár megszűnésével végrehajthatatlanná vált. Erre tekintettel fix összegű adómentes határ kerül megállapításra, illetőleg - a Budapesti Árutőzsde átlagárát alapul véve - ennek megfelelő terménymennyiségre terjed ki az adómentesség.
2. A munkahelyi étkeztetéssel, illetőleg annak pénzbeni térítésével a munkáltató által nyújtott albérleti (szállás) hozzájárulással, továbbá a munkáltató által természetben nyújtott munkaruha, formaruha, egyenruha, védőeszköz juttatással kapcsolatos adómentesség értelmezése a jogalkalmazás során problematikus volt. A Javaslat szerinti módosítás egyértelműbbé teszi az ilyen juttatásokra vonatkozó adómentességet, ezen belül a munkahelyi étkeztetési helyettesítő térítés adómentes határát havi 500 Ft-ról havi 800 Ft-ra emeli, továbbá kiterjeszti az adómentességet a munkáltató által az alkalmazott részére közvetlenül bérelt szállás esetére is.
3. Az illetéktörvény újraszabályozása szükségessé tette a korábban sorsjáték illeték alá eső nyeremények adó alá vonását (mert az új illetéktörvény e körre nem tartalmaz illetékkötelezettséget) és azzal összefüggésben a sorsjáték illeték alól mentes nyereményfajták beépítését az adómentes jövedelmek körébe. Alapvető tartalmi változás nincs, tehát azok a nyeremények, amelyek az illeték alól mentesek voltak, többségében mentesnek minősülnek az adó szempontjából is.
4. Az intézményi keretekben társadalmi munkában végzett szociális gondozásért kapott adómentes összeghatár havi 2000 forintról havi 3000 forintra emelkedik, továbbá hasonló adómentesség érvényesül a lelki segélyszolgálat esetében is.
5. A kitüntetésekhez kapcsolódó pénzjutalmak adómentessége a Magyar Köztársaság rendjeleiről, kitüntetéseiről és díjairól szóló törvény szerinti juttatásokhoz igazodik. E kifizetések korlátozás nélkül adómentesek.
A találmányból származó jövedelmek utáni adózás speciális szabálya a halasztott adó alkalmazása, amely a végleges szabadalmi oltalom megadásáig (vagy elutasításáig) terjed. Az említett halasztott adó igénybevétele kezességet vállaló kifizetőt feltételez. A Javaslat szerinti - kibővítő jellegű - rendelkezés azt az esetet szabályozza, ha a kifizető az oltalom megadása előtt úgy szűnik meg jogutód nélkül, hogy a vagyonából a halasztott adó nem szedhető be. Ebben az esetben az adó esedékessé válik és azt az érintett magánszemélynek kell megfizetnie, kivéve ha újabb kezest állít és ezt az adóhatóság elfogadja (tv. 11. és 12. §-a).
Az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény alapján szükségessé válik az egyéni vállalkozó - mint adójogi kategória - fogalmának újbóli meghatározása. Tartalmi változás, hogy az átalányelszámolásos üzemeltető magánszemély (mivel ez az üzemeltetési forma 1990. végével megszűnik) nem szerepel a felsorolásban, továbbá e körbe tartozik az egyéni ügyvédi tevékenységet folytató személy is (tv. 19. §).
- Az ingyenes értékpapír [3. § e) pont] juttatáskori névértéke olyan összeg, amellyel szemben - elidegenítés esetén - költség nem számolható el.
- Pontosító jellegű rendelkezés (amely a korábbi helyzethez képest tartalmi változást egyébként nem jelent), hogy a jövedelmet pótló kártérítés, illetőleg a biztosítási jogviszony alapján kapott jövedelem pótló kártérítés egésze jövedelem, azaz e kifizetésekkel szemben sem számolható el költség.
- A kifizető által pénzben nyújtott étkezési hozzájárulás átvállalt üdülési költség, továbbá az általa viselt albérleti (szállás) díj összegéből a tv. 7. § (2) bekezdés 20. és 21. pontjában, valamint a 67. § 5. pontjában meghatározott adómentes részt meghaladó összeg egésze jövedelem.
- Egyéb jövedelem továbbá a költségtérítés, költségátalány címen juttatott bevétel. E kategóriába tartoznak a jogszabályon alapuló és egyéb ilyen célú kifizetések, ide értve a magánszemély utazási, gépkocsihasználati költségének megtérítését is.
A bedolgozói jogviszonyhoz kapcsolódó költségtérítés elszámolási rendje az előzőekhez igazodik (de az éves munkabér, munkadíj 30 százalékáig terjedő költségtérítés igazolás nélküli költségkénti elismerése tartalmilag nem változik). A gépjármű költségátalány esetében - ha a magánszemély azt egyidejűleg több kifizetőtől kapja - a választása szerinti legelőnyösebb költségátalányt külön igazolás nélkül elszámolhatja, míg a többi ilyen címen kapott költségátalányával szemben az általános költségigazolási szabályok szerint járhat el.
A Javaslat a költségtérítésre, költségátalányra vonatkozó jogszabályok érvényesíthetőségére feltételnek minősíti, hogy az adott jogszabály tartalmazza a kifizetésre jogosultak körét, a kifizetés feltételeit, továbbá a térítés (átalány) megállapításának módját és mértékét.
- Az alapítványra történő befizetésnél csak a belföldi székhelyű alapítvány részére juttatott összeg számolható el összjövedelmet csökkentő tételként.
- A súlyosan fogyatékos állapothoz kapcsolódó havi 1000 forint csökkentő tétel összege havi 2000 forintra emelkedés.
- A Javaslat a munkavállalói érdekképviseleti szervezet részére befizetett - maximum havi 300 forintot - ismer el összjövedelmet csökkentő tételként.
- Új rendelkezés, hogy a Munkavállalói Részvételi Program keretében vásárolt részvény, üzletrész törlesztő részletéhez kapcsolódó kamat összege is csökkentheti az éves összjövedelmet.
- Összjövedelmet csökkentő tétel továbbá a munkavállalói járulék összege, valamint a helyi adók címén az adóévben esedékes és befizetett összeg is.
- A gyermek utáni összjövedelem csökkentési lehetőséget a Javaslat jelentősen bővíti. E szerint - a gyermekek számától függetlenül - valamennyi, 6. életévét még be nem töltött, saját háztartásban nevelt gyermek után egységesen havi 1000 forint összjövedelem csökkentő tétel illeti meg az egyik szülőt.
Az összjövedelem 30 százalékáig érvényesíthető levonási kör kiegészül az egyéni vállalkozónak minősülő mezőgazdasági kistermelő termőföld vásárlására fordított kiadásával. Az értékpapír vásárláshoz kapcsolódó levonási lehetőség - a belföldi befektetés ösztönzése érdekében - a belföldön bejegyzett vállalkozás által kibocsátott részvényeknél és egyéb értékpapíroknál érvényesíthető.
További új rendelkezés, hogy levonható az Állami Vagyonügynökség szervezésében az állami tulajdonban lévő vagyontárgy, ide értve a külterületi termőföldet (kivéve azonban a lakástulajdont), illetve értékpapír vásárlására fordított összeg. A "saját részre" vonatkozóan ugyanilyen kedvezmény illeti meg azt is, aki e vásárláshoz az Egzisztencia Alapból, vagy a MNB privatizációs hitelből vesz fel kölcsönt. A Munkavállalói Részvételi Program alapján vásárolt dolgozói részvény, üzletrész évenkénti törlesztő részletére fordított összeg szintén e kedvezményi körbe tartozik.
1. A szociális segély fogalmának részletes meghatározását a hatályos törvény nem tartalmazza. A Javaslat egyfelől általános jelleggel meghatározza a segély fogalmát és az ebben részesíthetők (rászorulók) körét, másfelől részletesen körülhatárolja a vállalkozási nyereségadótörvény, továbbá a társulati adóról szóló jogszabály hatálya alá tartozó munkáltató által adható szociális segélyt.
2. A munkavállalói érdekképviseleti szervezet-, vagy munkáltatói szervezésű üdültetésnél az adómentesség minősítése szempontjából számos jogértelmezési nehézség adódott. A Javaslat ezekre (is) tekintettel a hatályos szabályoknál részletesebb módon - és csak a belföldi üdülésre korlátozva - rendelkezik az adómentesnek tekintendő munkáltatói érdekképviseleti juttatásról.
3. A Javaslat az adómentes természetbeni juttatások közé sorolja - a mérték megállapításának időpontjától függetlenül - a háztáji és illetményföld használati jogát.
4. A kitüntetésekkel járó pénzjutalmak adómentessége a Magyar Köztársaság rendjeleiről, kitüntetéseiről és díjairól szóló törvényben foglaltakhoz kapcsolódik.
5. A külföldi állam joga az irányadó a külföldön történő munkavégzés minősítésével kapcsolatos esetleges - adózással összefüggő - jogviták rendezésekor,
6. A kifizetői kör egy speciális új elemmel bővül; a nyeremények utáni adólevonás szempontjából kifizető az, aki a nyereménnyel kapcsolatos játék lebonyolítására engedéllyel rendelkezik.
7. A hatályos törvényszöveg csak a "külföldi részvételű gazdasági társaság" fogalmát tartalmazza. A gazdasági élet külföldi szereplőinek növekvő súlyára tekintettel, az értelmezés e minősítést kiterjeszti a kizárólag külföldi tulajdonban lévő társaságra is.
8. A tv. 19. § (5) bekezdése a) pontjának alkalmazásában az egyéni vállalkozók fogalomkörébe tartozik az egészségügyi és szociális vállalkozást folytató magánszemély is.
9. Az alkalmazotti adókedvezmény szabályozására tekintettel szükségessé válik az átképzési támogatás, a munkanélküli segély és az átmeneti munkanélküli járadék jogszabályi hivatkozásának megjelölése.
10. Az egyéni vállalkozó állóeszköz beszerzéséhez kapcsolódó (a tv. 35. §-a szerinti összjövedelem csökkentéssel összefüggő) és később esedékes adófizetési kötelezettségét - a Javaslat - ha egyéb esemény ezt nem befolyásolja - az általános amortizációs szabályok szerinti 0-ra történő értékcsökkentési leírás időpontjához kapcsolja.
11. A törvényben meghatározott egyes okmányokra vonatkozó "bemutatási" kötelezettség az adózás rendjéről szóló törvény szerinti bejelentési kötelezettségnek felel meg és az ennek elmulasztásához kapcsolódó szankció is e szerint alakul.
12. Az 1971. évi 10. törvényerejű rendelet 45. §-a alapján kapott leszerelési segély a munkaviszony megszüntetésével összefüggő, jogszabályban meghatározott állami végkielégítésnek minősül, azaz a végkielégítéshez kapcsolódó, speciális adóalap számítási szabályok a leszerelési segély esetén is alkalmazhatók.
13. A részvény-jegyzéskor előre kifizetett összeg olyan különleges kifizetésnek minősül, amely részét képezi a részvény megvásárlására utóbb fordított tárgyévi kifizetésnek. (Más szavakkal: az előző évi "előleg" a tényleges vásárlás évében utóbb figyelembe vehető kiadás).
14. Az adómentes munkáltatói hozzájárulás szempontjából albérletnek (szállásnak) minősül a lakásbérlet is.
15. Az adóköteles nyeremények köznapi fogalmak szerinti felsorolása - kiegészítve a hatályos jogszabályi hivatkozással - a nyereményilletéket felváltó 20%-os lineárisadó bevezetését és alkalmazását könnyíti meg.
16. A pénzbeni ruhatérítéssel kapcsolatos adómentességi rendelkezések egységes értelmezését biztosítja az egyenruha fogalmának meghatározása.
17. A munkavállalói járulék a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény szerint levont (befizetett) összeg.
A törvény 1. és 2. számú mellékletét a Javaslat a záró rendelkezések között módosítja. E módosítások többsége pontosító jellegű (egyes esetekben joghézagot tölt ki), továbbá két - az adózás egészére kiható (és az érintettek részére kedvező) új rendelkezést tartalmaz. Az egyik, lehetőséget biztosít a mezőgazdasági tevékenység esetén az ültetvénytelepítéshez kapcsolódóan az amortizáció igénybevételére, a másik, az egyéni vállalkozók meghatározott körében biztosítja az e tevékenységgel összefüggő helyi adók költségkénti elszámolását.