adozona.hu
T/119. számú törvényjavaslat indokolással - Az alapvető élelmiszerek árának csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról
T/119. számú törvényjavaslat indokolással - Az alapvető élelmiszerek árának csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: ÁFA törvény) 3. számú mellékletének I. része e törvény 1. melléklete szerint módosul.
Az ÁFA törvény 3/A. számú melléklete e törvény 2. melléklete szerint módosul.
Ez a törvény a kihirdetését követő második hónap első napján lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
Az Áfa tv. 3. számú mellékletének I. része a következő 25-72. pontokkal egészül ki:
[I. rész: termékek
Az Áfa tv. 3/A. számú...
[I. rész: termékek
" 3/A. számú melléklet a 2007. évi CXXVII. törvényhez
A 82. § (3) bekezdésének alkalmazása alá tartozó termékek, szolgáltatások
I. rész: termékek
II. rész: szolgáltatások
Az elmúlt négy év gazdaságpolitikájának következtében az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező aktív dolgozók vagy nyugdíjasok, valamint a munkanélkülivé vált több millió ember számára a megélhetés biztosítása ma már a legnagyobb kihívásnak számít, hiszen a lakossági kiadások döntő többsége az alapvető szükségletek kielégítését szolgálja.
Az ÁFA-kulcs emeléséről általánosságban megállapítható, hogy két szereplőt érint: a többletteher viselőjét, a fogyasztót, illetve a költségvetést, ahol a többletbevétel realizálódik. Az ÁFA emelésének árnövelő hatása hatványozottan jelentkezik az alapvető fogyasztási cikkek esetében, hiszen azok iránt a kereslet árrugalmatlan. Ezeket a termékeket a fogyasztók kénytelenek megvásárolni, mert alapvető szükségleteiket elégítik ki. Ilyen esetben az eladók könnyebben áthárítják az ÁFA emeléséből származó árnövekedést a fogyasztókra. Az egyre csökkenő reálértékű jövedelmek esetében ez napról napra egyre nagyobb problémát okoz a magyar családoknak.
Magyarországon uniós összehasonlításban is rekord mértékű az élelmiszerek ÁFA mértéke. Mind a kedvezményes, mind a normál kulcs hazánkban a legmagasabb. Mindemellett hazánkban a kedvezményes adókulcsú termékek köre nemcsak szűk, de ráadásul az adó mértéke is rendkívül magas, ami az EU-besorolás szerint tulajdonképpen normál kulcsnak felel meg.
Hazánkban a feketekereskedelem egyik fő oka éppen az Európában rekord mértékű ÁFA. A kormány ÁFA emelésének következtében az élelmiszeripari és mezőgazdasági ágazatban oly mértékben megnőtt a feketekereskedelem, amely óriási morális és anyagi károkat okoz a gazdaság becsületesen és tisztességesen működő szereplőinek és a költségvetésnek egyaránt. A kialakult gyakorlat rontja az átláthatóságot, ellehetetleníti a piacot, rontja a versenyképességünket és rombolja a társadalmi morált.
Az elmúlt hónapok során már több nyilvános tanulmány is bemutatta már, hogy az élelmiszeripari és mezőgazdasági ÁFA csalások közel 130-140 milliárdos bevétel kiesést jelentenek a magyar költségvetésnek.
Az elmúlt években kialakult helyzet kezelésének jó megoldása a termékek csak egy bizonyos körét érintő, ugyanakkor jelentős mértékű ÁFA csökkentése.
A javaslat szerinti alapvető szükségletű élelmiszerek:
- a tej;
- a fehér és félbarna kenyér, vizes zsömle és vizes kifli;
- a sertéshús;
- az étkezési tojás;
- a csirkehús;
- a pulykahús;
- a ponty, valamint - a szalmonidák és az angolna kivételével - más édesvízi halak húsa;
- a Magyarországon is termő friss zöldség- és gyümölcsfélék (például burgonya, paradicsom, hagymafélék, sárga- és fehérrépa, zöldborsó, saláta, uborka, babfélék, káposzta, karalábé, tök, sütőtök, alma, körte, kajszibarack, cseresznye, őszibarack, szilva, földieper, málna, földi szeder, ribiszke, stb.).
A fenti termékek jelenlegi forgalmi adó kulcsának javasolt 5 %-ra történő mérséklésével lehetséges a tisztességes gazdálkodást, a valós piaci versenyt, a társadalmi morált romboló méreteket öltött ÁFA-csalások visszaszorítása, valamint a lakossági terhek valós, fenntartható csökkentése.
Alacsony ÁFA mellett - figyelembe véve a magas kockázatot és a viszonylag alacsony nyereséget - nem érdemes csalni. A csökkentésnek köszönhető gazdasági fehéredés az említett ágazatokban mindeközben jelentős bevételt jelentene a költségvetésnek. Ebből a bevételből az ÁFA-csökkentés egyszeri bevételkiesést okozó hatása jelentős mértékben tompítható, miközben az egyszeri bevétel kiesés valós segítséget jelentene a magyar lakosságnak.