adozona.hu
T/1367. számú törvényjavaslat indokolással - A közraktározásról
T/1367. számú törvényjavaslat indokolással - A közraktározásról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 1996. évi XLVIII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) A közraktár olyan gazdálkodó szervezet, amely a nála elhelyezett dolgok őrzésével valamint közraktári jegy kibocsátásával foglalkozik.
(2) Cégnevében a "közraktár" kifejezést, annak bármely képzett, összetett vagy jelzős alakját kizárólag az e törvény rendelkezéseinek megfelelő gazdálkodó szervezet használhatja.
(1) Közraktár kizárólag részvénytársaságként működhet, amelyre a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény rendelkezéseit az e törvényben foglalt eltérésekkel kell alk...
(2) Cégnevében a "közraktár" kifejezést, annak bármely képzett, összetett vagy jelzős alakját kizárólag az e törvény rendelkezéseinek megfelelő gazdálkodó szervezet használhatja.
(2) A közraktárnak legalább ötszáz millió forint alaptőkével kell rendelkeznie. Az alaptőke pénzbeli részének legalább ötven százalékát a közraktári tevékenység engedélyezése iránti kérelem benyújtásáig szolgáltatni kell. A nem pénzbeli hozzájárulásként a részvénytársaság rendelkezésére bocsátott, tehermentes ingatlannak szakértő által megállapított értéke nem lehet kevesebb kétszázötven millió forintnál. Az ingatlanra terhelési tilalmat kell bejegyeztetni. Az e bekezdésben meghatározott alaptőke az alapítást illetve az engedélyezést követően nem csökkenthető.
a) a részvénytulajdonosok nevét (cégét), lakcímét (székhelyét), a részvényes állampolgárságát;
b) a részvény jelét, sorszámát, névértékét, fajtáját és a részvényhez fűződő jogokat;
c) a részvényvásárlásnak illetve a részvénykönyvbe történő bejegyzésének időpontját, a részvény bevonásának és törlésének időpontját;
d) közös tulajdonban lévő részvények esetén a közös képviselő nevét (cégét) és lakcímét (székhelyét).
(2) A részvénykönyv mellékleteként nyilván kell tartani a közvetett tulajdonnal rendelkező személyek cégjogi adatait is.
(2) A közraktár által felvett kölcsön biztosítékául jelzálogjogot a 2. § (2) bekezdése szerinti ingatlanra alapítani nem lehet.
(3) A közraktározáshoz felhasznált ingatlanaira a közraktár köteles az ingatlanoknak és az azokban tárolható vagyonértéknek megfelelő vagyonbiztosítást kötni. A közraktár köthet felelősségbiztosítást is, ha ezt nem teszi, az általa kiállított közraktári jegyeken feltüntetett áruérték nem lehet több, mint saját tőkéjének ötszöröse.
(4) A közraktár a nála elhelyezett áru tulajdonjogát közvetlenül a letevőtől, illetve közraktári értékesítés során továbbértékesítési céllal nem szerezheti meg.
(2) A közraktári engedély iránti kérelemhez mellékelni kell
a) a részvénytársaság alapszabályát valamint a cégbejegyzésre irányuló kérelem előterjesztését igazoló okiratot;
b) a 2. § (2) bekezdésében meghatározott feltételek meglétét igazoló okiratokat;
c) a közraktári tevékenységhez szükséges műszaki feltételek meglétét igazoló okiratokat valamint a szakhatósági engedélyeket;
d) a közraktár üzletszabályzatának tervezetét;
e) a használni kívánt közraktári jegy, letéti könyv (letéti szelvény) nyomtatványainak mintáját két példányban;
f) a közraktárban tulajdoni részesedéssel rendelkező személyek cégjogi és személyi adatait, ideértve az állampolgárságra vonatkozó tájékoztatást;
g) az ügyvezető, illetve a már működő részvénytársaság köztartozásairól szóló nemleges igazolást, valamint büntetlen előéletét igazoló okiratot.
(3) A 2. § (2) bekezdésében meghatározott feltételeket a befizetést igazoló pénzintézeti okirat illetve a tulajdonjogot igazoló vagy valószínűsítő (széljeggyel ellátott) tulajdoni lap bizonyítja.
(4) Ha a kérelmet hiányosan nyújtják be, a kérelmezőt megfelelő határidővel hiánypótlásra kell felszólítani.
(2) A miniszter az engedély kiadását akkor tagadhatja meg, ha
a) a kérelem hiányos, és a kérelmező a hiánypótlásra való felhívásnak határidőben nem tett eleget, vagy
b) a kérelmező nem rendelkezik az e törvényben meghatározott szervezeti, személyi és tárgyi feltételekkel,
(2) Ügyvezetővé csak büntetlen előéletű, felsőfokú iskolai végzettséggel és legalább három év szakmai gyakorlattal rendelkező személyt lehet kinevezni.
(3) Kinevezése előtt harminc nappal a jelölt személyéről tájékoztatni kell a minisztert a jelölt részletes szakmai önéletrajzának megküldésével.
(4) Nem lehet közraktárnál ügyvezető, akinek bírósági határozaton alapuló köztartozása van.
(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell
a) a kérelmező adatait, cégmásolatát, külföldi kérelmező esetén a saját államában vezetett cégnyilvántartásba bejegyzett cégadatainak kivonatát hiteles magyar fordításban;
b) a kérelmező által megszerezni kívánt részesedés mértékének megjelölését;
c) a megállapodás tartalmát.
(3) A befolyásoló részesedés szerzése megtiltható, ha a szerző fél tevékenysége vagy a közraktárra gyakorolt befolyása a közraktár biztonságos működését illetve kötelezettségei teljesítését veszélyeztetné. A befolyásoló részesedésre, valamint a közvetett tulajdonra a pénzintézetekről és a pénzintézeti tevékenységekről szóló 1991. évi LXIX. törvény fogalmait kell használni.
(2) Az ellenőrzés során a közraktár köteles
a) ingatlanra vonatkozó, harminc napnál nem régebbi tulajdoni lapot,
b) éves beszámolóját, és a beszámoló óta eltelt időszakról készült jelentést,
c) közraktári ügyleteiről és a kiállított közraktári jegyekről valamint a közraktározott áru becsértékéről vezetett nyilvántartását,
d) az általa nyújtott hitelekről készített kimutatást, továbbá
e) egyéb az ellenőrzéshez szükséges iratokat a miniszter rendelkezésre bocsátani.
(3) Az egyes részterületek vizsgálatához a felügyeleti ellenőrzés során a közraktártól be lehet kérni a szükségesnek tartott iratokat, amit a közraktár köteles megküldeni. A vizsgálat során helyszíni ellenőrzés rendelhető el.
(4) A miniszter képviselője az ellenőrzés során jogosult a közraktár helyiségeibe belépni, az iratokba betekinteni s a közraktár tisztségviselőitől, alkalmazottaitól felvilágosítást kérni. A felvilágosítás megadása nem tagadható meg. A miniszter előírhatja a közraktár számára egyes adatok időszakonkénti jelentését.
(5) A felügyeleti vizsgálatról jegyzőkönyvet kell készíteni, amit a közraktárral közölni kell, lehetőséget adva, hogy arra észrevételt tegyen.
a) kötelezheti a közraktárat, hogy a megadott határidőn belül küszöbölje ki a jogsértést, illetve tevékenységét a jogszabályoknak megfelelően végezze;
b) felfüggesztheti a közraktár tevékenységét;
c) visszavonhatja a közraktári engedélyt.
(2) Ha a közraktár az (1) bekezdés a) pontja szerinti felszólításnak az abban meghatározott határidőn belül nem tesz eleget, a miniszter újabb határozattal a közraktári tevékenység felfüggesztéséről vagy az engedély visszavonásáról határozhat.
(3) A miniszter az (1) bekezdésben meghatározott intézkedéseken kívül a közraktár vezetőjére - a jogsértés mértékétől függően - egymillió forintig terjedő bírságot szabhat ki.
(4) A miniszter hatáskörébe tartozó ügyekre az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
(2) A közraktári engedély visszavonása esetén a határozatban megjelölt időponttól kezdődően a közraktárhoz felügyeleti biztost kell kirendelni. A kirendeléstől kezdődően a közraktár közraktározási tevékenységgel, kölcsönügylettel kapcsolatos jognyilatkozatot csak a felügyeleti biztos ellenjegyzésével tehet. Ha feltételezhető, hogy a közraktár a törvény szerinti kártérítési kötelezettségének nem tud eleget tenni, a miniszter a közraktár vagyonával kapcsolatos jognyilatkozatok érvényességét a felügyeleti biztos ellenjegyzéséhez kötheti.
(2) A felügyeleti eljárásért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, amelyet a miniszter rendeletben határoz meg.
(3) A közraktári engedély visszavonásáról a miniszter értesíti az illetékes cégbíróságot, s határozatát a Cégközlönyben is közzé kell tenni.
b) a közraktározási tevékenységgel kapcsolatos személyi vagy tárgyi feltételekben bekövetkezett változást, illetve a tárgyi feltételek megszűnését.
c) az alaptőke felemelésére vagy leszállítására irányuló szándékát,
d) cégadatainak megváltozását,
e) a részvénytársaság tulajdonosi szerkezetének megváltozását,
f) az alapszabály, alapító okirat engedélyt nem igénylő változását, valamint
g) az üzletszabályzat módosítását.
(2) Ha a közraktár a letett dologról nem állít ki közraktári jegyet, az ügylet a Ptk. szerinti letétnek minősül.
(2) Jövedéki terméket csak jövedéki engedéllyel rendelkező jövedéki alany helyezhet el közraktárban.
(3) Ha az ügylet tárgya fajta és mennyiség szerint meghatározott áru, a szerződésben meg kell állapítani annak minőségét is. A közraktár a szerződés lejártakor azonos minőségű árut köteles kiadni a letevőnek. Ha a felek a minőség meghatározását elmulasztják, a minőségre Ptk. 288. §-ában foglaltakat kell irányadónak tekinteni.
(2) Közraktári ügyletet csak határozott időtartamra, legfeljebb egy évre lehet kötni, s annak időtartamát nem lehet meghosszabbítani. Ha a szerződés lejártát követően az árut nem értékesítik, a közraktári jegy birtokosa és a közraktár új szerződést köthetnek. Ilyenkor a korábbi ügyletkor kiállított közraktári jegyet be kell vonni és érvényteleníteni kell.
(3) A szerződés megkötésekor a közraktárnak és a letevőnek meg kell állapítania az áru értékét és azt a közraktári jegyre valamint a letéti könyvbe is be kell jegyezni. Eltérő megállapodás hiányában az áru értéke a könyvszerinti érték. A felek megállapodhatnak abban is, hogy az áru értékét szakértő állapítsa meg. Az áru szerződéskötéskori értéke az alapja a kártérítési igénynek, valamint az áru kiváltásakor az általános forgalomiadó-fizetési kötelezettségnek.
(2) A közraktár az üzleti és díjszabályzatot köteles az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségeiben közzétenni. A díjszabályzat változása a már létrejött közraktári ügylet díját nem érinti.
(2) A közraktár az áru átvételét megtagadhatja, ha az áru kísérőokmányai nyilvánvalóan nem valódiak. Egyébként a közraktár az okiratok valódiságát nem köteles vizsgálni.
(3) Az áru beszállításának befejezésekor jegyzőkönyvet kell kiállítani, s annak alapján a letevő részére a közraktári jegyet ki kell adni. Ha az áru beszállítása több részletben történik, minden részmennyiségről jegyzőkönyvet kell felvenni és a beszállítás befejezésekor a jegyzőkönyvek alapján a közraktári jegyet a teljes mennyiségről kell kiállítani.
(2) A közraktár tulajdonában lévő árut a közraktári ügylet alapján letett árutól elkülönítve kell tárolni és nyilvántartani.
(3) A közraktár köteles a közraktári ügylet illetve a letéti szerződés alapján elhelyezett árukat egymástól elkülönítetten raktározni; a különböző áruk keveredéséből származó kárért a közraktári felelősség szabályai szerint kell helytállnia függetlenül attól, hogy a kár melyik áruban következett be.
(2) Ha az áru tárolása a letevő raktárában történik (művi tárolás), a letevő köteles a közraktár számára lehetővé tenni, hogy az az áru biztonsága érdekében szükséges intézkedéseket megtegye, az áru elkülönített tárolásának, a készletek ellenőrzésének feltételeit megteremtse.
(3) A letevő - ha az áru jellegéből vagy a felek megállapodásából más nem következik - csomagolva köteles átadni az árut úgy, hogy az ne károsodjék, illetve más áruban kárt ne okozzon, a személy és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse.
(4) A letevő a közraktári díjat a szerződésben meghatározottak szerint köteles megfizetni. A közraktári díjat - az egyéb szolgáltatások díjaival együtt - a közraktári jegyen, valamint a letéti könyvben fel kell tüntetni, kivéve ha azt a letevő a szerződés megkötésével egyidejűleg megfizette.
(5) A meg nem fizetett közraktári díj valamint a közraktári ügylettel összefüggő egyéb szolgáltatások díjai biztosítékául a közraktárat az árura - minden zálogjogosultat megelőzően - zálogjog illeti meg.
a) a közraktár tevékenységi körén kívül eső elháríthatatlan ok,
b) az áru belső tulajdonsága,
c) a csomagolás kívülről észre nem vehető hiányossága, vagy
d) a letevő illetve a képviseletében eljáró személy felróható magatartása miatt következett be.
(2) A közraktár az árut idegen (bérelt) raktárban, illetve a letevőnél is tárolhatja, de az esetleges kárért úgy felel, mintha az árut saját raktárában tárolta volna.
(2) A közraktár a bűncselekményből származó árut a büntetőeljárással összefüggésben hozott jogerős határozat alapján köteles kiadni a határozatban megjelölt jogosítottnak.
(2) A közraktári jegy a közraktár által időrend és sorszám szerint vezetett letéti könyv szelvényrészét képezi, azzal összefüggő, de attól elválasztható két részből, árujegyből és zálogjegyből áll.
(3) A közraktári jegy mindkét részének tartalmaznia kell
a) a közraktári jegy (árujegy-zálogjegy) elnevezést az okirat kiállításának nyelvén,
b) a közraktár megnevezését,
c) a letéti könyv sorszámát,
d) a letevő nevét, székhelyét (lakhelyét),
e) a letett áru megnevezését, mennyiségét, minőségét és a közraktári megkezdésekori értékét,
f) a szerződésben kikötött közraktári díjat és a közraktári ügylettel összefüggő egyéb szolgáltatások díjait,
g) a közraktári ügylet időtartamát a lejárat pontos megjelölésével,
h) a raktározás helyét, továbbá
i) a kiállítás keltét és a közraktár cégszerű aláírását.
(4) A közraktár egyéb adatokat is felvehet a közraktári jegyre, ha azonban az a (2) bekezdésben meghatározott adatok bármelyikét nem tartalmazza, nem tekinthető közraktári jegynek.
(2) A közraktár köteles megengedni mind az árujegy, mind a zálogjegy birtokosának, hogy az árut az üzletszabályzatban meghatározott hivatali időben megtekintsék, az ezzel kapcsolatban felmerült költségeket azonban viselniük kell.
(2) Ha a zálogjegy átruházása külön történik, az első hátiratnak tartalmaznia kell
a) a hitelező nevét, székhelyét, bankszámlája számát;
b) a kölcsön lejáratakor érvényesíthető határozott pénzösszeget, ami a kamatot is tartalmazza;
c) a kölcsön visszafizetése esedékességének napját (lejárat);
d) az adós nevét, székhelyét.
(3) A zálogjegy első átruházását és a (2) bekezdés szerinti adatokat az árujegyre, valamint a letéti könyvbe be kell jegyezni. A bejegyzést a zálogjegy minden későbbi birtokosa is követelheti. A bejegyzés elmulasztásából eredő esetleges kárt a zálogjegy mindenkori birtokosa viseli.
(2) A közraktári jegy, illetve annak bármely része külföldire történő átruházása esetén a külkereskedelmi valamint a devizajogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) A közraktári jegyek átruházására a váltójogi szabályok irányadóak, az abból eredő igények érvényesítésére irányuló perre a Polgári Perrendtartásnak a váltóperekre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
a) az árujegyet és a zálogjegyet a részére visszaadja, vagy
b) az árujegyet visszaadja, a zálogjegyen feltüntetett követelés összegét a közraktárnál letétbe helyezi.
(2) A közraktár a (1) bekezdés b) pontja szerint letett összeget köteles elkülönített számlán kezelni, s az általa ismert utolsó zálogjegybirtokost két napon belül a letétbe helyezésről értesíteni. Ha a zálogjegybirtokos a zálogjegyet már átruházta, további két napon belül köteles az új zálogjegybirtokost tájékoztatni a közraktár értesítéséről, s ugyanez a kötelezettsége az összes további zálogjegybirtokosnak is. E kötelezettség elmulasztásával okozott kárért a zálogjegy átruházói felelősséggel tartoznak a zálogjegybirtokosnak.
(3) A közraktár nem jogosult vizsgálni a közraktári jegy hátiratainak valódiságát, csak azt, hogy az átruházások összefüggő láncolata igazolja-e a közraktári jegy birtokosát.
(2) A közraktár a közraktári ügyletből eredő követeléseit a közraktári jegy illetve az árujegy birtokosával szemben érvényesítheti. A birtokos csak a saját követelését érvényesítheti a közraktárral szemben, az előző birtokos követelését nem. A közraktár illetve a közraktári jegy birtokosa követelései e körben egymásba beszámíthatók.
(3) A különvált árujegy birtokosa csak úgy válthatja ki az árut a közraktárból, hogy a zálogjegyet magához váltja. Ha a zálogjegy birtokosa nem érhető el, ismeretlen, vagy a felek nem tudnak megegyezni, az árujegy birtokosa a zálogjegyen szereplő összeget a közraktárnál letétbe helyezheti és a közraktár díjat kifizetheti. A közraktár ezután az árut köteles kiszolgáltatni.
(4) Ha a zálogjegyen feltüntetett kölcsönösszeget a lejáratkor nem fizetik meg a zálogjegy birtokosának, az e tényt a lejárat napját követő két napon belül a zálogjegy első átruházójának székhelye szerint illetékes közjegyzőnél felvett óvással megállapíttathatja. Az óvás elmulasztása a visszkereseti jog elvesztését eredményezi. Nem szükséges óvás ahhoz, hogy a zálogjegybirtokos a közraktártól az áru értékesítését kérje.
(2) Az óvásra egyebekben a váltóóvás szabályait kell megfelelően alkalmazni.
(2) A zálogjegybirtokos a kölcsönösszeg valamint a követelése érvényesítésével felmerült, igazolt költségei kielégítése céljából a közraktártól kérheti az áru értékesítését. Értékesítés esetén a befolyt vételárból a zálogjegyen szereplő összeggel együtt, azzal egysorban kell az óvás költségeit megtéríteni.
(3) Az értékesítésből befolyt összeget - ebben a sorrendben - a közraktár közraktári tevékenységből eredő követelésére, a zálogjegybirtokos követelésére, a közraktár egyéb jogviszonyból eredő követelésére kell fordítani, a fennmaradó összeg pedig az árujegy birtokosát illeti. Ha ez utóbbi ismeretlen helyen tartózkodik, a részére járó pénzt bírói letétbe kell helyezni.
(4) Ha követelését kielégítették, a zálogjegybirtokos a zálogjegyet köteles visszaadni a közraktárnak, amely azt érvényteleníti.
(5) Ha a vételár a zálogjegyre adott kölcsönösszeget nem fedezi, a részletfizetésnek a zálogjegyre valamint a letéti könyvbe történő bejegyezését követően a zálogjegyet a birtokosának vissza kell adni.
(2) Az értékesítésből befolyt összegből az igényeket a 36. § (4) bekezdése szerint kell kielégíteni. Ha a közraktári jegy birtokosának tartózkodási helye ismeretlen, az őt megillető pénzt bírói letétbe kell helyezni.
(2) Ha az áru a tőzsdei forgalomban nem értékesíthető, illetve az értékesítés hét egymást követő tőzsdei napon nem sikerült, az árut árverés útján kell értékesíteni.
(3) Mind a tőzsdei, mind az árverésen történő értékesítéskor a vevő akkor is tulajdonjogot szerez, ha a letevő nem volt az áru tulajdonosa.
(4) Az árverés lebonyolítására a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény rendelkezéseit - az adós jogaira vonatkozó szabályok kivételével - kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy az árverést a közraktár folytatja le. Az árverés költsége a közraktárat megillető, közraktári tevékenységből eredő követelés.
(2) A zálogjegybirtokost a korábbi zálogjegybirtokosokkal szemben megillető visszkereseti jog az óvás napjától számított egy év elteltével évül el. A korábbi zálogjegybirtokosokat egymással illetve az első zálogjegybirtokossal szemben megillető visszkereseti jog attól a naptól számított hat hónap elteltével évül el, amelyen a zálogjegybirtokos igényét kielégítették.
(3) Ha a zálogjegybirtokos követelését nem teljesítették, és az a kölcsön lejártát követő hat napon belül nem kéri a közraktártól az áru értékesítését, nem tarthat igényt késedelmi kamatra. Ha a zálogjegybirtokos időben kéri az áru értékesítését, a közraktárnak a késedelmi kamatot a polgári jog általános szabályai szerint ki kell számítania, s azt az értékesítésből befolyt összegből az alapösszeggel együtt ki kell fizetnie a zálogjegybirtokos részére. Ha a befolyt összeg nem fedezi a követelést, a késedelmi kamatot az előző zálogjegybirtokosokkal szemben is érvényesíteni lehet. Végrehajtás, csődeljárás, felszámolás
(2) Ha követelését nem elégíti ki a zálogjegy első átruházója, a lejáratot követően a zálogjegybirtokos e törvény alapján az áru értékesítése során befolyt összegből kérheti a kielégítést.
(3) A zálogjegy első átruházójának csődeljárása esetén a visszkereseti jog tekintetében a fizetési haladék és a kényszeregyezség a zálogjegybirtokosra is kihat. Az zálogjegy első átruházójának csődeljárása nem akadályozza a zálogjegybirtokos őt megelőző zálogjegybirtokosok elleni igényének érvényesítését.
(4) A zálogjegy első birtokosának felszámolása esetén, ha az áru nem nyújtott kellő fedezetet a zálogjegy birtokosának kielégítésére, neki a felszámolási eljárásban a letett áru értékesítését követő harminc napon belül be kell jelentenie közraktári jeggyel biztosított és ki nem elégített követelését. A bejelentett igénynek nincs kielégítési elsőbbsége, azt a Cstv. 57. § (1) bek. f) pontja szerinti egyéb követelések közé kell besorolni. Ha a zálogjegybirtokos az őt megelőző zálogjegybirtokostól kielégítést kap, ez utóbbi jogosult a felszámolási eljárásban történő igényei érvényesítésére.
(5) A zálogjegy birtokosának csődeljárása és felszámolása az árujegy birtokosának igényét nem érinti.
(2) A közraktár felszámolása során kötendő kényszeregyezség esetén az adós egyezségi ajánlatához köteles előzetesen megszerezni a miniszter jóváhagyását. Ha a miniszter a jóváhagyást megtagadja és az adós a hitelezőkkel egyezséget kötött, a miniszter a 10. § (1) bek. c) pontja szerint jár el, és a 11. § (2) bekezdésében foglalt következményeket kell alkalmazni.
(3) Közraktár felszámolása esetén az ellene a közraktári ügyletből eredő kártérítés iránti követeléseket a Cstv. 57. § (1) bekezdés b) pontja szerint kell besorolni és kielégíteni, a közraktár elleni zálogjogból és óvadékból eredő követeléseket megelőzően.
(2) A közraktári jegy vagy annak bármely része megsemmisítését a közraktár székhelye szerint illetékes közjegyzőnél kell kérni. A közraktári jegy (vagy annak bármely része) megsemmisítését az utolsó birtokos valamint az kérheti, akinek jogait vagy kötelezettségeit a közraktári jegy érinti.
(3) A közraktári jegy megsemmisítése iránti kérelemben meg kell jelölni az értékpapír tartalmát s valószínűsíteni kell a kérelmezési jogosultságot.
(2) A megsemmisítési eljárás megindítása után a közraktári jegy birtokosa - biztosítékadás mellett - a jegyről másolat kiadására tarthat igényt. Ha a biztosítékban a felek nem tudnak megállapodni, azt a bíróság határozza meg. Ha a közjegyző a közraktári jegyet semmisnek nyilvánítja, a biztosítékot vissza kell adni.
(3) Ha a hirdetményi határidő alatt a közraktári jegyet bemutatják, a közjegyző az eljárást megszünteti, míg a hirdetményi határidő eredménytelen elteltét követően a közraktári jegyet semmissé nyilvánítja. A határozatot a kérelmezővel, a közraktárral valamint az egyéb érdekeltekkel közölni kell.
(2) A letétbe helyezendő pénzt a helyi bíróság székhelye szerint illetékes bírósági gazdasági hivatal letéti számlájára kell befizetni. A befizetéskor meg kell jelölni az összeg rendeltetését, a letevő nevét, azt, hogy ki jogosult felvenni a letett összeget, valamint annak a bíróságnak a megnevezését, amelyhez a közraktár a befizetett összegnek bírósági letétként elfogadása iránti kérelmet benyújtotta. Ha a jogosult ismeretlen, erre utalni kell.
(3) A letét elfogadása iránt a bíróságnál kérelmet kell előterjeszteni. A kérelemben fel kell tüntetni a (2) bekezdésben említett adatokat, továbbá a letét kiutalásával kapcsolatos kikötéseket. Elő kell adni és valószínűsíteni kell a letétbe helyezés okát, vagy célját. A kérelemhez csatolni kell a pénz befizetését igazoló okiratot.
(4) A közraktári jegynek vagy egyik részének birtokosa - ha a bírósági letétbe helyezett összeghez hozzá akar jutni - köteles a közraktárnál az értékpapírt bemutatni, s a közraktár - ha az e törvényben foglalt feltételek fennállnak - a jegy érvénytelenítése után cégszerű aláírásával igazolja, hogy a jegy birtokosa jogosult a letétbe helyezett összeg felvételére. Az igazolás alapján a bíróság a letétet köteles kiutalni.
(2) A törvény hatálybalépésekor működő közraktár köteles a hatálybalépést követő harminc napon belül a miniszternél bejelentkezni. A bejelentkezéshez mellékelni kell
a) az e törvény rendelkezéseinek megfelelően módosított alapító okiratot,
b) a cégmásolatot,
c) az utolsó éves beszámolót az azóta történt változásokkal,
d) a közraktári ügyletekre vonatkozó összesítést (milyen árut, milyen mennyiségben, hol közraktároznak, hány közraktári jegyet adtak ki , milyen lejárattal)
e) a közraktár ellen, illetve általa indított perek listáját, megjelölve, hogy milyen összegre és milyen jogviszonyból ered a követelés.
(3) A miniszter további adatokat és felvilágosítást kérhet a közraktártól.
(4) A miniszter - a közraktár gazdasági helyzetétől, általa megkötött közraktározási szerződésektől függően - határidőt szabhat a közraktár részére, hogy tőkéjét a törvény szerinti mértékre emelje fel, illetve alakuljon át. A törvény hatályba- lépését követő egy év elteltével közraktárként csak az e törvény rendelkezéseinek megfelelő részvénytársaság működhet.
(5) Ha az (1) bekezdés szerinti közraktár nem kíván közraktárként működni, vagy a miniszter a közraktári engedély kiadását megtagadja, új közraktári ügyletet nem köthet, de a már megkötött ügyletekből eredő kötelezettségeket köteles teljesíteni. Ha a már megkötött közraktári ügyleteknek a létrejöttük idején hatályos jog (1875.: XXXVII. tc.) szerinti teljesítése is veszélyben van, a miniszter a közraktárhoz felügyeleti biztost rendelhet ki.
a) az egyes értékpapírok nyilvános forgalombahozataláról és forgalmazásáról szóló 1990. évi VI. törvény 2. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/Nem tartozik a törvény hatálya alá/
"b) a csekk, a takarékbetétről kiállított okirat, a letéti jegy, a szövetkezeti részjegy, célrészjegy és üzletrész, valamint a közraktári jegy és a váltó forgalomba hozatala és forgalmazása."
b) az árutőzsdéről és az árutőzsdei ügyletekről szóló 1994. évi XXXIX. törvény 1. §-ának (2) bekezdése a következő új d) ponttal egészül ki, egyidejűleg a d) és e) pont jelölése e) és f) pontra változik:
/E törvény alkalmazásában áru/
"d) a közraktárjegy illetve annak árujegy része;".
a) a Kereskedelmi Törvényről szóló 1875. évi XXXVII. törvénycikk VI. címe,
b) az egyes kereskedelmi tevékenységek gyakorlásáról szóló, többször módosított 15/1989. (IX.7.) KeM rendelet 2. §-ának (1) bekezdése első mondatában a "továbbá közraktári tevékenységet" szövegrész, 2. §-a (3) bekezdésének b) pontja, 2/A §-a (1) bekezdésében a "valamint közraktári tevékenység" szövegrész és 2/C §-a, valamint
c) a szakképzésről szóló, a 2/1994. (I.14.) IKM rendelettel módosított 5/1990 (IV.5.) KeM rendelet 2. számú mellékletének 29. pontja hatályát veszti.
Az elmúlt évtizedekben előbb működő piac hiányában nem volt igény a közraktári tevékenység iránt, majd pedig - a piacgazdaság fokozatos kialakulásával - a szabályozás nem követte a gyakorlatban kialakult helyzetet. Ez azt eredményezte, hogy a közraktári ügylet egykori, a kor színvonalán álló szabályozása mára az élet által meghaladottá vált. A szabályozás fogyatékosságai hovatovább azt eredményezik, hogy a ma is működő közraktárak nem tudják betölteni funkciójukat. Mindez elodázhatatlanná teszi a közraktárak működési feltételei valamint a közraktári ügylet korszerű szabályozását. A közraktárak a piacgazdaság elfogadott és sikeres intézményei közé tartoznak. A megtermelt és azonnal nem értékesíthető árukat raktározni kell, amire a termelőnek általában nincs lehetősége illetve nem is kíván ilyen tevékenységgel foglalkozni. A később eladható, feldolgozható árut közraktárba lehet letenni, amely az áru tulajdonjogát, mennyiségét, minőségét dokumentálja, s az erről kiállított értékpapír, a közraktári jegy képes arra is, hogy az árut helyettesítő dologként maga is a kereskedelmi forgalom tárgya legyen. A közraktári ügylethez fűződő legjelentősebb előny azonban az, hogy az áru illetve az azt megtestesítő értékpapír a termelés finanszírozása szempontjából nélkülözhetetlen, rövid lejáratú kölcsön nyújtásához jelent biztosítékot.
A zálogjegy ellenében nyújtott kölcsön, illetve a hitelkínálat ezzel történő bővítése ma különlegesen fontos gazdasági érdek elsősorban a rövid lejáratú hitelek iránt a termelés sajátosságaiból eredően leginkább érdekelt agrártermelők számára.
Ahhoz, hogy a közraktári ügyleten alapuló hitelezés elterjedt és biztos lehetőség legyen, szükséges, hogy a közraktárban elhelyezett áru biztos zálogfedezetet jelentsen a hitelező számára. Ez akkor válik általánossá, ha a közraktárak tevékenysége iránti bizalom maradéktalan a hitelintézetek részéről. Másrészt nemcsak megbízható, de gazdaságilag is stabil helyzetű közraktárakra van szükség. Mindez olyan jogi feltételrendszert követel meg, amely az érintett gazdasági szereplők mindegyike számára biztosítékot jelent. Jelenleg elsősorban a bankok és a közraktárak közötti üzleti kapcsolatokban szerzett tapasztalatok jelentik az alapját annak a bizalomnak, ami a zálogjegyforgalmat illetve a hitelezést lehetővé teszi, sokkal kevésbé az, hogy ennek megfelelő jogi garanciái vannak, amelyekre biztosan lehet építeni. A közraktározás új szabályozása éppen ezeket a biztosítékokat kívánja megteremteni, a bizalom erősítése érdekében.
Az alaptőke csökkentésének tilalmát természetesen az induláskori alaptőkéhez képest kell értelmezni, ezért nem áll ellentétben e rendelkezés az alaptőke-csökkentéssel kapcsolatos bejelentési kötelezettség szabályával. A javaslat - hasonlóan a pénzintézeti törvény megoldásához - a részvénytársaság működésére jelentős befolyást gyakorló tulajdonosok megismerhetősége érdekében írja elő, hogy a részvénytársaság kizárólag névre szóló részvényeket bocsáthat ki.
A javaslat korlátozza a közraktár kereskedelmi tevékenységét azzal, hogy a letevőtől, illetve a közraktári értékesítés során továbbértékesítési céllal nem szerezheti meg a nála elhelyezett áru tulajdonjogát. Ez a szabály első sorban a letevők érdekét, illetve a helyzetükkel való visszaélések megelőzését, s ezáltal a közraktárak iránti bizalom fokozását szolgálja.
Az engedélyezési eljárásra - noha a javaslat ezt kifejezetten nem mondja ki - az államigazgatási eljárás általános szabályait kell alkalmazni, amihez képest csak a kérelem elbírálásának határideje jelent speciális szabályt.
A forgalombiztonság követelményei teszik szükségessé, hogy a fajta és mennyiség szerint meghatározott áru minőségét a felek állapítsák meg a szerződéskötéskor. Kisegítő szabályként alkalmazza a javaslat ennek elmulasztása esetére a Ptk. megfelelő szabályát, nevezetesen, hogy minőségi kikötés hiányában a forgalomban szokásos jó minőségű áruval kell teljesíteni.
A díjfizetés a javaslat szerint a felek megállapodásától függően esedékes. Ha azonban a felek úgy állapodnak meg, hogy a letevő a díjat nem előre, a szerződés megkötésével egyidejűleg fizeti meg, a zálogjegyek és árujegyek forgatását könnyíti, ha azok mindenkori birtokosa tisztában van azzal, hogy a követelését másoknak milyen összegű igénye előzi meg. Ezt szolgálj a az a rendelkezés, hogy a közraktári díjat ilyen esetben a letéti könyvben, valamint a közraktári jegyen is fel kell tüntetni. A közraktár díjkövetelésének biztosítékát jelenti a javaslat szerinti, a közraktárban elhelyezett árura vonatkozó zálogjog.
Ha a közraktárban elhelyezett áru bűncselekményből származik - amire büntetőeljárás során derülhet fény -, a javaslat szerint az eljárás során hozott jogerős határozat szerint kell a közraktárnak eljárni.
A javaslat a kereskedelmi törvényhez képest fontosabb tartalmi feltételeket határoz meg, így pl. a letett tárgyak megjelölése helyett konkrét megnevezést, illetve mennyiségi és minőségi megjelölést követelnek. Az áru értékének meghatározása nem azért kerül a közraktári jegyre, hogy ezen összeget úgy tekintsék a hitelezők vagy forgatmányosok, hogy a közraktár ezért felelősséget vállal. Ennek kizárólag az áru esetleges megsemmisülése, elvesztése esetén van jelentősége, hiszen ez az összeg szolgál a kártérítés alapjául. A mindenkori vevőknek, hitelezőknek meg kell győződniük, hogy valóban ér-e annyit az áru, amennyiért a közraktári jegyhez, vagy annak egy részéhez hozzá akarnak jutni. A raktározás tartama azzal van összefüggésben, hogy - a korábbi szabályozástól eltérően - közraktári ügylet csak határozott időre jöhet létre.
Egyéb jogszabályokra tekintettel mondja ki a javaslat egyértelműen, hogy a közraktári jegy forgatása nem közraktári ügylet.
A javaslat a kereskedelmi törvény rendelkezéseit megtartva szabályozza a közraktári jegy, illetve annak egyes részei birtokosának jogait. Lényeges annak rögzítése, hogy a zálogjegy, ha külön ruházzák át, nem csak a zálogjogot igazolja, hanem egyúttal a kölcsönadás tényét is, és ebből következően az átruházáshoz (forgatáshoz) nem szükséges az alapul szolgáló kölcsönszerződés engedményezése az új zálogjegybirtokos részére, mint ahogy az eddig gyakorlat volt. A zálogjegyen szerepelnie kell a legfontosabb adatoknak, amelyekből megállapítható, hogy a kölcsönszerződést milyen összegre, milyen lejárattal kötötték, szerepelnek a szerződéskötő felek is, s miután a zálogjegy önmagában is értékpapír, saját maga testesíti meg azt a kötelezettséget, ami rajta szerepel. Ezen felül még a közraktárban elhelyezett tárgyon fennálló zálogjog bizonyítékául is szolgál.
Ha az árujegyet különválasztva forgatják, az mint értékpapír csak korlátozott jogokat biztosít a birtokosának (nem veheti ki az áruját a közraktárból, csak ha kifizeti a zálogjegybirtokost), s ebből következően az áru értékéhez képest az árujegy értéke is csökkent, a zálogjegyen feltüntetett kölcsönösszeggel.
A zálogjegy önálló átruházásánál - az értékpapír-jelleg, a forgathatóság erősítése érdekében - a javaslat kissé eltér a kereskedelmi törvény szabályozásától. A kölcsönadó nevén, székhelyén kívül bankszámlája számát is meg kell jelölni a közraktári jegy mindkét részén és a letéti szelvényen is, hogy a teljesítés a számlaszám hiánya miatt ne szenvedjen késedelmet. A javaslat a kereskedelmi törvénytől eltérően nem kölcsönadott összegről, hanem a kölcsön lejáratakor érvényesíthető összegről szól a hátirat tartalmánál. Elterjedt ugyanis az a gyakorlat, hogy a zálogjegyen csak bizonyos tőke és annak járulékai szerepelnek. A mai mozgó kamatlábak mellett azonban tisztázatlan, hogy végül is milyen összeget igényelhet majd a lejáratkor a hitelező, s nehezíti a dolgot, ha a követelést más bankra forgatja, amelynek más kamatlábai vannak. Ily módon bizonytalanná válik az üzlet egyik eleme, ami megakadályozza a forgatás elterjedését. Ezért a javaslat szerint a hitelezőnek és az adósnak meg kell állapodnia, hogy a lejáratkor milyen összeget igényelhet a hitelező, s ezt rá kell vezetni a közraktári jegyre.
A javaslat szerint a zálogjegybirtokosnak minél hamarabb kell az igényét érvényesítenie, azaz az áru értékesítését kérnie, mert a késedelmes jogérvényesítésből eredő következményeket nem viselhetik az őt megelőző forgatók. Ezért a zálogjegybirtokosnak rövid határidőn belül kell kérnie az értékesítést, amit ha elmulaszt, a zálogjegyen szereplő teljes összegre ugyan igényt tarthat, de a lejárat utáni késedelmi kamatot már nem követelheti.
A módosított 1991. évi IL. törvény szerint lefolytatott csődeljárásban a bíróság által biztosított fizetési haladék tartama alatt a pénzfizetési kötelezettség nemteljesítéséhez, vagy késedelmes teljesítéséhez fűződő jogkövetkezmények nem állnak be, kivéve a kamatozást.
Az árujegybirtokos csődeljárása - ha nem ő volt az első zálogjegyforgató - a konstrukcióból következőn nem hat ki a zálogjegybirtokosra. Ez ugyanis az aktuális zálogjegybirtokostól nem követelhet semmit, ha nem ő volt az első zálogjegyforgató.
A zálogjegyet először forgató csődeljárása a követelés érvényesítését nem akadályozza, mivel a zálogjegybirtokos szempontjából érdektelen, hogy nem akar, nem tud, vagy nem szabad [Cstv. 12. § (5) bek.] neki fizetnie, az óvást felvezeti vagy sem, viszont az értékesítést kérheti a közraktártól. Ennek a visszkereseti jog szempontjából van jelentősége, mert a fizetési haladék és a kényszeregyezség a javaslat szerint a zálogjegybirtokosra is kihat, de a csődeljárást nem akadályozza, hogy a többi egyetemleges kötelezett ellen forduljon.
A felszámolási eljárás megindulása sem akadályozza a hitelező igényének érvényesítését, csak a visszkereseti igénye tekintetében kell bejelentkeznie az első zálogjegyforgató felszámolásában, mivel a zálogjog alapján a Cstv. szerint is [57. § (1) bekezdés b) pont] csak a zálogtárgy értékének erejéig privilegizáltak a követelések, s ebben az esetben a zálogtárgy értékét a zálogjegybirtokos már megkapta, követelése csak az egyéb követelések közé sorolható.
A közraktár felszámolása is előfordulhat, de ebben az esetben a felszámolás kezdő időpontja megakasztja a további tevékenységet, új közraktári ügylet kötését, de a már megkötött szerződéseket teljesíteni kell. Ha a közraktár a felszámolás során felügyeleti engedély nélkül köt egyezséget, a továbbiakban közraktározással nem foglalkozhat, mert az engedélyt vissza kell vonni.
A közraktárakkal szembeni bizalom kialakítása és megtartása célját szolgálja az is, hogy a közraktár felszámolása során az esetleges közraktározásból eredő kártérítési kötelezettségeiket a zálogjogon alapuló követeléseket megelőzően kell kielégíteni. Ez nyilvánvalóan behatárolja a közraktár kölcsönfelvételi lehetőségeit, de a javaslat éppen a mértéktelen eladósodást kívánja ezzel megelőzni.
Miután a javaslat mind a közraktári ügyletre, mind a közraktárak működési feltételeire új szabályozást ad, szükségtelenné vált a kereskedelmi törvény, illetve a közraktárak nyilvántartásba-vételét is szabályozó KeM rendelet erre vonatkozó része.