adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás az Európai Bizottság kérésére egyes törvényeknek a kondicionalitási eljárás eredményes lezárása érdekében szükséges módosításáról szóló 2022. évi LVI. törvényhez - Indokolások Tára 2022/121.
Végső előterjesztői indokolás az Európai Bizottság kérésére egyes törvényeknek a kondicionalitási eljárás eredményes lezárása érdekében szükséges módosításáról szóló 2022. évi LVI. törvényhez - Indokolások Tára 2022/121.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Javaslat a Kormány és az Európai Bizottság közötti egyeztetés eredményeként pontosítja az európai uniós költségvetési források felhasználásának ellenőrzésével összefüggő egyes, vagyonnyilatkozattal kapcsolatos törvények módosításáról szóló 2022. évi XXXI. törvénnyel (a továbbiakban: 2022. évi XXXI. törvény) bevezetett vagyonnyilatkozat-tételi szabályok átmeneti rendelkezéseit.
Ennek értelmében azon személyeknek, akik az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény rendelkezései alapján t...
Ennek értelmében azon személyeknek, akik az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény rendelkezései alapján tesznek eleget a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségeiknek, a 2022. évi XXXI. törvénnyel bevezetett - és jelen Javaslattal pontosított - új vagyonnyilatkozat-tételi szabályok szerint legelőször 2023. január 31. napjáig a 2022. november 1. napján fennálló állapot szerint tesznek vagyonnyilatkozatot. Ezzel párhuzamosan azon átmeneti rendelkezések, amelyek a korábban hatályos vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségek továbbalkalmazásáról rendelkeztek - a kétszeres nyilatkozati kötelezettség elkerülése érdekében - deregulációra kerülnek. Emellett a Javaslat pontosítja az alkalmazandó átmeneti szabályokat az egyértelmű jogértelmezést elősegítve. Ennek értelmében az átmeneti szabályok a törvény hatálybalépésekor már hivatalban lévő személyek tekintetében alkalmazandók.
A Javaslat módosítja az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 1. mellékletében foglalt vagyon-, jövedelem- és gazdasági érdekeltségi nyilatkozat formanyomtatványát. Egyfelől a tárgybeli nyilatkozat A) rész I. címe tekintetében nem kell feltüntetni azt az ingatlant, amelyet a nyilatkozatot adó, illetve családtagja életvitelszerűen vagy tartós jelleggel lakhatás céljából használ; ugyanakkor ez alapján legfeljebb egy ingatlan feltüntetése mellőzhető. Másrészt elhagyásra kerül a nyomtatványból a mezőgazdasági célú ingatlanokra vonatkozó külön táblázat.
A Javaslat a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságot új feladatkörrel ruházná fel, amely alapján a Hatóság az átláthatósági hatósági eljárás keretében - hatósági jogkörben - ellenőrizhetné a Központi Információs Közadat-nyilvántartás felületén való közzététel teljesítését. A hatósági jogkörben a Hatóság hivatalból és bejelentés alapján - 45 napos eljárási határidőben - járhatna el, illetve jogsértés esetében a jogsértés megállapítására, annak megszüntetésére való felhívásra, valamint - ha ennek a kötelezett a 15 napos határidőn belül nem tesz eleget -százezertől ötvenmillió forintig terjedő bírság kiszabására volna jogosult. Mindezekkel összefüggésben a Javaslat az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) hatályos vizsgálati eljárása alól - figyelemmel az új hatósági eljárásra - a felülettel összefüggő kötelezettségek vizsgálatát kivonná, ekként bármely erre irányuló bejelentés esetében a Hatóság a jogsértést az új hatósági eljárás keretében volna jogosult vizsgálni.
A Javaslat egyúttal 2 főre bővítené a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökhelyetteseinek számát, ezzel a javaslat megteremtené az átláthatósági hatósági eljárás lefolytatásához szükséges szakmai, személyi és szervezeti feltételeket.
Az Integritás Hatóság ellenőrzési jogosultságát rögzíti a nyilvános, illetve nem nyilvános vagyonnyilatkozatok kapcsán.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A Javaslat a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságot új feladatkörrel ruházná fel, amely alapján a Hatóság az átláthatósági hatósági eljárás keretében - hatósági jogkörben - ellenőrizhetné a Központi Információs Közadat-nyilvántartás felületén való közzététel teljesítését. A hatósági jogkörben a Hatóság hivatalból és bejelentés alapján - 45 napos eljárási határidőben - járhatna el, illetve jogsértés esetében a jogsértés megállapítására, annak megszüntetésére való felhívásra, valamint - ha ennek a kötelezett a 15 napos határidőn belül nem tesz eleget - százezertől ötvenmillió forintig terjedő bírság kiszabására volna jogosult. Mindezekkel összefüggésben a Javaslat az Infotv. hatályos vizsgálati eljárása alól - figyelemmel az új hatósági eljárásra - a felülettel összefüggő kötelezettségek vizsgálatát kivonná, ekként bármely erre irányuló bejelentés esetében a Hatóság a jogsértést az új hatósági eljárás keretében volna jogosult vizsgálni.
A Javaslat egyúttal 2 főre bővítené a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökhelyetteseinek számát, ezzel a javaslat megteremtené az átláthatósági hatósági eljárás lefolytatásához szükséges szakmai, személyi és szervezeti feltételeket.