SuperBanner/7502 (970x90) 990px felett

Végső előterjesztői indokolás az állami vagyonnal való gazdálkodás hatékonyságának növelése érdekében egyes vagyongazdálkodást érintő törvények módosításáról szóló 2022. évi LI. törvényhez - Indokolások Tára 2022/117.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2022. évi LI. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a törvény indokolása közzétételre kerül.
A hatékonyabb és egységes vagyongazdálkodás megteremtése céljából szükséges a kiemelt tulajdonosi joggyakorló státuszban lévő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MNV Zrt.) po...

Végső előterjesztői indokolás az állami vagyonnal való gazdálkodás hatékonyságának növelése érdekében egyes vagyongazdálkodást érintő törvények módosításáról szóló 2022. évi LI. törvényhez - Indokolások Tára 2022/117.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a törvény indokolása közzétételre kerül.
A hatékonyabb és egységes vagyongazdálkodás megteremtése céljából szükséges a kiemelt tulajdonosi joggyakorló státuszban lévő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MNV Zrt.) pozíciójának megerősítése a tulajdonosi joggyakorlói státuszok szakmai alapon történő centralizációjával.
A költséghatékony vagyongazdálkodás biztosítása érdekében a törvénymódosítás megalkotásának célja, hogy a feladatellátást közvetlenül szolgáló és stratégiai szempontból jelentős vagyon állami portfólióban tartása mellett, a hatékony értékesítési és hasznosítási stratégia mentén megteremtse annak lehetőségét, hogy a feladatellátást közvetlenül nem szolgáló vagyonelemek hasznosításával, értékesítésével elérhető bevételek a kritikus gazdasági helyzetben növelhetőek legyenek.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1-2. §
A kisajátítás után visszamaradt, korlátozottan hasznosítható, a Magyar Állam számára felesleges ingatlan vagyonelemek ingyenes átruházására irányuló módosító rendelkezéshez kapcsolódóan a szabályozás indoka, hogy az érintett ingatlannak az azzal közvetlenül határos magántulajdonban álló ingatlan tulajdonosa vagy az ingatlan fekvése szerinti településen ingatlan tulajdonnal rendelkező személy részére ingyenesen történő átruházás esetén az ingyenes juttatással érintett személy átvételi készségét növelje az a körülmény, hogy az ingatlan megszerzése nem jár további költséggel a számára.
3-4. §
A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletéről szóló 1998. évi XXXIX. törvény módosításának célja az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlói pozíciójának erősítése, ennek érdekében a rendelkezés az Egészségbiztosítási és a Nyugdíjbiztosítási Alap részeként nyilvántartott ingatlan vagyon felett a törvényben tulajdonosi joggyakorlóként kijelölt intézmények helyett az MNV Zrt.-t határozza meg tulajdonosi joggyakorlóként.
5. §
A kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény javasolt módosításának célja az állami vagyonba tartozó műemlék ingatlanok hasznosítása tekintetében a tulajdonosi joggyakorló és a vagyonkezelő közötti különbségtétel mérséklése és annak biztosítása, hogy a tulajdonosi joggyakorló is a vagyonkezelőhöz hasonlóan további jóváhagyás nélkül rendelkezhessen az állami tulajdonban álló műemlék ingatlanok hasznosításáról az ingatlan rövidtávú, 90 napot nem meghaladó hasznosítása esetén, azzal a korlátozással, hogy ugyanarra a műemlékre vonatkozóan ugyanazon felek között az így létrejött jogügylet nem hosszabbítható meg.
6. §, 12. §, 17-20. §
Az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről szóló 2006. évi CXXXII. törvény, a Nemzeti Földalapról szóló 2010. évi LXXXVII. törvény és a települési önkormányzatok fekvőbeteg-szakellátó intézményeinek átvételéről és az átvételhez kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2012. évi XXXVIII. törvény módosításának célja az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlói pozíciójának erősítése. A rendelkezéssel a megyei konszolidáció során, illetve önkormányzattól átvett feladattal állami vagyonba kerülő ingatlan vagyon felett tulajdonosi joggyakorlóként kijelölt Országos Kórházi Főigazgatóság helyett az MNV Zrt. kerül kijelölésre. A tulajdonosi joggyakorló személyének módosítása nem veszélyezteti az egészségügyi feladat ellátását, ugyanakkor így érhető el, hogy egységes szemlélet érvényesüljön az állami ingatlanokkal kapcsolatos vagyongazdálkodás területén.
7. §
Az állami vagyon hasznosításának eredményesebbé tételéhez, ezáltal a központi költségvetés számára magasabb hasznosítási bevételek eléréséhez és a költségvetést terhelő fenntartási kiadások csökkentéséhez szükséges az állami vagyon hasznosítása kapcsán az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvényben megállapított versenyeztetés mellőzési okok körének bővítése.
8. §
Az állami elhelyezési célú jogviszonyra vonatkozó rendelkezések pontosításának célja, hogy rögzíthetőek legyenek az elhelyezési célú ingatlan igények olyan minimumkritériumai, amelyeket az MNV Zrt.-nek feltétlenül biztosítania kell. A szabályozás további célja az MNV Zrt. elhelyezési tárgyú döntéshozói szerepének megerősítése.
A fentiek mellett indokolt egyértelművé tenni azt is, hogy az állami elhelyezési célú jogviszony kapcsán - akár állami, akár idegen ingatlanra vonatkozik a kijelölés - az üzemeltetés és az ebből fakadó díjfizetés az MNV Zrt. kötelezettsége azzal, hogy ha az üzemeltetési feladatot az MNV Zrt. a jogszabályban megjelölt szervezet bevonásával látja el, akkor a fedezet a bevont szervezet költségvetésében marad. Az idegen tulajdonú bérletek kapcsán a módosítás biztosítja, hogy az üzemeltetési feladatokat a bérbeadó is elláthassa.
9-10. §
A rendelkezés olyan védett természeti területeken fekvő állami tulajdonú ingatlan értékesíthetőségének lehetőségét teremti meg, amely értékesítési potenciállal rendelkezik, ugyanakkor az értékesítés a természetvédelmi feladatok ellátását nem veszélyezteti. A rendelkezéshez kapcsolódóan olyan törvényi garanciák (a védett természeti terület természetvédelmi kezeléséért felelős előzetes jóváhagyása, beszámolási kötelezettség, a védett természeti terület értékesítési feltételei betartását célzó ellenőrzési jog) beépítésére is sor kerül, amelyek a természetvédelmi értékek védelmét az állami tulajdonból történő kikerülést követően is folyamatosan biztosítják.
11. §
A rendelkezés célja, hogy a kisajátítás után visszamaradt, korlátozottan hasznosítható kivezetésre szánt állami vagyonnak minősített ingatlanok tekintetében az ingyenes vagyonjuttatásra jogosultak körét bővítse az esetlegesen az adott településen már ingatlan tulajdonnal rendelkező személyekkel. A módosítás elősegíti az állami ingatlan állomány portfólió-tisztítását.
13. §
A módosítás lehetővé teszi a vissznyereményi anyagok (pl. mart aszfalt, uszadékfa) értékesítése kapcsán az értékesítést végző vagyonkezelő szervezetek (pl. MÁV, MK Zrt.) részére, az értékesítési tevékenység kapcsán felmerülő költségeik átalány jellegű, az elért bevétel %-os mértékében előre meghatározott összegű megtérítését a tételes költségelszámolás helyett. A rendelkezés elősegíti a vissznyereményi anyagok értékesítését, valamint ezáltal a költségvetési bevételek növekedését és egyúttal a tárolási, őrzési költségek csökkentését eredményezi.
14. §
A nemzeti vagyonról szóló törvény versenyeztetés mellőzésére vonatkozó szabályai kiegészítésre kerülnek tekintettel arra, hogy az egyes költségvetési szervek foglalkoztatottai lakhatását szolgáló lakások nem az érintett költségvetési szervek, hanem a központosított beszerző szerv vagyonkezelésében vannak, így a dolgozókkal a központosított beszerző szerv köti meg a bérleti szerződést, ebben az esetben azonban nem teljesül az a feltétel, hogy a vagyonkezelő szervezet a vele foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban állóval köt szerződést.
15. §
A hasznosítási szerződések előkészítése során szerzett tapasztalatok alapján a hazai, illetve EU-s pályázati források kötelező fenntartási időszakként általában 15 éves időtartamot határoznak meg. A nemzeti vagyonról szóló törvényben foglalt hasznosítási időtartam korlát a kötelező fenntartási időszakot fedi le kizárólag, az 5 éves meghosszabbítási lehetőség nem automatikus, így a szerződő felek beruházási szándékaira visszavető tényezőként hat. A saját forrásból eszközölt beruházás esetében egy jelentősebb összegű ráfordítás (az ingatlanok műszaki állapota magasabb költségű munkálatokat tesz szükségessé) a növekvő építőanyag árak és munkadíjak miatt még a kisebb beruházások esetében is viszonylag magas költséget generál, így a használatba vevő érdeklődők legtöbb esetben 20-25 éves időtartamot jelölnek meg a rentábilis megtérülésre. A hasznosítási jogviszony időtartamának hosszabbítására vonatkozó rendelkezés beépítése arra tekintettel indokolt, hogy ilyen módon a hasznosítottság emelkedhet, a költségek csökkenhetnek, a költségvetés részére folyamatos és kiszámítható piaci bérleti díj bevételt generálhat, egyúttal az ingatlanok műszaki állapotában javulás válhat elérhetővé.
16. §
A sarkalatossági záradék szövegcserés pontosítása.
21. §
A javasolt rendelkezés célja a törvényes öröklésre vonatkozó rendelkezések alapvető átalakítása olyan módon, hogy a törvényes örökös és végintézkedés hiányában elhunyt - ide nem értve, ha az örökhagyónak az örökség visszautasítása folytán nincs más örököse - után hagyott belföldi ingatlant - a termőföld vagyon kivételével - és az ingatlanon található azon ingó dolgot is, amely az örökhagyó tulajdonában állt halálakor az állam helyett az ingatlan fekvési helye szerinti települési önkormányzat örökölje. Ilyen módon lehetővé válik az elhunyt személy vagyonának az ingatlan vagyon helye szerinti helyi közösség céljaira fordítása, valamint az örökösre háruló kötelezettségek teljesítése is hatékonyabban kezelhető. A törvényes örökös és végintézkedés hiányában elhunyt után maradt hagyaték részét képező termőföld vagyon tekintetében a törvényes öröklés szabálya nem módosul. A jogalkotó szándéka szerint a törvényes öröklés szabályainak megváltoztatása kizárólag az örökhagyó tulajdonát képező belföldi ingatlanra és ahhoz tartozó ingóságokra vonatkozik, a szükségképpeni törvényes örökös első sorban az ingatlan fekvése szerinti települési önkormányzat. Az önkormányzatot megilleti az örökség visszautasításának joga.
22. §
A jelen törvénymódosítással megállapított, a szükségképpeni törvényes öröklésre vonatkozó új szabályokat a 2023. július 1-jén vagy azt követően megnyíló öröklés vonatkozásában kell alkalmazni.
23-24. §
Hatályba léptető rendelkezés és sarkalatossági záradék.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
ContentBanner/7504 (600x120) (a magasság eltérhet néha) 990px felett

Válassza az Ön számára legkedvezőbb előfizetési csomagajánlatunkat!

start
max
prémium kredit
Adózóna
365 napos előfizetés
Különszámok A különszámok
digitálisan is elérhetők!
A különszámok
digitálisan is elérhetők!
HVG Adó 2025
HVG TB 2025
HVG Munkajog 2024
Éves garantált kreditpontok
(minimum 16+16+2)

Éves garantált kreditpontok (minimum 16+16+2)

    Az Adózóna Prémium Kredit vagy Extra csomagok megrendelésével egy tetszőleges személy garantált minimum 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult a System Media Kft-nél.

X
Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

    Az Adózóna Extra csomag tartalmazza az Adózóna által szervezett valamennyi webináriumot, amely az előfizetés időszakában kerül meghirdetésre.

    Példaként 2023 rendezvényei:

    • Nemzetközi adózás és munkajog – fókuszban a külföldi kiküldetések
    • EPR-kötelezettség: új előírások gyártókra, forgalmazókra és logisztikai szolgáltatókra
    • Visszaélés-bejelentési szabályok és gyakorlati teendők
    • EPR-kötelezettség: közeledik az első bevallás
    • Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők
X
Ár (nettó + 27% Áfa)
* Az előfizetés éves díja egyösszegben fizetendő!
3 500 Ft + áfa / hó*
éves díj 41 990 Ft + áfa* (bruttó: 53 327 Ft)
4 333 Ft + áfa / hó*
éves díj 51 990 Ft + áfa* (bruttó: 66 027 Ft)
5 583 Ft + áfa / hó*
éves díj 66 990 Ft + áfa* (bruttó: 85 077 Ft)
Megrendelem Részletek

A START előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A MAX előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A PRÉMIUM KREDIT előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » 2024-es HVG Munkajog-különszám
  • » Garantált 16+16+2 kreditpont a 2024-es kreditpontszerzési évre
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
14 napig ingyen Kipróbálom Kipróbálom
Kipróbálom
Ha most rendeli meg és fizeti be Adózóna megrendelése díját, öné lehet a Tippek könyvviteli zárlathoz című kiadványunk egyike!
Az ajánlat a 2024. szeptember 3-ától 30-áig megrendelt és október 7-éig befizetett előfizetésekre vonatkozik.Részletek »

Kreditpont: Ha ön az Adózóna Prémium Kredit vagy Adózóna Extra csomagok valamelyikére fizet elő, akkor egy tetszőleges személy 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult. Részletek »

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.

Körbevezetjük a megújult Adózónán!

Kattintson a gombra, és megmutatjuk, hol találja az oldal főbb funkcióit.

MégseTovább
Jogszabályok és jogi segédletek

Ide kattintva könnyedén kereshet a közteherviseléssel kapcsolatos jogszabályok, NAV-, illetve APEH-tájékoztatók, egyéb hivatalos szabályozási dokumentumok között! Könnyen elérheti innen a legfontosabb jogszabályokat is.

MégseTovább
Kalkulátorok A-tól Z-ig

Kalkulátorainkat megújítottuk, de a számítások továbbra is megbízhatóak, szakértőink ellenőrizték. Előfizetőink saját eredményeiket elmenthetik, könnyedén kinyomtathatják.

MégseTovább
Segítség a gyakorlatban!

Tekintse át, mások milyen kérdésekre keresik a választ, és mit tanácsoltak szakértőink. Előfizetőként Ön is kérdéseket tehet fel, amelyre rövid időn belül személyre szabott válasz születik.

MégseTovább
Határidők és szakmai események tára

Folyamatosan frissülő naptár szolgáltatásunk segít utánanézni a befizetési, bevallási, adatszolgáltatási határidőknek, megtalálja a részleteket, tájékoztatást kap konferenciákról, oktatásokról. Előfizetőink e-mailben is kérhetnek emlékeztetőt.

MégseTovább
Aktuálisabb témáink

Kategóriáink mintegy rovatként gyűjtik magukba szakmai cikkeinket, egyéb tartalmainkat. A jobb szélső linkre kattintva megtalálja további kategóriáink listáját is.

MégseTovább
Mi történt, amióta legutóbb nálunk járt...

Rendszeres látogatóként ezekre az ikonokra kattintva megtalálja a legutóbbi itt járta óta keletkezett cikkeinket, a közelgő eseményeket, vagy előfizetőnkként az Önnek szóló személyes üzenetek listáját.

MégseTovább
Legyen partnerünk!

Ha regisztrál nálunk és igénybe veszi előfizetőknek biztosított szolgáltatásainkat, számos hasznos funkcióval segítjük szakmai munkáját a mindennapokban. Ide kattintva tájékozódhat, miért érdemes előfizetővé válni!

Tovább