Végső előterjesztői indokolás a személyügyi központról és a Közszolgálati Személyügyi Szolgáltatási Keretrendszerről, valamint ezzel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 716/2021. (XII. 20.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2022/5.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 716/2021. (XII. 20.) Korm. rendelet

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Jelen indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján az Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A kormányrendelet a Közszolgálati Személyügyi Szolgáltatási Keretrendszer (a továbbiakban: KSzSzK) működésére vonatkozó alapvető szabályokat határozza meg.
A KSzSzK egységes alapokon megvalósuló, moduláris felépítésű, tö...

Végső előterjesztői indokolás a személyügyi központról és a Közszolgálati Személyügyi Szolgáltatási Keretrendszerről, valamint ezzel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 716/2021. (XII. 20.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2022/5.
Jelen indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján az Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A kormányrendelet a Közszolgálati Személyügyi Szolgáltatási Keretrendszer (a továbbiakban: KSzSzK) működésére vonatkozó alapvető szabályokat határozza meg.
A KSzSzK egységes alapokon megvalósuló, moduláris felépítésű, több szakrendszerből álló, a jogviszony létesítéséhez és megszüntetéséhez kapcsolódó személyügyi szolgáltatásokat nyújtó kormányzati személyügyi informatikai keretrendszer. A személyügyi központ által nyújtott szolgáltatásokat a munkáltató szerv, a tisztviselő és a jelentkező veszi igénybe, térítésmentesen.
A KSzSzK infrastruktúraüzemeltetési feladatait a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság, alkalmazásüzemeltetési feladatait az Idomsoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság látja el.
A KSzSzK egységes informatikai keretrendszerként magában foglalja a következő alrendszereket:
a) közszolgálati állásportál (KÖZSZOLGÁLLÁS), amely álláshelyek közzétételét lehetővé tévő, valamint kiválasztást segítő rendszer, és amelyhez a következő funkcionalitások kapcsolódnak:
aa) közzététel,
ab) toborzási adatbázis,
ac) online állásbörze,
b) a felmentett közszolgálati alkalmazottak elhelyezkedését szolgáló, jogszabályban meghatározott tartalékállomány rendszer (TARTINFOR), melynek végrehajtási szabályait külön jogszabály tartalmazza; e rendszer továbbra is csak a tartalékállomány intézményét alkalmazó jogviszonyokban alkalmazandó, tehát nem kerül bevezetésre más jogviszonyokban, azaz a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.), a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) (csak a hivatásos állomány), a honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény (a továbbiakban: Hjt.) hatálya alá tartozók esetében kerül sor a működtetésre,
c) a közszolgálaton belüli munkaerő-áramlás megkönnyítését, az újrafoglalkoztatás elősegítését támogató, a felmentett tisztviselő fejlesztését szolgáló rendszer (Új Karrier Program),
d) magas szintű szakmai tudással, az egyes foglalkoztatási jogviszonyok terén kiemelt felkészültséggel és nagyfokú szakmai tapasztalattal rendelkező szakemberekből álló hálózat, továbbá publikációk megjelentetésének a felülete (HR tudásbázis és szakértői hálózat),
e) elkötelezettségmérő módszertan, valamint az eredmények elemzését segítő statisztikai számoló- és lekérdezési felület, amely képes a szervezeti, szervtípusonkénti, jogviszonyonkénti vagy összesített elemzéseket megvalósítani elkötelezettség- és elégedettségmérés vonatkozásában (közszolgálati elkötelezettség- és elégedettségmérés).
Az egyes hatósági eljárásokat érintő egyszerűsítések érdekében szükséges törvénymódosításokról szóló 2021. évi L. törvény számos foglalkoztatási törvényben megteremtette a személyügyi központ által nyújtott szolgáltatások igénybevételéhez szükséges jogalapot. Az alábbi törvényekbe beépítésre került, hogy a munkáltató jogszabályban meghatározott feltételekkel igénybe veheti és foglalkoztatottjai számára nyújthatja e szolgáltatásokat:
1) a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit.),
2) a Kttv.,
3) a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.),
4) a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény (Nftv.),
5) a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nktv.),
6) a Hszt.,
7) a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (Vgtv.),
8) a Hjt.,
9) a honvédelmi alkalmazottak jogállásáról szóló 2018. évi CXIV. törvény (Haj.),
10) a Nemzeti Adó- és Vámhivatal személyi állományának jogállásáról szóló 2020. évi CXXX. törvény (Navtv.),
11) a különleges jogállású szervekről és az általuk foglalkoztatottak jogállásáról szóló 2019. évi CVII. törvény (Küt.),
12) az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény (Eszjtv.) és
13) a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény (Szkt.).
A KSzSzK által nyújtott "szolgáltatáscsomag" lehetősége felajánlásra kerül a közszféra tágabb körében. A szabályozás a többi jogállás, valamint egyes szolgáltatások esetében "megengedő"; amennyiben a munkáltató igénybe kívánja venni a KSzSzK szolgáltatásait, úgy térítésmentesen, e kormányrendelet szabályainak megfelelően megteheti azt. A kormányrendelet hatálya akkor terjed ki az e jogállás hatálya alá tartozókra, ha a jogállási törvények alapján a szolgáltatásokat vagy azok egy részét igénybe veszi.
Az állásportálon való közzétételi kötelezettség a Kit., a Kttv., a Hszt. és a Kjt. hatálya alá tartozó szervekre terjed ki. Ez utóbbi szervi körben a pályázati kötelezettség eddig is fennállt, a kötelezettek célcsoportjának bővítésére kerül sor.
E kötelezettség nem jelent pályázati kötelezettséget. Amennyiben a szervezet álláspályázatot kíván közzétenni, vagy a külső megbízással kiválasztási eljárást kíván lefolytatni, elsősorban a személyügyi központ szolgáltatásának igénybevételével szükséges eljárnia, így a közzététel elsődleges formája a közszolgálati állásportál.
A cél az, hogy az állami szféra meghatározott köreiben a személyügyi központ szolgáltatásait vegyék igénybe a munkáltatók, tehát erre elsősorban ne a piaci szereplőknél kerüljön sor.
Az üres/megüresedő álláshelyek/státuszok meghirdetése azt jelenti, hogy ha a munkáltató a meghirdetés mellett dönt, akkor arra a közszolgálati állásportált használja, amely az arra alkalmas rendszerben, térítésmentesen nyújtja a szolgáltatást. Ez a folyamat nem zárja ki a belső információs rendszereken történő közzétételt, azonban lehetővé teszi, hogy az állami szféra az e célra kifejlesztett felületet térítésmentesen igénybe vegye.
A kormányrendelet rögzíti az állásportálokkal való együttműködés kereteit. A korábbi gyakorlatnak megfelelően a továbbiakban is lehetőséget kell biztosítani arra, hogy kölcsönösen előnyös feltételek mellett, interfészen keresztül, más állásportál honlapján a közzétett álláspályázatokat megjelentesse. Erre együttműködési megállapodás keretén belül kerülhet sor, ennek tartalmi elemeit határozza meg a kormányrendelet.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.