adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról és egyes gazdasági tárgyú jogszabályok módosításáról szóló 2013. évi CXXXV. törvény módosításáról szóló 2021. évi CIV. törvényhez - Indokolások Tára 2021/128.
Végső előterjesztői indokolás a szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról és egyes gazdasági tárgyú jogszabályok módosításáról szóló 2013. évi CXXXV. törvény módosításáról szóló 2021. évi CIV. törvényhez - Indokolások Tára 2021/128.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2021. évi CIV. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Megállapítható, hogy a szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról és egyes gazdasági tárgyú jogszabályok módosításáról szóló 2013. évi CXXXV. törvény (a továbbiakban: Szhitv.) szerinti hitelintézetek integrációjának (a továbbiakban: Integráció) működése mára megszilárdult. 2019. október 31-én 11 takarékszövetkezet és két bank cégjogi egyesülésével a korábbi közel 120 takarékszövetkezetből mára egyetlen, országos lefedettségű, univerzális kereskedelmi bank jött létre Takarékbank Zrt. néven, a...
A törvényjavaslathoz tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában kerül közzétételre.
A Törvényjavaslat az Integráció céljainak megvalósulása érdekében rögzíti, hogy az Integrációs Szervezet köteles vagyonát az Integrációs Szervezet tagja felett ellenőrző befolyást gyakorló tagállami pénzügyi holding társaság anyavállalat által kibocsátásra kerülő, az e rendelkezésben foglalt feltételeknek megfelelő kötvényekbe fektetni 2022. január 31. napjáig, és a tagállami pénzügyi holding társaság anyavállalat az Integrációs Szervezet e rendelkezésen alapuló megkeresésében meghatározott értéken köteles a kötvények kibocsátására.
A rendelkezés célja, hogy az Integrációs Szervezet hitelintézet tagjai hosszú távon is stabilan megfeleljenek az integrált hitelintézet tekintetében a hitelintézetekre és befektetési vállalkozásokra vonatkozó prudenciális követelményekről és a 648/2012/EU rendelet módosításáról szóló 2013. június 26-i 575/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet, illetve a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény szavatoló tőkére vonatkozó rendelkezéseinek. A Törvényjavaslat rögzíti ugyanis, hogy a kötvényjegyzésből származó pénzeszközt az Integrációs Szervezet hitelintézet tagjai vagy a velük együtt összevont alapú felügyelet alatt álló további hitelintézetek saját tőkéjének megemelésére kell fordítani, ami magában foglalja azt a lehetőséget is, hogy mind az Integrációs Szervezet hitelintézet tagjainak a saját tőkéje, mind az Integrációs Szervezet tagjaival együtt összevont alapú felügyelet alatt álló további hitelintézetek saját tőkéje kerül megemelésre.
A Törvényjavaslat rögzíti az ügylethez kapcsolódóan az Integrációs Szervezet tagjában közvetlen vagy közvetett befolyásoló részesedéssel rendelkező személyek együttműködési kötelezettségét is.
Az Integrációs Szervezet megszűnése esetén az Integrációs Szervezet - esetleges harmadik feleket megillető igények kielégítése után fennmaradó - vagyona, így az általa lejegyzett kötvényállomány tulajdonjoga is a magyar államra száll az állam által korábban a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Alapján keresztül a szektor rendelkezésére bocsátott anyagi jellegű kompenzációra tekintettel, amire az Integráció létrehozatalakor megvalósult jogkorlátozások okán került sor.