adozona.hu
T/17313. számú törvényjavaslat indokolással - a szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról és egyes gazdasági tárgyú jogszabályok módosításáról szóló 2013. évi CXXXV. törvény módosításáról
T/17313. számú törvényjavaslat indokolással - a szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról és egyes gazdasági tárgyú jogszabályok módosításáról szóló 2013. évi CXXXV. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról és egyes gazdasági tárgyú jogszabályok módosításáról szóló 2013. évi CXXXV. törvény 17/T. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az átalakításhoz az Integrációs Szervezet abban az esetben járul hozzá, ha a kérelmező integrált hitelintézet és
a) annak tevékenységi engedélyét a Felügyelet visszavonta és az átalakítás a visszavonó határozatban megjelölt időpontban megtörténik,
b) a tevékenységi engedély visszavonásának más ...
"(3) Az átalakításhoz az Integrációs Szervezet abban az esetben járul hozzá, ha a kérelmező integrált hitelintézet és
a) annak tevékenységi engedélyét a Felügyelet visszavonta és az átalakítás a visszavonó határozatban megjelölt időpontban megtörténik,
b) a tevékenységi engedély visszavonásának más okból nincs helye,
c) a felszámolási eljárás kezdeményezésének feltételei nem állnak fenn, valamint
d) az átalakítás nem sérti a hitelintézetek integrációja gazdasági érdekeit."
"(1) Az Integrációs Szervezet - a hitelintézetek integrációja céljainak megvalósulása érdekében - köteles vagyonát az Integrációs Szervezet tagja felett ellenőrző befolyást gyakorló, tagállami pénzügyi holding társaság anyavállalat által kibocsátásra kerülő, húszéves lejáratú és az Államadósság Kezelő Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság honlapján közzétett állampapír-átlaghozamnak megfelelő kamatozású kötvényekbe fektetni 2022. január 31. napjáig azzal, hogy a tagállami pénzügyi holding társaság anyavállalat az Integrációs Szervezet e rendelkezésen alapuló megkeresésében meghatározott értéken köteles a kötvények kibocsátására."
(2) A szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról és egyes gazdasági tárgyú jogszabályok módosításáról szóló 2013. évi CXXXV. törvény 20/H. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az Integrációs Szervezet tagja, illetve az Integrációs Szervezet tagjában közvetlen vagy közvetett befolyásoló részesedéssel rendelkező személyek - a hitelintézetek integrációja piacszerű működésének előmozdítása céljából - kötelesek a (1) bekezdés szerinti ügylet megvalósulása érdekében szükséges döntések, illetve intézkedések meghozatalára.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott tagállami pénzügyi holding társaság anyavállalat az (1) bekezdés szerinti kötvényjegyzésből származó pénzeszközt köteles az (1) bekezdés szerinti ügylet megvalósulásától számított egy éven belül az Integrációs Szervezet hitelintézet tagjai vagy a velük együtt összevont alapú felügyelet alatt álló további hitelintézetek saját tőkéjének növelésére fordítani az Integrációs Szervezet hitelintézet tagjainak és a velük együtt összevont alapú felügyelet alatt álló további hitelintézeteknek az Európai Parlament és a Tanács 575/2013/EU rendelete és a Hpt. szavatoló tőkére vonatkozó rendelkezéseinek való megfelelése biztosítása érdekében."
"20/I. §
(1) Az Integrációs Szervezet hitelintézet tagjai kötelesek legkésőbb a 20/H. § (1) bekezdés szerinti kötvény lejegyzésétől számított huszadik naptári év utolsó napjáig kezdeményezni az Integrációs Szervezetből való kilépésüket, amennyiben tőkemegfelelésük egyedi alapon ezen időpontig eléri vagy meghaladja a Hpt. 79. § (2) bekezdésében előírt mértéket. Az Integrációs Szervezet tájékoztatja hitelintézet tagjait az esedékesség napjáról a 20/H. § (1) bekezdése szerinti ügylet megvalósulásától számított 15 napon belül. Az Integrációs Szervezet valamennyi integrált hitelintézeti tagjának kilépése esetén az Integrációs Szervezet jogutód nélkül megszűnik, a célja megvalósul. Az 1/A. §-ban meghatározott célok megvalósulására tekintettel ezzel egyidejűleg az integrációs üzleti irányító szervezet e törvényben meghatározott feladatai, továbbá az ebből eredő jogosultságai és kötelezettségei megszűnnek, valamint az Integrációs Szervezet tagjai közötti, e törvény szerinti egyetemlegesség megszűnik.
(2) Az Integrációs Szervezet megszűnése esetén az Integrációs Szervezet vagyona a magyar államra száll.
(3) Az Integrációs Szervezet megszűnésére a Ptk.-nak az egyesület megszűnésére vonatkozó szabályai alkalmazandóak."
a) 11/F. § (5) bekezdés d) pontja,
b) 20/A. § (7) bekezdése.
A törvényjavaslathoz tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában kerül közzétételre.
A Törvényjavaslat az Integráció céljainak megvalósulása érdekében rögzíti, hogy az Integrációs Szervezet köteles vagyonát az Integrációs Szervezet tagja felett ellenőrző befolyást gyakorló tagállami pénzügyi holding társaság anyavállalat által kibocsátásra kerülő, az e rendelkezésben foglalt feltételeknek megfelelő kötvényekbe fektetni 2022. január 31. napjáig, és a tagállami pénzügyi holding társaság anyavállalat az Integrációs Szervezet e rendelkezésen alapuló megkeresésében meghatározott értéken köteles a kötvények kibocsátására.
A rendelkezés célja, hogy az Integrációs Szervezet hitelintézet tagjai hosszú távon is stabilan megfeleljenek az integrált hitelintézet tekintetében a hitelintézetekre és befektetési vállalkozásokra vonatkozó prudenciális követelményekről és a 648/2012/EU rendelet módosításáról szóló 2013. június 26-i 575/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet, illetve a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvényszavatoló tőkére vonatkozó rendelkezéseinek. A Törvényjavaslat rögzíti ugyanis, hogy a kötvényjegyzésből származó pénzeszközt az Integrációs Szervezet hitelintézet tagjai vagy a velük együtt összevont alapú felügyelet alatt álló további hitelintézetek saját tőkéjének megemelésére kell fordítani, ami magában foglalja azt a lehetőséget is, hogy mind az Integrációs Szervezet hitelintézet tagjainak a saját tőkéje, mind az Integrációs Szervezet tagjaival együtt összevont alapú felügyelet alatt álló további hitelintézetek saját tőkéje kerül megemelésre.
A Törvényjavaslat rögzíti az ügylethez kapcsolódóan az Integrációs Szervezet tagjában közvetlen vagy közvetett befolyásoló részesedéssel rendelkező személyek együttműködési kötelezettségét is.
Az Integrációs Szervezet megszűnése esetén annak vagyona, így az általa lejegyzett kötvényállomány tulajdonjoga is a magyar államra száll az állam által korábban a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Alapján keresztül a szektor rendelkezésére bocsátott anyagi jellegű kompenzációra tekintettel, amire az Integráció létrehozatalakor megvalósult jogkorlátozások okán került sor.