A veszélyhelyzet megszűnését követő napig az autópályák és autóutak ingyenesen vehetők igénybe motorkerékpárral, valamint a legfeljebb 3 500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, a vezetővel együtt legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsival és annak pótkocsijával."
A koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről s..." />

T/14196. számú törvényjavaslat indokolással - az autópályák és autóutak veszélyhelyzet idején történő ingyenes használatának biztosítása érdekében a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény a következő 4/A. §-sal egészül ki:
"4/A. §
A veszélyhelyzet megszűnését követő napig az autópályák és autóutak ingyenesen vehetők igénybe motorkerékpárral, valamint a legfeljebb 3 500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, a vezetővel együtt legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsival és annak pótkocsijával."
A koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről s...

T/14196. számú törvényjavaslat indokolással - az autópályák és autóutak veszélyhelyzet idején történő ingyenes használatának biztosítása érdekében a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény módosításáról
2020. évi ... törvény az autópályák és autóutak veszélyhelyzet idején történő ingyenes használatának biztosítása érdekében a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény módosításáról
1. §
A koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény a következő 4/A. §-sal egészül ki:
"4/A. §
A veszélyhelyzet megszűnését követő napig az autópályák és autóutak ingyenesen vehetők igénybe motorkerékpárral, valamint a legfeljebb 3 500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, a vezetővel együtt legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsival és annak pótkocsijával."
2. §
A koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény 6. §-a a következő c) ponttal egészül ki:
(E törvény)
"c) 4/A. §-a az Alaptörvény 54. cikk (4) bekezdése alapján"
(sarkalatosnak minősül.)
3. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
4. §
E törvény 1. §-a az Alaptörvény 54. cikk (4) bekezdése alapján sarkalatosnak minősül.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Kormány a 479/2020. (XI. 3.) Korm. rendeletében a koronavírus világjárvány terjedésének csökkentése érdekében mind a helyi, mind az országos közutak esetében akként rendelkezett, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt nem kell várakozási díjat fizetni. A kormányzati tájékoztatás szerint e rendkívüli intézkedés célja a közösségi közlekedéssel együtt járó kontaktusszám csökkentése és a gépjárművel munkába járók költségeinek mérséklése.
Az ingyenes parkolás lehetővé tétele ugyanakkor kevéssé alkalmas e cél elérésre, hiszen döntően csak a belvárosokban dolgozók helyzetére van hatással, ráadásul következményei tekintetében is vitatott rendelkezésről van szó (belvárosokban napokig, hetekig egyhelyben álló autók miatt a munkába érkezők nem találnak parkolóhelyet, belvárosok levegőjének extrém szennyezése stb.).
A gépjárművel munkába járás megkönnyítésére irányuló kormányzati célkitűzés elérésének sokkal hatékonyabb eszköze a gyorsforgalmi úthálózat ingyenességének biztosítása a veszélyhelyzet időtartamára. Ez az intézkedés azoknak is segítséget jelent, akiknek nem a belvárosokba kell naponta bejárni, hanem a külvárosi gyárakba és telephelyekre. A külső városrészekben található munkahelyek gépjárművel történő megközelítését értelemszerűen nem a parkolás díj, hanem az üzemanyag költsége mellett a gyorsforgalmi utak használatáért fizetendő díj teszi költségessé. Továbbá az ingyenes parkolás elsősorban a városi közösségi közlekedésre van hatással, míg a gyorsforgalmi utak ingyenessé tétele a MÁV és volán járatok zsúfoltságának enyhítésére is alkalmas, ami a közlekedéssel együtt járó kontaktusszám csökkentése érdekében hasonlóképpen fontos szempont.
A gyorsforgalmi utak ingyenessé tétele nélkül az egyébként közösségi közlekedést használó, de most a járvány miatt autóba kényszerülő ingázók tömege jelenik meg a többnyire lakóövezeteken keresztül vezető kisebb utakon. Emiatt a lakóövezetekben nő a zajterhelés, a balesetveszély és a légszennyezés, ami különösen aggasztó az elsősorban légutakat támadó járvány közepette. Össztársadalmi érdek, hogy e rendkívüli időszakban ideiglenesen megnövekedett gépjárműforgalom az erre kijelölt közlekedési folyosókon, és ne a szűk lakóövezetei utcákon jelenjen meg.
Fent kifejtett okokból indokolt, hogy az Országgyűlés az Alaptörvény 54. cikk (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a veszélyhelyzet idején alkalmazandó szabályként sarkalatos törvényben rendelkezzen a gyorsforgalmi utak használatának ingyenessé tételéről a személygépkocsival és motorkerékpárral közlekedők számára.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
Az általános indokolásban bemutatott okokból biztosítja a gyorsforgalmi utak ingyenes használatát a személygépkocsival és motorkerékpárral közlekedők számára.
2., 4. §
Az Alaptörvény 54. cikk (4) bekezdése alapján a különleges jogrendben alkalmazandó részletes szabályokat sarkalatos törvény határozza meg. A törvényjavaslat ilyen, veszélyhelyzetben alkalmazandó szabályként állapítja meg a gyorsforgalmi utak ingyenes használatának biztosítását.
3. §
Indokolt a törvényjavaslatot a lehető leghamarabb hatályba léptetni, erre figyelemmel a hatályba lépés időpontjaként a kihirdetést követő napot határozza meg.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.