adozona.hu
T/14196. számú törvényjavaslat indokolással - az autópályák és autóutak veszélyhelyzet idején történő ingyenes használatának biztosítása érdekében a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény módosításáról
T/14196. számú törvényjavaslat indokolással - az autópályák és autóutak veszélyhelyzet idején történő ingyenes használatának biztosítása érdekében a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény a következő 4/A. §-sal egészül ki:
"4/A. §
A veszélyhelyzet megszűnését követő napig az autópályák és autóutak ingyenesen vehetők igénybe motorkerékpárral, valamint a legfeljebb 3 500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, a vezetővel együtt legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsival és annak pótkocsijával."
A koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről s...
"4/A. §
A veszélyhelyzet megszűnését követő napig az autópályák és autóutak ingyenesen vehetők igénybe motorkerékpárral, valamint a legfeljebb 3 500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, a vezetővel együtt legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsival és annak pótkocsijával."
(E törvény)
"c) 4/A. §-a az Alaptörvény 54. cikk (4) bekezdése alapján"
(sarkalatosnak minősül.)
Az ingyenes parkolás lehetővé tétele ugyanakkor kevéssé alkalmas e cél elérésre, hiszen döntően csak a belvárosokban dolgozók helyzetére van hatással, ráadásul következményei tekintetében is vitatott rendelkezésről van szó (belvárosokban napokig, hetekig egyhelyben álló autók miatt a munkába érkezők nem találnak parkolóhelyet, belvárosok levegőjének extrém szennyezése stb.).
A gépjárművel munkába járás megkönnyítésére irányuló kormányzati célkitűzés elérésének sokkal hatékonyabb eszköze a gyorsforgalmi úthálózat ingyenességének biztosítása a veszélyhelyzet időtartamára. Ez az intézkedés azoknak is segítséget jelent, akiknek nem a belvárosokba kell naponta bejárni, hanem a külvárosi gyárakba és telephelyekre. A külső városrészekben található munkahelyek gépjárművel történő megközelítését értelemszerűen nem a parkolás díj, hanem az üzemanyag költsége mellett a gyorsforgalmi utak használatáért fizetendő díj teszi költségessé. Továbbá az ingyenes parkolás elsősorban a városi közösségi közlekedésre van hatással, míg a gyorsforgalmi utak ingyenessé tétele a MÁV és volán járatok zsúfoltságának enyhítésére is alkalmas, ami a közlekedéssel együtt járó kontaktusszám csökkentése érdekében hasonlóképpen fontos szempont.
A gyorsforgalmi utak ingyenessé tétele nélkül az egyébként közösségi közlekedést használó, de most a járvány miatt autóba kényszerülő ingázók tömege jelenik meg a többnyire lakóövezeteken keresztül vezető kisebb utakon. Emiatt a lakóövezetekben nő a zajterhelés, a balesetveszély és a légszennyezés, ami különösen aggasztó az elsősorban légutakat támadó járvány közepette. Össztársadalmi érdek, hogy e rendkívüli időszakban ideiglenesen megnövekedett gépjárműforgalom az erre kijelölt közlekedési folyosókon, és ne a szűk lakóövezetei utcákon jelenjen meg.
Fent kifejtett okokból indokolt, hogy az Országgyűlés az Alaptörvény 54. cikk (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a veszélyhelyzet idején alkalmazandó szabályként sarkalatos törvényben rendelkezzen a gyorsforgalmi utak használatának ingyenessé tételéről a személygépkocsival és motorkerékpárral közlekedők számára.