E törvény 2021. január 1. napján lép hatályba./E törvény a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
Magyarország Alaptörvényének XX. és XXI. cikke egyértelműen rögzíti, hogy "Mindenkinek joga van a testi és lelki egészséghez", és hogy "Magyar..." />

T/13690. számú törvényjavaslat indokolással - a közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) Hatályát veszti a közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény (a továbbiakban: Kvatv.) 4. § (3) bekezdése.
(2) Hatályát veszti a Kvatv. 4. § (1) bekezdésében az "- a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel -" szövegrész.
E törvény 2021. január 1. napján lép hatályba./E törvény a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
Magyarország Alaptörvényének XX. és XXI. cikke egyértelműen rögzíti, hogy "Mindenkinek joga van a testi és lelki egészséghez", és hogy "Magyar...

T/13690. számú törvényjavaslat indokolással - a közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény módosításáról
2020. évi ... törvény a közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény módosításáról
1. §
(1) Hatályát veszti a közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény (a továbbiakban: Kvatv.) 4. § (3) bekezdése.
(2) Hatályát veszti a Kvatv. 4. § (1) bekezdésében az "- a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel -" szövegrész.
2. §
E törvény 2021. január 1. napján lép hatályba./E törvény a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
Magyarország Alaptörvényének XX. és XXI. cikke egyértelműen rögzíti, hogy "Mindenkinek joga van a testi és lelki egészséghez", és hogy "Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez".
Az egészséges és tiszta ivóvíz, valamint az állampolgárok személyi higiéniájához szükséges víz szolgáltatása, és ennek érdekében a víziközműszolgáltatás fenntartása és a szennyvízkezelés az állam egyik legfontosabb feladata. Az éghajlatváltozás várható hatásai és az újtípusú, az emberi egészséget veszélyeztető járványok kockázatának növekedése még inkább nemzetstratégiai szintre emeli ezen szolgáltatásokat. Ezt tükrözi a létfontosságú rendszerek és létesítmények azonosításáról, kijelöléséről és védelméről szóló 2012. évi CLXVI. törvény is, amely ezen szolgáltatásokat egyértelműen ebbe a körbe sorolja.
Számos tényező kölcsönhatása miatt ez az ágazat azonban olyan helyzetbe került, ami már rövid távon is veszélyezteti a megfelelő működését, és hasonló módon ellehetetleníti a sok helyen halaszthatatlanná vált és váló rekonstrukciós munkák elvégzését. A kialakult helyzet közegészségügyi, műszaki, humán és pénzügyi erőforrás oldalról is egyre tarthatatlanabbá válik. Nincs elég forrás a működtetéshez, a víz- és csatornarendszer karbantartásához és felújításához, miközben csak a hálózati veszteség miatt a termelt ivóvíz 23-30%-a elvész, és ez évente akár többszáz milliárdos veszteséget is okoz. Mára a megfelelő minősítéssel rendelkező vízműrendszerek aránya már nem éri el a 20 százalékot, és 2012 óta az ivóvízhálózatban tapasztalt meghibásodások száma több mint a duplájára emelkedett. Az ágazatban dolgozók száma alig 5 év alatt a felére csökkent és a gazdálkodási nehézségek miatt további elbocsátások várhatók.
Jelen helyzetben - több más, pozitív hatású intézkedés mellett - egyértelműen indokolt az ágazatra 2013 óta kivetett, aránytalanul nagy és a rendszer közhasznúságával össze nem egyeztethető "közműadó", amely a víziközműágazat szolgáltatóit többszörösen sújtja, hiszen külön ki kell fizetniük az adót az ivóvíz-, továbbá a szennyvízvezetékek után is úgy, hogy a víziközművek eszközeinek kizárólagos tulajdonosai az önkormányzatok vagy maga az állam. A közművezeték-adó kivetése mindezeken felül tovább növeli az egyenlőtlenségeket, ami miatt a kisebb településeket ellátó, kedvezőtlenebb természeti és társadalmi adottságokkal rendelkező víziközmű-szolgáltató cégek működése lényegében ellehetetlenült.
A szolgáltatók mára sokmilliárd forintos veszteséget halmoztak fel, amely egyértelműen veszélyezteti e stratégiai ágazat alapvető létét, működését. A közműadó kivezetése révén számítások szerint éves szinten jogosan 12-15 milliárd forint működési és fejlesztési alap maradhatna a szolgáltatóknál. Megfelelő szabályozással ez a forrás jelentős mértékben és kiszámíthatóan hozzájárulhat a szolgáltatásbiztonság megőrzéséhez, a működtetés személyi, szervezeti és egyéb műszaki feltételeinek biztosításához.
Részletes indokolás
1. §
A rendelkezés alapján minden esetben az válik az adó alanyává, aki a naptári év első napján a közművezeték tulajdonosa. Ha a közművezeték a magyar államé vagy helyi önkormányzaté, az adó alanya ebben az esetben a magyar állam, vagy helyi önkormányzat, nem a vezetéket fenntartató üzemeltető.
2. §
A § hatálybaléptető rendelkezést tartalmaz.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.