adozona.hu
T/13476. számú törvényjavaslat indokolással - az Eötvös Loránd Kutatási Hálózatnál foglalkoztatottak jogállásváltozásához szükséges egyes törvények módosításáról
T/13476. számú törvényjavaslat indokolással - az Eötvös Loránd Kutatási Hálózatnál foglalkoztatottak jogállásváltozásához szükséges egyes törvények módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2020. évi CXIV. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Hatályát veszti a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény
a) 85. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében az "az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat központi költségvetési szervei" szövegrész, valamint
b) 85. § (3) bekezdés e) pontjában az "az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat központi költségvetési szerveinél," szövegrész.
A tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: KFItv.) 10/A. § (2) bekezdése helyébe a k...
a) 85. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében az "az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat központi költségvetési szervei" szövegrész, valamint
b) 85. § (3) bekezdés e) pontjában az "az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat központi költségvetési szerveinél," szövegrész.
"(2) Az NTT 12 tagból áll. Az NTT elnöke a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter. Az NTT társelnökét és további tagjait - az elnök javaslatára - a miniszterelnök kéri fel, nevezi ki és vonja vissza kinevezésüket. A kinevezés három évre szól és több alkalommal meghosszabbítható. A kinevezett tagokat a hazai állami, gazdasági és tudományos szféra meghatározó szereplői közül kell kiválasztani a következők szerint: három tagot a gazdasági szféra, négy tagot a tudományos szféra és három tagot az állami szféra szereplői közül, egy tagot pedig az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat tagjai közül kell kinevezni."
"(7) Az ELKH Titkárság feladatkörében véleményt nyilvánít a közfeladatához kapcsolódó kormányzati stratégiai tervdokumentumokról és véleményezési jogot gyakorol a közfeladatát érintő jogszabályok megalkotása és módosítása során."
(Az Irányító Testület)
"14a. a kiemelkedő tudományos eredményeket elérő kutatók részére az ELKH Titkárság forrásaiból tudományos ösztöndíjat, díjakat, címeket alapíthat, díjkitűzést tehet, amelynek feltételeit és részletes rendjét szabályzatban állapítja meg;"
"(2a) A kutatóhálózathoz tartozó központi költségvetési szervek vállalkozási tevékenységet is folytathatnak. Ha a tevékenység eredményét közfeladataik ellátására vagy azokat segítő beruházásokra a tárgyévet követő két éven belül felhasználják, ezt az összeget befizetési kötelezettség nem terheli."
"(4) A kutatóhelyeknél foglalkoztatottak jogviszonyára az Mt. rendelkezéseit kell alkalmazni."
"47/A. §
(1) A kutatóhely mint munkáltató által foglalkoztatott közalkalmazott közalkalmazotti jogviszonya e törvény erejénél fogva 2020. december 31-én megszűnik és a megszűnését követő nappal a kutatóhellyel létesített munkaviszony jön létre (a továbbiakban: jogállásváltozás). A jogállásváltozásra a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) 25/A. § rendelkezéseit kell alkalmazni. Nem jogosult végkielégítésre a jogállásváltozásra tekintettel az, akinek közalkalmazotti jogviszonya megszűnését követően a munkáltatóval munkaviszonya jön létre. A jogállásváltozás a megkezdett próbaidő mértékét nem érinti
(2) A jogállásváltozással érintett munkavállalók kutatóhelynél megállapított munkabére a jogállásváltozást követően nem lehet kevesebb annál, mint amekkora összegre az érintett illetményként - ideértve az alapilletményt, alapilletmény eltérítést, az illetménykiegészítést, idegennyelv-tudási pótlékot, képzettségi pótlékot, címpótlékot, vezetők esetében vezetői pótlékot -a kinevezési okirata alapján 2020. december 31-én jogosult volt. A munkabér megállapításánál figyelembe kell venni a 2020. december 31-éig megvalósult - a Kjt. által kötelezően előírt -átsorolást, a más munkakörbe történő helyezéshez kapcsolódó illetményváltozást, továbbá a szakmai cím visszavonásával vagy adományozásával összefüggő illetménymódosulást.
(3) A magasabb vezetők és vezetők vezetői megbízása esetén a munkaszerződés a közalkalmazotti jogviszony megszűnése időpontjában fennálló kinevezés tartalma szerint jön létre.
(4) Ha a munkáltató az (1) bekezdés szerinti jogállásváltozás esetén az időarányos szabadságot 2020. december 31. napjáig nem adta ki, azt meg kell váltani.
(5) Az (1) bekezdés szerinti jogállásváltozás folytán létesített munkaviszony első
a) évében a Kjt.-nek a munkáltatói felmentésre,
b) öt évében a Kjt.-nek a jubileumi jutalomra
vonatkozó szabályait még alkalmazni kell.
(6) A munkáltató és a foglalkoztatott közötti egyéb megállapodást a jogállásváltozás nem érinti."
1. 45. § (1) bekezdésében a "2. mellékletben felsorolt" szövegrész helyébe a "2. mellékletben meghatározott" szöveg,
2. 45. § (2) bekezdésében, valamint 46. § (1) bekezdésében a "2. melléklet szerinti" szövegrész helyébe a "2. mellékletben meghatározott" szöveg, és
3. 2. mellékletében foglalt táblázat címében a "bekezdés" szövegrész helyébe a "bekezdése" szöveg
lép.
a) 42/I. § (5) bekezdése,
b) 43. § (1) bekezdés f) pontja,
c) 50. § (2)-(4) bekezdése.
(2) A 2-6. § és a 9. § b) pontja 2021. január 1-jén lép hatályba.
A magyarországi kutatási rendszer kapacitásának, hatékonyságának és gazdasági fejlődéssel való kapcsolatának megerősítése érdekében kiemelt kormányzati cél a kutatás-fejlesztési állami finanszírozás GDP-hez viszonyított arányának fokozatos növelése. A kitűzött cél eléréséhez nélkülözhetetlenné vált a kutatás-fejlesztés és innováció új irányítási és finanszírozási modelljének kialakítása. Ennek alappillére az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (a továbbiakban: ELKH), amely hozzájárul a kutatási-hálózat hazai alapkutatási eredményeinek nagyobb arányú és hatékonyabb hasznosulásához.
Az ELKH egyik legfontosabb feladata a kutatók tudományos előmeneteli feltételeinek javítása. Kiemelt cél vonzóvá tenni a PhD hallgatók és a tudományos életútjuk elején állók számára a kutatói pályát, hosszú távon csökkenteni a pályaelhagyás és az elvándorlás mértékét, illetve meggyőzni a külföldön dolgozó magyar kutatókat arról, hogy érdemes kutatási tevékenységüket itthon folytatni. E munkának az egyik eleme a kutatók foglalkoztatására vonatkozó szabályozás felülvizsgálata. A tudománypolitika egyértelmű célja a kiválóság támogatása, ezért ezt szem előtt tartó, nemzetközi kiválóság felé törekvő, kiszámítható támogatási rendszerre van szükség.
A kutatói utánpótlás megfelelő biztosítása, a kiemelkedő kutatási-fejlesztési teljesítmény ösztönzése érdekében a módosítás javaslatot tesz a kutatóhelyeknél foglalkoztatottak jogviszonya tekintetében a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvényről (a továbbiakban: Kjt.), a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényre (a továbbiakban: Mt.) való áttérésére. A munkaviszony nagyobb szabadságot ad a munkáltató számára a bérek meghatározásában, amely a teljesítményhez kötött feladatok ellátása esetében tovább növelhető.