Végső előterjesztői indokolás a minimális építőipari rezsióradíj 2020. évi mértékéről szóló 17/2020. (VI. 12.) ITM rendelethez - Indokolások Tára 2020/73.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 17/2020. (VI. 12.) ITM rendelet

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján az Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (2a) bekezdés 2. pontja felhatalmazza az építésgazdaságért felelős minisztert, hogy a tárgyévre vonatkozó minim...

Végső előterjesztői indokolás a minimális építőipari rezsióradíj 2020. évi mértékéről szóló 17/2020. (VI. 12.) ITM rendelethez - Indokolások Tára 2020/73.
Az indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján az Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (2a) bekezdés 2. pontja felhatalmazza az építésgazdaságért felelős minisztert, hogy a tárgyévre vonatkozó minimális építőipari rezsióradíj mértékét rendelettel állapítsa meg az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság ajánlása alapján vagy az ajánlás hiányában az előző évi minimális építőipari rezsióradíjnak a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett inflációs rátával növelt mértékével.
Az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Épkiv.) meghatározása alapján az építőipari rezsióradíj: a vállalkozó kivitelező vagy az alvállalkozó kivitelező szakági építési-szerelési termelő tevékenységének elvégzéséhez szükséges, egy aktív munkaórára vetített - a kivitelező tényköltségei alapján számított vagy tervezett - összes költsége.
Az építőipari rezsióradíj nem tartalmazza a beépítésre kerülő betervezett és az üzemszerű használathoz szükséges beépítésre kerülő építési anyagok, szerkezetek és berendezések közvetlen költségeit, a közvetlen anyagok fuvarozási és rakodási költségeit, a közvetlen gépköltségeket, a kivitelezési dokumentáció tervezési díját, a hatósági eljárások díját, a szükségessé váló minőség-ellenőrzések díját, az üzempróba, beüzemelés szolgáltatási díját.
Az építőipari rezsióradíj számítási alapját az Építőipari Ágazati Kollektív Szerződésben évente meghatározott Ágazati Bértarifa Megállapodásban szereplő minimális szakmunkás alapbér alapján kiszámított, szakmai ajánlásban rögzített órabér és a jogszabályokban meghatározott közterhek képezik. Az építőipari rezsióradíj tartalmazza a személyi jellegű költségeket, az ellátási költségeket, a fizikai dolgozók rezsi jellegű költségeit, az irányítási és az ügyviteli költségeket.
A rezsióradíjat - saját felmerülő költségeit figyelembe véve - a szakmunkás óradíjat és annak járulékait alapul véve kalkulálja minden vállalkozó, amely díj az Építőipari Ágazati Kollektív szerződésben évente meghatározott Ágazati Bértarifa Megállapodásban szereplő minimális szakmunkás alapbér alapján kerül kiszámításra.
Az Épkiv. 3. § (6) bekezdése kimondja, hogy aránytalanul alacsony árajánlatnak minősül, ha a vállalkozó kivitelező által alkalmazott rezsióradíj alacsonyabb az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság ajánlása alapján az építésügyért felelős miniszter rendeletében megállapított minimális építőipari rezsióradíj mértékénél.
Továbbá kérdéses lehet az is, hogy a megrendelő vagy a megrendelő vállalkozó kivitelező hogyan lesz képes fedezni saját költségeit, amennyiben a kikötött vállalkozási díj mértéke nem éri el a minimális rezsióradíj mértékét.
Mindezek tükrében szükséges a minimális építőipari rezsióradíj mértékének miniszteri rendeletben történő kihirdetése.
A rezsióradíj egyes tételeire vonatkozó értékeket az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság javaslata alapján kerültek meghatározásra.
Az építőipar elmúlt időszakát a megnövekedett megrendelésállomány mellett a kormányzati intézkedések hatására az egyre magasabb munkavállalói bérek, bérpótlékok jellemzik. Az iparágat érintő, nagyszámú megrendelések következményeként a kivitelező cégek mobilitása növekedett: számos esetben előfordul, hogy egy adott társaság a szokásos működési területétől távolabb is elvállal megbízásokat, emiatt pedig a munkavállalóinak csoportos szállítási, továbbá szállásköltsége is megjelenik, mint költségnövelő tényező. A szakképzett munkaerő hiánya a szakképzetlen munkaerő arányának növekedését okozta, így az általuk végzett munkafolyamatok állandó felügyeletet és koordinációt igényelnek. Ezen indok miatt szükséges a mérnöki jelenlét, amely kihatással van az ügyvitel, a munkahelyi irányítás költségeinek emelkedésére.
A 2020. évre ajánlott, rezsióradíj összege 3696 Ft-ról 4165 Ft-ra emelkedett, amely 12,7%-os növekedést mutat.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.