adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás az egyes adózási tárgyú törvényeknek a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges módosításáról szóló 2020. évi XLVI. törvényhez - Indokolások Tára 2020/70.
Végső előterjesztői indokolás az egyes adózási tárgyú törvényeknek a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges módosításáról szóló 2020. évi XLVI. törvényhez - Indokolások Tára 2020/70.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2020. évi XLVI. törvény , 2020. évi LVI. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma 2016. november 24-én megállapodtak a minimálb...
A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma 2016. november 24-én megállapodtak a minimálbér, a garantált bérminimum és a reálbérek emeléséről, valamint a munkáltatói bérterhek csökkentéséről. A megállapodásnak megfelelően a Kormány kezdeményezi a szociális hozzájárulási adó csökkentésének következő ütemét. Így a törvényjavaslat szerint 2020. július 1-jétől 17,5 százalékról 15,5 százalékra csökken az adó mértéke.
A javaslat tartalmazza továbbá a szociális hozzájárulási adó kulcsának csökkentésével összefüggésben a kisvállalati adó kulcsának csökkentését, illetve a személyi jövedelemadó, a kisadózó vállalkozások tételes adója, valamint az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás szabályainak pontosítását.
A Kormány a koronavírus járvány elleni védekezés költségvetési fedezetének megteremtése érdekében létrehozta a Járvány Elleni Védekezési Alapot. A Járvány Elleni Védekezési Alap bevételeinek, forrásainak biztosítása kiemelt érdek a járványügyi helyzettel kapcsolatos védekezés érdekében. Meg kell tehát teremteni a szükséges forrásokat, azonban olyan módon, hogy az adóteher-eloszlás az adóalanyok teherbíró képességének alaptörvényi követelményét ne sértse.
Mindezek alapján a Kormány javaslatot tesz a hitelintézetek járványügyi helyzettel összefüggő különadójának bevezetésére, az általános adófizetési kötelezettséget meghaladó közteherviselésre képes adófizetők, azaz a hitelintézetek együttműködésére, segítőkészségére számítva. A javaslat ezzel összefüggésben arról is rendelkezik, hogy a befizetett összeget a bankok 5 év alatt egyenlő részletekben érvényesíthetik a pénzügyi szervezetek különadója terhére.
A koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése és a beruházások ösztönzése érdekében kedvezőbbé válik a fejlesztési tartalék felhasználása, mivel eltörlésre kerül az adózás előtti eredmény 50%-ára vonatkozó korlát.
Átmeneti rendelkezés mondja ki, hogy az adózás előtti nyereség összegében meghatározott felső határ első alkalommal a 2020-ban kezdődő adóévre alkalmazandó.
A hitelintézet a különadót 2020. június 10-ig külön nyomtatványon megállapítja és az adókötelezettséget 2020. június 10-ig, 2020. szeptember 10-ig és 2020. december 10-ig egyenlő részletekben megfizeti. A határidők e különadót tekintve egyformán vonatkoznak a 2009. december 31-éig és az azt követően jogelőd nélkül létrejött hitelintézetekre.
A javaslat továbbá a kisvállalati adó, illetve adóelőleg mértékét csökkenti 2021. január 1-jétől.