adozona.hu
T/10670. számú törvényjavaslat indokolással - egyes egyszer használatos műanyagok forgalomba hozatalának betiltásáról
T/10670. számú törvényjavaslat indokolással - egyes egyszer használatos műanyagok forgalomba hozatalának betiltásáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Kvt.) "Hulladékok" című alcíme a következő 30/A. §-sal egészül ki:
"30/A. §
A környezetterhelés megelőzése vagy csökkentése érdekében - figyelemmel a 6. § (1) bekezdése szerinti követelményekre - a Kormány e törvény végrehajtására kiadott rendeletben korlátozhatja vagy megtilthatja azon termék gyártását, forgalomba hozatalát, felhasználását és kereskedelmét, amely jellemzően egyszeri ...
"30/A. §
A környezetterhelés megelőzése vagy csökkentése érdekében - figyelemmel a 6. § (1) bekezdése szerinti követelményekre - a Kormány e törvény végrehajtására kiadott rendeletben korlátozhatja vagy megtilthatja azon termék gyártását, forgalomba hozatalát, felhasználását és kereskedelmét, amely jellemzően egyszeri használat után hulladékká válik, vagy ha e termék a környezetet kevésbé terhelő termékkel helyettesíthető."
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg)
"42. a 30/A. § alapján korlátozás és tilalom alá sorolható termékek körét, valamint az e termékek gyártását, forgalomba hozatalát, felhasználását és kereskedelmét korlátozó vagy tiltó részletes szabályokat."
"112/A. §
A 30/A. §
a) a 94/62/EK irányelvnek a könnyű műanyag hordtasakok felhasználásának csökkentése tekintetében történő módosításáról szóló, 2015. április 29-i (EU) 2015/720 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és
b) az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló, 2019. június 5-i (EU) 2019/904 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek
való megfelelést szolgálja."
(E törvény alkalmazásában:)
"5a. bevásárló műanyag hordtasak: olyan műanyag hordtasak, amelynek falvastagsága 50 mikron vagy annál nagyobb, a hajlékonyfalú műanyag hűtőtasak vagy hűtőtáska kivételével;"
(2) A Ktdt. 2. § 6. pont b) pont bb) és bc) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(csekély mennyiségű kibocsátó: a tárgyévben
csomagolószer termékkör esetén)
"bb) 300 kg - a bevásárló műanyag hordtasak nélkül számított - műanyagot,
bc) 75 kg bevásárló műanyag hordtasakot,"
[azonban a bb)-bg) alpontok esetén mindösszesen legfeljebb 1000 kg csomagolószert, meg nem haladó tömegű termékdíjköteles terméket - kizárólag végfelhasználó vevő részére - belföldi forgalomba hozó, saját célra felhasználó, vagy készletre vevő kötelezett;]
(3) A Ktdt. 2. §-a a következő 24a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"24a. műanyag: a vegyi anyagok regisztrálásáról, értékeléséről, engedélyezéséről és korlátozásáról (REACH), az Európai Vegyianyag-ügynökség létrehozásáról, az 1999/45/EK irányelv módosításáról, valamint a 793/93/EGK tanácsi rendelet, az 1488/94/EK bizottsági rendelet, a 76/769/EGK tanácsi irányelv, a 91/155/EGK, a 93/67/EGK, a 93/105/EK és a 2000/21/EK bizottsági irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. december 18-i 1907/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 5. pontja értelmében vett polimer, amelyhez esetleg adalékanyagokat vagy egyéb anyagokat is adtak és amely alkalmas a műanyag hordtasakok fő szerkezeti alkotóelemeként való felhasználásra;"
(4) A Ktdt. 2. § 25. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában:)
"25. műanyag hordtasak: olyan, műanyagból készült, fogófüllel ellátott vagy fogófül nélküli hordtasak, amelyet az áruk vagy termékek értékesítési pontján biztosítanak a fogyasztók részére;"
"30/A. Európai Unió jogának való megfelelés 40/H. §
Ez a törvény a 94/62/EK irányelvnek a könnyű műanyag hordtasakok felhasználásának csökkentése tekintetében történő módosításáról szóló, 2015. április 29-i (EU) 2015/720 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja."
(2) A Ktdt. 3. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
a) a 94/62/EK irányelvnek a könnyű műanyag hordtasakok felhasználásának csökkentése tekintetében történő módosításáról szóló, 2015. április 29-i (EU) 2015/720 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és
b) az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló, 2019. június 5-i (EU) 2019/904 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek
való megfelelést szolgálja.
(Az egyes termékdíjköteles termékek termékdíjtételei)
"b) Csomagolószer
"
(A qf és qáhksz értékeket az alábbi táblázat tartalmazza:)
"b) Csomagolószer
"
2. A Ktdt. 3. melléklet 3. pont b) alpontja helyébe a következő pont lép:
(Fajlagos rendszerirányítási alapköltség)
"b) Csomagolószer
"
3. A Ktdt. 3. melléklet 4. pont b) alpontja helyébe a következő pont lép:
(Externális költség)
"b) Csomagolószer
"
4. A Ktdt. 3. melléklet 5. pont b) alpontja helyébe a következő pont lép:
(Kezelési költség)
"b) Csomagolószer
"
Az egyes egyszer használatos, valamint egyes egyéb műanyagtermékek forgalomba hozatalának korlátozásához kapcsolódó intézkedésekről szóló Korm. rendelet az 50 mikron alatti falvastagságú műanyagok hordtasakok forgalomba hozatalának tiltására vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz. Ezért a továbbiakban a termékdíj szabályozás szerinti, 50 mikron alatti műanyag bevásárló-reklámtáska és eladótéri műanyag zsák, zacskó termékek termékdíj tételének fenntartása okafogyottá válik. Emiatt vált szükségessé módosítani a környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény rendelkezéseit. A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény módosítása azért indokolt, mert a műanyag termékekből és különösen az egyszer használatos műanyag termékekből képződő hulladék mennyiségének csökkentése érdekében mielőbbi lépések megtétele szükséges. Erre tekintettel szükséges az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló (EU) 2019/904 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: SUP irányelv) átültetésével párhuzamosan a SUP irányelvvel nem érintett további, egyes egyszer használatos műanyag termékek forgalomba hozatalának korlátozása.
Napjainkban a műanyagtermékek és műanyag csomagolások gyártói semmilyen vagy csak elhanyagolható mértékű ösztönzést kapnak arra, hogy termékeik tervezése során figyelembe vegyék az újrafeldolgozás és az újrahasználat szükségleteit.
A betiltásra kerülő termékek gyártóinak alternatív termékek gyártására javasolt átállniuk, illetve gyártósoraikat átállítaniuk, amihez innovatív megoldásokra is szükség van, ennek jelentős költségvetési hatása van: technológiai, szakképzési, mérnöki és szemléletformálási. A jelenleg betiltásra kerülő egyszer használatos műanyagok helyettesítő termékeit gyártó vállalkozások kapacitását bővíteni szükséges a várható piaci igények kiszolgálása érdekében. A fogyasztói szokásokban bekövetkező változáshoz mind a fogyasztók, mind a gyártók ösztönzésére is szükség van.
A tiltással érintett termékeket helyettesítő alternatívák piacon történő rendelkezésre állása és elterjedése szükséges. Ennek megfelelően a törvényjavaslat megteremti az állami támogatás nyújtásának feltételeit a betiltással érintett termékeket gyártó cégek technológiaváltása, valamint a helyettesítő termékek jelenlegi gyártóinak kapacitásbővítése, illetve új gyártósorok beszerzése érdekében.