T/10316. számú törvényjavaslat indokolással - az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: Civil tv.) 53. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A Nemzeti Együttműködési Alap terhére nyújtott 56. § (1) bekezdése szerinti, és a Magyar Falu Program jogcímcsoport terhére nyújtott támogatások kedvezményezettje lehet az 5000 fő és az az alatti lakosságszámú településen székhellyel rendelkező azon civil szervezet is,...

T/10316. számú törvényjavaslat indokolással - az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény módosításáról
2020. évi XLVIII. törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény módosításáról
1. §
Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: Civil tv.) 53. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A Nemzeti Együttműködési Alap terhére nyújtott 56. § (1) bekezdése szerinti, és a Magyar Falu Program jogcímcsoport terhére nyújtott támogatások kedvezményezettje lehet az 5000 fő és az az alatti lakosságszámú településen székhellyel rendelkező azon civil szervezet is, amelynek vezető tisztségviselője a polgármester."
2. §
A Civil tv. 65. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A Tanács és a kollégiumok tagjainak költségátalányát a miniszter az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben, rendeletben határozza meg. A költségátalány egy hónapra járó összege a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegét nem haladhatja meg."
3. §
A Civil tv.
a) VIII. fejezetének alcímében, 51. § (2) bekezdésében, 52. § (1) bekezdésében és 56. § (1) bekezdés l) pontjában az "információs centrumok" szöveg helyébe a "közösségi szolgáltató központok" szöveg,
b) 51. § (1) bekezdésében az "információs centrumokat" szövegrész helyébe a "közösségi szolgáltató központokat" szöveg,
c) 52/A. § (1)-(3) és (5) bekezdésében az "információs centrum" szövegrész helyébe a "közösségi szolgáltató központ" szöveg,
d) 52/A. § (2) bekezdésében az "információs centrumot" szövegrész helyébe a "közösségi szolgáltató központot" szöveg,
e) 54. § b) pontjában, 58. § (1) bekezdés d) pontjában a "költségvetési" szövegrész helyébe a "központi költségvetésről szóló" szöveg,
f) 60. § (6) bekezdésében, 61. § (4) bekezdésében a "döntésképes" szövegrész helyébe a "határozatképes" szöveg,
g) 67. § (1) bekezdés a) pontjában az "a civil szervezet döntéshozó vagy ügyvezető szervének tagja" szövegrész helyébe a "a civil szervezet vezető tisztségviselője" szöveg,
h) 68. § (10) bekezdésében a "döntésképesség" szövegrész helyébe a "határozatképesség" szöveg,
i) 69. § (4) bekezdésében az "alapkezelő" szövegrész helyébe az "Alapkezelő" szöveg,
j) 73. § (2) bekezdés b) pontjában az "Információs Centrumok" szöveg helyébe a "közösségi szolgáltató központok" szöveg
lép.
4. §
Hatályát veszti a Civil tv.
a) 2. § 15. pontja,
b) 14. § (3) bekezdés e) pontja,
c) 52/A. § (7) bekezdése,
d) 53/A. - 53/E. §-a,
e) 57. § (2) és (3) bekezdése,
f) 69. § (3) bekezdése.
5. §
Ez a törvény 2020. július 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ez az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdése alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A civil szervezetekre vonatkozó szabályok folyamatos felülvizsgálatával, a gyakorlati tapasztalatok beépítésével, az eljárási szabályok egyszerűsítésével a jogalkotó annak az alkotmányos kötelességének tesz eleget, amely feladatául jelöli ki az egyesülési jog zavartalan gyakorlásának biztosítását, védelmét.
A támogatásokat érintő módosító javaslatok ösztönzőleg hatnak a civil szervezetek saját bevételeinek növelésére, és lehetővé teszik, hogy minél több helyi hatókörű egyesület és alapítvány részesülhessen támogatásban. A módosítás célja ennek megfelelően:
- a civil szervezetek egyszerűsített támogatása összegének megemelése 200 ezer forintról 300 ezer forintra;
- a kedvezményezetti kör kibővítése azokkal az 5000 fő és az az alatti lakosságszámú településen működő civil szervezetekkel, amelyeknek vezető tisztségviselője egyben polgármester is;
- a civil információs centrumok elnevezésének módosítása azt hangsúlyozza, hogy az értékteremtő és valódi társadalmi beágyazódottsággal rendelkező egyesületek és alapítványok tevékenységét a Civil közösségi szolgáltató központok térítésmentes szolgáltatásokkal segítik.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A kizárólag az 5000 fő és az alatti lakosságszámú településeken működő civil szervezetek NEA és Magyar Falu Program keretében történő támogatásait érintő rendelkezés lehetővé teszi, hogy ezek a helyi hatókörű, helyi beágyazódottságú szervezetek akkor is részesülhessenek támogatásban, ha a vezető tisztségviselőjük egyben polgármester is. A kivételi szabály megalkotását a helyi civil szervezetek működési környezetének ismerete, a gyakorlati tapasztalatok teszik szükségessé.
2. §
A hatályos szabályok szerint a Tanács és a kollégiumok tagjai - választásuk szerint - költségátalányt vagy költségtérítést vehetnek igénybe. A költségátalány egy hónapra járó összege a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének fele, költségtérítés esetén pedig a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének kétharmada. (A jelenlegi tagok közül 51 fő költségátalányt, 2 fő költségtérítést, 1 fő pedig egyiket sem veszi igénybe.)
Az adminisztrációigényes költségtérítés kivezetésével a kollégiumi tagok költségátalányát a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének kétharmadára indokolt emelni, azzal, hogy az öt kollégium elnöke és a NEA Tanács elnöke a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének 100%-ára lenne jogosult. Az emelés indoka az évről évre emelkedő pályázati szám, a NEA keretének emelkedésével járó munkateher növekedése. Ez éves szinten mindösszesen 20 millió forint emelkedést jelentene, amelynek fedezetéül a kezelői díj szolgál, így többlet költségvetési forrást nem igényel.
3. §
A civil információs centrumok elnevezésének módosításával azt a törekvést kívánjuk megerősíteni és kihangsúlyozni, hogy a Civil közösségi szolgáltató központok térítésmentes szolgáltatásokkal segítsék az értékteremtő és valódi társadalmi beágyazódottsággal rendelkező egyesületek és alapítványok tevékenységét.
A testületi tagokkal kapcsolatos civil szervezeti összeférhetetlenség pontosítását tartalmazó rendelkezés, összhangban a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvény szerinti, a testületi tag és közeli hozzátartozója pályázattal kapcsolatos személyes érintettségi viszonyát megjelenítő fogalommal.
4. §
Hatályt vesztő rendelkezések. Olyan rendelkezések hatályon kívül helyezését tartalmazza, amelyeket az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény szabályozási tárgyköre lefed, így azokról külön törvényben nem indokolt rendelkezni.
A közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény szerint a hatósági nyilvántartásban szereplő civil szervezetekre vonatkozó adatoknak az eddigi - a Civil Információs Portálon történő - közzétételi kötelezettség a feladatkört érintő tárcát, az Emberi Erőforrások Minisztériumát illeti.
A civil információs centrum cím visszavonásával kapcsolatos eljárás szabályozása nem törvényi szinten kerül rendezésre, hanem a szakmai együttműködési megállapodásokban.
A minisztérium által működtetett szakmai monitoring rendszer, amelynek alapja a Magyar Államkincstár Országos Támogatás-ellenőrzési Rendszere, szükségtelenné teszi a jelentős költségvetési támogatásban részesülő szervezetek külön nyilvántartását.
A bürökráciacsökkentés jegyében, tekintettel arra, hogy a nyilvántartásban szereplő adatok rendelkezésre állnak, a vagyonnyilatkozat-tételi eljárás fenntartása nem indokolt.
5. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.