T/10313. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek a felnőttképzési tevékenység ösztönzésével összefüggő módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 3. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(1) A felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény (a továbbiakban: Fktv.) 2. §-a a következő 6a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"6a. képzés befejezésének időpontja: a képzési programban meghatározottak szerint a képzés utolsó kontaktórájának időpontja, távoktatás és zárt rendszerű elektronikus távoktatás esetén a tananyag vagy résztananyag e...

T/10313. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek a felnőttképzési tevékenység ösztönzésével összefüggő módosításáról
2020. évi L. törvény egyes törvényeknek a felnőttképzési tevékenység ösztönzésével összefüggő módosításáról
1. A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosítása
1. §
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 3. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
2. A felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény módosítása
2. §
(1) A felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény (a továbbiakban: Fktv.) 2. §-a a következő 6a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"6a. képzés befejezésének időpontja: a képzési programban meghatározottak szerint a képzés utolsó kontaktórájának időpontja, távoktatás és zárt rendszerű elektronikus távoktatás esetén a tananyag vagy résztananyag elsajátítására megállapított utolsó időpont vagy ha a képzési program a képzés elvégzését meghatározott követelményhez köti, annak teljesítésének napja,"
(2) Az Fktv. 2. §-a a következő 9a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"9a. nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű képzés: országos vagy helyi kiterjedésű, kiemelt jelentőségű munkaerő-piaci cél megvalósítása érdekében szervezett és a Kormány rendeletében meghatározott feltételek alapján a Kormány adott ágazatért felelős tagja véleményének kikérésével az iparügyekért felelős miniszter által ilyennek minősített képzés,"
3. §
Az Fktv. 2/A. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Ha jogszabály a képzés megszervezését bejelentéshez vagy engedélyhez köti és a felnőttképző nem szerepel a felnőttképzők nyilvántartásában, az e törvény szerinti bejelentést, illetve engedély megadása iránti kérelmet a képzésre jogszabályban meghatározott bejelentés, illetve engedély megadása iránti kérelemre tekintettel kell a felnőttképzési államigazgatási szervhez benyújtani, amely azt továbbítja annak a szervnek, amelynél a képzésre vonatkozó bejelentést meg kell tenni, illetve amely a képzés megszervezésére vonatkozó engedély megadására jogosult. A képzésre vonatkozó engedély megadása iránti kérelem tárgyában hozott döntést a felnőttképzési államigazgatási szerven keresztül kell közölni. Az e törvény szerinti bejelentés, illetve engedély hiányában a képzés nem szervezhető meg és a képzés megszervezésére engedély nem adható. E bekezdést az adatváltozás és a tevékenység megszüntetésének bejelentésére, valamint a tevékenység folytatásának megtiltására is alkalmazni kell."
4. §
(1) Az Fktv. 5. § (1) bekezdés a) pontja a következő af) alponttal egészül ki:
(A felnőttképzési államigazgatási szerv elektronikus nyilvántartást vezet a felnőttképzőkről. A felnőttképzők nyilvántartása a felnőttképző)
"af) nyilvántartásból való törlésének időpontját és okát,"
(tartalmazza.)
(2) Az Fktv. 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az (1) bekezdés szerinti nyilvántartás az (1) bekezdés a) pont ae) és af) pontjában, valamint a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvényben meghatározott adatok tekintetében közhiteles hatósági nyilvántartásnak minősül."
5. §
Az Fktv. 7. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A felnőttképzési államigazgatási szerv az adatokat - a felnőttképzési szakértőnek a képzési program előzetes minősítésével kapcsolatos tevékenységének ellenőrzése érdekében - a felnőttképzési szakértőnek a felnőttképzési szakértők nyilvántartásából való törlése időpontjától számított harmadik év utolsó napjáig kezeli."
6. §
(1) Az Fktv. 8. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) A felnőttképzési államigazgatási szerv hatósági ellenőrzés keretében ellenőrzi a felnőttképzési szakértőre és az általa végzett tevékenységre vonatkozóan jogszabályban meghatározott rendelkezések betartását, valamint a felnőttképzési államigazgatási szerv végrehajtható döntésében foglaltak teljesítését.
(2) A felnőttképzési szakértői tevékenység folytatásától el kell tiltani és törölni kell a felnőttképzési szakértők nyilvántartásból a felnőttképzési szakértőt, ha
a) a felnőttképzési szakértői tevékenység folytatásával összefüggő, jogszabályban meghatározott kötelezettségét a felnőttképzési államigazgatási szerv felhívására az abban meghatározott határidőn belül sem teljesíti, vagy
b) a felnőttképzési szakértői tevékenység folytatásának feltételei a felnőttképzési szakértő felnőttképzési szakértők nyilvántartásába vételekor nem álltak fenn vagy utóbb megszűntek."
(2) Az Fktv. 8. §-a a következő (3) és (3a) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A felnőttképzési államigazgatási szerv a (2) bekezdés szerinti jogkövetkezmények alkalmazását megelőzően a felnőttképzési szakértőt figyelmeztetheti, aminek keretében a jogszerű állapot helyreállítására hívja fel.
(3a) Ha a felnőttképzési államigazgatási szerv a szakértői tevékenység folytatását megtiltja és a felnőttképzési szakértőt ezzel egyidejűleg törli a felnőttképzési szakértők nyilvántartásából, a felnőttképzési szakértő a felnőttképzési szakértői tevékenység megtiltásáról rendelkező határozat véglegessé válásától számított három évig felnőttképzési szakértői tevékenység folytatására irányuló bejelentés alapján nem vehető nyilvántartásba."
7. §
Az Fktv. 13. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A felnőttképzési szerződést az engedélyhez kötött felnőttképzési tevékenység esetén írásban kell megkötni. A zárt rendszerű elektronikus távoktatás esetén - ha a felnőttképzési szerződést írásban kell megkötni - a felnőttképzési szerződés megköthető a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvénynek (a továbbiakban: Ptk.) az elektronikus úton történő szerződéskötésre vonatkozó különös szabályai szerint is, ha a felnőttképző az ehhez szükséges elektronikus utat biztosítja. Az írásban megkötött felnőttképzési szerződésben fel kell tüntetni, hogy a felnőttképzési szerződés az e törvény alapján megkötött felnőttképzési szerződés."
8. §
Az Fktv. 13/B. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az engedélyhez kötött felnőttképzési tevékenység esetén, valamint ha a képzéshez jogszabályban meghatározottak szerint vizsga kapcsolódik, a felnőttképző a képzés elvégzésének igazolására a képzés követelményeit teljesítő, képzésben részt vevő személy részére a képzés elvégzéséről a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerében tanúsítványt állít ki és azt a képzésben részt vevő személy választása szerint elektronikus úton vagy papír alapon a képzésben részt vevő személy rendelkezésére bocsátja. A bejelentéshez kötött felnőttképzési tevékenység esetén a tanúsítványt a képzésben részt vevő személy kérésére kell kiállítani."
9. §
Az Fktv. 15. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) A felnőttképző
a) a bejelentéshez kötött felnőttképzési tevékenység esetén
aa) a képzés megnevezésére, jellegére, helyére, óraszámára, első képzési napjára és - a zárt rendszerű elektronikus távoktatás keretében megvalósuló képzés kivételével - befejezésének tervezett időpontjára,
ab) - ha a képzésben részt vevő személy előzetesen írásban vagy a Ptk. 6:7. § (3) bekezdése szerinti módon megtett jognyilatkozatában annak továbbítását nem tiltotta meg - a képzésben részt vevő személyek természetes személyazonosító adataira, elektronikus levelezési címére, adóazonosító jelére,
b) az engedélyhez kötött felnőttképzési tevékenység esetén
ba) a képzés megnevezésére, jellegére, helyére, óraszámára, első képzési napjára és - a zárt rendszerű elektronikus távoktatás keretében megvalósuló képzés kivételével - befejezésének tervezett időpontjára,
bb) a képzési díjra és annak költségviselőjére és
bc) a képzésben részt vevő személyek iskolai és nemek szerinti megoszlására, természetes személyazonosító adataira, adóazonosító jelére, elektronikus levelezési címére, továbbá - ha a képzés államilag elismert szakképzettségre, illetve szakképesítésre készít fel - a képzésben részt vevő személy lakcímére és - ha azzal rendelkezik - oktatási azonosító számára
vonatkozó adatot szolgáltat a felnőttképzési államigazgatási szerv részére a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerében. Az adatszolgáltatási kötelezettségnek legkésőbb a képzés megkezdését, az adatokban bekövetkezett változás esetén legkésőbb az adatváltozás keletkezését követő harmadik munkanapig kell eleget tenni.
(2) A felnőttképzési államigazgatási szerv az (1) bekezdés szerinti adatokról és a felnőttképző által kiállított tanúsítványról - a (3) bekezdés szerinti tájékoztatás, a 20. § (1) bekezdése szerinti ellenőrzés és a pályakövetési rendszer működtetése céljából - elektronikus nyilvántartást vezet, és a nyilvántartás adatait - az e bekezdésben meghatározott kivétellel - azok keletkezésétől számított ötödik év utolsó napjáig kezeli. A felnőttképzési államigazgatási szerv a tanúsítványokat tartalmazó központi nyilvántartás adatait azok keletkezésétől számított ötvenedik év utolsó napjáig kezeli, azt követően pedig azokat átadja az illetékes levéltárnak, és az átadott vizsgatörzslapok nyilvántartási adatait törli."
10. §
Az Fktv. 17. §-a a következő c) ponttal egészül ki:
(A felnőttképző köteles)
"c) a bejelentéshez kötött felnőttképzési tevékenység esetén a képzésben részt vevő személyt kifejezetten tájékoztatni a 15. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontja szerinti adatai továbbításának megtiltására vonatkozó lehetőségről."
11. §
Az Fktv. VI. Fejezete a következő 10/A. alcímmel egészül ki:
"10/A. A felnőttképzés adatszolgáltatási rendszere
20/A. §
(1) A felnőttképzés adatszolgáltatási rendszere az oktatási nyilvántartás szakrendszereként működik, amelyet
a) a felnőttképzési államigazgatási szerv e törvény szerinti nyilvántartások vezetésére, valamint a felnőttképzési államigazgatási szerv hatáskörébe tartozó feladatok ellátására,
b) a munkaerő-piaci előrejelző rendszer működéséért felelős szerv a munkaerő-piaci előrejelző rendszereként,
c) a felnőttképző a felnőttképzési tevékenységével összefüggésben jogszabályban meghatározott adatszolgáltatási kötelezettségének teljesítésére
használ.
(2) A felnőttképzés adatszolgáltatási rendszereként a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer szakképzési és felnőttképzési modulját kell használni."
12. §
Az Fktv. 11. alcíme a következő 21/A. §-sal egészül ki:
"21/A. §
A képzési hitelt nyújtó szervezet - a Kormány rendeletében meghatározottak szerint - a képzési hitelt felvevő személy természetes személyazonosító adatairól, adóazonosító jeléről, a képzési hitel igénybevételéről, az igényelt hitelösszegről a képzési hitel folyósításának felfüggesztéséről folyamatosan adatot szolgáltat a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerébe. A képzési hitelt nyújtó szervezet a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerében szereplő adatok közül a képzésben részt vevő személy természetes személyazonosító adatait, adóazonosító jelét, valamint a képzés megnevezésére, a képzés megkezdésének időpontjára és a képzés befejezésének időpontjára, a felnőttképzési jogviszony megszűnésének dátumára, a vizsga időpontjára vonatkozó adatot közvetlen hozzáféréssel veszi át."
13. §
Az Fktv. VI. Fejezete a következő 11/A. alcímmel egészül ki:
"11/A. Munkaerő-piaci előrejelző rendszer
21/B. §
(1) A munkaerő-piaci előrejelző rendszer működéséért felelős szerv a munkaerő-piaci igények előrejelzése céljából munkaerő-piaci előrejelző rendszert működtet.
(2) A munkaerő-piaci előrejelző rendszer működtetése céljából a felnőttképző, az állami adóhatóság, a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv, az állami foglalkoztatási szerv, a Központi Statisztikai Hivatal és a vállalkozóvá vagy önfoglalkoztatóvá vált személy a Kormány rendeletében meghatározott adatokat személyazonosításra alkalmatlan módon térítésmentesen a munkaerő-piaci előrejelző rendszer működéséért felelős szerv rendelkezésére bocsátja.
(3) A munkaerő-piaci előrejelző rendszer működéséért felelős szerv a honlapján rendszeresen közzéteszi a munkaerő-piaci előrejelző rendszerben általa feldolgozott és a munkaerő-piaci helyzettel kapcsolatos adatokat, információkat."
14. §
Az Fktv. 24. § (1) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
(Az állam támogatást nyújthat)
"d) a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű képzés megszervezésére."
15. §
Az Fktv. 13. alcíme a következő 25. §-sal egészül ki:
"25. §
A képzésben részt vevő személy az általa megkötött felnőttképzési szerződéshez kapcsolódóan a Kormány rendeletében meghatározottak szerint
a) képzési hitelt, illetve
b) ösztöndíjat
vehet igénybe."
16. §
(1) Az Fktv. 28. § (1) bekezdése a következő c) és d) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)
"c) a képzési hitelt nyújtó szervet és
d) a munkaerő-piaci előrejelző rendszer működéséért felelős szervet"
(rendeletben jelölje ki.)
(2) Az Fktv. 28. § (2) bekezdése a következő f) és g) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben határozza meg)
"f) a képzés nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé minősítésének feltételeit, eljárását és módját,
g) a munkaerő-piaci előrejelző rendszer működésére, az adatszolgáltatás rendjére, továbbá a munkaerő-piaci előrejelző rendszer működéséért felelős szervnek a munkaerő-piaci előrejelző rendszer működtetésével kapcsolatos feladataira vonatkozó részletes szabályokat,"
(3) Az Fktv. 28. § (2) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben határozza meg)
"h) a komplex felzárkózási képzések részletes szabályait, valamint, hogy ezen képzések szervezéséért és a képzések engedélyezéséért, ellenőrzéséért felelős szervet rendeletben jelölje
ki."
17. §
Az Fktv. a következő 30/A. §-sal egészül ki:
"30/A. §
(1) A 30. § (2) és (3) bekezdése szerinti felnőttképzési tevékenységhez kapcsolódóan a felnőttképzést folytató intézmény - a Módtv1. hatálybalépését megelőző napon hatályos felnőttképzési adatszolgáltatási kötelezettségén túl - a 15. § (1) bekezdése szerint
a) a képzés engedéllyel rendelkező képző intézmények nyilvántartásában szereplő nyilvántartási számára,
b) a képzés jellegére,
c) a képzési díjra és annak költségviselőjére és
d) a képzésben részt vevő személyek iskolai végzettség és nemek szerinti megoszlására, természetes személyazonosító adataira, adóazonosító jelére, valamint elektronikus levelezési címére
vonatkozó adatot szolgáltat a felnőttképzési államigazgatási szerv részére a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerében.
(2) A 20/A. § (2) bekezdésétől eltérően a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszereként
a) a komplex szakmai vizsgával, valamint
b) a felnőttképzési szakértő és a felnőttképzési programszakértő a 30. § (4) bekezdés alapján folytatott ilyen tevékenységével
összefüggésben e törvénynek a Módtv1. hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti adatszolgáltatási, nyilvántartásvezetési, valamint a felnőttképzéssel összefüggő más feladatok ellátására az e törvénynek a Módtv1. hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti felnőttképzési információs rendszert kell használni.
(3) A 30. § (2) és (3) bekezdése szerinti felnőttképzési tevékenységgel összefüggésben az Országos Statisztikai Adatfelvételi Program szerint statisztikai célú adatszolgáltatási kötelezettséget a felnőttképzési adatszolgáltatási rendszer útján kell teljesíteni. Az adatszolgáltatásra a 21. § (4) bekezdését kell alkalmazni."
18. §
Az Fktv.
1. 1. § (2) bekezdésében az "alkalmazni." szövegrész helyébe az "alkalmazni. Jogszabály a 2/A. § (1) bekezdése szerinti bejelentési kötelezettséget és 2/A. § (2) bekezdése szerinti engedély megszerzésére irányuló kötelezettséget nem zárhatja ki és a 14. § (1) bekezdésében meghatározott adatszolgáltatási kötelezettség tartalmát nem szűkítheti." szöveg,
2. 2/A. § (3) bekezdésében a "Szakképző" szövegrész helyébe az "A felnőttképzési államigazgatási szerv felnőttképzési tevékenységet bejelentés és engedély nélkül, a szakképző" szöveg,
3. 5. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontjában a " , vagy a Ptk. szerinti jogi személyek esetén" szövegrész helyébe a "vagy a jogi személy" szöveg,
4. 5. § (5) bekezdésében az "(1) és (2) bekezdés szerinti nyilvántartásokban" szövegrész helyébe az "(1) bekezdés szerinti nyilvántartásban" szöveg, az "öt évig" szövegrészek helyébe az "ötödik év utolsó napjáig" szöveg,
5. 11. § (1) bekezdés b) pontjában a "kötelezettségnek" szövegrész helyébe a "kötelezettségnek, a 17. § a) és c) pontjában meghatározott tájékoztatási kötelezettségének" szöveg,
6. 9. alcímének címében a "felnőttképzés adatszolgáltatási rendszere," szövegrész helyébe a "felnőttképző adatszolgáltatási kötelezettsége és" szöveg,
7. 16. § nyitó szövegrészében a "nyolc évig" szövegrész helyébe az "annak keletkezésétől számított nyolcadik év utolsó napjáig" szöveg,
8. VI. Fejezetének címében a "Statisztikai célú adatnyilvántartás és adatszolgáltatás" szövegrész helyébe az "A felnőttképzési tevékenységgel összefüggő adatkezelés" szöveg,
9. 24. § (1) bekezdés b) pontjában a "képzésre és" szövegrész helyébe a "képzésre," szöveg,
10. 24. § (1) bekezdés c) pontjában a "fejlesztésére." szövegrész helyébe a "fejlesztésére és" szöveg,
11. 27/B. §-ában a "8 évig" szövegrész helyébe a "nyolcadik év utolsó napjáig" szöveg,
12. 27/C. § (2) bekezdésében az "5" szövegrész helyébe az "öt" szöveg,
13. 28. § (1) bekezdés a) pontjában a "szervet és" szövegrész helyébe a "szervet," szöveg,
14. 28. § (1) bekezdés b) pontjában a "szervet" szövegrész helyébe a "szervet," szöveg,
15. 28. § (2) bekezdés a) pontjában a "személyi és tárgyi" szövegrész helyébe a "folytatásának" szöveg,
16. 28. § (2) bekezdés e) pontjában az "igénybevételének feltételeit." szövegrész helyébe az "és az ösztöndíj igénybevételének feltételeit," szöveg,
17. 30. § (2) bekezdésében a "(2)" szövegrész helyébe a "(3)" szöveg,
18. 30. § (4) bekezdésében a "lehetőség." szövegrész helyébe a "lehetőség. A felnőttképzési szakértő és a felnőttképzés programszakértő továbbképzési kötelezettségének teljesítésére, a továbbképzés és az ahhoz kapcsolódó vizsga megszervezésére és lebonyolítására e törvénynek és a végrehajtására kiadott rendeletnek a Módtv1. hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni." szöveg
lép.
19. §
Hatályát veszti az Fktv.
a) 5. § (1) bekezdés b), c) és e) pontja és (3) bekezdése,
b) 11. § (2) bekezdés a) pont ab) alpontjában a "személyi és tárgyi" szövegrész,
c) 11. § (2) bekezdés d) pontjában a "valamint a képzésben részt vevő személyek elégedettségmérésről," szövegrész,
d) 24. § (1) bekezdés b) pontjában az "oktatásra," szövegrész,
e) 24. § (2) bekezdése,
f) 28. § (2) bekezdés b) pontjában az " , a felnőttképzési szakértői tevékenységre jogszabályban vagy hatósági határozatban előírt kötelezettségek be nem tartása esetén alkalmazandó jogkövetkezményeket" szövegrész,
g) 31. §-a.
3. Az oktatási nyilvántartásról szóló 2018. évi LXXXIX. törvény módosítása
20. §
Az oktatási nyilvántartásról szóló 2018. évi LXXXIX. törvény 7. § (15a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(15a) A képzési hitelhez kapcsolódóan
a) tanulók és a képzésben részt vevő személyek nyilvántartásából
aa) a (20) bekezdés a) pontja szerinti célból az igénylőre vonatkozóan az 1/A. melléklet II. rész 1. pont a) alpontjában meghatározott adatokból az oktatási azonosító száma és adóazonosító jele, az 1/A. melléklet II. rész 1. pont c)-f) alpontjában meghatározott adata és a 2. § a)-j) pontja szerinti adata,
ab) a (20) bekezdés b) pontja szerinti célból az igénylőre vonatkozóan az 1/A. melléklet II. rész 1. pont b) alpontjában meghatározott adatok,
ac) a (20) bekezdés c) pontja szerinti célból az igénylőre vonatkozóan az 1/A. melléklet II. rész 1. pont l), o) és t) alpontjában meghatározott adatok,
b) a képzési és személyi törzsből
ba) a (20) bekezdés a) pontja szerinti célból az igénylőre vonatkozóan a 3/A. melléklet II. rész 2. pont a), c) és f) alpontjában és 3. pont a) és c) alpontjában meghatározott adata és a 2. § a)-j) pontja szerinti adata,
bb) a (20) bekezdés b) pontja szerinti célból az igénylőre vonatkozóan az 3/A. melléklet II. rész 2. pont d) alpontjában meghatározott adatok,
bc) a (20) bekezdés c) pontja szerinti célból az igénylőre vonatkozóan az 1/A. melléklet II. rész 3. pont a) és d) alpontjában meghatározott adatok
továbbíthatóak a Diákhitel Központnak."
4. Záró rendelkezések
21. §
(1) Ez a törvény - a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel - 2020. július 1-jén lép hatályba.
(2) A 17. § 2021. január 1-jén lép hatályba.
(3) A 16. § (3) bekezdése 2021. július 1-jén lép hatályba.
22. §
E törvény a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 9-11. cikkének való megfelelést szolgálja.
1. melléklet a 2020. évi.....törvényhez
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 3. számú melléklet B) rész 14. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A 8. § (1) bekezdés d) pontjának alkalmazásában a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak minősül különösen:]
"14. a kifizető által viselt olyan oktatás és képzés költsége (ideértve az azzal összefüggő, törvényen alapuló, az államháztartás valamely alrendszere számára történő kötelező befizetést is), amelyet az annak szervezője jogszabályban meghatározott alapfeladata vagy felnőttképzési tevékenysége keretében szervez és az ahhoz kapcsolódóan a felnőttképző által kiállított és a kifizető rendelkezésére bocsátott nyilatkozat tanúsítja, hogy a jogszabályban előírt adatszolgáltatási kötelezettséget teljesítette;"
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A felnőttképzés irányítása hatékonyságának alapkérdése, hogy milyen gyorsan képes reagálni a munkaerő-piaci változásokra. Ennek feltétele, hogy az irányításhoz szükséges minden adat és információ egy helyen a szabályozó rendelkezésére álljon. Ennek biztosítása érdekében jelen szabályozás pontosítja a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerébe történő adatszolgáltatás szabályait, másrészt létrehozza a munkaerő-piaci előrejelző rendszert abból a célból, hogy a felnőttképzés tartalma és kimenete a piaci igényekhez igazítható legyen rövid-, közép- és hosszú távon is. A munkaerő-piaci változásokra való gyors reagálás eszköze a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű képzések állam általi támogatása is.
A felnőttképzésben való részvétel szempontjából alapkérdés, hogy a képzésben részt vevő személyek számára a képzéshez és a képzés során a megélhetéshez a finanszírozás biztosított legyen. Ennek érdekében jelen módosítás megteremti a felnőttképző által a képzésben részt vevő személy számára fizethető ösztöndíj lehetőségét, valamint megteremti a képzési hitel kialakításának alapfeltételét a képzési hitelt nyújtó szervezet és a felnőttképzési adatszolgáltatási rendszer adatbázisainak összekapcsolásával.
A felnőttképzési tevékenység folytatása során alapprobléma, hogy a felnőttképzőket olyan adminisztrációs feladatok terhelik, amelyek sem a felnőttképzési államigazgatási szerv, sem a felnőttképző, sem a képzésben részt vevő személy számára nem bírnak értékkel. A módosítás ezen probléma kiküszöbölése érdekében csökkenti a felnőttképző adminisztrációs terheit. Ehhez alkalmazásra kerülnek egyéb jogszabály által adott egyszerűsítési lehetőségek, illetve technikailag fejlettebb megoldások. Az egyszerűsítés érinti a más jogszabályokon alapuló képzésekhez kapcsolódó adminisztrációs kötelezettségekkel történő összehangolást is. A javasolt módosítás tovább fehéríti a felnőttképzési költségek elszámolását és így erősíti ezek ellenőrizhetőségét.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A módosítás alapján a felnőttképzési tevékenység keretében szervezett oktatás vagy képzés, továbbá az ehhez kapcsolódóan szervezett vizsga költségeit annak viselője akkor ismerheti el a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségként, ráfordításként, ha annak megszervezése a szervező jogszabályban meghatározott alapfeladata vagy annak megszervezésére felnőttképzési tevékenység keretében kerül sor és ahhoz kapcsolódóan a jogszabályban előírt adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésre került.
2., 14. §
A módosítás meghatározza a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű képzések fogalmát, amely szerint nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű képzés az országos vagy helyi kiterjedésű, kiemelt jelentőségű munkaerő-piaci cél megvalósítása érdekében szervezett képzés. A képzés nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé minősítésére a felnőttképzésért felelős miniszter jogosult. A minősítés feltételeit a Kormány rendeletben határozza meg.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű képzésre az állam által biztosítható támogatás.
3. §
A módosítás pontosítja a bejelentés, illetve az engedély megadása iránti kérelem benyújtására vonatkozó szabályozást azokban az esetekben, ahol ágazati jogszabály magára a képzésre is ír elő bejelentési vagy engedélyeztetési kötelezettséget. Ilyenkor két külön eljárást kellene a felnőttképzőnek lefolytatnia. Egyet a felnőttképzési államigazgatási szervnél, egyet pedig az ágazati jogszabályban olyan hatóságnál, akihez a képzést magát be kell jelenteni vagy az engedély iránti kérelmet be kell nyújtani.
A módosítás alapján - fenntartva az egyablakos jelleget - ha valamely képzés bejelentés- vagy engedélyköteles és a felnőttképző nem szerepel a felnőttképzők nyilvántartásában, először a felnőttképzők nyilvántartásba vételére vonatkozó eljárást kell lefolytatni annak érdekében, hogy annak alapján a képzésre vonatkozó bejelentés, illetve engedély tekintetében eljárni jogosult szerv eljárása érdemben lefolytatható legyen. A felnőttképzési tevékenység folytatására vonatkozó feltételeknek való megfelelés hiányában ugyanis a felnőttképző nem szervezhet semmilyen képzést.
Ekként a módosítás további adminisztratív tehercsökkentés is jelent.
A módosítás az eljárás alanyait nem érinti, változatlanul ugyanazokra szabályoz.
4. §
Kodifikációs pontosítás.
5. §
A módosítás pontosítja a felnőttképzési szakértők adataival kapcsolatos adatkezelés időtartamát.
6. §
A módosítás a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény 2. § (4) bekezdésével és 13. § (3) bekezdésével összhangban a felnőttképzési szakértővel szemben alkalmazható jogkövetkezményeket, így az eltiltást és annak időtartamát a jelenlegi kormányrendeleti szintű szabályozás helyett törvényi szinten állapítja meg.
7. §
A felnőttképző és a képzésben részt vevő között a felnőttképzési jogviszony felnőttképzési szerződés alapján jön létre, azonban a felnőttképzési szerződést kizárólag az engedélyhez kötött felnőttképzési tevékenység esetén szükséges írásban megkötni, a bejelentéshez kötött felnőttképzési tevékenység esetén az írásbeliség nem kötelező. A módosítás célja a felnőttképzők adminisztrációs terheinek csökkentése.
8. §
A felnőttképzési jogviszony megszűnésekor - ha arra a képzés elvégzésére tekintettel került sor - a felnőttképző a képzés elvégzésének igazolására a képzés követelményeit teljesítő, képzésben részt vevő személy részére a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerében engedélyhez kötött felnőttképzési tevékenység esetén, valamint amennyiben képzéshez jogszabályban meghatározottak szerint vizsga kapcsolódik, tanúsítványt állít ki, bejelentéshez kötött felnőttképzési tevékenység esetén tanúsítványt állíthat ki.
A tanúsítvány kiállítása továbbra is kötelező engedélyhez kötött felnőttképzési tevékenység esetén, valamint amennyiben a képzéshez jogszabályban meghatározottak szerint vizsga kapcsolódik, minden egyéb képzés, illetve oktatás esetén a tanúsítvány kiállítása nem kötelező.
A tanúsítvány a képzés sikeres elvégzését, így hatékonyságát bizonyítja. Egyéb esetekben, amikor hatósági, államigazgatási szempontból nem cél a képzések hatékonyságának, sikerességének ellenőrzése, a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerében kiállított tanúsítvány kötelezővé tétele nem indokolt.
A felnőttképző a képzésben részt vevő személy kérésére a tanúsítványt megküldi a képzésben részt vevő személynek.
9-10. §
A felnőttképző mind a bejelentéshez kötött, mind az engedélyhez kötött felnőttképzési tevékenység esetén - többek között - a képzésben részt vevő személyek természetes személyazonosító adataira, adóazonosító jelére, illetve elektronikus levelezési címére vonatkozó adatot szolgáltat a felnőttképzési államigazgatási szerv részére a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerében. A módosítás célja, hogy a képzésben részt vevő személyek elégedettségmérésével kapcsolatos adatokat nem a felnőttképző, hanem a képzésben részt vevő személy tölti fel a rendszerbe, a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszeréből kapott elektronikus levél útján.
A felnőttképző az általa kiállított tanúsítványra vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettségnek legkésőbb a tanúsítvány kiállításának napjáig kell eleget tennie. A tanúsítvány kiállításhoz szükséges személyes adatok jelentését célszerű a tanúsítvány kiállításának időpontjához kötni, ezáltal jelentősen egyszerűsödik a képzés lebonyolításának adatszolgáltatása is (például a létszámváltozás, vagy a képzés közbeni személyi változások adminisztrációja).
A módosítás révén jogszabály rendelkezhet úgy, hogy a 15. § (1) bekezdésében rögzített adatokat nem a felnőttképző, hanem más szerv teljesíti a felnőttképzési államigazgatási szerv részére a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerébe, ezáltal csökkentve a felnőttképző adminisztrációs terheit.
11. §
A módosítás meghatározza a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerének célját. Ennek alapján a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszere az egységes oktatási nyilvántartás olyan szakrendszere, amelyet a felnőttképzési államigazgatási szerv az Fktv. szerinti nyilvántartások vezetésére, valamint a felnőttképzési államigazgatási szerv hatáskörébe tartozó feladatok ellátására, a munkaerő-piaci előrejelző rendszer működéséért felelős szerv a munkaerő-piaci előrejelző rendszereként, a felnőttképző a felnőttképzési tevékenységével összefüggésben jogszabályban meghatározott adatszolgáltatási kötelezettségének teljesítésére használ.
12. §
A módosítás összekapcsolja a képzési hitelt nyújtó szervezetet a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerével, biztosítva ezzel az adatszolgáltatás szélesebb körét.
13. §
A módosítás célja egy átfogó, teljes körű adatfelvételen alapuló, a jelenleg rendelkezésre álló elemzési technológiával megtámogatott munkaerő-piaci előrejelző rendszer kialakítása. A módosítás létrehozza a munkaerő-piaci előrejelző rendszert, amelynek célja olyan előrejelző és elemző platform kialakítása, amely rövid- közép- és hosszútávon, regionális szinten is képes megbízható módon előre jelezni a munkaerő-piaci igényeket. A munkaerő-piaci előrejelző rendszer lehetővé teszi annak meghatározását, hogy aktuálisan mely szakmák esetében tapasztalható, illetve a következő években mely szakmák esetében várható szakemberhiány. Ezen információk birtokában határozhatók meg a támogatandó felnőttképzési irányvonalak, célok, a felnőttképzés hatékonyságának növelése és a munkaerő-piaci igények minél magasabb szintű kielégítése érdekében. A rendszer lényeges elemei a mesterséges intelligenciára és gépi tanulásra alapuló megoldások, a munkaerő-piaci adatok elemzése (fluktuáció, bérdinamika), a hosszútávú munkaerő-piaci és technológiai trendek elemzése, valamint a jelenlegi kérdőíves megoldás helyett az online elérhető álláshirdetések adatainak big data alapú elemzése.
15. §
A felnőttképzésben való részvétel szempontjából alapkérdés, hogy a résztvevők számára a képzéshez és a képzés során a megélhetéshez a finanszírozás biztosított legyen. Ennek érdekében jelen módosítás megteremti a képzési hitel és az ösztöndíj igénybevételének lehetőségét, amelyeknek részletes szabályait a Kormány rendeletben állapítja meg. Ez a konstrukció olyan általános felnőttképzési célokat szolgál, mint a kimenet-vezérelt képzés, a képzési hatékonyság elősegítése, illetve a felnőttképzésben részt vevők számának növelése.
16. §
Felhatalmazó rendelkezések.
17. §
A módosítás szerint a felnőttképzést folytató intézmény a Módtv1. hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerint folytatott felnőttképzési tevékenységével kapcsolatban 2021. január 1-jétől - a Módtv1. hatálybalépését megelőző napon hatályos felnőttképzési adatszolgáltatási kötelezettségén túl - az Fktv. 15. § (1) bekezdésében rögzített határidőig szolgáltat adatot a felnőttképzési államigazgatási szerv részére a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerébe a képzési engedéllyel rendelkező képző intézmények nyilvántartásában szereplő nyilvántartási számára, a képzés jellegére, a képzési díjra és annak költségviselőjére, és a képzésben részt vevő személyek iskolai végzettségére, nemek szerinti megoszlására, természetes személyazonosító adataira, adóazonosító jelére, valamint elektronikus levelezési címére vonatkozóan.
A módosítás rögzíti továbbá, hogy a felnőttképzést folytató intézmény a Módtv1. hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerint folytatott felnőttképzési tevékenységéről az Országos Statisztikai Adatfelvételi Program szerinti statisztikai célú adatszolgáltatását 2021. január 1-jétől a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszere útján teljesíti.
A felnőttképző intézmény számára nehezen értelmezhető helyzetet teremtene, ha két különböző rendszerben, eltérő szabályok alkalmazásával kellene adatszolgáltatási kötelezettségüket teljesíteni. Az adatszolgáltatásra vonatkozó változások érvényesítése az átmenti időszakban indított valamennyi képzés esetében a hatékony adatkezelés biztosítását szolgálja.
18-19. §
A felnőttképzés irányítása szempontjából kulcsfontosságú, hogy az irányításhoz szükséges minden adat és információ egy helyen a felnőttképzési államigazgatási szerv rendelkezésére álljon. Ennek biztosítása érdekében a módosítás előírja, hogy jogszabály a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerében való adatszolgáltatás Fktv.-ben meghatározott tartalmát nem szűkítheti.
A felnőttképző, ha felnőttképzési tevékenysége bejelentéshez kötött, köteles a működése során a felnőttképzők nyilvántartásában szereplő nyilvántartási számát a felnőttképzési tevékenysége gyakorlása során használt képzési dokumentációban, a felnőttképzési tevékenységével kapcsolatos dokumentumokon és a felnőttképzési tevékenysége keretében kiállított számlán és más számviteli bizonylaton feltüntetni, továbbá arról ügyfeleit és a képzésben részt vevő személyeket tájékoztatni.
A módosítás alapján a képzésben részt vevő személyek elégedettségmérésével kapcsolatos adatokat nem a felnőttképző, hanem a képzésben részt vevő személy tölti fel a rendszerbe a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszeréből kapott elektronikus levél útján, amely által nő az adatok objektivitása és pontossága, míg a felnőttképző adatelemzési (átlagszámítás) és adattovábbítási feladatainak kiesésével nő az adatszolgáltatás hatékonysága és csökken az átfutási ideje. A módosítás célja, hogy a képzésben részt vevő személyek közvetlenül szolgáltassanak elégedettségi adatokat a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerébe, így biztosítva az elégedettségmérés objektivitását, pontosságát és hatékonyságát. A módosítás révén pontosabb adatok kerülnek a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerébe a képzések elégedettségéről. Az erre vonatkozó kérdőívek adatainak rögzítése a központi adatbázisban immár teljes egészében a képzésben részt vevő személyekhez kerül, így gyorsabb, objektívebb és hatékonyabb lesz ezen mutatók mérése.
20. §
Az Fktv. új 25. §-ához kapcsolódóan szükséges az oktatási nyilvántartásról szóló törvény módosítása.
A módosítás a képzési hitel felnőttképzési ága tekintetében is biztosítja a Diákhitel Központ Zrt. számára történő adattovábbítást a képzési hitelre való jogosultság vizsgálata, adatellenőrzés és a törlesztési kötelezettség fennállásának, illetve szünetelésének megállapítása céljából, a hitelszerződésből eredő jogok gyakorlása és kötelezettségek teljesítése során az ügyfelekkel való kapcsolattartás céljából, valamint a hallgatói hiteltartozások várható visszafizetésével kapcsolatos kockázatelemzés és a kockázati mérték szerinti ügyfélkezelés céljából.
21. §
Hatályba léptető rendelkezés.
22. §
Az Európai Unió jogának való megfelelésre utaló záradék.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.