T/10045. számú törvényjavaslat indokolással - a nagy vagyonokat terhelő nemzeti szolidaritási adóról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országgyűlés, felismerve, hogy a rendkívüli gazdasági helyzet megköveteli, hogy a közös erőfeszítésekhez helyzetünkhöz mérten mind hozzájáruljunk, az arányos közteherviselés szélesebb körű érvényesítése érdekében az alábbi törvényt alkotja:
(1) E törvény céljának elérése érdekében nagy vagyonokat terhelő nemzeti szolidaritási adót (a továbbiakban: nagyvagyoni adó) kell fizetni.
(2) E törvény hatálya a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény alapján belföldi illetékességű ...

T/10045. számú törvényjavaslat indokolással - a nagy vagyonokat terhelő nemzeti szolidaritási adóról
2020. évi .....törvény a nagy vagyonokat terhelő nemzeti szolidaritási adóról
Az Országgyűlés, felismerve, hogy a rendkívüli gazdasági helyzet megköveteli, hogy a közös erőfeszítésekhez helyzetünkhöz mérten mind hozzájáruljunk, az arányos közteherviselés szélesebb körű érvényesítése érdekében az alábbi törvényt alkotja:
1. Az adófizetési kötelezettség
1. §
(1) E törvény céljának elérése érdekében nagy vagyonokat terhelő nemzeti szolidaritási adót (a továbbiakban: nagyvagyoni adó) kell fizetni.
(2) E törvény hatálya a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény alapján belföldi illetékességű magánszemélynek minősülő magánszemélyek, valamint a magyarországi székhelyű jogi személyek és egyéb szervezetek teljes, e törvény eltérő rendelkezésében minden ingó és ingatlan tulajdonára, az őket megillető tulajdonosi részesedésekre és vagyoni értékű jogokra is kiterjedő vagyonának 500 millió forintot meghaladó részére terjed ki, függetlenül attól, hogy a vagyonhoz tartozó vagyonelemek belföldön vagy külföldön találhatóak.
(3) A nagyvagyoni adót évente augusztus 31-ig kell megfizetni.
(4) A nagyvagyoni adó a központi költségvetés bevételét képezi, azonban azt a 2020. évben kizárólag az újtípusú koronavírus járvány miatt veszélybe került munkahelyek bértámogatására, és a válság miatt munkájukat vesztők támogatására fordítandó.
2. Az adó alanya
2. §
Az adó alanya a vagyon tulajdonló, az 1. § (2) bekezdésében megjelölt személy.
3. Az adó mértéke
3. §
(1) A nagyvagyoni adó mértéke a vagyon értéke
a) 500 millió forintot meghaladó, de 1 milliárd forintot meg nem haladó részének 1%-a,
b) 1 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó részének 2%-a,
c) 10 milliárd forintot meghaladó részének 3%-a.
(2) Az (1) bekezdés szerinti adóalapba nem számít bele
a) a magánszemély adóalany lakóhelyéül, a jogi személy vagy egyéb szervezet székhelyéül szolgáló ingatlan értéke 100 millió forintig,
b) a 300 hektárt meg nem haladó alapterületű termőföld értéke,
c) a járvány idejére külön törvénnyel bevezetett osztalék-különadó összege.
(3) A nagyvagyoni adó összegéből levonható
a) a Magyar Államnak, önkormányzatnak vagy civil szervezetnek a járvány elleni védekezésre adományozott pénzösszeg vagy tárgyi adomány értékének egésze,
b) a vagyonba tartozó bármely vagyonelem után külföldön megfizetett vagyonadó mértéke,
c) jogi személy vagy egyéb szervezet adóalany esetében a nagyvagyoni adónak az ezen jogi személyben vagy egyéb szervezetben fennálló tulajdoni részesedésre tekintettel a tulajdonosa által megfizetett része.
(4) A nagyvagyoni adó (1) bekezdés szerinti alapjának meghatározása során az egyes vagyonelemek értékét azoknak az adóév július 1-jén fennálló tényleges piaci értéke alapján kell figyelembe venni.
4. Az adó megállapítása, nyilvántartás-vezetési kötelezettség
4. §
Az adóalany a nagyvagyoni adót önadózással állapítja meg.
5. §
(1) Az adóalanynak olyan nyilvántartást kell vezetnie, amelyből a nagyvagyoni adó mértékének számítása egyértelműen, közhiteles nyilvántartásban nyilvántartott ingatlanok, ingóságok, tulajdoni részesedések esetén e nyilvántartásokhoz egyértelműen kapcsolható módon megállapítható.
(2) Az adóhatóság az nagyvagyoni adó megfizetésére vonatkozó kötelezettséget közhiteles nyilvántartásban nyilvántartott ingatlanok, ingóságok, tulajdoni részesedések esetén e nyilvántartások alapján ellenőrzi.
5. Eljárási rendelkezések
6. §
(1) A nagyvagyoni adó alanya bevallási kötelezettségét évente augusztus 31-ig teljesíti.
(2) Az adóalany adófizetési kötelezettségét a bevallás benyújtására előírt határnapig teljesíti.
6. Felhatalmazó rendelkezés
7. §
Ez a törvény 2020. július 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A rendkívüli gazdasági helyzet megköveteli, hogy a közös erőfeszítésekhez helyzetünkhöz mérten mind hozzájáruljunk. A jelentős vagyonnal rendelkezőknek a lehetősége, s így a felelőssége is nagyobb. A társadalmi szolidaritás egyébként is megkövetelné, hogy ezt egy, a nagy vagyonokat terhelő adóval fejezzük, ki, de most különösen fontos, amikor százezrek veszítik el munkájukat, a közigazgatásban is megszorítások lépnek életbe, de az emberek, munkavállalók padlóra kerülésének elkerüléséhez forrásokra van szükség.
A vagyoni különbségek csökkentése mind globális, mind nemzeti szinten fontos cél lesz az elkövetkezendő korszakban. A Föld erőforrásai elfogytak, a szűkös erőforrásokból az az egyenlőtlen részesedés, ami ma van, nem fenntartható. "Űrhajó-gazdaságot" kell létrehoznunk, ahol az erőforrások és anyagi javak sokkal egyenlőbben vannak elosztva, s a különbségek nem anyagi területen nyilvánulnak meg.
Az elmúlt években a magyar költségvetésből és az EU-s támogatásokból finanszírozott beruházásokon keresztül sokan tettek szert nagy vagyonokra. A bevezetendő adón keresztül a NER milliárdos haszonélvezői is visszaadhatnak valamennyit a köznek.
A leggazdagabb 100 magyar összesített vagyona 2019-ben 4633 milliárd forint volt, a 100-as listára 9 milliárd forintos vagyonnal lehetett felkerülni. Igaz, hogy egyesek vagyonának értéke idén jelentősen csökkenhet, ezzel együtt a potenciális adóbevétel 2020-ban 200-250 milliárd forintra tehető. Ez már önmagában fedezné 300.000 munkanélkülivé vált polgártársunk 9 hónapi, megemelt összegű munkakeresési járadékát.
Ezen célok elérése érdekében az LMP a nagy vagyonokat terhelő nemzeti szolidaritási adó elnevezéssel nagyvagyoni adó bevezetését javasolja.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1-2. §
A javaslat az közteher kivetésének célját a preambulumban megjelölt értékekhez köti, fizetési kötelezettséget a magyar adóilletékességű magánszemélyek és cégek 500 millió forintot meghaladó vagyonára állapít meg. nagyvagyoni adót évente augusztus 31-ig kell megfizetni. A nagyvagyoni adó a központi költségvetés bevételét képezi, azonban azt kizárólag az újtípusú koronavírus járvány miatt veszélybe került munkahelyek bértámogatására, és a válság miatt munkájukat vesztők támogatására fordítandó.
3. §
A nagyvagyoni adó mértéke a vagyon értéke 500 millió forint és 1 milliárd forint között 1%, efölött sávosan emelkedik a 10 milliárd forintos felső értékhatárig. Az adóalapba nem számít bele a magánszemély adóalany lakóhelyéül, a jogi személy vagy egyéb szervezet székhelyéül szolgáló ingatlan értéke 100 millió forintig, valamint a 300 hektárt meg nem haladó alapterületű termőföld értéke. A kétszeres adóztatás elkerülése érdekében levonható a jogi személyekés egyéb szervezetek adójából a tulajdonos által arra a vagyonrészre, továbbá az adott vagyonelemre vagyonadóként külföldön megfizetett megfizetett adó mértéke. Levonható továbbá az adóból járvány elleni védekezésre adott adomány.
4-6. §
Az adóalany köteles nyilvántartást vezetni adóköteles vagyonáról. Az önadózással megállapított adó mértékét ugyanakkor az adóhatóság ugyanakkor a közhiteles nyilvántartások adattartama által köteles felülvizsgálni, ami értelemszerűen az adóalapnak az adóalany önbevallásától eltérő megállapítására vezethet.
7. §
Hatálybeléptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.