(1) Az adóból származó bevétel - a (2) bekezdés kivételével - az államháztartás központi alrendszerét illeti.
(2) Átengedett központi adóként a települési önkormányzatokat illeti meg az üzemanyagok után megfizetett adó 33 %-a.
(3) A települési önkormányzatok között a (2) bekezdés szerint átengedett adóbevételt azon gépjárművek számának arányában kell elo..." />

T/9450. számú törvényjavaslat indokolással - az üzemanyagok után fizetett jövedéki adó útfenntartási célú felhasználása érdekében a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. §
(1) Az adóból származó bevétel - a (2) bekezdés kivételével - az államháztartás központi alrendszerét illeti.
(2) Átengedett központi adóként a települési önkormányzatokat illeti meg az üzemanyagok után megfizetett adó 33 %-a.
(3) A települési önkormányzatok között a (2) bekezdés szerint átengedett adóbevételt azon gépjárművek számának arányában kell elo...

T/9450. számú törvényjavaslat indokolással - az üzemanyagok után fizetett jövedéki adó útfenntartási célú felhasználása érdekében a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény módosításáról
2020. évi ... törvény az üzemanyagok után fizetett jövedéki adó útfenntartási célú felhasználása érdekében a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény módosításáról
1. §
(1) A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. §
(1) Az adóból származó bevétel - a (2) bekezdés kivételével - az államháztartás központi alrendszerét illeti.
(2) Átengedett központi adóként a települési önkormányzatokat illeti meg az üzemanyagok után megfizetett adó 33 %-a.
(3) A települési önkormányzatok között a (2) bekezdés szerint átengedett adóbevételt azon gépjárművek számának arányában kell elosztani, amely gépjárművek után a településen az önkormányzati adóhatóság gépjárműadót állapított meg a tárgyévet megelőző évben. Budapest fővárosra eső átengedett adóbevétel fele a fővárosi önkormányzatot illeti meg, másik felét a kerületi önkormányzatok között a tulajdonukban álló közúthálózat hosszának arányában kell elosztani.
(4) A települési önkormányzat az átengedett adóbevételt a tulajdonába lévő közutak fenntartására és fejlesztésére köteles fordítani."
(2) A Jöt. a következő 4/A. §-sal egészül ki:
"4/A. §
(1) Az adóbevételek biztosítása érdekében a jövedéki termékek adó megfizetése nélküli előállításából, tárolásából, szállításából és a halasztott adófizetésből adódó adókockázatra jövedéki biztosítékot kell nyújtani.
(2) Adómentesség, adókedvezmény annyiban alkalmazható, érvényesíthető, ha az annak alapjául szolgáló jogügylet, más hasonló cselekmény tartalma megvalósítja a szabály, az adóelőny célját. Az alkalmazhatóságot, illetve az érvényesíthetőséget annak kell bizonyítania, akinek az érdekében áll.
(3) E törvényt az európai uniós jogi aktusokkal összhangban kell értelmezni.
(4) A jövedéki ügyeket - ha e törvény eltérően nem rendelkezik - elektronikusan kell intézni."
2. §
A Jöt. 148. § (2) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap az adópolitikáért felelős miniszter, hogy rendeletben határozza meg)
"i) az üzemanyagok után megfizetett, települési önkormányzatoknak átengedett adóbevétel folyósításának és elszámolásának részletes szabályait."
3. §
Ez a törvény 2020. július 1-én lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A helyi önkormányzatok egyik legfontosabb rendeltetése, hogy a lakosság elvárásaira és a helyi sajátosságokra figyelemmel ellássa a településüzemeltetési feladatokat. A legalapvetőbb települési infrastruktúra a helyi közúthálózat, amelynek állapota alapvetően meghatározza egy település életének mindennapjait, lakosainak komfortérzetét. Továbbá modern közúthálózat nélkül, amelyeknek szerves részei a gyalog és kerékpárutak rendszere is, elképzelhetetlen a zöldszempontokra tekintettel lévő XXI. századi mobilitás megteremtése.
Az önkormányzatok gazdasági önállóságának 2010 óta tartó szisztematikus erodálása miatt azonban a magyar önkormányzatok jelenleg nem képesek megfelelő színvonalon ellátni a közúthálózat fenntartását, és végrehajtani az elvárt, jövőbe mutató fejlesztéseket. Holott a települések lakossága minden liter üzemanyag megvásárlásával nagy mértékű adót fizet be a központi költségvetésbe. Az üzemanyagok fogyasztói árának több mint felét az adók teszik ki. A Kormány a költségvetési törvény benyújtásakor 2020. évben 1.226.400,0 millió forint jövedéki adóbevételt prognosztizált, amely bevételnek 61,1%-át teszi ki az üzemanyagok utáni jövedéki adó. Elvárható, hogy e bevétel legalább egy részét a helyi közúthálózat fejlesztésére legyen fordítva, és e forrás felhasználásáról azok döntsenek, akik leginkább ismerik a helyi igényeket és szükségleteket: a települési önkormányzatok.
Ezen indokok miatt a törvényjavaslat az üzemanyagok után megfizetett jövedéki adó 33 %-át a települési önkormányzatok számára engedi át. Egyúttal kötelezi az önkormányzatokat, hogy az átengedett forrást a helyi közúthálózat fenntartására és fejlesztésére fordítsák.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
Az általános indokolásban írt okokból módosítja a jövedéki adóról szóló 2016. évi CLXVIII. törvény 4. §-át. Annak érdekében, hogy az egyes települések az úthálózatuk terheltségének arányában részesülhessenek az átengedett adóbevételből a törvényjavaslat az adóbevétel azon gépjárművek számának arányában osztja meg, amely gépjárművek után a településen az önkormányzati adóhatóság gépjárműadót állapított meg a tárgyévet megelőző évben.
Budapesten főváros esetében a kétszintű önkormányzati rendszerből adódó sajátosságokra figyelemmel külön szabályozást tartalmaz a törvényjavaslat. A fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok között fele-fele arányban osztja meg a fővárosra jutó átengedett adó összegét figyelemmel arra, hogy a fővárosi önkormányzat kezelésében lévő utak nagyobb terhelést kapnak, és a közösségi közlekedés is ezeket az utakat használja.
A 4. § fent bemutatott rendelkezésekkel való kibővítése indokolja, hogy a 4. § hatályos (2)-(5) bekezdésben foglalt rendelkezések külön szakaszba kerüljenek. Ezért a törvényjavaslat e rendelkezéseket változatlan normatartalommal az új 4/A. §-ban állapítja meg.
2. §
Szükséges kialakítani a települési önkormányzatoknak átengedett adóbevétel folyósításának és elszámolásának részletes szabályait. Ez azonban nem igényel törvényi szintű szabályozást, ezért annak megalkotására a törvényjavaslat az adópolitikáért felelős miniszter hatalmazza fel.
3. §
A költségvetési számviteli szempontból indokolt, hogy a módosítás 2020 második félévében lépjen hatályba. Így megfelelő idő áll rendelkezésre a miniszteri rendelet megalkotására, és a szükséges költségvetési módosítás végrehajtására is.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.