"
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint évente közel 15 ezer ember korai halálozásához vezet a légszennyezettség Magyarországon, melynek a nem megfelelő lakossági tüzelés mellett a közlekedés ..." />

T/8606. számú törvényjavaslat indokolással - A közösségi közlekedés adóterhének csökkentéséről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. számú melléklet II. része az e törvény 1. melléklete szerint módosul.
E törvény a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
"Az Áfa tv. 3. számú melléklet II. részében foglalt táblázat a következő 5. ponttal egészül ki:
"
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint évente közel 15 ezer ember korai halálozásához vezet a légszennyezettség Magyarországon, melynek a nem megfelelő lakossági tüzelés mellett a közlekedés ...

T/8606. számú törvényjavaslat indokolással - A közösségi közlekedés adóterhének csökkentéséről
2019. évi ... törvény a közösségi közlekedés adóterhének csökkentéséről
1. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. számú melléklet II. része az e törvény 1. melléklete szerint módosul.
2. §
E törvény a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
1. melléklet a 2019. évi.....törvényhez
"Az Áfa tv. 3. számú melléklet II. részében foglalt táblázat a következő 5. ponttal egészül ki:
"
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint évente közel 15 ezer ember korai halálozásához vezet a légszennyezettség Magyarországon, melynek a nem megfelelő lakossági tüzelés mellett a közlekedés is fő okozója. A Greenpeace mérései szerint Budapesten ráadásul az oktatási intézmények és egészségügyi intézmények közelében a légszennyezettség még a mérőállomásokon mért adatokhoz képest is kiugró, mindeközben riasztó mértékben növekedik az asztmás megbetegedésben szenvedő gyermekek aránya. A klímaváltozás korában azt se felejtsük, hogy a közlekedési szektor a lokális szennyező hatása mellett a legnagyobb CO2 kibocsátók egyike is. Ezzel szemben a közösségi közlekedés területhasználata, energiahasználata és szennyezéskibocsátása töredéke az egyéni közlekedésnek, ezért mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a személygépkocsi-használatról egyre többen váltsanak közösségi közlekedésre, azaz egészség- és környezetbarát közösségi közlekedésre. A közlekedési szokásaiknak megváltoztatáshoz megfelelő információs kampányokra, elérhető és színvonalas szolgáltatásra, és pozitív ösztönzőkre egyaránt szükség van. Ezek egyike lehet az ÁFA csökkentésnek köszönhető olcsóbb viteldíj is.
A közösségi közlekedés támogatása tehát elengedhetetlen, hogy elkerüljük a dugókat és azt az állapotot, hogy minden autóban egy ember ül. Ez egészségügyi és környezeti szempontból is fenntarthatatlan, ezért az LMP javasolja a közösségi közlekedés Áfáját csökkenteni, ezzel is teret adva annak, hogy többen használják az ilyen típusú közlekedési formát.
A törvényjavaslat bevételkieséssel járna az állam számára, amely az előterjesztők álláspontja szerint - a közlekedési vállaltok nettó bevételeit alapul véve - mintegy 60 milliárd forint lenne. Ezt a bevételkiesést ugyanakkor az államnak vállalnia kell, annak érdekében, hogy hosszú távon élhető környezetet biztosíthasson az emberek számára. A közösségi közlekedés olcsóbbá tétele ugyanis kedvezően hathat a lakosság közlekedési szokásainak változásaira, autóból többen szállnak ki és választják a közösségi közlekedést. A személygépkocsival nem rendelkezők kiadásait is csökkentjük ezáltal. Országos szinten, elsősorban a nagyvárosokban és a fővárosban jelentősen hozzájárulhatunk ezáltal a légszennyezettség szintjének jelentős csökkentéséhez.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 2. § 24. pontja szerint menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatás: személyek szállítására meghatározott rendszerességgel, meghatározott útvonalon, a fel- és leszállásra előzetesen kijelölt megállóhelyek között, vagy azok érintésével közlekedő, díj ellenében bárki által igénybe vehető járattal végzett vasúti, vízi vagy közúti személyszállítási szolgáltatás.
A törvényjavaslat célja a közösségi közlekedési szolgáltatások, azaz a menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatás általános forgalmi adó terhének 5%-ra történő mérséklése, annak érdekében, hogy e közösségi közlekedési szolgáltatások adóterhe csökkenjen és ezzel együtt csökkenjen e szolgáltatások igénybevételének költsége, annak érdekében, hogy mind több ember számára váljon elérhetővé a közösségi közlekedés és váljon valós és vonzó alternatívává a személyautó használatával szemben.
2. §
A § hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.