adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás Egyes közszolgálati tárgyú törvények módosításáról szóló 2019. évi LIX. törvényhez - Indokolások Tára 2019/19.
Végső előterjesztői indokolás Egyes közszolgálati tárgyú törvények módosításáról szóló 2019. évi LIX. törvényhez - Indokolások Tára 2019/19.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2019. évi LIX. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(Az indokolás az Indokolások Tárában közzétételre kerül)
A Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási, rendészeti és katonai felsőoktatásról szóló 2011. évi CXXXII. törvény (a továbbiakban: NKE tv.) módosításának célja a Kormány 2018 decemberében elfogadott, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen megvalósuló, a jó kormányzást és a közigazgatás modernizációját szolgáló felsőoktatási képzés- és kutatásfejlesztési feladatok támogatásáról szóló 1657/2018. (XII. 6.) Korm. határozatban ...
A Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási, rendészeti és katonai felsőoktatásról szóló 2011. évi CXXXII. törvény (a továbbiakban: NKE tv.) módosításának célja a Kormány 2018 decemberében elfogadott, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen megvalósuló, a jó kormányzást és a közigazgatás modernizációját szolgáló felsőoktatási képzés- és kutatásfejlesztési feladatok támogatásáról szóló 1657/2018. (XII. 6.) Korm. határozatban foglalt célkitűzések megvalósítása a megfelelő jogi környezet megteremtésén keresztül. A törvényjavaslat egyrészről a belső szervezeti rend megújításával kapcsolatos módosításokat tartalmaz, amelyek elengedhetetlenek többek között ahhoz, hogy az Egyetem a hallgatói számára fenntartsa a kiemelkedő képzési színvonalat, valamint tovább erősítse azt a legmagasabb képzettségű és felkészültségű oktatói kar biztosításával. Az Egyetemmel kapcsolatos speciális állami igények érvényesítése érdekében szükséges, hogy megfelelő rendelkezések biztosítsák az Egyetem jogait a képzés és az oktatás minőségellenőrzése területén, illetve, hogy a foglalkoztatási szabályok kialakítása is ennek megfelelően történjen.
Másrészről, az egyes tehetséggondozási, szabadidős, közösségi és sportszervezeteken keresztül az egyetemi élet felvirágoztatását kívánja elősegíteni annak érdekében, hogy vonzóvá tegye az Egyetemet a fiatalok számára. A campus hallgatói színtereinek kiszélesítése, azok támogatása nagyban hozzájárul ahhoz, hogy új hallgatói közösségek alakuljanak és a meglévők még jobban megerősödjenek. A módosítás az Egyetem közösségi- és sportéletének jelentős fejlesztésére, további megerősítésére irányul, két konkrét rendelkezéssel: egyrészt a finanszírozás, másrészt a felvételi eljárás szabályai terén.
A külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvény (a továbbiakban: Külszoltv.) módosításának célja, hogy megteremtse az összhangot a Külszoltv., valamint a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit) rendelkezései között.
2019. március 1-jén a Kit. egésze hatályba lépett. A Kit. hatálybalépésével összefüggésben szükségessé vált az ágazati jogszabályok felülvizsgálata és azoknak a Kit. által használt fogalomrendszerére történő módosítása, valamint a jogszabályi hivatkozások megfelelő cseréje.
A Kit. - részben vagy egészben - a következő négy törvény szervezeti és jogállási szabályait egységesíti új koncepcionális alapokon:
- a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény,
- a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról szóló 2010. évi CXXVI. törvény,
- a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.),
- az állami tisztviselőkről szóló 2016. évi LII. törvény.
Tekintettel arra, hogy a Külszoltv. háttérjogszabálya a Kttv. volt, szükséges a Kit és a Külszotv. viszonyrendszerét rendezni, illetve a Kit-ben nem szabályozott, de a tartós külszolgálat vonatkozásában releváns jogintézmények Kit.-tel történő összhangját megteremtetni.
A törvényjavaslat tartalmaz továbbá a Kit. rendelkezéseivel közvetlenül össze nem függő, a tartós külszolgálathoz kapcsolódó szabályok módosítására vonatkozó olyan javaslatokat is, amelyek a tartós külszolgálati rendszer megfelelő működése érdekében elengedhetetlenül szükségesek.
Az alap- és mesterképzés mellett egyre nagyobb teret kapnak az oktatás és kutatás terén az Egyetem doktori iskolái, köztük a nemrég alakult Rendészettudományi Doktori Iskola is. A katonai és rendészeti doktori iskolák oktatói, témavezetői bázisát az Egyetem állományában dolgozókon kívül ki kell szélesíteni, meg kell erősíteni a katonai és rendvédelmi szervek állományában szolgálatot teljesítő tudományos fokozatúakkal, akik a szolgálati feladataik ellátása mellett vállalják a doktori képzésben való részvételt oktatóként vagy témavezetőként. Az általuk képviselt tudás és tapasztalat más forrásból nem biztosítható, szolgálatból való kivonásuk pedig katonai, rendvédelmi szolgálati érdekek elsődlegessége miatt nem támogatható. Emiatt szükségessé vált, hogy akkreditációs szabályok tekintetében eltérő szabályokat állapítsanak meg ezekre a képzési területekre a megbízási szerződéssel rendelkezők figyelembe vételével.
A bevezetni kívánt felmentési okok figyelemmel vannak a feladatok hatékony ellátására, valamint az Egyetem jó hírnevének védelmére. Az új felmentési szabályok abban az esetben biztosítanak lehetőséget a munkaviszony megszüntetésére, ha az oktató sem oktatási, sem tudományos tevékenyégét nem megfelelően végzi.
A jelenlegi törvényi rendelkezések nem adnak lehetőséget az Egyetemnek arra, hogy oktatási terhelésével arányos oktatói, tanári létszámot alkalmazzon és szükség szerint az oktatói, tanári többletlétszámot csökkentse. A bevezetni tervezett felmentési ok megoldást kíván nyújtani a megfelelő oktatói, tanári létszám megteremtéséhez.
Tekintettel arra, hogy az Egyetem esetében bizonyos magasabb vezetői megbízások az általánostól eltérőek, ahogyan a magasabb vezetők helyetteseinek megbízatása szintén eltérő, a módosítás ennek megfelelően beiktat egy, a vezetői megbízások meghatározására vonatkozó rendelkezést. A fenti módosításokkal összhangban a pályázati utat a vezetői megbízások tekintetében is rögzíteni kell.
Az Egyetem számos olyan speciális szakot és képzési programot működtet, amelyhez hasonló szak és képzés nincs más felsőoktatási intézményben. Az ilyen speciális szakok és képzési programok tekintetében országos szinten kevés az olyan szaktekintély, aki ezek vezetéséhez, illetve az érintett szakismeretek oktatásához megfelelő kvalitásokkal és tapasztalattal rendelkezik. Ezen okok miatt indokolt biztosítani annak lehetőségét, hogy a Fenntartó hozzájárulásával az Nftv. 31. § (4) bekezdésében és a 37. § (6) bekezdésében meghatározott életkori korlátoktól el lehessen tekinteni.
Az Áht., valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) már nem tartalmaz éves, illetve éven túli kötelezettségvállalási terv végrehajtásának ütemtervére vonatkozó előírásokat, ezért szükséges az NKE tv. 7. § (1) bekezdés d) pontjának hatályon kívül helyezése.
A Fenntartó hivatala már nem az Egyetem szervezeti egysége, ezért annak költségvetése nem az Egyetem költségvetésében, hanem a Fenntartó által vezetett minisztériuméban szerepel, ezért szükséges az NKE tv. 36. § (3) bekezdésének hatályon kívül helyezése.
A külszolgálatra felkészülő állomány esetében pontosítást igényelt, hogy a Kit.-ben meghatározott juttatások közül a felkészülés ideje alatt milyen juttatásokra, kedvezményekre jogosultak, mivel tényleges munkavégzés a tartós külszolgálati munkaköri feladatokra történő maradéktalan felkészülés érdekében ebben az időszakban nem történik.
A külföldi felkészülés alatt, a felkészülési tervnek megfelelően, a felkészülő állománynak különböző képzéseken, különböző helyszíneken kell részt venni, ezért a felkészülés teljesítését meg kell határozni, hogy ki igazolhatja.
Pontosító rendelkezés azokra a belföldi és a külszolgálati felkészülési állomány tagjaira, akiknek fizetés nélküli szabadságuk, vagy pénzbeli ellátásra jogosultságuk miatt hat hónapos határidő miatt önhibájukon kívül megszűnne a jogviszonyuk.
Pontosító rendelkezés a belföldi és a külföldi felkészülési állomány azon tagjai tekintetében akik más szervtől kerülnek át a minisztérium állományába határozott időre szóló tartós külszolgálati kihelyezés érdekében.
A felkészülési állomány olyan, a Kit. 56. § (4) bekezdés szerinti álláshelyhez kapcsolódó állomány, amelynek a besorolását a Kormány döntése szerint a külgazdasági és külügyminiszter saját hatáskörben állapíthatja meg, az érintett felkészülési vagy tartós külszolgálat esetén ellátott, a Külszoltv. szerinti munkaköréhez igazodva. A Külszoltv. rendelkezik a Kit. besorolási analógiáját felhasználva a szabadsággal kapcsolatban.
Pontosító rendelkezés a külszolgálati felkészüléshez kapcsolódó képzettségi kötelezettségek teljesítésére vonatkozóan.
Pontosító rendelkezés a belföldi és külföldi felkészülési állomány kormányzati igazgatásról szóló törvény szerinti szolgálati elismerésre vonatkozó szabályozás tekintetében. Ezen személyi állomány esetében is szükséges biztosítani, hogy a tartós külszolgálati kihelyezést illetve a belföldi álláshelyre történő elhelyezést megelőzően is szabályozott legyen az ezen jogviszony időtartama alatt fennálló elismerések kifizetése.
A módosítás továbbá lehetővé teszi, hogy ha az egy külszolgálatra (határozott időre) felvett kormánytisztviselő tartós külszolgálata várandósság vagy szülés miatt kerül megszüntetésre, akkor a kormánytisztviselő a szülés időpontjáig tartós külszolgálatot követő átmeneti belföldi felkészülési állományba kerüljön elhelyezésre annak érdekében, hogy biztosítási jogviszonya folytonos legyen és így a későbbiekben a különböző későbbi juttatásokra (TGYÁS, GYED, GYES) jogosult legyen.
A módosítás eredményeként a korábbi óvodáztatási és iskoláztatási költségtérítés gyermeknevelési költségtérítéssé alakul át. Az átalakult költségtérítésre a kihelyezett a jövőben a gyermek születésétől kezdve jogosult lesz - amennyiben a gyermek az állomáshelyen vele tartózkodik - egészen a gyermek középfokú tanulmányainak befejezéséig, de legfeljebb a 21. életévének betöltéséig.
A módosítás továbbá családbarát intézkedésként a gyermeküket az állomáshelyen egyedül nevelő kihelyezettek részére 10%-kal magasabb gyermeknevelési költségtérítést állapít meg.
A házastársi távollétre vonatkozó szabályozás korábbi visszaállítására kerül sor.
Pontosító rendelkezés a tartós külszolgálatra kihelyezettek esetében a kihelyező szervnél jogviszonyban töltött idő elismerésére vonatkozóan, tekintettel arra, hogy esetükben a Kit-től való eltérő szabályozás szükséges.
A tartós légszennyezettségű országok esetén egészségmegóvás céljából, rekreációs szabadságra jogosultak a belső szabályzatban meghatározott feltételeknek megfelelő állomáshelyen tartós külszolgálatot ellátó kihelyezettek. A rekreációs szabadság a Kit.-ben meghatározott pótszabadságok körébe nem tartozik bele, ezért az erre való jogosultságot törvényi szinten szabályozzuk.
A Kit. szabadság kiadásra vonatkozó főbb rendelkezései vonatkoznak a Külszoltv. személyi hatálya alá eső személyekre. Kivéve a rekreációs szabadság esetén, ahol a jogosultsági idő az év végével megszűnik.
A Kit.-ben meghatározott szabadságnapokon kívül, a Külszoltv. az utazási és egészségügyi vizsgálat céljából szabadnapokat határoz meg. A szabadnapok felhasználásának módja törvényi szinten kerül rögzítésre.
A Kit. alapján szabadságolási terv készíthető, a Külszoltv. szabályozása alapján csak a felkészülési állomány esetén nem kell elkészíteni. A szabadságolási terv részlet szabályozásáról törvényi szinten rendelkezünk.
A kihelyezett jogviszony megszűnése esetén, a szabadságmegváltás, a végkielégítés a Kttv-ben meghatározott illetménye alapján került elszámolásra. A Kit. hatálybalépése miatt, szükséges ezekre az esetekre új illetményalapot meghatározni.
A felkészülési állomány keresőképtelenségére vonatkozó finomítás vált szükségessé a gyakorlatban felmerült élethelyzetek miatt. Mivel 2019. január 1-jétől hatályos Külszoltv. és Ebtv. a felkészülési állomány tekintetében nem szabályozta a folyamatban lévő keresőképtelenséggel kapcsolatos eljárási szabályokat, ezért szükségessé vált az ezzel kapcsolatos rendelkezések lefektetése.
Üzemi balesetre vonatkozó szabályozás esetén is a 90 napos szabály átvezetésre került.
A forint euró árfolyamának emelkedése miatti keresetcsökkenés elkerülésének érdekében, ha az árfolyam-emelkedés a miniszteri rendeletben meghatározott szint fölé emelkedik, a Miniszterelnökség a miniszteri rendeletben megadott szint felett kieső jövedelmet kompenzálja.
Az országok közötti diplomáciai és gazdasági kapcsolatok felvétele, kialakítása, működtetése, illetve megszüntetése olyan speciális, érzékeny területe a Külgazdasági és Külügyminisztérium feladatainak, mely saját írott és íratlan szabály- és magatartásrendszerrel rendelkezik, a diplomáciai érintkezés során a szokásjog olyan erősen érvényesül, hogy e speciális terület speciális szabályainak nem követése ténylegesen és kimutathatóan negatív hatást gyakorol Magyarország külügyi, nemzetközi szervezetekkel fenntartott kapcsolataira.
Az Infotv. 27. (2) bekezdésében foglalt kötelezettségnek eleget téve a rendelkezés az adatfajták tételes felsorolását tartalmazza. A beruházás ösztönzési előirányzat felhasználásáról szóló kormányrendelet hatálya alá tartozó támogatási konstrukciók mindenki által ismert kiemelt célja Magyarország területén a befektetések ösztönzésének elősegítése, ennek keretében befektetők Magyarországon történő letelepedésének elősegítése. Ennek eredményeképpen megvalósuló gazdasági mutatók javítása és a munkanélküliség csökkentése kiemelt nemzetpolitikai cél. A támogatási szerződés megkötését megelőző kérelmek, ajánlatok, vizsgálatok adatainak nyilvánossága kimutathatóan és érzékelhetően rontja Magyarország tárgyalási pozícióját az üzleti partnerekkel, továbbá a jövőbeli beruházókkal szemben, versenyhátrányt okoz a külföldi befektetés-ösztönzési szervezetekkel egy-egy beruházásért folyó versenyben, illetve ezen adatok az esetek jelentős részében olyan újrabefektetési projektek és későbbi beruházás-bővítési ügyletek döntés megalapozását szolgáló adatainak minősülhetnek, amelyek nyilvánossága nemzetgazdasági hátrány okozására alkalmas.
A diplomáciai kapcsolatok kialakítása során, legyen ez kapcsolatfelvétel, vagy a kapcsolatok lezárása, a tárgyaló felek kölcsönös diszkréciót várnak el egymástól, ide nem értve a tárgyalások eredményét realizáló nyilvános bilaterális, multilaterális, vagy egyéb egyezményeket, megállapodásokat, missziók létesítését egymás államának területén. E tárgyalási folyamatok, a tárgyaló partnerek egymással szemben támasztott elvárásainak, kívánalmainak megfogalmazása, a tárgyalás részleteinek nyilvánossághoz közvetítése alkalmas a tárgyalópartner visszatetszésének kiváltására és a tárgyalási folyamatok megakasztására, ide nem értve a nyilvánosság tájékoztatásához fűződő közérdek érvényesülését.
A tartós külszolgálatra kihelyező szervvel munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló, a külgazdasági, külpolitikai valamint a diplomáciai feladatellátásban érintett vagy abban közreműködő személyek adatainak fokozott védelmét nemzetbiztonsági megfontolások, és Magyarország külpolitikai érdekeinek külső befolyástól mentes ellátásának biztosítása egyaránt indokolják. Ezen adatok nyilvánossága alkalmas a különböző nemzetbiztonsági szakszolgálatok fókuszpontjainak megváltoztatására, fokozott veszélynek kitéve a Magyarország külpolitikai és külgazdasági érdekeinek érvényre juttatása céljából kihelyezetteket.
A§az adatok maximális védelmi idejéről is rendelkezik, továbbá arról a lehetőségről, hogy külgazdasági ügyekért felelős miniszter, illetve a polgári hírszerzési tevékenység irányításáért felelős miniszter döntése alapján az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően ne állapítson meg védelmi időt az ott felsorolt adatfajták tekintetében.
A fővárosi és megyei kormányhivatal (a továbbiakban: kormányhivatal) főigazgatójának illetménye nem haladhatja meg a helyettes államtitkári illetmény felső határát (jelenleg ez a határ az illetményalap huszonhatszorosa). A járási hivatal vezetőjének illetménye nem haladhatja meg a központi hivatalokra vonatkozó illetménytábla szerinti főosztályvezetői illetmény felső határát (jelenleg ez a határ az illetményalap huszonkétszerese). A kormányhivatal főigazgatója és a járási hivatal vezetője annyi vezetői pótszabadságra jogosult, mint a kormányhivatal főosztályvezetője (13 nap). A kormányhivatal igazgatója és a járási hivatalvezető helyettese annyi vezetői pótszabadságra jogosult, mint a kormányhivatal osztályvezetője (11 nap).
Pontosításra kerül az Európai Unió vagy nemzetközi szerezetek által finanszírozott fejlesztési programban szakértőként résztvevő kormánytisztviselő jogviszonyával kapcsolatos felhatalmazó rendelkezés.
A módosítás továbbá annak érdekében szükséges, hogy a Kit. és a Kit.-hez kapcsolódó egyes törvények soron következő módosításának hatálybalépéséig a Kit. egyes átmeneti rendelkezései továbbra is alkalmazhatók legyenek, valamint hogy a kormányzati főhivatal és a központi hivatal vezetőjének illetménye számítására vonatkozó szabályozás pontosításra kerüljön.