Végső előterjesztői indokolás a belügyminiszter irányítása alatt álló rendvédelmi feladatokat ellátó szerveknél a hivatásos szolgálati beosztásokról és a betöltésükhöz szükséges követelményekről szóló 30/2015. (VI. 16.) BM rendelet módosításáról szóló 13/2019. (IV. 12.) BM rendelethez - Indokolások Tára 2019/3.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az indokolás az Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A belügyminiszter irányítása alatt álló rendvédelmi feladatokat ellátó szerveknél a hivatásos szolgálati beosztásokról és a betöltésükhöz szükséges követelményekről szóló 30/2015. (VI. 16.) BM rendelet módosításáról szóló BM rendelet egyrészről a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (a továbbiakban: NNI) igazgatói szolgálati beosztásának besorolását módosítja.
Az NNI bűnügyi munkájának három kulcsterülete a súlyos és szervezett b...

Végső előterjesztői indokolás a belügyminiszter irányítása alatt álló rendvédelmi feladatokat ellátó szerveknél a hivatásos szolgálati beosztásokról és a betöltésükhöz szükséges követelményekről szóló 30/2015. (VI. 16.) BM rendelet módosításáról szóló 13/2019. (IV. 12.) BM rendelethez - Indokolások Tára 2019/3.
Az indokolás az Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A belügyminiszter irányítása alatt álló rendvédelmi feladatokat ellátó szerveknél a hivatásos szolgálati beosztásokról és a betöltésükhöz szükséges követelményekről szóló 30/2015. (VI. 16.) BM rendelet módosításáról szóló BM rendelet egyrészről a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (a továbbiakban: NNI) igazgatói szolgálati beosztásának besorolását módosítja.
Az NNI bűnügyi munkájának három kulcsterülete a súlyos és szervezett bűnözésre, a nemzetközi vonatkozású, határon átnyúló kapcsolatokra épülő bűncselekményekre, illetve a korrupciós és gazdasági bűncselekményekre irányul. A szubjektív biztonságérzetet befolyásoló bűncselekmények közül az NNI profiljába tartozik különösen a kiberbűnözés, a kábítószer-bűnözés, az embercsempészés, az emberkereskedelem, illetve a pénz- és bankkártya hamisítás. Az NNI feladata továbbá a bűncselekményből származó jövedelmek és bűncselekményekhez kapcsolódó más vagyon felkutatásának és azonosításának elősegítése, illetve kizárólagos hatáskörébe tartozik a büntetőeljárási törvényben meghatározott vagyon-visszaszerzési eljárás.
A rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény (Hszt.) 114. §-a alapján a vezetői besorolási osztályba tartozó szolgálati beosztás lehet kiemelt vezetői, középvezetői vagy beosztott vezetői beosztás. A KR NNI igazgatójának jelenlegi szolgálati beosztása a "szakirányító 1" besorolási kategóriájú középvezetői beosztás. A módosítás elvégzi ennek a "területi szerv vezetője" besorolási kategóriára történő módosítását, ezzel az NNI igazgatója részére - figyelemmel szolgálati feladataira -magasabb mértékű illetmény kerül megállapításra.
Másrészről a BM rendelet módosítása biztosítja a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (Kit.) és a Belügyminisztériumba vezényelt hivatásos állományú vezetőkre vonatkozó szabályozás összhangjának megteremtését, a Belügyminisztériumba vezényelt hivatásos állományú vezetők középvezetői és beosztott vezetői beosztásainak egy részét érintve.
1. A Kit. vezetői besorolása szerint a főosztályvezető-helyettesi besorolás megszűnt, így a szervezeti tagozódás szerint főosztályvezető és osztályvezető láthatja el azt a feladatot, amelyet korábban a főosztályvezető-helyettesek láttak el. Ennek megfelelően a módosítás révén a főosztályvezető-helyettes szolgálati beosztások helyett két osztályvezetői szolgálati beosztás kerül rendszeresítésre, és az alábbi elvek szerint szükséges az osztályvezetőket besorolni:
- az egyik esetben az osztályvezetői szolgálati beosztás magasabb besorolási kategóriába középvezetői kategóriába kerül; ide azonban csak azon hivatásos állományú sorolható be, aki a Hszt. 58. § (4) bekezdése szerinti feltételeknek megfelel, figyelemmel arra, hogy középvezetői beosztásba a hivatásos állomány azon tagja nevezhető ki, aki beosztott vezetői beosztásban legalább három évet eltöltött;
- a másik esetben az osztályvezetői szolgálati beosztás a Hszt. rendszere szerinti beosztott vezetői besorolási kategóriában marad, de egy besorolási kategóriával magasabb besorolással (főosztályvezető-helyettes1), amelyet akkor lehet alkalmazni, ha a hivatásos állomány tagja nem felel meg a Hszt. 58. § (4) bekezdése szerinti feltételnek.
2. A politikai felsővezető, a közigazgatási államtitkár és a helyettes államtitkár tevékenységének ellátását segítő titkárság vezetője, a jelenlegi titkárságvezető szolgálati beosztás megszűnik, tekintettel a Kit. szabályozására, amely értelmében a titkárság vezetője osztályvezető (miniszter titkársága) vagy főosztályvezető (államtitkár, közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár titkársága) besorolású vezetői beosztást tölthet be. A módosítással a titkárságvezetői feladatokat ellátó hivatásos állományúak főosztályvezető vagy osztályvezető szolgálati beosztásban látják el feladataikat.
3. A Kit. vezetői illetménytáblája [Kit. 1. melléklet] alapján a kormánytisztviselők és a hivatásos állományú vezetők illetménye jelentős különbséget mutat [osztályvezetőnél 700.000-1.400.000 Ft a Kit. szerint alkalmazható sáv, főosztályvezetőnél 800.000-1.500.000 Ft]. Ezért a főosztályvezetői és osztályvezetői szolgálati beosztást ellátó hivatásos állományúak esetében a besorolási kategória módosítására kerül sor, ezzel magasabb illetményszorzó alkalmazandó a Hszt. 9. melléklete szerint, ezáltal csökkentve az azonos beosztást betöltő kormánytisztviselők és a vezényeltek közötti illetménykülönbséget.
A módosítás a hatálybalépésének időpontjában az érintett szolgálati beosztást betöltő állomány átsorolására vonatkozó átmeneti rendelkezéseket is meghatároz.
A megszűnő titkárságvezető szolgálati beosztás esetében őket főosztályvezetőnek vagy osztályvezetőnek a Kit. alapulvételével kell besorolni, azaz a miniszteri titkárság vezetőjét osztályvezetőnek, minden más, jelenlegi titkárságvezetőt főosztályvezetőnek kell besorolni.
A megszűnő főosztályvezető-helyettes szolgálati beosztás esetében az érintetteket annak megfelelően kell a két osztályvezető szolgálati beosztás egyikébe besorolni, hogy ha az érintett rendelkezik a Hszt. 58. § (4) bekezdése szerinti feltétellel, akkor a középvezetői kategóriába kell átsorolni, ha nem rendelkezik, akkor a beosztott vezetői kategória szerint.
Ugyanígy a most osztályvezetői szolgálati beosztást betöltő érintettek esetében annak megfelelően kell az osztályvezetőket a két osztályvezető szolgálati beosztás egyikébe besorolni, hogy ha rendelkezik a Hszt. 58. § (4) bekezdése szerinti feltétellel, akkor a középvezetői kategóriába kell átsorolni, ha nem rendelkezik, akkor a beosztott vezetői kategória szerint.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.