Az Szja tv. a következő 97. §-sal egészül ki:
"97. § Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2019. é..." />

T/5234. számú törvényjavaslat indokolással - egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 65. § (3) bekezdés a) pontja a következő ab) alponttal egészül ki:
(Nem kell figyelembe venni
jövedelemként)
"ab) a Magyar Állam által kibocsátott, a lakosság mint befektetői célpiac részére forgalomba hozott hitelviszonyt megtestesítő értékpapírból származó kamatjövedelmet;"
Az Szja tv. a következő 97. §-sal egészül ki:
"97. § Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2019. é...

T/5234. számú törvényjavaslat indokolással - egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról
2019. évi XXVI. törvény egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról
1. A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosítása
1. §
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 65. § (3) bekezdés a) pontja a következő ab) alponttal egészül ki:
(Nem kell figyelembe venni
jövedelemként)
"ab) a Magyar Állam által kibocsátott, a lakosság mint befektetői célpiac részére forgalomba hozott hitelviszonyt megtestesítő értékpapírból származó kamatjövedelmet;"
2. §
Az Szja tv. a következő 97. §-sal egészül ki:
"97. § Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2019. évi .......törvénnyel megállapított 65. § (3) bekezdés a) pont ab) alpontját a hatálybalépésének napjától kibocsátott hitelviszonyt megtestesítő értékpapír-sorozatok esetében kell alkalmazni."
2. A lakástakarékpénztárakról szóló 1996. évi CXIII. törvény módosítása
3. §
A lakástakarékpénztárakról szóló 1996. évi CXIII. törvény 12. § (1) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:
(A lakás-takarékpénztár a 7. §-ban meghatározott szerződés szerinti betétgyűjtésen és hitelnyújtáson, valamint áthidaló kölcsön nyújtásán kívül kizárólag a következő tevékenységeket végezheti:)
"e) a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvényben (a továbbiakban: Bszt.) meghatározott feltételekkel állampapír vonatkozásában
ea) a Bszt. 5. § (1) bekezdés a), b) és g) pontjában meghatározott befektetési szolgáltatási tevékenységet,
eb) a Bszt. 5. § (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott kiegészítő szolgáltatást,
ec) az ea) és eb) alpontban meghatározott szolgáltatások függő ügynökként történő közvetítését."
3. A pénzügyi tranzakciós illetékről szóló 2012. évi CXVI. törvény módosítása
4. §
A pénzügyi tranzakciós illetékről szóló 2012. évi CXVI. törvény (a továbbiakban: Pti. törvény) 7. § (1) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki:
(A pénzügyi tranzakciós illeték mértéke)
"h) a 6. § (1) bekezdés i) pontja szerinti illeték alap esetén - az illeték alapot képező átutalások számától függetlenül - 800 forint."
5. §
A Pti. törvény 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A pénzforgalmi szolgáltató, a pénzforgalmi szolgáltatónak nem minősülő, hitelt és pénzkölcsönt nyújtó pénzügyi intézmény, a pénzváltási tevékenység végzésére jogosult hitelintézet és a pénzváltás közvetítésére jogosult kiemelt közvetítő a pénzügyi tranzakciós illetékfizetési kötelezettséget havonta, a teljesítési napot követő hónap 20. napjáig állapítja meg, és az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon vallja be és fizeti meg. A fizető fél által a kedvezményezett útján kezdeményezett fizetés esetén, továbbá a 6. § (1) bekezdés i) pontja szerinti illeték alapra vonatkozóan a pénzforgalmi szolgáltató a naptári év első hónapjának 20. napjáig állapítja meg, vallja be és fizeti meg illetékkötelezettségét. Amennyiben a pénzforgalmi szolgáltató, pénzváltási tevékenység végzésére jogosult hitelintézet vagy a pénzváltás közvetítésére jogosult kiemelt közvetítő a bevallás benyújtását követően tárja fel, hogy valamely művelet nem illetékköteles, akkor az ezen művelettel kapcsolatos, a fizetendő illetéket csökkentő tételt jogosult a feltárás napját magában foglaló hónapról szóló bevallásban figyelembe venni."
6. §
A Pti. törvény a következő 14. §-sal egészül ki:
"14. § A pénzügyi tranzakciós illeték alanya az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2019. évi ... törvénnyel beiktatott 7. § (1) bekezdés h) pontja szerinti illetékmérték helyett 400 forintos mérték figyelembevételével állapítja meg az illetékkötelezettséget a 2019. június 1-jétől 2019. december 31-ig tartó időszakra, melyet első alkalommal 2020. január 20-ig állapít meg, vall be és fizet meg."
7. §
A Pti. törvény 7. § (1) bekezdés a) pontjában az "e)-f) pont" szövegrész helyébe az "e)-f) és h) pont" szöveg lép.
4. Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény módosítása
8. §
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: Art.) 7. §-a a következő 7a. ponttal egészül ki:
(E törvény és - ha törvény másként nem rendelkezik - az adóról és az adóigazgatási eljárásról szóló jogszabályok alkalmazásában)
"7a. automataberendezés: olyan kezelőszemélyzet nélkül is működni képes berendezés, ami termékértékesítést vagy szolgáltatásnyújtást végez és ennek - vagy más által végzett ilyen tevékenység - pénzbeli ellenértékének helyben történő megtérítésére szolgál,"
9. §
Az Art. 107. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az automataberendezést üzemeltető adózó köteles a jogszabályban meghatározott adattartalommal - automataberendezésenként - az állami adó- és vámhatósághoz elektronikus úton bejelenteni:
a) az üzemeltetés megkezdését, legkésőbb az üzemeltetés megkezdését megelőző napon,
b) az üzemeltetés szüneteltetésének megkezdését és befejezését legkésőbb a szüneteltetés megkezdésének, illetve befejezésének napján,
c) az üzemeltetés megszüntetését, legkésőbb az azt megelőző napon,
d) az üzemeltetésnek az adózó érdekkörén kívül eső okból bekövetkezett megszűnését, legkésőbb az üzemeltetés megszűnésének napján,
e) haladéktalanul, a jogszabályban meghatározott adattartalomban bekövetkezett bármely változást."
10. §
Az Art. 266. § h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az állami adó- és vámhatóság az adózót terhelő adókötelezettség jogszerű teljesítéséhez, a költségvetési támogatás jogszerű igénybevételéhez honlapján közzéteszi)
"h) az e törvény szerint bejelentett automataberendezés regisztrációs számát és az üzemeltetési helyét,"
11. §
Az Art. a következő 274/C. §-sal egészül ki:
"274/C. § [Átmeneti rendelkezés az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2019. évi ... törvénnyel megállapított rendelkezésekhez]
Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2019. évi ... törvény hatálybalépése napján üzemeltetett automataberendezéseket az üzemeltető 2019. június 30-ig köteles az állami adó- és vámhatósághoz elektronikus úton bejelenteni, azzal, hogy az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2019. évi . törvény hatálybalépése napját megelőzően már bejelentett - élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző -automataberendezések üzemeltetésének megkezdését nem kell ismételten bejelenteni."
12. §
Az Art. 107. §-ának szakaszcímében az "Élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automataberendezés" szövegrész helyébe az "Az automataberendezés" szöveg lép.
13. §
Hatályát veszti az Art. 269. § (8) bekezdés b) pontja.
5. Záró rendelkezések
14. §
(1) Ez a törvény - (2) bekezdésben meghatározottak kivételével - a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
(2) Az 1. §, a 2. §, a 4-7. § 2019. június 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvénynek a kamatjövedelmek adókötelezettségét szabályozó rendelkezései megfelelő kiegészítésével biztosítható, hogy a Magyar Állam által kibocsátott lakossági állampapírokból származó jövedelem (kamat, hozam) mentesüljön az adófizetési kötelezettség alól.
A lakosság részére történő állampapír-értékesítés növelése fontos gazdaságpolitikai cél. A lakástakarékpénztárakról szóló törvény módosítása hozzájárul ennek a célnak az eléréséhez. A lakosság által vásárolt állampapírok állományának növekedése mérsékli az állam és ezáltal a magyar gazdaság sérülékenységét.
A törvényjavaslat az adózás rendjéről szóló törvénynek a kezelőszemélyzet nélküli automataberendezések adóhatósághoz történő bekötéséhez szükséges alapvető, törvényi szabályozást igénylő módosítását (definíciók, bejelentési kérdések rendezése) is tartalmazza.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1. §-hoz
A rendelkezés a Magyar Állam által kibocsátott és kereskedett lakossági állampapírokból származó jövedelem (kamat, hozam) adómentességét biztosítja.
A 2. §-hoz
Átmeneti rendelkezés, amely a lakossági állampapírokból származó jövedelem adókötelezettség alóli mentesülését csak a 2019. június 1-jétől kibocsátott papírok esetében biztosítja.
A 3. §-hoz
A Javaslat lehetőséget biztosít a lakástakarékpénztárnak arra, hogy jelenlegi tevékenységi körét a befektetési szolgáltatásokat szabályozó törvény hatálya alá eső befektetési szolgáltatási és kiegészítő szolgáltatási tevékenységekkel egészítse ki, amelyek lehetővé teszik - kizárólagosan - az állampapír forgalmazás végzését saját jogon vagy közvetítőként.
A 4-6. §-hoz
Lakossági átutalások esetén a tranzakciós illeték alóli mentesség 20.000 forintig továbbra is megmarad. A javaslat az átutalások 20.000 forintot meghaladó részére egységes illetékmértéket, évi 800 forintot határoz meg. Ezen tételes összeg nagyságrendjében igazodik a bankkártyák vonatkozásában fizetendő éves illetékmértékhez.
A módosítás alapján a lakossági bankszámlákról történő átutalások esetében, ha van 20.000 forint feletti átutalás (függetlenül a tranzakciók számától), éves szinten 800 forint illeték terheli a pénzforgalmi szolgáltatót. Ha 20.000 forintot meghaladó összegű átutalás nincs, akkor illetékkötelezettség nem merül fel.
A lakossági átutalások esetén az éves illetéket a következő év január 20-ig kell megállapítani, bevallani és megfizetni.
A lakossági átutalások esetén az erre vonatkozó jogszabály-módosítás hatálybalépésétől 2019. december 31-ig tartó időszakra 400 forint lesz az illetékmérték, mely illetékkötelezettséget a pénzforgalmi szolgáltató 2020. január 20-ig állapítja meg, vallja be és fizeti meg.
A 7. §-hoz
Jogtechnikai jellegű pontosítás.
A 8. §-hoz
A § egy értelmező rendelkezéssel egészíti ki az adózás rendjéről szóló törvényt, amely az automataberendezés törvényi definícióját foglalja magában.
A 9. §-hoz
Annak érdekében, hogy az adóhatóságnak pontos képe legyen arról, hogy az országban milyen automaták üzemelnek, a törvényjavaslat regisztrációs kötelezettséget ír elő minden automataberendezés üzemeltetője számára. A § az ehhez kapcsolódó alapvető szabályokat határozza meg, azzal, hogy a bejelentésre vonatozó részletes szabályokat végrehajtási rendelet fogja megállapítani.
A 10. §-hoz
Az állami adóhatóság a regisztrációs szám és az üzemeltetési hely nyilvánosságra hozatalára vonatkozó közzétételi kötelezettsége kiterjesztésre kerül minden automataberendezésre. Jelenleg e kötelezettség csak az élelmiszer-értékesítést végző automataberendezések tekintetében terheli az állami adóhatóságot.
A 11. §-hoz
A regisztrációs kötelezettség teljesítésére vonatkozó átmeneti rendelkezést állapít meg a rendelkezés, amely alapján a törvény hatálybalépésekor működő automaberendezéseket 2019. június 30-ig kell bejelenteni az adóhatóság számára. E kötelezettség nem terheli azonban a már bejelentett élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automataberendezéseket.
A 12. és 13. §-hoz
E §-ok jogtechnikai pontosítást, valamint a bejelentési kötelezettséghez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díj megállapítására adott felhatalmazó rendelkezés hatályon kívül helyezését foglalják magukban.
A 14. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.