adozona.hu
T/4511. számú törvényjavaslat indokolással - a túlmunkatörvény visszavonásához szükséges törvénymódosításokról
T/4511. számú törvényjavaslat indokolással - a túlmunkatörvény visszavonásához szükséges törvénymódosításokról

- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 66. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Kizárólag)
"b) a 99. § (3) bekezdése vagy a 135. § (4) bekezdése szerinti megállapodás munkavállaló általi felmondása"
(nem szolgálhat a munkáltató felmondásának indokául.)
Az Mt. 94. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A munkaidőkeret tartama kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb tizenkét hóna...
(Kizárólag)
"b) a 99. § (3) bekezdése vagy a 135. § (4) bekezdése szerinti megállapodás munkavállaló általi felmondása"
(nem szolgálhat a munkáltató felmondásának indokául.)
"(3) A munkaidőkeret tartama kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb tizenkét hónap vagy ötvenkét hét, ha ezt technikai vagy munkaszervezési okok indokolják."
"(7) Egyenlőtlen munkaidő-beosztás alkalmazása esetén a (2) bekezdés b) pontját és a (3) bekezdés b) pontját azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a beosztás szerinti heti munkaidő tartamát átlagban kell figyelembe venni."
"109. §
(1) Teljes napi munkaidő esetén naptári évenként kétszázötven óra rendkívüli munkaidő rendelhető el.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat arányosan kell alkalmazni, ha
a) a munkaviszony évközben kezdődött,
b) határozott időre vagy
c) részmunkaidőre jött létre."
"(4) A munkáltató nyilvántartja
a) a 92. § (2) bekezdés,
b) a 99. § (3) bekezdés,
c) a 135. § (4) bekezdés"
szerinti megállapodásokat.
"(3) Kollektív szerződés rendelkezése alapján legfeljebb évi háromszáz óra rendkívüli munkaidő rendelhető el."
"19/E. §
Az Mt.-nek a túlmunkatörvény visszavonásához szükséges törvénymódosításokról szóló 2019. évi .....törvénnyel (a továbbiakban: Módtv4.) megállapított rendelkezéseit a munkaidő-szervezéssel és a munkaerő-kölcsönzés minimális kölcsönzési díjával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2018. évi CXVI. törvénnyel (a továbbiakban: Módtv3.) által megállapított rendelkezések helyett a Módtv4. hatálybalépésekor folyamatban lévő munkaidőkeret vagy elszámolási időszak tekintetében is alkalmazni kell."
A rabszolgatörvény ugyanis csak egy tünet, és nem maga a betegség. A baj sokkal nagyobb. A baj az, hogy az elmúlt 8 év gazdaságpolitikája megbukott. Az a gazdaságpolitika, ami arra alapoz, hogy az állampolgárok hajlandóak nagyon kevés pénzért nagyon sokat dolgozni, bukásra van ítélve. Ennek köszönhetjük a már-már válsághelyzetet előidéző kivándorlási hullámot és munkaerőhiányt.
Jelen törvényjavaslat továbbá találkozik a magyar választópolgárok igényeivel, hiszen a rabszolgatörvénynek nevezett munka törvénykönyve módosítással a társadalom nyolcvan százaléka nem ért egyet. A magyar választópolgárok pedig olyan garanciális szabályokat igényelnek, amelyek valóban őket és nem a gazdasági élet szereplőit, így különösen a multinacionális vállalatokat védik.
A kormány azt a neoliberális, tőkebarát politikát folytatja, ami a munkaerő árának leszorításával, a munkavállalók kiszolgáltatottságával akar versenyelőnyre szert tenni. Ennek ékes bizonyítéka a rabszolgatörvény. Jelen törvényjavaslat a munkavállalók kiszolgáltatottsága megszüntetésének egyik fontos lépése.