(nem szolgálhat a munkáltató felmondásának indokául.)
Az Mt. 94. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A munkaidőkeret tartama kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb tizenkét hóna..." />

T/4511. számú törvényjavaslat indokolással - a túlmunkatörvény visszavonásához szükséges törvénymódosításokról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 66. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Kizárólag)
"b) a 99. § (3) bekezdése vagy a 135. § (4) bekezdése szerinti megállapodás munkavállaló általi felmondása"
(nem szolgálhat a munkáltató felmondásának indokául.)
Az Mt. 94. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A munkaidőkeret tartama kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb tizenkét hóna...

T/4511. számú törvényjavaslat indokolással - a túlmunkatörvény visszavonásához szükséges törvénymódosításokról
2019. évi.....törvény a túlmunkatörvény visszavonásához szükséges törvénymódosításokról
1. A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény módosítása
1. §
A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 66. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Kizárólag)
"b) a 99. § (3) bekezdése vagy a 135. § (4) bekezdése szerinti megállapodás munkavállaló általi felmondása"
(nem szolgálhat a munkáltató felmondásának indokául.)
2. §
Az Mt. 94. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A munkaidőkeret tartama kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb tizenkét hónap vagy ötvenkét hét, ha ezt technikai vagy munkaszervezési okok indokolják."
3. §
Az Mt. 99. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) Egyenlőtlen munkaidő-beosztás alkalmazása esetén a (2) bekezdés b) pontját és a (3) bekezdés b) pontját azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a beosztás szerinti heti munkaidő tartamát átlagban kell figyelembe venni."
4. §
Az Mt. 109. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"109. §
(1) Teljes napi munkaidő esetén naptári évenként kétszázötven óra rendkívüli munkaidő rendelhető el.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat arányosan kell alkalmazni, ha
a) a munkaviszony évközben kezdődött,
b) határozott időre vagy
c) részmunkaidőre jött létre."
5. §
Az Mt. 134. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A munkáltató nyilvántartja
a) a 92. § (2) bekezdés,
b) a 99. § (3) bekezdés,
c) a 135. § (4) bekezdés"
szerinti megállapodásokat.
6. §
Az Mt. 135. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Kollektív szerződés rendelkezése alapján legfeljebb évi háromszáz óra rendkívüli munkaidő rendelhető el."
7. §
Az Mt. 134. § (1) bekezdés d) pontja hatályát veszti.
2. A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti rendelkezésekről és törvénymódosításokról szóló 2012. évi LXXXVI. törvény módosítása
8. §
A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti rendelkezésekről és törvénymódosításokról szóló 2012. évi LXXXVI. törvény ELSŐ RÉSZE a következő 19/E. §-sal egészül ki:
"19/E. §
Az Mt.-nek a túlmunkatörvény visszavonásához szükséges törvénymódosításokról szóló 2019. évi .....törvénnyel (a továbbiakban: Módtv4.) megállapított rendelkezéseit a munkaidő-szervezéssel és a munkaerő-kölcsönzés minimális kölcsönzési díjával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2018. évi CXVI. törvénnyel (a továbbiakban: Módtv3.) által megállapított rendelkezések helyett a Módtv4. hatálybalépésekor folyamatban lévő munkaidőkeret vagy elszámolási időszak tekintetében is alkalmazni kell."
9. §
Ez a törvény a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A törvényjavaslat célja a munkaidő-szervezéssel és a munkaerő-kölcsönzés minimális kölcsönzési díjával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2018. évi CXVI. törvény, ismertebb nevén a túlmunkatörvény, valódi nevén pedig a rabszolgatörvény által elvégzett, a munkavállalók helyzetét nehezítő, a multinacionális vállalatok munkaerőhiányát egyoldalú és társadalmi párbeszéd nélkül áterőltetett módosításainak visszavonása. A rendelkezések helyreállítják a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) módosítás előtt hatályban volt garanciális szabályait, valamint megszüntetik az "önkéntes" túlmunka vállalásához kapcsolódóan létrehozott "jogintézményeket".
A rabszolgatörvény ugyanis csak egy tünet, és nem maga a betegség. A baj sokkal nagyobb. A baj az, hogy az elmúlt 8 év gazdaságpolitikája megbukott. Az a gazdaságpolitika, ami arra alapoz, hogy az állampolgárok hajlandóak nagyon kevés pénzért nagyon sokat dolgozni, bukásra van ítélve. Ennek köszönhetjük a már-már válsághelyzetet előidéző kivándorlási hullámot és munkaerőhiányt.
Jelen törvényjavaslat továbbá találkozik a magyar választópolgárok igényeivel, hiszen a rabszolgatörvénynek nevezett munka törvénykönyve módosítással a társadalom nyolcvan százaléka nem ért egyet. A magyar választópolgárok pedig olyan garanciális szabályokat igényelnek, amelyek valóban őket és nem a gazdasági élet szereplőit, így különösen a multinacionális vállalatokat védik.
A kormány azt a neoliberális, tőkebarát politikát folytatja, ami a munkaerő árának leszorításával, a munkavállalók kiszolgáltatottságával akar versenyelőnyre szert tenni. Ennek ékes bizonyítéka a rabszolgatörvény. Jelen törvényjavaslat a munkavállalók kiszolgáltatottsága megszüntetésének egyik fontos lépése.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1-7. §
A rendelkezések az Mt. 2018. december 31-ig hatályos szabályait állítják helyre a munkaidőkeretre és az elrendelhető túlmunkára vonatkozó korlátozások tekintetében.
8-9. §
Átmeneti és hatályba léptető rendelkezések. A módosítás - munkavállalókra nézve kedvező - szabályait a rabszolgatörvény által megállapított rendelkezések helyett a hatálybalépésekor folyamatban lévő munkaidőkeret vagy elszámolási időszak tekintetében is alkalmazni kell.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.