adozona.hu
28/2012. Adózói kérdésre adott válasz (AVÉ 2012/4.)
28/2012. Adózói kérdésre adott válasz (AVÉ 2012/4.)
A kamarai hozzájárulás áfa rendszerbeli megítélése
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa tv.) 7. § rendelkezésének megfelelően nem gazdasági tevékenység és nem eredményez adóalanyiságot a Magyarország Alaptörvénye által, illetőleg az annak felhatalmazása alapján megalkotott jogszabály alapján közhatalom gyakorlására jogosított személy, szervezet által ellátott közhatalmi tevékenység. Az Áfa tv. 7. § (2) bekezdésében megfogalmazottak szerint közhatalmi tevékenység különösen a jogszabály-alkotási, az ig...
A gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény (továbbiakban: Gktv.) 2012. január elsejétől hatályos 8/A. §-a rendelkezik a gazdálkodó szervezetek kamarai nyilvántartásáról, a Gktv. 34/A. §-a tartalmazza a kamarai hozzájárulásra vonatkozó alapvető szabályokat.
A Gktv. 8/A. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a cégbejegyzésre kötelezett gazdálkodó szervezet a cégjegyzékbe való bejegyzését, az egyéni vállalkozó a külön jogszabályban meghatározott bejelentés alapján történő nyilvántartásba vételét követő öt munkanapon belül - a Gktv. 8/A. (2) bekezdésében meghatározott kivételekkel - köteles a székhelye szerint illetékes területi gazdasági kamaránál a kamarai nyilvántartásba való bejegyzését kérni. A Gktv. 45. §-ában foglaltaknak megfelelően a már működő gazdálkodó szervezetek 2012. január elsejétől számított 60 napon belül kötelesek a kamarai nyilvántartásba vételüket kezdeményezni.
A Gktv. 2012. január elsejétől hatályos rendelkezéseinek módosítását tartalmazó 2011. évi CLVI. törvény indokolása a következőket tartalmazza: "A módosítás célja, hogy az önkéntes tagságon alapuló kamarai rendszer továbbfejlesztése érdekében megteremtse a gazdálkodó szervezetek (egyéni és társas vállalkozások) kötelező kamarai regisztrációját és minimális összegű (5000 Ft/év) fizetési kötelezettség előírásával a kamarai közfeladatok ellátásához való hozzájárulást.
A bevezetendő regisztrációs rendszer a gazdálkodó szervezetek egységes nyilvántartása révén biztosítja a gazdaság szervezéséhez szükséges adatok begyűjtését.
A kötelező regisztráció nagymértékben hozzájárul a kamarai feladatok hatékonyabb ellátásához, továbbá a létrejövő adatbázis segítségével részletes és naprakész információ nyerhető a gazdálkodó szervezetekről, mely megkönnyíti a gazdasági folyamatok elemzését és így irányt mutat a gazdasági fejlődés eléréséhez. A nyilvántartás elősegíti az üzleti forgalom biztonságát, mind a vállalkozások egymásközti, mind a fogyasztók és a vállalkozások közötti szerződéses kapcsolatban.
A kötelező kamarai regisztráció bevezetésével a kamarai tagság továbbra is önkéntes marad.
A gazdálkodó szervezetek kamarai nyilvántartása bárki által elektronikus úton ingyenesen elérhető adatbázis lenne, melynek kötelező adattartalmát a jelen módosítás, önkéntes adatszolgáltatáson alapuló adattartalmát pedig az országos gazdasági kamarák alapszabálya határozza meg."
Az idézett törvény-indokolásban foglaltakat is figyelembe véve a Gktv. 8/A. §-ában szabályozott kamarai nyilvántartásba vétellel, illetve a kamarai nyilvántartás vezetésével összefüggésben nem azonosítható olyan kamarai tevékenység, amely megfelelne az Áfa tv. 7. §-ában foglaltaknak, ennek megfelelően a kamara a gazdálkodó szervezetek nyilvántartásba vételével és a nyilvántartás vezetésével nem végez olyan tevékenységet, amely az Áfa tv. 7. §-a szerinti közhatalmi tevékenységként nem eredményezne a kamaránál adófizetési kötelezettséget.
Az azonban, hogy a Gktv. 8/A. §-ban szabályozott kamarai nyilvántartásba vétel nem tekinthető a kamara közhatalmi tevékenységének, nem jelenti automatikusan azt, hogy a kamara az Áfa tv. hatálya alá tartozó ügyletet teljesít. Az Áfa tv. 2. § rendelkezésének megfelelően az Áfa tv. hatálya az adóalany belföldön teljesített termékértékesítéseire, szolgáltatásnyújtásaira, a termék Európai Közösségen belüli beszerzésére valamint a termékimportra terjed ki. Ezért a kamarai hozzájárulás akkor tartozik az Áfa tv. hatálya alá, ha az szolgáltatásnyújtás ellenértékét képezi.
A Gktv. 8/A. § (4) bekezdése alapján a kamarai nyilvántartásba az a gazdálkodó szervezet jegyezhető be, amely a 8/A. § (3) bekezdésében meghatározott adatait tartalmazó kamarai adatlapot kitöltve és cégszerűen aláírva a területi gazdasági kamara részére benyújtotta, valamint a kamarai hozzájárulást megfizette. A Gktv. 8/A. § (5) bekezdése alapján azt a gazdálkodó szervezetet, amely a kamarai nyilvántartásban nem szerepel, a kamara felszólítja arra, hogy a kötelezettségét teljesítse, a kamara a kötelezettségét nem teljesítő gazdálkodó szervezetet is bejegyzi a nyilvántartásba (a kamarai hozzájárulás behajtása érdekében intézkedik). A Gktv. 8/A. § (6) bekezdésében foglaltak értelmében a nyilvántartásban szereplő adatok törléséért, módosításáért nem kell díjat fizetni. A Gktv. 45. § (2) bekezdése alapján a gazdasági kamarák a gazdálkodó szervezetek kamarai nyilvántartásában szereplő adatok nyilvánosságát 2012. június elsejétől kötelesek biztosítani.
A Gktv. 34/A. § (1)-(3) bekezdése értelmében a kamarai közfeladatok ellátásához történő hozzájárulásként a gazdálkodó szervezet évente, tárgyév március 31-ig köteles kamarai hozzájárulást fizetni, melynek összege évi 5000 forint.
A hivatkozott előírásokat és az előzőekben idézett törvényindokolást figyelembe véve, meglátásunk szerint a kamara a gazdálkodó szervezetek kamarai nyilvántartásba vételével a törvényben meghatározott feladatát teljesíti. Figyelemmel arra, hogy a gazdálkodó szervezet nyilvántartásba vételének a Gktv. rendelkezéseiből kitűnően attól függetlenül meg kell történnie, hogy a gazdálkodó szervezet a nyilvántartásba vétellel összefüggő kötelezettségét teljesíti-e, a gazdálkodó szervezet a nyilvántartásba vételt "elszenvedi", a nyilvántartásba vétel kapcsán megfizetett kamarai hozzájárulás ellenében szolgáltatásban (pl. valamely jog megszerzésében) nem részesül. A gazdálkodó szervezet a nyilvántartásba vétellel összefüggésben megfizetett/megfizetendő kamarai hozzájárulás teljesítésével a kamara közfeladatának a teljesítéséhez járul hozzá, a kamarai hozzájárulás nem minősül az Áfa tv. 13. §-a szerinti szolgáltatásnyújtás ellenértékének.
A kamarai hozzájárulásnak az Áfa tv. 13. § szerinti szolgáltatásnyújtás ellenértékének minősülése szempontjából az előzőek mellett felvetődik a Gktv. 8. § (2a) bekezdésének értelmezése is. A Gktv. 8. § (2a) bekezdése ugyanis a kamarai nyilvántartásba bejegyzett gazdálkodó szervezet részére kötelezően nyújtandó, térítésmentes kamarai szolgáltatásokat határoz meg. A Gktv. 8. § (2a) bekezdésében meghatározott szolgáltatás igénybevételi lehetőség és a kamarai hozzájárulás fizetési kötelezettség között csak közvetett kapcsolat áll fenn, hiszen a kamarai hozzájárulás fizetése nem azért történik, hogy a gazdálkodó szervezet jogosulttá váljon a kamara adott szolgáltatásainak (tanácsadás gazdasági, pénzügyi, adózási, hitelhez jutási kérdésekben; üzleti partnerkeresés, pályázatfigyelés) térítésmentesen igénybevételére, hanem a kamara közfeladataihoz való hozzájárulásként. E közvetett kapcsolat miatt a kamarai hozzájárulás nem válik a Gktv. 8. § (2a) bekezdés szerinti szolgáltatásnyújtás ellenértékévé.
Az előzőekből következően a kamara a kamarai hozzájárulás ellenében nem teljesít az Áfa tv. hatálya alá tartozó szolgáltatásnyújtást, a kamarai hozzájárulásról ezért az Áfa tv. alapján nem kell számlát kibocsátani, a kamarai hozzájárulással kapcsolatos bizonylatolási kötelezettséget a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény számviteli bizonylatokra vonatkozó előírásainak megfelelően kell teljesítenie a kamarának.
[NAV Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztálya 3707834958/2012.]