8b. civil szervezetek egyszerűsített támo..." />

T/3292. számú törvényjavaslat indokolással - az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2018. évi XCIII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: Civil tv.) 2. §-a a következő 8a. és 8b. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"8a. civil szervezetek normatív támogatása: a civil szervezetek által gyűjtött adományok után járó, a gyűjtött adomány mértékével arányos az 56. § (1) bekezdés a) pontja alapján nyújtott támogatás;
8b. civil szervezetek egyszerűsített támo...

T/3292. számú törvényjavaslat indokolással - az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény módosításáról
2018. évi XCIII. törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény módosításáról
1. §
(1) Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: Civil tv.) 2. §-a a következő 8a. és 8b. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"8a. civil szervezetek normatív támogatása: a civil szervezetek által gyűjtött adományok után járó, a gyűjtött adomány mértékével arányos az 56. § (1) bekezdés a) pontja alapján nyújtott támogatás;
8b. civil szervezetek egyszerűsített támogatása: a helyi vagy területi hatókörű civil szervezetek számára az 56. § (1) bekezdés h) pontja alapján egyszerűsített formában, jogosultsági alapon nyújtott támogatás a helyi közösség érdekében végzett tevékenységük támogatására;"
(2) A Civil tv. 2. § 12. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában)
"12. határon túli civil szervezet: a határon túli magyarságnak a szülőföldjén való - egyéni és közösségi - boldogulása, anyagi és szellemi gyarapodása, nyelvének és kultúrájának megőrzése és továbbfejlesztése, az anyaországgal való és egymás közötti sokoldalú kapcsolatának fenntartása és erősítése érdekében tevékenykedő, más állam területén, annak jogszabályai alapján működő civil szervezet;"
2. §
(1) A Civil tv. 56. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az Alap terhére az alábbi célokra teljesíthetők kifizetések:)
"a) civil szervezetek által gyűjtött és a számviteli beszámolóban feltüntetett adományok értéke után járó tíz százalékos normatív kiegészítés, amelyet a civil szervezet működési költségeinek fedezésére fordít;"
(2) A Civil tv. 56. § (1) bekezdés h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az Alap terhére az alábbi célokra teljesíthetők kifizetések:)
"h) helyi vagy területi hatókörű civil szervezetek egyszerűsített támogatása, amelyet a civil szervezet alapcél szerinti közösségteremtő, a hatókörébe tartozó közösség érdekében végzett tevékenységéhez kapcsolódó költségeinek fedezésére fordít;"
(3) A Civil tv. 56. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az Alap rendelkezésére álló tárgyévi támogatási forrás
a) nyolcvanöt százalékára egységes elvek alapján meghatározott támogatási döntések útján az (1) bekezdés a)-j) pontja szerinti,
b) tizenöt százalékára pedig a miniszter által jóváhagyott egyedi támogatási kérelmek alapján az (1) bekezdés b)-g) és pontjai szerinti
költségvetési támogatásokra történhet kötelezettségvállalás."
3. §
A Civil tv. 57. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az Alap terhére csak az 56. § (1) bekezdés b) vagy l) pontja szerinti támogatás nyújtható azon civil szervezetnek, amely a pályázat megjelenését megelőző utolsó lezárt üzleti évben beszámolóval igazolható éves összes bevétele eléri vagy meghaladja a miniszter rendeletében meghatározott értéket. E bekezdés szerinti esetben az 56. § (1) bekezdés b) pontja szerinti támogatás csak visszatérítendő formában nyújtható."
4. §
A Civil tv. 65. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A Tanács és a kollégiumok tagjainak költségátalányát és költségtérítése elszámolásának szabályait a miniszter az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben, rendeletben határozza meg. A költségátalány egy hónapra járó összege a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének felét, költségtérítés esetén pedig a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének kétharmadát nem haladhatja meg."
5. §
A Civil tv. 73.§ (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a civil szervezetek gazdálkodó és adománygyűjtő tevékenységével kapcsolatos részletes szabályokat, a közhasznúsági melléklet formai és tartalmi követelményeit, a kollégiumok által az e törvény alapján juttatott, nem költségvetési támogatásnak minősülő támogatásokkal kapcsolatos döntési eljárás szabályait, az Alap kezelő szervének jogutódlása esetén felmerülő átadás-átvételi eljárás szabályait rendeletben állapítsa meg."
6. §
Hatályát veszti a Civil tv. 59. § (3) bekezdése.
7. §
Ez a törvény 2019. január 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A civil szervezetekre vonatkozó szabályok folyamatos felülvizsgálatával, a gyakorlati tapasztalatok beépítésével, az eljárási szabályok egyszerűsítésével a jogalkotó annak az alkotmányos kötelességének tesz eleget, amely feladatául jelöli ki az egyesülési jog zavartalan gyakorlásának biztosítását, védelmét.
A támogatásokat érintő módosító javaslatok egyszerre szolgálják a civil szervezetek adminisztrációjának csökkentését, ösztönzőleg hatnak a saját bevételek növelésére, és lehetővé teszik, hogy a jelenleginél több egyesület és alapítvány részesüljön miniszteri egyedi támogatásban. A módosítás célja ennek megfelelően:
- a civil szervezetek által gyűjtött és a számviteli beszámolóban feltüntetett adományok értéke után járó normatív támogatás mértékének megemelése 5%-ról 10%-ra,
- a civil szervezetek normatív és egyszerűsített támogatása kiemelt szerepének hangsúlyozása az értelmező rendelkezésekben való megjelenítésükkel,
- az egyedi keret növelése, amely biztosítja, hogy évente több alkalommal váljon lehetővé civil szervezetek egyedi szakmai programjainak rugalmasabb eljárási keretek között történő támogatása,
- a nevesített szervezetek működési támogatásból való kizárásnak a megszüntetése a pályázóbarát összevont pályázati kategória megjelenésével.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A civil szervezetek normatív támogatása a szervezetek adománygyűjtő tevékenységét ösztönzi és ismeri el a gyűjtött adomány mértéknek növekedésével arányos támogatással. A támogatás fontosságát jelzi a rendelkezések közötti megjelenése az eddig adomány, adományosztó szervezet fogalmak mellett, amely azt a szándékot erősíti, hogy a civil szervezetek forrásteremtő tevékenységét ebben a formában is ösztönözni szükséges. A civil szervezetek egyszerűsített támogatása lehetőséget teremt a kis közösségekért tevékenykedő szervezetek számára, hogy egyszerűsített eljárás eredményeképpen jussanak kisebb összegű támogatáshoz. A támogatás fontosságát jelzi, hogy törvényi szintű megfogalmazást nyer, a helyi, valós igényekre reflektáló, a kis közösségek tagjait bevonó, a helyi közösségi érdekekért munkálkodó szervezetek tevékenysége, támogatása kiemelt társadalmi érdek.
A határon túli civil szervezet fogalmának pontosítása, a "más állam területén, annak jogszabályai alapján működő" civil szervezet meghatározással kiküszöbölhető a nem egyértelműen értelmezhető egyesület és alapítvány fogalom.
2. §
Az adományokat fogadó szervezetek minden évben a fogadott adomány összegének 5%-át pályázhatják meg, 2017-ben ez összesen 64 millió Ft támogatást jelentett. A módosítás révén immáron 10% lenne pályázható. A támogatás mértékének növelése érdekeltté tenné az adományokat fogadó szervezeteket adományszerző tevékenységük fejlesztésében. Költségvetési többletforrást ugyanakkor nem igényel a javaslat, a rendelkezésre álló források hatékonyabb felosztását célozza. A helyi vagy területi hatókörű civil szervezetek egyszerűsített támogatása esetében fontos hangsúlyozni, hogy a támogatás a civil szervezet alapcél szerinti tevékenységéhez kapcsolódóan, a kisebb, helyi közösségek fejlesztése érdekében végzett feladatok ellátásának segítésére irányul. Az egyedi keret növelése biztosíthatja, hogy évente több alkalommal legyen lehetőség civil szervezetek egyedi szakmai programjainak rugalmasabb eljárási keretek között történő támogatására. Az elmúlt években jelentősen megnőtt, szinte megduplázódott az e keretre beadott pályázatok száma (2016-ról 2017-re 297 darabról 580 darabra nőtt ez a szám), ezért célszerű, ha erre a körülményre a jogalkotó is a lehetőségek kiszélesítésével reagál.
3. §
A módosítás indoka, hogy az egyszerűsített támogatás esetén a bevételi korlát nem értelmezhető.
4. §
A testületi tagok költségtérítés, költségátalány mértékének rendezése, amely a jelenlegi törvényi szabályozás és a Nemzeti Együttműködési Alappal kapcsolatos egyes kérdésekről szóló rendelet rendelkezései közötti ellentmondást kívánja feloldani azzal, hogy a költségátalány és a költségtérítés mértékét eltérő módon rendezi.
5. §
A felhatalmazó rendelkezés az Alapkezelő jogutódlása kapcsán felmerülő átadás-átvételi eljárási szabályok megalkotását teszi lehetővé.
6. §
Hatályt vesztő rendelkezés. A szakmai és működési pályázatok egyszerűbb, összevont formában történő benyújtása bevezetése miatt szükséges a működési pályázatokra vonatkozó kizáró rendelkezés megszüntetése, amely az összevont pályázati forma esetén nem értelmezhető.
7. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.