T/1481. számú törvényjavaslat indokolással - a béren kívüli juttatások megőrzése érdekében az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról, valamint a bevándorlási különadóról szóló 2018. évi XLI. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Nem lép hatályba az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról, valamint a bevándorlási különadóról szóló 2018. évi XLI. törvény 12. §-14. §-a, 18. § 8., 9., 12-15., 17 - 19. pontja.
Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról, valamint a bevándorlási különadóról szóló 2018. évi XLI. törvény 255. § (8) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(8) Az 1. § (2)-(5) bekezdése, 2. §-11. §, 17. § 1-5., 7., 9., 12., 14., ...

T/1481. számú törvényjavaslat indokolással - a béren kívüli juttatások megőrzése érdekében az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról, valamint a bevándorlási különadóról szóló 2018. évi XLI. törvény módosításáról
2018. évi.....törvény a béren kívüli juttatások megőrzése érdekében az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról, valamint a bevándorlási különadóról szóló 2018. évi XLI. törvény módosításáról
1. §
Nem lép hatályba az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról, valamint a bevándorlási különadóról szóló 2018. évi XLI. törvény 12. §-14. §-a, 18. § 8., 9., 12-15., 17 - 19. pontja.
2. §
Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról, valamint a bevándorlási különadóról szóló 2018. évi XLI. törvény 255. § (8) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(8) Az 1. § (2)-(5) bekezdése, 2. §-11. §, 17. § 1-5., 7., 9., 12., 14., 16-23. pontja, 18. § 1., 3., 19. § (3) bekezdése, 20. § (2)-(3) bekezdése, 21. §, 26. § 1-3., 6., 8., 9. pontja, 27. §, 28. § (1) bekezdése, 33. §-40. §, 43. § 1-2. pontja, 44. §-46. §, 48. §, 50. § (1), (3)-(4) bekezdése, 51. §, 52. §, 56. §, 57. §, 59. §-62. §, 65. §-70. §, 73. §, 75. §, 76. §, 78. §-80. §, 84. § 1-3., 7., 13. pontja, 85. §, 95. § a) pontja, 103. §, 105. §-110. §, 112. §, 113. §, 116. § 1-7., 9-10., 12-13. pontja, 117. §-126. §, 128. §, 131. §-137. §, 139. §-141. §, 146. §, 148. § 1-2. pontja, 149. § (1) bekezdése, 152. §, 154. §, 156. §-158. §, 161. §, 162. §, 166. § 1-4. pontja, 176. §, 179. §, 181. §, 183. §, 184. § (2) bekezdése, 185. §, 187. § 2., 4., 5., 7., 9., 10. pontja, 188. § 2-3. pontja, 214. §-224. §, 228. §, 229. § 1-17., 20-21., 25. pontja, az 1. melléklet 4. pontja, a 2-7. melléklet, a 17. melléklet 1. pontja, a 18. melléklet, a 19. melléklet 2-3. pontja, a 20-21. melléklet 2019. január 1-jén lép hatályba."
3. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Elfogadhatatlan, hogy 2019. január elsejétől a kormány a béren kívüli juttatások kedvezményei közül csupán a SZÉP-kártyát kívánja megtartani kedvező adózással és a rendszer többi elemét gyakorlatilag adminisztratív módszerekkel megszünteti. A kedvezményes munkavállalói juttatások gyökeres módosítása mindenféle előkészítés és egyeztetetés nélkül kerülne bevezetésre. A kormányzati intézkedésekkel a szakszervezetek sem értenek egyet, ezért a törvény elfogadása során többször több fórumon megpróbálták a kormányzati akaratot megváltoztatni, de ezen törekvések a mai napig kudarcba fulladtak.
Azoknak a munkavállalóknak a jövedelme, akik még élvezik a cafetéria rendszer előnyeit, az új szabályok bevezetése nyomán a jövő év elejétől jelentős mértékben csökkenni fog. A munkáltatók az új rendszerben nem fogják igénybe venni ezt a juttatási formát, mivel az adóteher jelentősen megnő. Olyan fontos társadalompolitikai célok, mint a lakhatás, a családhoz kötődő jövedelmek, az iskoláztatási támogatás, valamint a különböző jövedelemtranszferek reálértékekének, illetve a nettó értékének a megtartása lenne inkább a cél, nem a megszüntetésük. Különösen annak fényében szomorú a kormányzati lépés, hogy az idei évre úgy tekint, mint a családok éve.
Különösen érthetetlen, hogy a magyar családokat leginkább érintő, és a szeptemberi iskolakezdés időszakában jelentős segítséget nyújtó iskoláztatási kedvezményeket miért törlik el 2019-től. De ebben a sorban említhető még pl. a mobilitási célú lakhatási támogatás vagy a diákhitel visszafizetését támogató béren kívüli juttatás megszüntetése, amivel lehetetlen helyzetbe hozzák azokat, akik ezeket korábban igénybe vették és e kedvezmények támogatási formáknak köszönhették, hogy mérsékelni tudták kiadásaikat, illetve hiteltartozásukat.
Megmagyarázhatatlan az egészségpénztári és önkéntes nyugdíjpénztári befizetések adómentességének eltörlése, azaz az öngondoskodás háttérbe szorítása. Ezzel a lépésével azt üzeni az állam, hogy már nem kíván odafigyelni a dolgozók egészségi állapotára és nem fogja őket támogatni a nyugdíjas éveikre való felkészülésben. Ahelyett, hogy az állam gyakorlatilag megszünteti a cafetéria keretében az önkéntes nyugdíjpénztári befizetések támogatását, inkább emelnie kéne azokat: a jelenlegi 20%-os adó-visszatérítést a 2010-et megelőző 30%-os szintre, hogy ezzel is elősegítse a dolgozók öngondoskodását. Különösen annak tudatában, hogy az Orbán-kormány 2011. évben államosította a nyugdíjpénztárak vagyonát, amit aztán gyorsan el is játszott többek között a tőzsdén.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A törvényjavaslat lehetőséget teremt a hatályos cafetéria vagyis a béren kívüli juttatási rendszerek változatlan formában történő tovább működtetésére.
2. §
Technikai módosításokat tartalmaz.
3. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.