(2) Az (1) bekezdésben meghatá..." />

T/13352. számú törvényjavaslat indokolással - Az áfacsalások elleni hatékonyabb fellépéshez szükséges egyes törvénymódosításokról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 31/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"31/B. § (1) Az általános forgalmi adó alanya minden olyan számlát, illetve számlát módosító vagy érvénytelenítő okiratot (a továbbiakban e § alkalmazása során együtt: számla), amelyben az általános forgalmi adó alapja az ötszázezer forintot eléri vagy meghaladja, számlázási funkcióval rendelkező programmal köteles kibocsátani.
(2) Az (1) bekezdésben meghatá...

T/13352. számú törvényjavaslat indokolással - Az áfacsalások elleni hatékonyabb fellépéshez szükséges egyes törvénymódosításokról
2013. évi ... törvény az áfacsalások elleni hatékonyabb fellépéshez szükséges egyes törvénymódosításokról
1. §
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 31/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"31/B. § (1) Az általános forgalmi adó alanya minden olyan számlát, illetve számlát módosító vagy érvénytelenítő okiratot (a továbbiakban e § alkalmazása során együtt: számla), amelyben az általános forgalmi adó alapja az ötszázezer forintot eléri vagy meghaladja, számlázási funkcióval rendelkező programmal köteles kibocsátani.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott számlán - ha a terméket beszerző, szolgáltatást igénybe vevő az általános forgalmi adónak alanya - fel kell tüntetni a terméket beszerző, szolgáltatást igénybe vevő adózó adószámának, csoportos általános forgalmi adóalanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegyét is.
(3) A számla kiállítója a számla kiállítását követően haladéktalanul, elektronikus úton adatot szolgáltat az állami adóhatóságnak
a) a terméket értékesítő, szolgáltatást nyújtó általános forgalmiadó-alany - ideértve az egyszerűsített vállalkozói adóalanyt is - adószámának, csoportos általános forgalmiadó-alanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegyéről,
b) a terméket beszerző, szolgáltatást igénybe vevő általános forgalmiadó-alany adószámának, csoportos általános forgalmi adóalanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegyéről,
c) a kibocsátott számlában feltüntetett általános forgalmi adó alapjáról és áthárított általános forgalmi adó összegéről, a számla sorszámáról,
d) a számlában az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 169. § g) pontja szerint feltüntetett időpontról, ennek hiányában a számla kibocsátásának keltéről,
e) számlát módosító vagy érvénytelenítő okirat esetében a módosított számla sorszámáról.
(4) A 34. § és a 172. § alkalmazásában a (3) bekezdés szerinti adatszolgáltatásra a bevallásra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
2. §
(5) A központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül az általános forgalmi adó alanya az általa befogadott számlák tekintetében más adózó által a (3) bekezdés alapján adatszolgáltatás adataihoz hozzáférhet."
(1) Az Art. 88/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A központi költségvetés, az egyes elkülönített pénzalapok bevételi érdekeit különösen veszélyeztető adózói jogsértések felderítése, illetve a jogszerű állapot helyreállítása érdekében a NAV külön jogszabályban erre kijelölt adóztatási szerve az állami adó- és vámhatóság vezetőjének saját hatáskörében vagy más hatóság megkeresésére kiadott utasítása alapján Magyarország területén a (2) bekezdésben meghatározott okból ellenőrzést végezhet, kezdeményezhet, megkezdett ellenőrzéseket magához vonhat (központosított ellenőrzés)."
(2) Az Art. 88/A. §-a a következő (2a)-(2c) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Az állami adó- és vámhatóság vezetőjének előterjesztésére a Fővárosi Törvényszék elnöke által e feladatra kijelölt bíró a valószínűsített jogsértést alátámasztó bizonyítékok megszerzése érdekében engedélyezi, hogy a központosított ellenőrzést lefolytató adóztatási szerv a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény (a továbbiakban. Nbtv.) 56. §-ának megfelelő alkalmazásával titkos információgyűjtést folytasson, ha a központosított ellenőrzést a (2) bekezdés a)-b) pontjaiban meghatározott okból olyan valószínűsített jogsértéssel összefüggésben rendelték el, amelyben a valószínűsíthető adóhiány az ötvenmillió forintot meghaladja. A titkos információgyűjtést olyan személlyel szemben lehet elrendelni, aki a valószínűsített jogsértéssel megalapozottan kapcsolatba hozható. A titkos információgyűjtésre alkalmazni kell az Nbtv. 53. § (2) bekezdését, 57. § (2) bekezdését, 58. § (3)-(6) bekezdését, 60. § (1) bekezdését és 61. §-át. Az előterjesztésben alá kell támasztani, hogy a központosított ellenőrzésnek a (2) bekezdésben meghatározott feltételei fennállnak. Ha a titkos információgyűjtés eredménye a valószínűsített jogsértés alátámasztására nem alkalmas, azt haladéktalanul törölni kell.
(2b) A központosított ellenőrzés megindításáról a (2a) bekezdés szerinti előterjesztés megtétele esetén az adózót a titkos információgyűjtés engedélyezésének megtagadásáig, illetve az engedélyezés időtartamának lejártáig nem kell értesítem."
(3) Az Art. 88/A. § (3) bekezdésében az "a NAV alsó fokú adóztatási szerve, illetve alsó fokú vámszerve" szövegrész helyébe az "az eljáró szerv" szöveg lép.
(4) Az Art. 88/A. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Az állami adó- és vámhatóság vezetője a központosított ellenőrzések tapasztalatairól, az azok alapján megfogalmazott javaslatairól az Országgyűlés költségvetési ügyekben feladatkörrel rendelkező bizottságát minden év szeptember 30-ig tájékoztatja."
3. §
Az Art. 90. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A legnagyobb adóteljesítménnyel (költségvetési kapcsolatokkal) rendelkező 3000 adózót az állami adóhatóság köteles évente valamennyi adónem és költségvetési támogatás vonatkozásában ellenőrizni."
4.§
(1) Ez a törvény - a (2)-(3) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
(2) E törvény 2-3. §-a az e törvény kihirdetését követő második hónap első napján lép hatályba.
(3) E törvény 1. §-a 2015. január 1-jén lép hatályba.
INDOKLÁS
Általános indokolás
Az Együtt-PM a NAV botrány kivizsgálásának követelése mellett javaslatokat is megfogalmazott a probléma megoldására. Bajnai Gordon bejelentette, hogy milyen rendszerszintű változtatások kellenek az adóhatóságnál, az áfacsalásokat milyen intézményi változtatásokkal szorítaná vissza. Javaslataink kiterjednek a számlakiadás feltételeinek szigorítására, az adóhatósági ellenőrzés centralizálására, illetve kötelezően ellenőriztetnénk az adóhatósággal a 3000 legnagyobb adózót, emellett az adóhatóság vezetőjét közvetlenül is beszámolásra köteleznénk az Országgyűlésnek. Mindezen problémák rendszerszintű kezelésére haladéktalanul benyújtjuk javaslatainkat, pótolva az Orbán kormány ezen a téren is mutatott mulasztását és az áfacsalások mihamarabbi visszaszorítása céljából.
Részletes indokolás
1. §
Számlázi programmal való számlakiállítás meghatározása valamint ezen számlák szükséges kellékeinek, adatainak újraszabályozása.
2. §
Központi adóellenőrzés újbóli megteremtése (adó FBI létrehozása), titkos adatgyűjtés keretében folytatott eljárás szabályozása, Országgyűlés illetékes bizottsága előtt való beszámoltatási kötelezettség előírása.
3. §
Legnagyobb 3000 adózó évenkénti ellenőrzéséről rendelkezés.
4. §
Hatályba léptető rendelkezések.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.