adozona.hu
T/577. számú törvényjavaslat indokolással - a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény módosítása az autós társadalom terheinek csökkentése érdekében
T/577. számú törvényjavaslat indokolással - a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény módosítása az autós társadalom terheinek csökkentése érdekében
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 110. § (1) bekezdés a) pont aa)-ab) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az adó mértéke
a benzinre]
"aa) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára az 50 amerikai dollár (a továbbiakban: USD)/hordó értéket meghaladja, 114 000 Ft/ezer liter,
ab) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára nem haladja meg az 50 USD/hordó értéket, 118 750 Ft/ezer liter,"
(2) A Jöt. 110. § (1) bekezdés...
[Az adó mértéke
a benzinre]
"aa) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára az 50 amerikai dollár (a továbbiakban: USD)/hordó értéket meghaladja, 114 000 Ft/ezer liter,
ab) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára nem haladja meg az 50 USD/hordó értéket, 118 750 Ft/ezer liter,"
(2) A Jöt. 110. § (1) bekezdés c) pont ca)-cb) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az adó mértéke
a gázolajra üzemanyagkénti vagy tüzelő-, fűtőanyagkénti kínálás, értékesítés vagy felhasználás esetén]
"ca) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára meghaladja az 50 USD/hordó értéket, 104 000 Ft/ezer liter,
cb) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára nem haladja meg az 50 USD/hordó értéket, 114 350 Ft/ezer liter,"
A mobilitást elősegítő közlekedési formák közül a közúti közlekedést, tovább specifikálva, elsősorban a személygépjármű-használatot, azaz az "autós társadalom" terheit kívánjuk mérsékelni. A gépjármű használatával kapcsolatos jelentősebb költségeket két költségcsoportra oszthatjuk. Az első csoportba a gépjármű megszerzésével kapcsolatos főbb költségelemek tartoznak. Ide sorolandó a gépjármű bruttó vételára, melyet rekordmértékű, 27%-os általános forgalmi adó terhel. Továbbá a gépjármű vagyonszerzési illetéke, illetve a regisztrációs adó fizetési kötelezettség is tovább növeli a gépjármű megszerzésének költségeit. A második csoportba a gépjármű üzemeltetésével, fenntartásával és használatával kapcsolatos költségelemek tartoznak, mint a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, Casco biztosítás, melyet csak a társadalom vagyonosabb rétege engedhet meg magának, az útdíjak, üzemanyagok magas áron és a magas karbantartási költségek. Az adónemek számának és mértékének köszönhetően a társadalom számottevő része financiális okokból nem engedheti meg magának a személygépjárművek vásárlását, illetve a személygépjárművek rendszeres, indokolt használatát.
A fiskális eszközökkel - a jövedéki adó mértékének módosításával - mérsékelt üzemanyagárak hozzájárulnak a társadalom mobilitásának, illetve azon nemzetgazdasági ágak teljesítményének növekedéséhez, ahol a vállalatok tevékenységéből fakadóan szignifikáns az üzemanyag működéshez történő felhasználása.
Világviszonylatban is egyedinek számító, de az autós társadalom terheit tovább növelő kormányzati intézkedés került bevezetésre 2016 szeptemberével. A jogszabály az üzemanyagok jövedéki adójának mértékét, a kőolaj világpiaci árához köti (50USD/hordó). Ugyan a kőolaj világpiaci ára magasabb, mint a törvényben rögzített 50 dollár/hordó, így az alacsonyabb jövedéki adómérték került alkalmazásra, de az így is kiemelkedően magas. Ha megvizsgáljuk az üzemanyagok árának összetevőit, láthatjuk, hogy a világrekorder 27%-os áfa mellett több, mint 30%-át az üzemanyag árának a jövedéki adó teszi ki.
A nemzetközi üzemanyagár összehasonlításokból kiderül, hogy hasonló üzemanyagárakkal találkozhatunk Ausztriában, Luxemburgban, Szlovéniában, de a hazai árszínvonal folyamatosan konvergál a németországi vagy svéd árszínvonalhoz.