ab) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára nem haladja meg az 50 USD/hordó értéket, 118 750 Ft/ezer liter,"
(2) A Jöt. 110. § (1) bekezdés..." />

T/577. számú törvényjavaslat indokolással - a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény módosítása az autós társadalom terheinek csökkentése érdekében

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 110. § (1) bekezdés a) pont aa)-ab) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az adó mértéke
a benzinre]
"aa) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára az 50 amerikai dollár (a továbbiakban: USD)/hordó értéket meghaladja, 114 000 Ft/ezer liter,
ab) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára nem haladja meg az 50 USD/hordó értéket, 118 750 Ft/ezer liter,"
(2) A Jöt. 110. § (1) bekezdés...

T/577. számú törvényjavaslat indokolással - a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény módosítása az autós társadalom terheinek csökkentése érdekében
2018. évi ... törvény a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény módosítása az autós társadalom terheinek csökkentése érdekében
1. §
(1) A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 110. § (1) bekezdés a) pont aa)-ab) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az adó mértéke
a benzinre]
"aa) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára az 50 amerikai dollár (a továbbiakban: USD)/hordó értéket meghaladja, 114 000 Ft/ezer liter,
ab) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára nem haladja meg az 50 USD/hordó értéket, 118 750 Ft/ezer liter,"
(2) A Jöt. 110. § (1) bekezdés c) pont ca)-cb) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az adó mértéke
a gázolajra üzemanyagkénti vagy tüzelő-, fűtőanyagkénti kínálás, értékesítés vagy felhasználás esetén]
"ca) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára meghaladja az 50 USD/hordó értéket, 104 000 Ft/ezer liter,
cb) ha a kőolaj (3) bekezdés szerinti világpiaci ára nem haladja meg az 50 USD/hordó értéket, 114 350 Ft/ezer liter,"
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő 45. napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A közlekedési formák és eszközök szerepe az innovatív technológiák megjelenésének köszönhetően megváltozott, a mobilitás fogalma felértékelődött. A mobilitás alapvető emberi szabadságjog, a mozgás szabadságának biztosítása és támogatása (nemzet)gazdasági és társadalmi érdek. A mobilitást biztosító bármely közlekedési eszköz, az ehhez szükséges teljes infrastruktúra, illetve jogszabályi környezet támogatása kiemelt prioritással kezelendő. A Pénzügyminisztérum rendelkezésére álló fiskális intézkedési portfoliót úgy kell kialakítani, hogy a nemzetgazdasági célok érvényesülése mellett a társadalmi érdekek, jelen esetben a mobilitás elősegítése is a prioritások között szerepeljen. A mobilitás viszonyrendszerében, függetlenül attól, hogy mikro vagy makroszinten kívánjuk vizsgálni, a magas fokú mobilitás többek között -a munkaerőpiac példáján keresztül - átjárhatóvá és hatékonyabbá teszi a munkaerőpiacot, választási lehetőséget biztosít az individuum, a munkavállaló számára. A hazai vállalati szektor versenyképességét - ami KKV szektor esetében még nagyobb probléma - szintén befolyásolja az üzemanyagok árszínvonala. Az üzemanyagokra vonatkozó jövedéki adó csökkentésén keresztül növelhetjük a vállalati szektor versenyképességét, mely növekedés hozzájárul Magyarország gazdasági növekedésének fenntartásához.
A mobilitást elősegítő közlekedési formák közül a közúti közlekedést, tovább specifikálva, elsősorban a személygépjármű-használatot, azaz az "autós társadalom" terheit kívánjuk mérsékelni. A gépjármű használatával kapcsolatos jelentősebb költségeket két költségcsoportra oszthatjuk. Az első csoportba a gépjármű megszerzésével kapcsolatos főbb költségelemek tartoznak. Ide sorolandó a gépjármű bruttó vételára, melyet rekordmértékű, 27%-os általános forgalmi adó terhel. Továbbá a gépjármű vagyonszerzési illetéke, illetve a regisztrációs adó fizetési kötelezettség is tovább növeli a gépjármű megszerzésének költségeit. A második csoportba a gépjármű üzemeltetésével, fenntartásával és használatával kapcsolatos költségelemek tartoznak, mint a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, Casco biztosítás, melyet csak a társadalom vagyonosabb rétege engedhet meg magának, az útdíjak, üzemanyagok magas áron és a magas karbantartási költségek. Az adónemek számának és mértékének köszönhetően a társadalom számottevő része financiális okokból nem engedheti meg magának a személygépjárművek vásárlását, illetve a személygépjárművek rendszeres, indokolt használatát.
A fiskális eszközökkel - a jövedéki adó mértékének módosításával - mérsékelt üzemanyagárak hozzájárulnak a társadalom mobilitásának, illetve azon nemzetgazdasági ágak teljesítményének növekedéséhez, ahol a vállalatok tevékenységéből fakadóan szignifikáns az üzemanyag működéshez történő felhasználása.
Világviszonylatban is egyedinek számító, de az autós társadalom terheit tovább növelő kormányzati intézkedés került bevezetésre 2016 szeptemberével. A jogszabály az üzemanyagok jövedéki adójának mértékét, a kőolaj világpiaci árához köti (50USD/hordó). Ugyan a kőolaj világpiaci ára magasabb, mint a törvényben rögzített 50 dollár/hordó, így az alacsonyabb jövedéki adómérték került alkalmazásra, de az így is kiemelkedően magas. Ha megvizsgáljuk az üzemanyagok árának összetevőit, láthatjuk, hogy a világrekorder 27%-os áfa mellett több, mint 30%-át az üzemanyag árának a jövedéki adó teszi ki.
A nemzetközi üzemanyagár összehasonlításokból kiderül, hogy hasonló üzemanyagárakkal találkozhatunk Ausztriában, Luxemburgban, Szlovéniában, de a hazai árszínvonal folyamatosan konvergál a németországi vagy svéd árszínvonalhoz.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A módosítás a benzin és a gázolaj jövedéki adójának csökkentésére tesz javaslatot.
2. §
Hatályba léptető rendelkezés a jogalkalmazásra szükséges felkészülési idő biztosítása érdekében.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.