adozona.hu
T/12896. számú törvényjavaslat indokolással - A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény módosításáról
T/12896. számú törvényjavaslat indokolással - A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény 52. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az adó mértéke - figyelemmel a (3)-(4) bekezdés rendelkezéseire is -:)
"f) a 2711 12, a 2711 13, a 2711 14 00, a 2711 19 00 vámtarifaszám alatti gáz termékekből arra a cseppfolyósított szénhidrogénre, amelyet közúti járművek üzemanyagaként értékesítenek, importálnak vagy használnak fel, 0 Ft/ezer kg, egyéb motor...
(Az adó mértéke - figyelemmel a (3)-(4) bekezdés rendelkezéseire is -:)
"f) a 2711 12, a 2711 13, a 2711 14 00, a 2711 19 00 vámtarifaszám alatti gáz termékekből arra a cseppfolyósított szénhidrogénre, amelyet közúti járművek üzemanyagaként értékesítenek, importálnak vagy használnak fel, 0 Ft/ezer kg, egyéb motorikus célú értékesítés, importálás vagy felhasználás esetén 12 095 Ft/ezer kg, egyébként 0 Ft/ezer kg,"
Németországban, Hollandiában és számos uniós tagállamban az LPG-vel üzemelő autók aránya 10 százalék körüli, az üzemanyag ára pedig nem ritkán a magyar árszint alatt van, esetenként annál lényegesen olcsóbb. Ezzel szemben hazánkban az autógázos járművek aránya mindössze 2 százalék körül mozog.
Ennek ellenére Dr. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter által 2012.07.10.-én benyújtott T/7953 számú törvényjavaslat alapján, elfogadásra került "az egészségügy többletforráshoz juttatása érdekében szükséges törvénymódosításokról, valamint egyéb törvények módosításáról" szóló 2012. évi CLIV. törvén, amely a n 2013. január 1-jétől 50%-kal, majd 2013. január 1-jétől újabb 50%-al növelte az LPG adómértékét.
Nyilvánvaló, hogy a végrehajtott - összességében 100%-os mértéket is meghaladó - példátlan mértékű adóemelés, meglehetősen kedvezőtlenül hat a többi hagyományos üzemanyaghoz képest környezetkímélő LPG-gáz felhasználású járművek elterjedésére. Ennek okán - még ha az adóbevétel révén az egészségügy többletforráshoz is jut - hosszútávon sokkal nagyobb volumenű kiadások keletkeznek a fokozott környezeti terhelés okán fellépő egészségkárosodások miatt.
A jelen javaslat azt indítványozza, hogy a közúti járművek gáz üzemanyagát a továbbiakban jövedéki adó ne terhelje.