T/12847. számú törvényjavaslat indokolással - A szerencsejáték szervezésével összefüggő egyes törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2013. évi CLXXXV. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény (a továbbiakban Ktv.) 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A koncessziós szerződés megkötésére - a szerződésnek a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 12. § (3) bekezdése szerinti meghosszabbítását, valamint a 10/C. § szerinti megkötését kivéve - az állam vagy az önkormányzat pályázatot köteles kiírni. A pályázat - kivéve ha honvédelmi vagy nemzetbiztonsági érdek a pályázat zárkörű kiírását teszi szükségessé - n...

T/12847. számú törvényjavaslat indokolással - A szerencsejáték szervezésével összefüggő egyes törvények módosításáról
1. §
A koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény (a továbbiakban Ktv.) 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A koncessziós szerződés megkötésére - a szerződésnek a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 12. § (3) bekezdése szerinti meghosszabbítását, valamint a 10/C. § szerinti megkötését kivéve - az állam vagy az önkormányzat pályázatot köteles kiírni. A pályázat - kivéve ha honvédelmi vagy nemzetbiztonsági érdek a pályázat zárkörű kiírását teszi szükségessé - nyilvános."
2. §
A Ktv. a következő alcímmel és 10/C. § -sal egészül ki:
"A megbízható szerencsejáték-szervezővel megköthető koncessziós szerződésre irányadó különös szabályok
10/C. § (1) Az ágazati törvényben meghatározott megbízható szerencsejáték-szervezővel koncessziós szerződés az e §-ban meghatározottak szerint is köthető.
(2) Az ágazati miniszter mellőzheti a nyilvános koncessziós pályázat kiírását, ha a koncessziós szerződés megkötésére megbízható szerencsejáték-szervezővel is sor kerülhet.
(3) A szerencsejáték szervezésére irányuló tevékenység végzésére a megbízható szerencsejátékszervező ajánlatot tesz. Az ajánlattevő ajánlatában megjelöli az üzemeltetni kívánt - a szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvényben (a továbbiakban: Szjtv.) meghatározott - egységek település szerinti helyszínét és vállalja, hogy egységenként a mindenkori központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott koncessziós díj összege legalább kétszeresének megfelelő összegű éves koncessziós díjat fizet.
(4) Az ágazati miniszter az ajánlat elfogadásáról a megbízható szerencsejáték-szervező írásbeli ajánlatának átvételét követő 30 napon belül dönt. Az ajánlat elfogadása esetén 30 napon belül megköti a koncessziós szerződést az ajánlattevővel.
(5) Az e § szerint megkötött koncessziós szerződés alapján a koncesszió jogosultja legfeljebb öt egységet üzemeltethet.
(6) A koncessziós szerződésre és a koncesszió jogosultjára egyebekben e törvény és az Szjtv. rendelkezései irányadóak."
3. §
A Ktv. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"11. § Ha a koncessziós szerződés megkötésére nem a 10/C. §-ban foglaltak szerint kerül sor, az állam, illetőleg az önkormányzat nevében eljáró személy, illetve szerv csak azzal a pályázóval köthet szerződést, aki a pályázatot megnyerte. A pályázat nyertese az, aki összességében az állam, illetőleg az önkormányzat számára a kiírásnak megfelelő legkedvezőbb ajánlatot tette."
4. §
A szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Szjtv.) 4. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) A koncessziós szerződést a miniszter a Ktv. 10/C. § (2) bekezdése alapján az e törvény szerinti megbízható szerencsejáték-szervezővel nyilvános pályázat kiírása nélkül is megkötheti."
5. §
Az Szjtv. 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A Ktv. 5. § (1) bekezdése szerinti nyilvános pályázat kiírása esetén a miniszter a pályázat nyertesével kötheti meg a koncessziós szerződést."
6. §
Az Szjtv. 35. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A szerencsejáték-szervező a tárgyhavi adó összegét úgy állapítja meg, hogy az adóév első napjától a tárgyhó utolsó napjáig a tiszta játékbevételt összesíti, ezután az (1) bekezdésben foglaltak alapján megállapítja a tárgyhavi adó összegét és levonja belőle az adóéven belül a tárgyhónapot megelőző időszakokra megfizetett adó összegét, valamint az általa a tárgyévre megfizetett koncessziós díj egytizenketted részének összegét."
7- §
Az Szjtv. 37. § 11. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: "11. Egység: koncessziós szerződéssel működtetett egy játékkaszinó."
8. §
Az Szjtv. 37. §-a a következő 30. ponttal egészül ki:
"30. Megbízható szerencsejáték-szervező: az a szerencsejáték-szervező, valamint annak többségi tulajdonosa, amely a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti átlátható szervezet, és
a) valamennyi közteherre vonatkozó bevallási- és fizetési kötelezettségének eleget tett, és egyszer sem esett harminc napot meghaladó késedelembe;
b) egyik bankszámláján sem volt azonnali beszedési megbízás az adóhatóság részéről, illetve működése során nem indult ellene végrehajtási eljárás;
c) a működése során, azzal összefüggésben, nem történt olyan jogsértés, amely miatt esetenként öt millió forint összeget meghaladó bírsággal sújtották volna;
d) legalább 10 éven keresztül folytatott szerencsejáték szervezésére irányuló tevékenységet Magyarországon;
e) a játékosok személyazonosságának megállapítására, valamint az ahhoz kapcsolódó adatkezelésre vonatkozó szabályokat maradéktalanul betartotta, amennyiben ilyen kötelezettség terhelte."
9. §
A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 12. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(8) Az (1) bekezdés a)-g) pontjában és a (2) bekezdés c), d) pontjában meghatározott tevékenységi körök mint gyűjtőfogalmak keretein belüli azon tevékenységcsoportok, amelyek az e törvény hatálybalépésekor hatályban lévő egyes ágazati törvénybeli rendelkezések szerint koncessziós pályázat kiírása vagy koncessziós szerződés megkötése nélkül is folytathatók, e törvény hatálybalépését követően is koncessziós pályázat kiírása vagy koncessziós szerződés megkötése nélkül folytathatók. E törvény hatálybalépését követően az (1) bekezdés a)-d), f), g) pontjában, és a (2) bekezdés c), d) pontjában meghatározott tevékenységi körök mint gyűjtőfogalmak keretein belül egyes további tevékenységtípusok folytatatását koncessziós pályázat kiírása vagy koncessziós szerződés nélkül kizárólag e törvény teheti lehetővé. Nem szükséges továbbá koncessziós pályázat kiírása vagy koncessziós szerződés kötése közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktus által eltérően szabályozott tevékenységek körében."
10. §
E törvény 9. §-a az Alaptörvény 38. cikk (1) és (2) bekezdése alapján sarkalatosnak minősül.
11. §
E törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A jelen javaslat célja, hogy a szerencsejáték iparban az ismeretlen és gyakran kétes hátterű jelentkezőkkel szemben - egy új eljárás biztosításával - az állam értékelni tudja egy korábbi szereplő megbízhatóságát, valamint az addig tanúsított jogkövető magatartását, ugyanakkor ezen eljárás során - a mindenkori minimum koncessziós díjnál - lényegesen magasabb összegű koncessziós díj kerül megállapításra.
A fenti célra tekintettel a javaslat meghatározza a " megbízható szerencsejáték-szervező" fogalmát, és a nemzeti vagyonról szóló törvény, a koncessziós törvény (a továbbiakban Ktv.), valamint az szerencsejáték-törvény (a továbbiakban Szjtv.) vonatkozó részeinek módosítása útján megteremti azon lehetőséget, hogy az ágazati miniszter pályázati eljárás mellőzésével is köthessen koncessziós szerződést.
Részletes indokolás
az 1-3. §-hoz
A javaslat 1. és 3. §-a átvezeti a Ktv.-n az új fejezetet - azaz a 2. §-ban foglaltak - beiktatásával szükségessé váló módosításokat, amely új fejezet lehetővé teszi az ágazati miniszter számára, hogy az Szjtv.-ben meghatározott megbízható szerencsejáték-szervezővel pályázati eljárás mellőzésével kössön koncessziós szerződést, azzal, hogy ez esetben a koncessziós díj nem lehet kevesebb a mindenkori minimum koncessziós díj kétszeresénél.
a 4.-7. §-okhoz
Részben technikai jellegű részben pontosító rendelkezések, amelyek a Ktv. és az Szjtv. közötti koherencia megtremtéséhez szükségesek.
a 8. §-hoz
A javaslat e §-ban adja meg a megbízható szerencsejáték-szervező törvényi feltételeit. Ahhoz, hogy valamely szerencsejáték-szervező megbízható szerencsejáték-szervezőnek minősüljön, a feltételek mindegyikét együttesen kell teljesítenie.
a 9. §-hoz
A javaslat a Vagyontv.-n szükséges azon módosítást vezeti át, amely szerint a Ktv. felhatalmazást adhat az ágazati miniszternek a jelen javaslat 2. §-ában meghatározott eljárás lefolytatásához.
a 10. §-hoz
A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 19. § a) pontja alapján a törvény 12. § (8) bekezdése sarkalatosnak minősül, ezért a javaslat 9. §-a sarkalatosnak minősül.
a 11.§-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.