T/12537. számú törvényjavaslat indokolással - Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 43. §-a az alábbi (5a) bekezdéssel egészül ki:
(5a) Az adóhatóság a csoportos általános forgalmi adózást választó csoporttagok valamelyikének kérelmére a túlfizetés összegét az adózó által megnevezett másik csoporttag megjelölt adószámlájára számolja el.
E törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a rá következő napon hatályát veszti.
A BKV gazdasági helyzete tragikus. A BKV az egyik legnagyobb foglalkoztató, miközben egyedü...

T/12537. számú törvényjavaslat indokolással - Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény módosításáról
2013. évi ... törvény az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény módosításáról
1. §
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 43. §-a az alábbi (5a) bekezdéssel egészül ki:
(5a) Az adóhatóság a csoportos általános forgalmi adózást választó csoporttagok valamelyikének kérelmére a túlfizetés összegét az adózó által megnevezett másik csoporttag megjelölt adószámlájára számolja el.
2. §
E törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a rá következő napon hatályát veszti.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A BKV gazdasági helyzete tragikus. A BKV az egyik legnagyobb foglalkoztató, miközben egyedülálló, mással nem összevethető feladatokat lát el. A Jobbik már többször szorgalmazta, hogy a céget terhelő közterhek mérséklésével, a beszedés módjának ésszerűsítésével rendkívül sokat lehetne javítani a vállalat helyzetén.
A Jobbik javaslatainak hatására mára a BKV Zrt. és a BKK Zrt. csoportos adóalanyok lehettek és a közszolgáltatási szerződéseik után nem kell általános forgalmi adót fizetniük.
Ennek ellenére éves szinten több milliárd forint költségvetési befizetési kötelezettség terheli a két gazdálkodót, míg a BKV Zrt. a fenti szabály hatályba lépése óta éves szinten magas ÁFA visszatérítésre lett jogosult.
Azonban a jelenleg érvényben lévő jogszabály nem nyújt lehetőséget a visszaigényelt ÁFA más csoporttag adószámláján történő jóváírására, így a visszaigényelt ÁFA összeget az egyik adózónak ténylegesen ki kell utalni, míg az egyéb adózási kötelezettségét a másik adózónak ténylegesen teljesítenie kell. Az így generált pénzmozgásból kizárólag a bankoknak van hasznuk, míg a társaságok helyzete tovább nehezedik.
A helyzetet felismerve a törvényjavaslat arra nyújt megoldást, hogy amennyiben a csoportos adóalanyiságot választó egyik adózónak túlfizetése van, amelyet nem tud, vagy nem akar másik adószámláján jóváiratni, megtehesse, hogy választása szerint a neki járó összeg egy másik, szintén csoporttag adózó tetszőleges adótartozásának összegét csökkentse.
Természetesen jelen törvényjavaslat megoldása nem csupán a BKV Zrt. esetében alkalmazható, hanem sok egyéb csoportos ÁFA adózást választó adózó költségeit is lecsökkentheti.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Az általános indoklásban szereplő politikai célok elérése érdekében az adózás rendjéről szóló törvény fentiek szerinti kiegészítése szükséges
A 2. §-hoz
A kívánatos jogpolitikai cél mihamarabbi elérése érdekében célszerű e törvényt a lehető leghamarabb hatályba léptetni.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.