T/12375. számú törvényjavaslat indokolással - Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 4. § (2) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az útdíj részét képezi az infrastruktúra díj és - erre vonatkozó szakmapolitikai döntés esetén - részét képezheti a külsőköltség díj. Az infrastruktúra díjtételeket kifejezetten az érintett infrastruktúra-hálózat építési, üzemeltetési, fenntartási és bővítési költségeire alapozva kell megállapítani, azzal, ...

T/12375. számú törvényjavaslat indokolással - Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény módosításáról
2013. évi ... törvény az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény módosításáról
1. §
Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 4. § (2) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az útdíj részét képezi az infrastruktúra díj és - erre vonatkozó szakmapolitikai döntés esetén - részét képezheti a külsőköltség díj. Az infrastruktúra díjtételeket kifejezetten az érintett infrastruktúra-hálózat építési, üzemeltetési, fenntartási és bővítési költségeire alapozva kell megállapítani, azzal, hogy autópályák, fő- és mellékutak használati díjainak kialakításakor pusztán az autópályák, fő- és mellékutak besorolása alapján közöttük nem lehet különbséget tenni. A súlyozott átlagos infrastruktúradíj-tételek tartalmazhatják a piaci feltételekre alapozott tőkehozamot vagy haszonkulcsot is."
2. §
Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 5. § (3) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az infrastruktúra díj tekintetében a rendszeres úthasználók számára legfeljebb 30 % díjkedvezmény adható. Egyszeri díjkedvezményt érvényesíthetnek továbbá azok a rendszeres úthasználóknak nem minősülő díjfizetésre kötelezettek is, akik Magyarország közigazgatási területén fekvő üzemagyag-töltőállomáson nyugtával igazolt módon a díjfizetés esedékességének napján, vagy az azt megelőző 10 munkanapon belül legalább nettó ötvenezer forint értékben saját felhasználás céljából üzemanyagot vásároltak. A díjkedvezmény ebben az esetben is legfeljebb 30 %. A díjkedvezmény az e törvény felhatalmazása alapján kiadott rendeletben meghatározott mértékben és feltételek alapján vehető igénybe."
3. §
E törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a rá következő napon hatályát veszti.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
Az útdíjfizetési kötelezettséget megszabó törvény módosításának indoka, hogy a jelenleg hatályban lévő szabályozás szerint a különböző díjkategóriába sorolt gépjárművek különböző mértékű úthasználati díjat fizetnek annak függvényében, hogy gépjárművükkel az autópályát vagy a főutat veszik-e igénybe. Ez a szabályozási modell arra ösztönzi a fuvarozókat, hogy kevésbé sürgős áruszállítási tevékenységeik során az autópályák helyett a főútvonalakat válasszák. Az autópályákkal ellentétben a főutak lakott településeken haladnak végig, ahol az intenzív teherforgalom okozta zaj és porártalom nagy bosszúságot okoz az ott élő embereknek, az egyéb infrastukturális károk mellett.
Különösen azért nem célszerű hatályában tartani egy olyan szabályozást, amely áttételesen bár, de a főutakra tereli a teherforgalmat, mert az állam épp a fenti negatív externáliák kiküszöbölése érdekében költött súlyos összegeket az adófizetők pénzéből az autópályahálózat fejlesztésére.
Ezt a nemkívánatos jelenséget orvosolja jelen törvényjavaslat azzal, hogy kimondja, hogy pusztán az utak autópálya/autóút/főút besorolása alapján a használatukért fizetett díj mértékében nem lehet különbséget tenni.
Másrészt szintén egyre gyakoribb jelenség - legfőképpen az országon áthaladó tranzitforgalom esetén -, hogy az olcsóbb üzemanyagárakat kihasználva a fuvarozók még az országba belépés előtt, majd azt követően az országot elhagyva tankolják meg gépjárművüket, ezzel jelentős bevételtől fosztva meg a Magyar Államot. Miután a kőolajszármazékok fogyasztói árába több olyan hozzájárulási forma van beleépítve, ami végső soron szintén a hazai úthálózat fejlesztésének és fenntartásának forrását hivatott biztosítani. Jelen törvény a hazai töltőállomásokon tankoló útdíj fizetésre kötelezettek számára engedményt biztosít a fizetendő úthasználati díjból. Ezzel egyrészt elkerülhető, hogy az úthálózatot használó egy igénybevett szolgáltatásért két jogcímen is hozzájárulást vagy díjat kényszerüljön fizetni, megteremti annak lehetőségét, hogy az országon áthaladó tranzitforgalomban lévő gépjárművek üzemeltetőinek is megérje magyar benzint vásárolnia, többletbevételt generálva ezzel a központi költségvetésnek.
A törvényben meghatározott két elvi szintű jogpolitikai cél tényleges tartalommal való feltöltése érdekében szükség van az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utakról szóló 25/2013. (V. 31.) NFM rendelet jelen törvény rendelkezéseinek figyelembevételével történő módosítására is.
Részletes indokolás
Az 1. és 2. §-hoz
Az általános indoklásban lefektetett jogpolitikai célok eléréséhez szükséges a törvény normaszöveg szerinti módosítása.
A 3. §-hoz
Az általános indoklásban lefektetett jogpolitikai célok eléréséhez a törvényt a lehető leghamarabb hatályba kell léptetni.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.