adozona.hu
T/12375. számú törvényjavaslat indokolással - Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény módosításáról
T/12375. számú törvényjavaslat indokolással - Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 4. § (2) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az útdíj részét képezi az infrastruktúra díj és - erre vonatkozó szakmapolitikai döntés esetén - részét képezheti a külsőköltség díj. Az infrastruktúra díjtételeket kifejezetten az érintett infrastruktúra-hálózat építési, üzemeltetési, fenntartási és bővítési költségeire alapozva kell megállapítani, azzal, ...
"(2) Az útdíj részét képezi az infrastruktúra díj és - erre vonatkozó szakmapolitikai döntés esetén - részét képezheti a külsőköltség díj. Az infrastruktúra díjtételeket kifejezetten az érintett infrastruktúra-hálózat építési, üzemeltetési, fenntartási és bővítési költségeire alapozva kell megállapítani, azzal, hogy autópályák, fő- és mellékutak használati díjainak kialakításakor pusztán az autópályák, fő- és mellékutak besorolása alapján közöttük nem lehet különbséget tenni. A súlyozott átlagos infrastruktúradíj-tételek tartalmazhatják a piaci feltételekre alapozott tőkehozamot vagy haszonkulcsot is."
"(3) Az infrastruktúra díj tekintetében a rendszeres úthasználók számára legfeljebb 30 % díjkedvezmény adható. Egyszeri díjkedvezményt érvényesíthetnek továbbá azok a rendszeres úthasználóknak nem minősülő díjfizetésre kötelezettek is, akik Magyarország közigazgatási területén fekvő üzemagyag-töltőállomáson nyugtával igazolt módon a díjfizetés esedékességének napján, vagy az azt megelőző 10 munkanapon belül legalább nettó ötvenezer forint értékben saját felhasználás céljából üzemanyagot vásároltak. A díjkedvezmény ebben az esetben is legfeljebb 30 %. A díjkedvezmény az e törvény felhatalmazása alapján kiadott rendeletben meghatározott mértékben és feltételek alapján vehető igénybe."
Különösen azért nem célszerű hatályában tartani egy olyan szabályozást, amely áttételesen bár, de a főutakra tereli a teherforgalmat, mert az állam épp a fenti negatív externáliák kiküszöbölése érdekében költött súlyos összegeket az adófizetők pénzéből az autópályahálózat fejlesztésére.
Ezt a nemkívánatos jelenséget orvosolja jelen törvényjavaslat azzal, hogy kimondja, hogy pusztán az utak autópálya/autóút/főút besorolása alapján a használatukért fizetett díj mértékében nem lehet különbséget tenni.
Másrészt szintén egyre gyakoribb jelenség - legfőképpen az országon áthaladó tranzitforgalom esetén -, hogy az olcsóbb üzemanyagárakat kihasználva a fuvarozók még az országba belépés előtt, majd azt követően az országot elhagyva tankolják meg gépjárművüket, ezzel jelentős bevételtől fosztva meg a Magyar Államot. Miután a kőolajszármazékok fogyasztói árába több olyan hozzájárulási forma van beleépítve, ami végső soron szintén a hazai úthálózat fejlesztésének és fenntartásának forrását hivatott biztosítani. Jelen törvény a hazai töltőállomásokon tankoló útdíj fizetésre kötelezettek számára engedményt biztosít a fizetendő úthasználati díjból. Ezzel egyrészt elkerülhető, hogy az úthálózatot használó egy igénybevett szolgáltatásért két jogcímen is hozzájárulást vagy díjat kényszerüljön fizetni, megteremti annak lehetőségét, hogy az országon áthaladó tranzitforgalomban lévő gépjárművek üzemeltetőinek is megérje magyar benzint vásárolnia, többletbevételt generálva ezzel a központi költségvetésnek.
A törvényben meghatározott két elvi szintű jogpolitikai cél tényleges tartalommal való feltöltése érdekében szükség van az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utakról szóló 25/2013. (V. 31.) NFM rendelet jelen törvény rendelkezéseinek figyelembevételével történő módosítására is.