adozona.hu
T/12095. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes jogi személyek átalakulásáról, egyesüléséről, szétválásáról
T/12095. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes jogi személyek átalakulásáról, egyesüléséről, szétválásáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2013. évi CLXXVI. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) E törvény rendelkezéseit a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvénnyel (a továbbiakban: Ptk.) együtt kell alkalmazni a gazdasági társaság, a szövetkezet, valamint az egyesülés átalakulása, egyesülése, szétválása során.
(2) E törvény rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell, ha jogszabály a Ptk.-nak a jogi személy átalakulására, egyesülésére, szétválására vonatkozó szabályai alkalmazását írja elő.
(1) A jogi személy döntéshozó szerve az átalakulásról két alkalommal határoz.
...
(2) E törvény rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell, ha jogszabály a Ptk.-nak a jogi személy átalakulására, egyesülésére, szétválására vonatkozó szabályai alkalmazását írja elő.
(2) A döntéshozó szerv első ízben a jogi személy ügyvezetésének - ha a jogi személynél felügyelőbizottság működik, a felügyelőbizottság által véleményezett - előterjesztése alapján azt állapítja meg, hogy a jogi személy tagjai egyetértenek-e az átalakulás szándékával. Ekkor dönt továbbá arról, hogy a jogi személy milyen más jogi személy típusba, gazdasági társaság esetén formába alakuljon át, és előzetesen felméri, hogy a jogi személy tagjai közül ki és mekkora vagyoni hozzájárulással kíván a jogutód jogi személy tagjává válni.
(3) Ha a tagok az átalakulás szándékával egyetértenek, a döntéshozó szerv meghatározza a vagyonmérleg-tervezetek fordulónapját, dönt a könyvvizsgáló személyéről, és megbízza a jogi személy ügyvezetését az átalakulási terv, valamint az átalakulási döntés meghozatalához szükséges egyéb - jogszabály által meghatározott vagy a döntéshozó szerv által előírt - okiratok elkészítésével.
(2) Az átalakulási tervben fel kell tüntetni a tőkeszerkezet átrendezésének okait és megvalósításának módját is.
(3) Az átalakulási terv szükség szerint tartalmazza:
a) az átalakulással egyidejűleg belépő új tagok vagyoni hozzájárulását;
b) az átalakulás feltételeként meghatározott, a meglévő tagokat terhelő, pótlólagosan teljesítendő vagyoni hozzájárulást;
c) a jogutód jogi személyben részt venni nem kívánó tagnak a számviteli törvény előírásai alapján meghatározott vagyonhányadot.
(4) Az átalakulási tervben kell bemutatni továbbá, ha az átalakuló jogi személy számviteli törvény szerinti beszámolójának mérlegében kimutatott eszközeit és kötelezettségeit átértékeli.
(5) Az átalakulási tervet az átalakuló jogi személy vezető tisztségviselője írja alá.
(2) Az átalakulással létrejövő jogi személy vagyonmérleg-tervezete az átalakuló jogi személy vagyonmérleg-tervezetétől eltérhet.
(3) Az átalakuló jogi személy vagyonmérleg-tervezeteként a számviteli törvény szerinti beszámoló mérlege is elfogadható abban az esetben, ha annak fordulónapja az átalakulásról való végleges döntés időpontját legfeljebb hat hónappal előzte meg, és ha a jogi személy az átértékelés lehetőségével nem él.
(4) A vagyonmérleg-tervezetek és vagyonleltár-tervezetek elkészítésére, az átértékelésre vonatkozó részletes szabályokat, továbbá a jogutód jogi személy tervezett saját tőkéjének és jegyzett tőkéjének megállapítására vonatkozó részletes rendelkezéseket a számviteli törvény tartalmazza.
(5) A vagyonmérleg-tervezeteket és a vagyonleltár-tervezeteket könyvvizsgálóval, továbbá - ha a jogi személynél ilyen működik - a felügyelőbizottsággal is ellenőriztetni kell. Nem jogosult erre a jogi személy könyvvizsgálója, és az a könyvvizsgáló, aki az átalakulási vagyonmérleg-tervezet fordulónapját megelőző két üzleti évben a jogi személy számára könyvvizsgálatot vagy a nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás értékének ellenőrzését végezte. A jogutód jogi személy könyvvizsgálójává a jogi személy cégbejegyzésétől számított három üzleti éven belül nem jelölhető ki az a könyvvizsgáló, aki az átalakulási vagyonmérleg-tervezeteket ellenőrizte.
(6) A könyvvizsgálót megillető jogosultságokra a Ptk. 3:38. § (1) bekezdését kell alkalmazni.
(7) A jogi személy vagyonának értékét, a saját töke összegét a könyvvizsgáló által elfogadottnál magasabb értékben nem lehet meghatározni.
(2) A tag az átalakulási terv közlésétől számított harminc napon belül írásban nyilatkozhat arról, ha nem kíván a jogutód jogi személy tagjává válni. Ilyen nyilatkozat hiányában úgy kell tekinteni, hogy a tag a jogutód jogi személy tagjává kíván válni. A tag azonban a jogi személy által pótlólagosan biztosított határidőig, ennek hiányában az átalakulásról véglegesen döntő szavazás megkezdéséig nyilatkozhat úgy, hogy nem kíván a jogutód jogi személy tagjává válni, illetve korábbi nyilatkozatát visszavonhatja.
(2) A vagyonmérleg-tervezet adatai és a vezető tisztségviselők előterjesztése alapján meg kell határozni a jogutód jogi személy tagjait a tervezett jegyzett tőkéből megillető hányadot, és ugyancsak meg kell állapítani a jogutód jogi személyben tagként részt venni nem kívánó személyeket megillető vagyonhányadot, továbbá ennek kiadási módját.
(3) Az elszámolás során a megváló tag járandóságát a tagnak a jogelőd jogutód nélküli megszűnése esetén járó vagyon mértékében kell meghatározni. Ha a tag járandóságát a létesítő okirat rendelkezése alapján piaci értéken állapítják meg, akkor - a számviteli törvény előírásainak figyelembevételével - kötelező vagyonátértékelést végrehajtani. Nincs helye a tag részére vagyonkiadásnak, ha a jogelőd saját tőkéje nulla vagy negatív.
(4) Ha az átalakulással létrejövő jogi személy vagyonmérleg-tervezet szerinti saját tőkéje - a jogutód jogi személyben tagként részt venni nem kívánó személyeket megillető összeg elkülönítése után, vagy más okból - nem éri el a jegyzett tökének a törvényben meghatározott legkisebb összegét vagy a jogutód létesítő okirattervezetében meghatározott jegyzett tőke összegét, az átalakulást meghiúsultnak kell tekinteni, kivéve, ha a jogutód jogi személy tagjai az átalakulás érdekében maguk vagy harmadik személyek bevonásával - az átalakulási okirattervezetek megfelelő módosítása mellett - a nyilvántartásba vételi kérelem benyújtásáig a különbözetet a jogi személy rendelkezésére bocsátják. Tőkepótlás helyett elegendő az átalakulási okirattervezetek megfelelő átdolgozása, ha a rendelkezésre álló saját töke a jogutód jogi személy jegyzett tőkéjének törvényben előírt legkisebb összegét eléri.
(5) A jogutód jogi személyben tagként részt venni nem. kívánó személyeket megillető vagyonhányadot a jogutód jogi személy nyilvántartásba vételét követő hatvan napon belül kell ; kiadni, kivéve, ha az érintettekkel kötött megállapodás eltérő időpontot jelöl meg.
(6) A döntéshozó szerv a jogi személy átalakulásáról véglegesen döntő ülésén meghatározhatja azt az időpontot, amikor az átalakuláshoz fűződő joghatások beállnak, amely azonban nem lehet korábbi, mint a jogutód nyilvántartásba vételének napja. A döntéshozó szerv továbbá dönt az átalakulásról és a jogutód jogi személy tagjai aláírják a jogutód létesítő okiratát.
(2) Ha a létesítő okirat lehetővé teszi az ülés tartása. nélküli döntéshozatalt, akkor e törvény alkalmazásában a döntéshozó szervi ülés alatt az írásbeli döntéshozatalt is érteni kell.
(2) A közleménynek tartalmaznia kell:
a) az átalakuló jogi személy nevét, székhelyét és nyilvántartási számát;
b) a jogutód jogi személy típusát - gazdasági társaság esetében formáját -, nevét és székhelyét;
c) a jogutód jogi személy létesítő okirata aláírásának napját;
d) az átalakuló és a jogutód jogi személy vagyonmérleg-tervezetének adatait - a számviteli törvény szerinti bontásban;
e) a jogutód jogi személy főtevékenységét vagy célját;
f) a jogutód jogi személy vezető tisztségviselője nevét és lakóhelyét;
g) a hitelezőknek szóló felhívást [10. §].
(2) Az a hitelező, akinek az átalakuló jogi személlyel szemben fennálló követelése az átalakulásról hozott döntés első közzétételét megelőzően keletkezett, követelése erejéig az átalakuló jogi személytől a döntés második közzétételét követő harmincnapos jogvesztő határidőn belül megfelelő biztosítékot követelhet, ha az átalakulás követelésének kielégítését veszélyezteti.
(3) Ha a tag helytállási kötelezettsége az átalakuló jogi személy kötelezettségeiért a jogi személy fennállása alatt korlátozott, a (2) bekezdésben foglalt rendelkezést csak akkor kell alkalmazni, ha
a) az átalakulásról szóló döntés meghozatalakor a jogelőd jogi személynek a saját tőke felénél magasabb összegű köztartozása van, amelyre halasztást, fizetési könnyítést nem kapott;
b) az átalakulásról szóló döntés meghozatalakor a hitelező egyébként nem rendelkezik az átalakuláshoz kapcsolódó kockázattal arányos biztosítékkal;
c) a jogi személy átalakulás utáni pénzügyi, vagyoni helyzetére figyelemmel indokolt a biztosítékadás.
(4) Az átalakuló jogi személy az igénybejelentés előterjesztésére biztosított határidő lejártát követő nyolc napon belül köteles dönteni a kérelem tárgyában és az - elutasítás esetén indoklással ellátott -döntést a hitelező tudomására hozni. Az elutasító, illetve a hitelező által nem megfelelőnek tartott biztosíték nyújtására vonatkozó döntés felülvizsgálatát a hitelező a döntés kézhezvételétől számított nyolcnapos jogvesztő határidőn belül a nyilvántartó bíróságtól (a továbbiakban: bíróság) kérheti. A bíróság - a törvényességi felügyeleti eljárásra irányadó szabályok megfelelő alkalmazásával - a kérelem előterjesztésétől számított harminc napon belül határoz. A bíróság az eljárás lefolytatását követően vagy elutasítja a kérelmet, vagy a jogi személyt megfelelő biztosíték nyújtására kötelezi. Az átalakulás mindaddig nem jegyezhető be a nyilvántartásba, amíg a hitelező megfelelő biztosítékot nem kapott, illetve a bíróság biztosítéknyújtási kérelmet elutasító végzése jogerőre nem emelkedett.
(5) A jogelőd jogi személy tagjainak felelőssége csak akkor állapítható meg, ha a jogutód jogi személy helytállási kötelezettségének nem tudott eleget tenni.
(2) Az átalakulással létrejövő jogi személy bejegyzését követő kilencven napon belül mind a jogelőd jogi személyre, mind a jogutód jogi személyre vonatkozóan a bejegyzés napjával, illetve a jogi személy által az átalakulás időpontjaként meghatározott nappal végleges vagyonmérleget kell készíteni. E vagyonmérleg és az átalakulási vagyonmérleg-tervezet szerint megállapított saját tőke közötti pozitív különbözetet a jegyzett tőkén felüli vagyonként kell figyelembe venni, negatív különbözet esetén pedig - ha arra a jegyzett tőkén felüli vagyon nem nyújt fedezetet, és a fedezetről a tagok az előzőekben megállapított kilencvennapos határidőn belül nem gondoskodtak - a jegyzett tökét le kell szállítani. A végleges vagyonmérlegre vonatkozó részletes szabályokat a számviteli törvény tartalmazza.
(3) Ha a bíróság az átalakulás bejegyzését megtagadja, az átalakulni kívánó jogi személy a korábbi típusban - gazdasági társaság esetén a korábbi formában - működik tovább.
(2) Az egyesülni kívánó jogi személyek és az egyesüléssel létrejövő jogi személy vonatkozásában is készíteni kell vagyonleltár-tervezetekkel alátámasztott vagyonmérleg-tervezeteket. Az egyesüléssel érintett jogi személyek döntése alapján a vagyonmérleg-tervezetek ellenőrzése során valamennyi jogi személy esetében eljárhat ugyanaz a könyvvizsgáló.
(3) Az egyesüléssel érintett jogi személyek tagjának az egyesülés elhatározásáról döntő első ülést követően az egyesülésben részt vevő jogi személyek ügyeiről az ügyvezetés az egyesüléssel összefüggő minden felvilágosítást köteles megadni.
a) az egyesülő jogi személyek típusát - gazdasági társaság esetén formáját - nevét, székhelyét és nyilvántartási számát, a létrejövő (jogutód) jogi személy típusát - gazdasági társaság esetén formáját -, nevét és székhelyét;
b) az egyesülés módját (összeolvadás vagy beolvadás);
c) beolvadás esetében az átvevő jogi személy létesítő okiratában szükséges módosítások tervezetét;
d) összeolvadás esetében az új jogi személy létesítő okiratának tervezetét;
e) mindazt, amit törvény az egyes jogi személy típusok, gazdasági társaság esetén a társasági formák egyesülése kapcsán előír, illetve amit az egyesülésben részt vevő jogi személyek döntéshozó szervei szükségesnek tartanak.
(2) Ha az egyesülő jogi személyek közül egyes jogok (pl. részvénykibocsátás joga) nem mindegyik jogi személyt illetik meg, e jogok gyakorlása tekintetében jogelődnek csak az a jogi személy tekinthető, amelyik e joggal rendelkezett.
(3) Beolvadás esetében az átvevő jogi személy típusa, gazdasági társaság esetén formája változatlan marad.
(4) Az egyesülési terv elfogadásáról vagy módosításáról az egyesülésben részt vevő jogi személyek döntéshozó szervei külön-külön határoznak. Ha az egyesülésben részt vevő valamennyi jogi személy elfogadta az egyesülési tervet, az egyesülési szerződést az azt elfogadó döntéshozó szervek felhatalmazása alapján az egyesülésben részt vevő jogi személyek vezető tisztségviselői írják alá.
(5) Az egyesüléssel érintett jogi személyek az egyesülés valamennyi jogi személynél megtörtént végleges elhatározását követően, az utolsó döntés meghozatalától számított nyolc napon belül kötelesek erről a Cégközlönynél közlemény közzétételét kezdeményezni, amelyet két egymást követő lapszámban kell közzétenni. A közleményben az átalakulásnál előírt elemeken túl meg kell jelölni az egyesülés módját is. A közzététel kezdeményezésére az az egyesüléssel érintett jogi személy köteles, amelyet erre az egyesülő jogi személyek maguk közül kijelölnek.
a) a beolvadó jogi személynek az átvevő jogi személyben lévő részesedésének értékét,
b) a beolvadó jogi személy tulajdonában lévő saját vagyoni részesedés (pl. saját üzletrész, saját részvény) értékét,
c) a beolvadó jogi személy azon vagyoni részesedésének értékét, amely az átvevő jogi személy tulajdonában van.
(2) Az (1) bekezdés beolvadásos kiválás és beolvadásos különválás esetén megfelelően alkalmazandó.
(3) Összeolvadás esetében a jogi személyek kölcsönös részesedésének értékét, valamint a jogi személy tulajdonában álló saját vagyoni részesedés értékét a jogutód jogi személy jegyzett tőkéjének meghatározása során nem lehet figyelembe venni.
(4) Az (1)-(3) bekezdésben megjelölt részesedés értékét a létrejövő jogi személy vagyonmérlegtervezetében már nem lehet szerepeltetni.
(2) A jogelőd jogi személy tagja akár valamennyi jogutódban tagként vehet részt, akkor is, ha a jogelőd egyszemélyes jogi személy.
a) a szétváló jogi személy típusát - gazdasági társaság esetén formáját -, nevét, székhelyét és nyilvántartási számát és a létrejövő jogi személyek típusát - a gazdasági társaság esetén formáját -, nevét és székhelyét;
b) a szétválás módját (különválás, kiválás);
c) a vagyonmegosztási javaslatot, vagyis a vagyon felosztását a szétváló jogi személy tagjai között, valamint ehhez kapcsolódóan a szétváló jogi személyt megillető jogok és kötelezettségek megosztására irányuló javaslatot; továbbá a jogelőd vagyonának a jogutódok közti megosztása tervezett arányát;
d) az egyes jogosítványok, illetve kötelezettségek, valamint a folyamatban lévő peres és nemperes ügyek és hatósági eljárások tekintetében a jogutód nevesítését;
e) kiválás esetében a fennmaradó (továbbműködő) jogi személy létesítő okiratában szükséges módosítások tervezetét, valamint a kiválással létrejövő jogi személy(ek) létesítő okiratának tervezetét;
f) különválás esetében a létrejövő új jogi személyek létesítő okiratának tervezetét;
g) beolvadásos kiválás és beolvadásos különválás esetén, ha kizárólag fennmaradó (továbbműködő) jogi személyek vannak, ezen jogi személyek létesítő okiratában szükséges módosítások tervezetét;
h) mindazt, amit törvény az egyes jogi személy típusok, gazdasági társaság esetén a társasági formák szétválása kapcsán előír, illetve amit a szétváló jogi személy döntéshozó szerve szükségesnek tart.
(2) A szétválási szándékról döntő első döntéshozó szervi ülésen meg kell határozni azt is, hogy a vagyonfelosztási javaslat elkészítése során milyen módszerekkel és melyik jogutód vagyonaként kell feltüntetni az ülésen tagsági szándéknyilatkozatot tevő tagra eső vagyont.
(3) Kiválás esetében az a jogi személy, amelyből a kiválás történik, a létesítő okirata módosítását követően változatlan jogi személy típusban, gazdasági társaság esetén változatlan formában működik tovább. Változatlan jogi személy típusban, gazdasági társaság esetén változatlan formában működik tovább - létesítő okirata módosítását követően - azon jogi személy, amelyhez beolvadásos kiválás és beolvadásos különválás során mint jogutódhoz csatlakozik a kiváló, különváló tag.
(4) A szétválási terv elfogadásáról vagy módosításáról a szétváló jogi személy döntéshozó szerve dönt.
(5) A szétválási szerződést a szétváló jogi személy tagjai, valamint a jogutód jogi személyek tagjai (leendő tagjai) kötik meg egymással és írják alá. A jogutód új jogi személy létesítő okiratát csak azok a tagok írják alá, akik az adott jogutód tagjaivá válnak.
(2) A szétválásról szóló közleményben az átalakulásnál előírt elemeken túl meg kell jelölni:
a) a szétválás módját (különválás, kiválás), külön feltüntetve, ha a szétválás beolvadásos kiválással, vagy beolvadásos különválással történik;
b) a szétváló jogi személyt megillető jogok és terhelő kötelezettségek megosztására vonatkozó megállapodás legfontosabb rendelkezéseit, különösen a vagyonmegosztás arányát;
c) azt, hogy a hirdetményi határidő alatt hol kaphatnak tájékoztatást a hitelezők a követelésüket érintő vagyonmegosztási rendelkezésekről.
(2) Ha valamely vagyontárgyról, igényről a szétválási szerződésben nem rendelkeztek vagy az csak utóbb vált ismertté, a vagyontárgy, igény vagy annak ellenértéke (érvényesítési joga) valamennyi jogutód jogi személyt a vagyonmegosztás arányában illeti meg.
(3) Ha valamely kötelezettségről a szétválási szerződésben nem rendelkeztek vagy az csak utóbb vált ismertté, a jogutód jogi személyek (ideértve a szétválás után megmaradó jogi személyt is) felelőssége egyetemleges.
(4) A szétválási szerződésben nevesített követelést elsősorban azzal a jogutóddal szemben kell érvényesíteni, amelyhez az adott kötelezettséget a szétválási szerződés a vagyonmegosztás folytán telepítette. Ha a jogutód e kötelezettségét a követelés esedékességekor nem teljesíti, valamennyi jogutód felelőssége egyetemleges. A jogutódok egymás közötti viszonyában az elszámolás alapja a szétválási szerződésben írt vagyonmegosztási rendelkezés, ilyen rendelkezés hiányában pedig a vagyonmegosztás aránya.
(2) Az átalakulással létrejövő jogi személy előtársaságként nem működhet.
(3) Az átalakulás során olyan cégformát, gazdasági társasági formát kell választani, amely esetében legalább a törvény által az adott típusra, formára előírt legkisebb mértékű, vagy - ilyen törvényi előírás hiányában - a jogi személy által meghatározott jegyzett tőke követelménynek a jogi személy az átalakulással eleget tud tenni.
a) az egyesülő részvénytársaságok részvényeinek cserearányát és a beolvadó részvénytársaság részvényesei számára az alaptőkén felüli vagyon terhére juttatható kiegészítő készpénzfizetés mértékét, amely nem lehet több, mint a részvényesek számára a vagyonhányaduk alapján juttatott részvények névértékének tíz százaléka;
b) az átvevő társaság részvényeinek az egyesülés lebonyolításával összefüggésben szükséges átruházására vonatkozó szabályokat;
c) azt az időpontot, amelytől fogva a részvények az adózott eredményből való részesedésre jogosítanak;
d) azt az időpontot, amelytől fogva a beolvadó részvénytársaság jogügyletei számviteli szempontból az átvevő társaság jogügyleteinek minősülnek;
e) azokat a jogokat, amelyeket a jogutód társaság a különleges jogokkal felruházott részvényeseknek vagy más értékpapír-tulajdonosoknak biztosít, illetve az ezekkel kapcsolatos intézkedési javaslatokat;
j) azokat az esetleges előnyöket, amelyeket az egyesülő részvénytársaságok az eljáró könyvvizsgálónak, az igazgatóságnak, a vezető állású munkavállalóknak és a felügyelőbizottság tagjainak nyújtanak.
(2) Mindegyik egyesülő részvénytársaság ügyvezetése az egyesülési szerződés elkészítésével egyidejűleg írásbeli beszámolót készít, amelyben a jogi és a gazdasági szempontok ismertetésével megindokolják az egyesülés szükségességét, valamint a részvények cserearányát. Ha az értékelésnek különös nehézségei voltak, ezeket is ismertetni kell. A részvényesek számára megismerhető iratokról a részvényes kérésére, a részvénytársaság költségére teljes vagy kivonatos másolatot kell készíteni.
(3) Az ügyvezetés köteles tájékoztatni a közgyűlést árról, ha az egyesülési terv elkészítése és | közgyűlési elfogadásának időpontja között a társaság vagyonában jelentős változás állt be. Az ügyvezetés köteles továbbá az egyesülésben részt vevő valamennyi társaság ügyvezetését is tájékoztatni a közgyűlések megfelelő tájékoztatása céljából.
(4) A vagyonmérleg-tervezeteket ellenőrző könyvvizsgálónak nyilatkoznia kell, hogy az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott cserearányt a részvénytársaság milyen módszerekkel határozta meg, ezek a módszerek megfelelőek voltak-e és külön-külön milyen értéket eredményeztek, továbbá álláspontja szerint a cserearány megfelelő-e. Állást kell foglalnia arról is, hogy a választott módszer mennyiben befolyásolta a kapott értéket. Ha az értékelésnek különös nehézségei voltak, ezeket is ismertetni kell.
(5) A könyvvizsgálónak a jelentésében nyilatkoznia kell az egyesülési szerződés tervezetében és a vezető tisztségviselők írásbeli beszámolójában foglaltak megalapozottságáról. A jelentésnek tartalmaznia kell az arra vonatkozó állásfoglalást is, hogy a tervezett egyesülés veszélyezteti-e a részvénytársaságokkal szembeni hitelezői követelések kielégítését.
(6) Nincs szükség a (2) bekezdés szerinti beszámolóra, a (3) bekezdés szerinti tájékoztatásra, ha az egyesülő részvénytársaságok valamennyi részvényese és szavazati jogot biztosító értékpapírjainak tulajdonosai egyhangú határozattal így határoznak.
(7) Ha több részvényfajta, illetve részvényosztály létezik, az egyesülést kimondó határozat meghozatala során a közgyűlési határozathoz való hozzájárulásra vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell.
(2) Az egyesüléssel érintett részvénytársaságok kötelesek biztosítani, hogy minden részvényes legalább az egyesülésről döntő második közgyűlést megelőző harminc nappal a részvénytársaság székhelyén megismerhesse az egyesülési terv mellett az egyesülő társaságok utolsó három évre vonatkozó számviteli törvény szerinti beszámolóinak tartalmát, az ügyvezetés írásbeli beszámolóját és a könyvvizsgálói jelentést is.
(3) A részvényes kérésére a részvényesek számára megismerhető iratok egészéről vagy a részvényes által meghatározott egyes iratokról a részvénytársaság költségére másolatot kell készíteni. Ha a részvényes az iratok elektronikus úton történő megküldését kéri vagy az iratok elektronikus úton történő megküldéséhez hozzájárul, az iratokat részére az általa megadott elektronikus címre kell megküldeni.
(4) A részvénytársaság mentesül az (1)-(3) bekezdésben foglalt kötelezettség alól, ha az egyesülési szerződés elfogadásáról döntő közgyűlés napja előtt legalább harminc nappal és legalább a közgyűlés lezárásáig tartó időszak alatt a részvénytársaság saját honlapján biztosítja a dokumentumok ingyenes megismerhetőségét vagy - az (1) bekezdésben foglalt kötelezettség tekintetében - a dokumentumokat a Cégközlönyben való közzététel útján hozza nyilvánosságra. A részvénytársaság ebben az esetben köteles biztosítani, hogy a (2). bekezdés szerinti iratok a honlapról letölthetőek és kinyomtathatóak legyenek, továbbá a részvénytársaság ebben az esetben is köteles székhelyén biztosítani az iratokba való betekintés lehetőségét.
(2) A 15. § (1) bekezdés c) pontja alkalmazásában az átvevő részvénytársaság tulajdonában lévőnek kell tekinteni a beolvadó részvénytársaság azon részvényét is, mellyel olyan személy rendelkezik, aki saját nevében, de az átvevő részvénytársaság javára jár el, vagy aki az átvevő részvénytársaság felett a Ptk. szerinti befolyást gyakorol.
(3) A 15. § (3) bekezdése esetében az (1) bekezdést megfelelően alkalmazni kell.
(4) A 15. § alkalmazásában a részesedés értéke alatt a részvény névértékét kell érteni.
(2) Az egyesülő társaságok kötvénytulajdonosai is élhetnek a 10. § szerinti jogokkal, kivéve, ha az egyesüléshez egyenként hozzájárultak.
(2) Az (1) bekezdés szerinti esetben
a) az egyesülési szerződésnek nem kell tartalmaznia a 24. § (1) bekezdés a)-c) pontjaiban meghatározott tartalmi elemeket,
b) nincs szükség a 24. § (2) bekezdése szerinti írásbeli beszámolóra és közzétételére,
c) nincs szükség a 24. § (4) bekezdése szerinti könyvvizsgálói jelentésre és közzétételére.
(3) Ha írásbeli beszámoló és könyvvizsgálói jelentés nem készül, az ügyvezetés, illetve a könyvvizsgáló nem felel azért a kárért, amely ezen okiratok elkészítésének elmaradása miatt következik be.
(4) Ha az átvevő társaság a beolvadó társaság egyedüli tulajdonosa, a beolvadó társaság tagja nem válik az átvevő társaság részvényesévé.
(5) Az egyesüléshez nincs szükség az egyesülő részvénytársaságok közgyűlésének jóváhagyására, ha
a) a részvénytársaság a 25. § (1) és (2) bekezdés szerinti tájékoztatási kötelezettségének -esetlegesen a 25. § (3) és (4) bekezdésében foglaltak alkalmazásával - legalább az egyesülés napját megelőző 30 nappal eleget tett,
b) a Ptk. 3:103. § szerinti kisebbségi jog gyakorlására lehetőség van és közgyűlési döntéshozatalt nem kezdeményeztek.
(2) Az (1) bekezdés szerinti esetben nincs szükség a 24. § (2) bekezdése szerinti írásbeli beszámolóra, a 24. § (4) bekezdése szerinti könyvvizsgálói jelentésre és azok közzétételére, ha az átvevő társaság a beolvadó társaság részvényesei részére a Ptk. 3:324. § szerinti jogokat biztosítja. Ha az átvevő társaság által felajánlott vásárlási árat a részvényes nem fogadja el, a részvények ellenértékét a bíróság a részvényes keresete alapján indult perben állapítja meg.
(3) Az egyesüléshez nincs szükség az átvevő részvénytársaság közgyűlésének jóváhagyására, ha
a) az átvevő társaság a 25. § (1) bekezdése szerinti tájékoztatási kötelezettségének legalább az egyesülés napját megelőző 30 nappal, a 24. § (2) bekezdése szerinti tájékoztatási kötelezettségének legalább az előző tájékoztatási kötelezettséget megelőző harminc nappal - esetlegesen a 25. § (3) és
(4) bekezdésében foglaltak alkalmazásával - eleget tett, és
b) a Ptk. 3:103. § szerinti kisebbségi jog gyakorlására lehetőség van és közgyűlési döntéshozatalt nem kezdeményeztek.
a) a szétváló társaság vagyonának felosztását a jogutód társaságok között, á szétválással a jogutód társaságok tulajdonába kerülő vagyon leírásával;
b) a szétváló részvénytársaság részvényeinek elosztását a jogutód társaságok között, az elosztás szempontjainak bemutatásával.
(2) A 24. § (2) bekezdése szerinti írásbeli beszámolóban az ügyvezetésnek tájékoztatást kell nyújtania az esetleges nem pénzbeli vagyoni hozzájárulásról is, valamint meg kell jelölnie, hogy az erről szóló könyvvizsgálói jelentést, valamint az írásbeli beszámolót melyik cégbírósághoz nyújtja be.
(3) A 24. § (6) bekezdése szerinti döntés a kiterjedhet az ügyvezetés írásbeli beszámolójának megismerésére való lehetőség mellőzésére is.
(4) A szétválási szerződés érvénytelenségének megállapítása esetén a szétválással létrejött társaság a jogutód nélküli megszűnésére vonatkozó helytállási szabályok szerint felel a szétválás bejegyzését, illetve a 6. § (5) bekezdése szerinti időpontot követően, de a szétválási szerződés érvénytelenségét megállapító határozat közzétételének napját megelőzően keletkezett kötelezettségeiért.
a) a 25. § (1) és (2) bekezdése szerinti tájékoztatási kötelezettségének - esetlegesen a 25. § (3) és (4) bekezdésében foglaltak alkalmazásával - legalább az egyesülés napját megelőző 30 nappal eleget tett, és
b) ügyvezetése eleget tett a 24. § (3) bekezdése szerinti kötelezettségének.
(2) Ha a szétválás során a szétváló társaság részvényei a szétválással létrejövő társaságok között a szétváló társaság saját tőkéjéből való részesedésük arányában kerülnek felosztásra, nincs szükség a 24. § (2) bekezdése szerinti írásbeli beszámolóra és a 24. § (4) bekezdése szerinti könyvvizsgálói jelentésre, valamint azok közzétételére.
(2) Ha az (1) bekezdés szerinti döntésig a jogi személy még nem döntött a Ptk. rendelkezéseivel összhangban álló továbbműködéséről, akkor a jogutód jogi személyt, illetve a változatlan típusban, formában továbbműködő jogi személy létesítő okiratának módosítását kell a Ptk. rendelkezéseivel összhangban létrehozni.
(3) Azon (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó jogi személynek, amely az átalakulása, egyesülése, szétválása nyilvántartásba való bejegyzési kérelmét e törvény hatálybalépését követően nyújtja be, a jogutód jogi személy létesítő okiratát, illetve a változatlan típusban, formában továbbműködő jogi személy létesítő okiratának módosítását a Ptk. rendelkezéseivel összhangban kell meghatároznia, azonban az egyéb, a kérelemhez csatolandó okiratoknak a 2014. március 14-én hatályos előírásoknak kell megfelelniük.
a) a Szerződés 54, cikke (3) bekezdésének g) pontja alapján a részvénytársaságok szétválásáról szóló 1982. december 17-i 82/891/EGK hatodik tanácsi irányelvnek;
b) az egyszemélyes korlátolt felelősségű társaságokról szóló 1989. december 21-i 89/667/EGK tizenkettedik társasági jogi tanácsi irányelvnek; ,
c) az európai részvénytársaság statútumának a munkavállalói részvételre vonatkozó kiegészítéséről : szóló 2001. október 8-i 2001 /86/EGK tanácsi irányelvnek;
d) az egész Közösségre kiterjedő egységes biztosítékok kialakítása érdekében a tagállamok által a társasági tagok és harmadik személyek érdekei védelmében a Szerződés 48. cikkének második bekezdése szerinti társaságoknak előírt biztosítékok összehangolásáról szóló 2009. szeptember 16-i 2009/101/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek;
e) a 77/91/EGK, a 78/855/EGK, a 82/891/EGK tanácsi irányelvnek és a 2005/56/EK irányelvnek az I egyesülések és szétválások esetében alkalmazandó jelentéstételi és dokumentációs kötelezettségek tekintetében történő módosításáról szóló 2009. szeptember 16-i 2009/109/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek;
f) a részvénytársaságok egyesüléséről szóló 2011. április 5-i 2011/35/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek;
g) a biztosítékok egyenértékűvé tétele céljából a részvénytársaságok alapításának, valamint tőkéjük fenntartásának és módosításának tekintetében a tagállamok által a társasági tagok és harmadik személyek érdekei védelmében az Európai Unió működéséről szóló szerződés 54. cikkének második bekezdése szerinti társaságoknak előírt biztosítékok összehangolásáról szóló 2012. október 25-i 2012/30/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek
való megfelelést szolgálja.
(2) Ez a törvény
a) az európai gazdasági egyesülésről, valamint a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXL1V. törvény és a cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény jogharmonizációs célú módosításáról szóló 2003. évi XLIX. törvénnyel együtt az európai gazdasági egyesülésről szóló 1985. július 25-i 2137/85/EGK tanácsi rendeletnek;
b) az európai részvénytársaságról szóló 2004. évi XLV. törvénnyel együtt az európai részvénytársaság (SE) statútumáról szóló 2001. október 8-i 2157/2001/EK tanácsi rendeletnek;
c) az európai szövetkezetről szóló 2006. évi LXIX. törvénnyel együtt az európai szövetkezet (SCE) statútumáról szóló 2003. július 22-i 1435/2003/EK tanácsi rendeletnek
a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
2. A Ptk. Országgyűléshez benyújtott javaslatának indokolása szerint: "A Javaslat az általános szabályok között rendezi a jogi személyek átalakulásának, egyesülésének és szétválásának azokat a kérdéseit, amelyek minden jogi személy típusnál azonos módon vetődnek fel. Ez nem jelenti azt, hogy a szabályozás általánosságban megengedné minden jogi személy számára bármilyen irányban a státuszváltozást. Arról, hogy egyes jogi személy típusok milyen más jogi személlyé alakulhatnak át, illetve milyen jogi személyekkel vagy milyen jogi személyekké való szétválásuk lehetséges, az adott típusra vonatkozó szabályoknak kell rendelkezniük. Ennek megfelelően tehát az általános szabályok akkor kerülnek alkalmazásra, ha valamely jogi személy - a rá vonatkozó szabályok figyelembe vételével - átalakulást, egyesülést vagy szétválást határoz el."
3. A Ptk. változtat a jelenleg alkalmazott átalakulási terminológián. A jövőben az átalakulás kizárólag a jogi személy típusának, illetve a Ptk. 3:133. § a alapján gazdasági társaság esetén formájának megváltoztatását jelenti, vagyis az ún. formaváltást. Az egyesülés, szétválás önállóan megjelenő szervezeti változások. Erre figyelemmel a törvényjavaslat sem vezet be gyűjtőfogalmat, hanem az átalakulás, egyesülés és szétválás fogalmakat mindig külön-külön használja.
4. A jogi személy átalakulásának, egyesülésének, szétválásának szabályai a Ptk. Jogi személy könyvének általános szabályai között a hatályos társasági jogi szabályrendszerben már ismert elveket és szabályozási elemeket emelik a jogi személyek vonatkozásában általánosan érvényesülő normarendszerré. A Ptk. ezen szervezeti változások részletszabályait nem kívánta rendezni, ugyanakkor ezek nélkül nem bonyolítható le az átalakulás, egyesülés, szétválás.
A Ptk. hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény (Gt.), a szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény, így önmagában ezen jogi személy formák átalakulásának, egyesülésének és szétválásának részletszabályai is hatályon kívül kerülnek,. másrészt ezzel hatályon kívül kerül számos egyéb törvény utaló szabálya mögötti háttér-joganyag is (például a közjegyzőkről szóló törvény is az átalakulás szabályainál a Gt. rendelkezéseinek alkalmazását írja elő). Mindebből következően meg kell alkotni az eljárások lebonyolításához szükséges szabályokat a Ptk. hatálybalépését követő időszakra is.
Fontos rámutatni arra, hogy míg a gazdasági társaságok, szövetkezetek átalakulásának" egyesülésének és szétválásának cégeljárási szabályait a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról ; és a végelszámolásról szóló 2006. év V. törvény tartalmazza, addig az alapítványok, egyesületek esetében ezen szabályok a civil szervezetekre vonatkozó jogszabályok részét fogják képezni.
5. A törvényjavaslat - követve a Ptk. szabályozási logikáját - meghatározza az átalakulásra vonatkozó közös szabályokat, azokat, amelyeket általános jelleggel alkalmazhatónak tekint a jogi személyek vonatkozásában. A közös szabályok között is a "modell-eljárást" az átalakulás szabályai képezik. Ehhez képest határozza meg a többletszabályokat a törvényjavaslat az egyesülés és a szétválás esetére. A törvényjavaslat ezt követően tartalmazza az egyes jogi személy típusokra, formákra irányadó különös szabályokat (gazdasági társaságok; azon belül részvénytársaságok, szövetkezet).
Az átalakulás lebonyolításának szabályai érdemben nem változnak a hatályos társasági jogi szabályokhoz képest. A Ptk. átalakulásra, egyesülésre, szétválásra vonatkozó szabályai is - amelyek a jogi személyekre vonatkozó általános szabályok között kerültek elhelyezésre - a Gt. eljárási rendjén alapulnak. Ebből következően nem volt indok a már kiforrott szabályok alapvető felülvizsgálatára. A törvényjavaslat azokon a pontokon hordoz változást, amelyek a Ptk. szóhasználatából, szabályozási elveiből következnek.
Az átalakulásról főszabályként továbbra is két ülésen dönt a döntéshozó szerv. Az első ülés lényege j az elhatározás, a másodiké az átalakulás dokumentumainak elfogadásával a tényleges döntés az átalakulásról. A törvényjavaslat nyilvánvalóvá teszi, hogy a két üléses rendszerből nem az következik, hogy nincs lehetőség több ülés tartására, vagy akár egy ülésen való döntéshozatalra. Azoknál az átalakulásoknál (egyesülésnél, szétválásnál), ahol a döntés egyben akár a vagyon, akár a gazdasági tevékenység vonatkozásában bonyolult számviteli, munkajogi vagy egyéb kérdésekben való döntés is egyben, nyilvánvalóan nem életszerű, hogy a második ülésen már minden kérdés tisztázható legyen. Egyszerűbb átalakulásnál pedig felesleges adminisztratív teher lehet a két ülés megtartása, így a törvényjavaslat - a hatályos szabályozáshoz hasonlóan - kimondja, hogy lehetőség van arra, hogy egy ülésen szülessen döntés az átalakulásról.
A döntéshozó szervi döntések meghozatalát követően a törvényjavaslat változatlanul fenntartja a közzétételi kötelezettséget a hitelezői érdekek védelme érdekében. Az átalakulás (egyesülés, szétválás) bírósági bejegyzésével, vagyis a szervezeti változás nyilvántartásbeli átvezetésével - esetlegesen a jogi személy által meghatározott későbbi időpontban - zárul le az eljárás, így eddig az időpontig a jogelőd(ök) a korábbi forma szerint működnek.
A törvényjavaslat meghatározza a nyilvántartásba vételt követő feladatokat is, valamint a jogutódlással összefüggő felelősségi szabályokat is.
A törvényjavaslat elsődlegesen a gazdasági társaságok, a szövetkezetek, az egyesülés szervezeti változásaira vonatkozóan állapít meg szabályrendszert. Az esetleges értelmezési nehézségek kiküszöbölése érdekében a törvényjavaslat az általa nevesített egyes jogi személy típusok esetében külön is utal arra, hogy az általános szabályokat is alkalmazni kell az adott jogi személy típusra vonatkozó eltérő, többletszabályok mellett. (A Ptk.-ban szabályozott alapítvány és egyesület egyesülésére és szétválására vonatkozó részletszabályok nem e törvényben kerülnek elhelyezésre.)
Figyelemmel azonban arra, hogy számos hatályos jogszabály a gazdasági társaságokra vonatkozó | átalakulási szabályokra mutat - utaló szabályként -, a törvényjavaslat alkalmazható lesz azon formák esetében is, amelyek - a Gt. helyett - immár a Ptk.-ra utalnak majd.
Az átalakulásról főszabályként továbbra is két ülésen dönt a döntéshozó szerv. Az első ülés lényege az elhatározás, a másodiké az átalakulás dokumentumainak elfogadásával a tényleges döntés az átalakulásról.
A törvényjavaslat két ülést feltételező modellben határozza meg az átalakulás folyamatát. Az első ülésen a jogi személy tagjai az átalakulás szándékáról döntenek, vagyis mérlegelik azt, hogy az átalakulás a működésükben képes-e olyan változást eredményezni, amely a jogi személy céljának, tevékenységének hatékonyabb, a tagok igényeinek megfelelőbb működési formát eredményez. Az ülésen döntenek továbbá a tagok arról, milyen jogi személy típus (gazdasági társasági forma) szerinti működés szolgálná a jövőben céljaikat, illetve azt, hogy az átalakulásban melyik tag kíván részt venni, és melyik tag nem. E körben fontos rámutatni arra, hogy a Ptk. kizárólag az átalakulásról véglegesen döntő döntőszervi ülés határozathozatali többsége tekintetében állapít meg a főszabálytól (vagyis a szótöbbségtől) eltérő szabályt (tagok kétharmadának igenlő szavazata), így elviekben lehetőség van arra, hogy az átalakulás előkészítésére a tagok egyszerű többségének határozata alapján kerüljön sor. Nem életszerű ugyanakkor, hogy az átalakulás költséges folyamatának lefolytatására úgy kerüljön sor, hogy már a szándék elhatározásakor sincs meg a végleges döntéshez szükséges támogatottság.
A hatályos társasági jogi szabályozás szerint az átalakulási terv egy speciális átalakulási irat, amelyet csak a törvényben meghatározott esetben kell készíteni (Gt. 72. §). A Ptk. azonban az átalakulás alapdokumentumának nevesíti az átalakulási tervet, amelynek része az átalakulási vagyonmérleg-tervezet. (És egyesülési tervről rendelkezik a 3:44. §-ban.) Erre figyelemmel a törvényjavaslat is átalakulási (egyesülési és szétválási) tervet nevesít, meghatározva annak tartalmát. Az átalakulási terv ezáltal egy jogi, üzleti, számviteli, döntés-előkészítési I gyűjtőfogalommá válik.
A vagyonmérleg-tervezetek az átalakulás számviteli-pénzügyi alapját jelentik. E tervezetek elkészítésének szabályait a számviteli törvény tartalmazza; a törvényjavaslat csupán - a Gt.-hez hasonlóan - az alapelvi, eminens követelményeket határozza meg. A vagyonmérleg-tervezetet; könyvvizsgálóval, illetve ha ilyen működik a jogi személynél, felügyelőbizottsággal kell ellenőriztetni. A törvényjavaslat e könyvvizsgáló vonatkozásában függetlenségi követelményt állít fel, hiszen mind a hitelezők, mind a tagok szempontjából alapvető érdek, hogy az átalakulás vagyoni tartalma, esetlegesen a kilépő tagokkal történő elszámolás és végső soron magáról az átalakulásról való döntés valós számviteli-pénzügyi adatokon alapuljon.
A törvényjavaslat 6. §-a és a 8. §-a nyilvánvalóvá teszi, hogy a két üléses rendszerből nem az következik, hogy nincs lehetőség több ülés tartására, vagy akár egy ülésen való döntéshozatalra. Azoknál az átalakulásoknál (egyesülésnél, szétválásnál), ahol a döntés egyben akár a vagyon, akár a gazdasági tevékenység vonatkozásában bonyolult számviteli, munkajogi vagy egyéb kérdésekben való döntés is egyben, nyilvánvalóan nem életszerű, hogy a második ülésen már minden kérdés tisztázható legyen. Egyszerűbb átalakulásnál pedig felesleges adminisztratív teher lehet a két ülés megtartása, így a törvényjavaslat - a hatályos szabályozáshoz hasonlóan - kimondja, hogy lehetőség van arra, hogy egy ülésen szülessen döntés az átalakulásról.
A törvényjavaslat az egyértelműség kedvéért kimondja, hogy az átalakulásról (hasonlóan bármely döntéshez) ülés tartása nélkül is születhet döntés. Ez a szabály következik a Ptk. szabályaiból is, azonban az egyértelműség érdekében a javaslat külön is kimondja.
Az átalakulás a jogi személlyel szembeni követeléseket nem teszi lejárttá, hiszen ellenkező esetben az átalakuló jogi személy olyan helyzetbe kerülne, mintha jogutód nélküli megszűnésére kerülne sor, és a hitelezőivel el kellene számolnia. Az átalakulás ezzel szemben a jogi személy szerződéses jogviszonyaiban jogutódlással jár, vagyis nincs indoka a még le nem járt szerződésekkel való elszámolásnak. A hitelezők ugyanakkor jogosultak biztosítékot kérni, ha az átalakulás követelésük kielégítését veszélyezteti. A törvényjavaslat meghatározza azokat a körülményeket, amelyek ilyennek tekinthetőek. Azon feltételek, amelyek fennállása esetén a jogi személynek biztosítékot kell nyújtania, alkalmazkodnak a Ptk, társasági jogi, azonos célt szolgáló előírásaihoz (tőkeleszállítási szabályok). A hitelezők számára nyújtandó biztosítékadási eljárás, illetve a biztosítékkal vagy annak elutasításával összefüggő eljárás változatlan marad a Gt.-hez képest.
A törvényjavaslat meghatározza továbbá a létrejövő jogutód jogi személyt terhelő számviteli kötelezettségeket.
Az egyesülésről a javaslat 2. § (1) bekezdésével összhangban az egyesülő társaságoknak két alkalommal kell határozni. A törvényjavaslat a hatályos Gt. 78. § (1) bekezdésével azonosan lehetővé teszi, hogy az egyesülni kívánó jogi személyek üléseiket összevontan tartsák meg.
A javaslat fenntartja a Gt. 78. § (5) bekezdése szerinti szabályt arra nézve, hogy mind az egyesülő, mind az egyesüléssel létrejövő jogi személynél el kell készíteni a vagyonleltár-tervezettel alátámasztott vagyonmérleg-tervezeteket, amelyek ellenőrzését ugyanazon könyvvizsgáló is végezheti. Szükséges továbbá a vezető tisztségviselők együttműködési kötelezettségét az egyesülésre irányuló eljárással összefüggésben is kimondani.
A javaslat az egyesülés jogi jellegére figyelemmel a hatályos Gt. 79. § (1) bekezdésével azonosan írja elő azokat a különös elemeket is, amelyeket az egyesülési szerződésben meg kell határozni. A (2) bekezdés jogutódlás tekintetében tartalmaz különös szabályt, a Gt. 77. § (2) bekezdésének megfelelően.
Az egyesülés esetében az egyesülési közlemény közzétételi kötelezettségének időpontja csak akkor következik be, amikor valamennyi érintett jogi személynél megszületett az egyesülést elhatározó döntés. Szükségtelen, hogy a hirdetményt valamennyi, az egyesülésben részes jogi személy közzétegye, ezért a javaslat a Gt. 79. § (5) bekezdésével egyezően úgy rendelkezik, hogy az érintett jogi személyeknek ki kell jelölniük maguk közül azt az egyesülésben részes személyt, amely a hirdetményt megjelenteti.
Beolvadás esetében a beolvadó jogi személy megszűnik, és annak vagyona az átvevő jogi személyre mint jogutódra száll át, amelynek típusa, formája változatlan marad. A javaslat szerint - a hatályos szabályozással egyezően (Gt. 81. § (2)-(4) bekezdés) - tilos az átvevő jogi személy jegyzett tőkéjének meghatározásánál a saját vagyoni részesedés értékét figyelembe venni és a keresztrészesedéseket a jegyzett tőkébe beállítani. Ezek a szabályok a Ptk. által a 3:45. § (2) bekezdésében nevesített különös, beolvadással kombinált szétválási esetekben (beolvadásos kiválás és beolvadásos különválás) is alkalmazandók.
Az összeolvadással történő átalakulás jogkövetkezménye, hogy az átalakulás cégbejegyzésével az egyesülő jogi személyek megszűnnek és vagyonuk az átalakulással létrejövő új jogi személyre mint jogutódra száll át. Az összeolvadással létrejövő jogutód jegyzett tőkéjének meghatározása során nem lehet figyelembe venni a jogi személyek saját vagyoni részesedésének és kölcsönös részesedésének értékét.
A 16. § a 11. § szerinti törlési kötelezettség alól állapít meg kivételt a beolvadás esetére, mivel ilyenkor az átvevő jogi személy változatlan formában fennmarad.
A jogi személy a szétválásról is két alkalommal határoz. A szétválás során készülő átalakulási tervet szétválási tervnek nevezzük, ennek része a szétválási szerződés. A javaslat tartalmazza azokat a speciális elemeket, amelyeket a szétválási szerződésben kell feltüntetni. Ezek a hatályos! szabályozáshoz képest csak annyiban változnak, hogy a Ptk. 3:45. §-ára figyelemmel kiegészültek a beolvadásos kiválásra és a beolvadásos különválásra való utalással. A szétválási tervről a szétváló jogi személy legfőbb szerve jogosult dönteni.
Szétválásnál új jogi személy vagy személyek jönnek létre, ezért szükséges annak kimondása, hogy az új jogi személy létesítő okiratát az új tagoknak alá kell írniuk. A szétválási szerződést! ugyanakkor a szétváló jogi személy tagjai és a jogutódok tagjai kötik meg egymással. A tagok közvetlen aláírását az teszi szükségessé, hogy a jogutód jogi személyek bejegyzésük hiányában nem rendelkeznek vezető tisztségviselővel, így nincs lehetőség arra, hogy az egyesüléshez hasonlóan a szerződés aláírása során a jogi személy vezető tisztségviselői járjanak el.
A 20. § a 11. § szerinti törlési kötelezettség alól állapít meg kivételt a kiválás esetére, mivel ilyenkor a továbbműködő jogi személy változatlan formában fennmarad. Ugyancsak fennmarad beolvadásos kiválás és beolvadásos különválás esetén a korábban már meglévő jogi személy, amelybe a beolvadás történik.
A 21. § (4) bekezdése a jogi személy szétválásakor a jogutódokra irányadó felelősségi szabályokat tartalmazza. Főszabály szerint az a jogutód felel a követelés teljesítéséért, akire azt a szétválási szerződés telepítette. Ha azonban a jogutód e kötelezettségét nem teljesíti, valamennyi jogutód felelőssége egyetemleges, egymás közötti elszámolásuk alapja ugyanakkor a szétválási szerződés, illetve a vagyonmegosztás aránya. i
Részvénytársaságok esetében a törvényjavaslat az egyesülési szerződés további elemeit határozza meg. Ezen elemek a részvényesi jogokhoz kapcsolódnak, továbbá meg kell határozni azokat az előnyöket is, amelyek az igazgatóság, a vezető állású munkavállalók és a felügyelőbizottság oldalán jelentkeznek. Ezen rendelkezés azon részvénytársaságok esetében bír különös jelentőséggel, ahol vagy a részvényesek nagy száma, vagy a részvénytársaság által végzett tevékenység nagy volumene a részvényeseket eltávolítja a napi működéstől, így az ő esetükben az egyesülésről való döntésük kialakításának egyik lényeges eleme lehet az arról való információszerzés, hogy a részvénytársaság vezetősége milyen előnyökre számít az átalakulással, az egyesülés így mennyiben szolgálja az ő saját érdekeiket.
Részvénytársaság esetében az előbbi indokokra is figyelemmel az egyesülő társaságok igazgatóságára többletkötelezettségek hárulnak: írásbeli beszámolót kell készíteni, fokozott tájékoztatási kötelezettség érvényesül a vagyonban bekövetkező változásokkal összefüggésben. Az eljáró könyvvizsgálónak is részletesebb tájékoztatást kell nyújtania az elvégzett vizsgálatról. A részvényesek egyhangú határozatára van szükség, ha ezen tájékoztatási jogaikról le kívánnak mondani. Az ügyvezetés biztosítja továbbá a részvényes információhoz való jogának érvényesülését, és az egyesülési iratoknak a cégbíróság részére történő benyújtását is (25. §). A részvényes jogosult az egyesülési terv részét képező iratok megismerésére, részére másolat kiadására. A társaság mentesül a kötelezettség alól, ha az iratokat a honlapján vagy a Cégközlönyben hozza nyilvánosságra.
Az egyesülésben részt vevő részvénytársaságok kötvénytulajdonosai is élhetnek a hitelezők részére biztosított jogokkal, figyelemmel arra, hogy a kötvénytulajdonosok is hiteljogviszonyban állnak a részvénytársasággal. Az átváltoztatható kötvényekkel összefüggő rendelkezést a Ptk. tartalmazza.
A törvényjavaslat a részvénytársaságok vonatkozásában is meghatározza a kölcsönös részesedések esetét a 15. §-hoz képest többletszabályok kimondásával.
Egyszerűsített eljárásra kerülhet sor abban az esetben, ha az átvevő társaság a beolvadó társaság egyedüli tulajdonosa, vagy olyan nagy arányú tulajdonosa, amely gyakorlatilag kizárja, hogy akaratától eltérő határozat szülessen az egyesülés vonatkozásában. Az irányelv rendelkezései alapján az egyszerűsített eljárás lehetősége akkor is fennáll, ha befolyás útján akár harmadik, személyen keresztül valósul meg a társasági döntésekre való ráhatás. A törvényjavaslat a Ptk. szerinti befolyásra utal, vagyis a Ptk. 8:2. §-ára. A Ptk. a hatályos polgári jogi szabályozással egyezően befolyásnak tekinti mind a többségi befolyást, mind a meghatározó befolyást. Ebből következően a törvényjavaslat alkalmazásában mindkét formát figyelembe kell venni. A befolyás továbbá megvalósulhat közvetlen és közvetett módon is.
Fontos garanciális szabály, hogy abban az esetben, ha az egyesülés egyszerűsített módjánál kisebbségi részvényesek is vannak, ezek a részvényesek kérhetik, hogy tőlük az uralkodó tag i részvényeiket vegye meg. Ha a felajánlott árat a kisebbségi részvényes nem fogadja el, az ellenértéket a bíróság perben állapítja meg.
A törvényjavaslat rendezni kívánja azokat az eseteket is, amikor a szervezeti változás átfolyik a 2014. március 15-i időponton, vagyis a jogi személy még nem tudta lezárni az átalakulási (egyesülés, szétválás) folyamatát a Ptk. hatálybalépéséig. Ebben az esetben figyelembe kell venni, | hogy már számos dokumentum elkészült, így a törvény arról rendelkezik, hogy csupán a "fődokumentumnak", vagyis létesítő okiratnak kell a Ptk.-nak megfelelnie, az egyéb okiratoknak (vagyonmérlegek, stb.) még a korábbi anyagi jogi, számviteli szabályoknak kell megfelelniük.