A Szolgtv. 2. § a) pontja helyébe a következő rendelkezés lé..." />

T/11626. számú törvényjavaslat indokolással - a belső piaci információs rendszer hazai működésével összefüggő egyes törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2013. évi CL. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szolgtv.) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A Magyarországon vagy más EGT-államban honos vállalkozás szolgáltatási tevékenységének megkezdésére és folytatására, valamint a belső piaci információs rendszerben való részvételre e törvény rendelkezéseit kell alkalmazni."
A Szolgtv. 2. § a) pontja helyébe a következő rendelkezés lé...

T/11626. számú törvényjavaslat indokolással - a belső piaci információs rendszer hazai működésével összefüggő egyes törvények módosításáról
1. A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény módosítása
1. §
A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szolgtv.) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A Magyarországon vagy más EGT-államban honos vállalkozás szolgáltatási tevékenységének megkezdésére és folytatására, valamint a belső piaci információs rendszerben való részvételre e törvény rendelkezéseit kell alkalmazni."
2. §
A Szolgtv. 2. § a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (E törvény alkalmazásában)
"a) belső piaci információs rendszer: a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről és a 2008/49/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló 1024/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: IMI rendelet) 5. cikk a) pontjában meghatározott elektronikus adatátviteli eszköz,"
3. §
A Szolgtv. 40. § -a helyébe a következő rendelkezés lép:
"40. § (1) A nemzetközi jogsegélyügyekben, valamint a 45-47. § szerinti eljárásokban a hatóság, a hatósági jogkörben eljáró köztestület és egyéb szervezet (e fejezet alkalmazásában a továbbiakban: hatóság) más EGT-állam illetékes hatóságaival a belső piaci információs rendszeren (a továbbiakban: IMI-rendszer) keresztül, elektronikus úton tart kapcsolatot az IMI rendelet, valamint a Kormány rendeletében meghatározott szabályok szerint.
(2) Az IMI-rendszer hazai működésének felügyeletét a Kormány rendeletében kijelölt IMIkoordinátorok látják el a Kormány rendeletében meghatározottak szerint."
4. §
A Szolgtv. 41. § -a helyébe a következő rendelkezés lép:
"41. § (1) Az IMI-rendszerben részt vevő, a Kormány rendeletében meghatározott hatóság az általa törvény alapján kezelt adatok és nyilvántartások tekintetében a más EGT-állam illetékes hatósága általi megkeresésben foglalt kérdések megválaszolása érdekében jogosult az EGT-állam illetékes hatósága által közölt, az előtte folyó eljárásban a tevékenység megkezdése vagy folytatása feltételeinek fennállását igazoló adatok ellenőrzésére.
(2) Az (1) bekezdés szerinti ellenőrzés érdekében a hatóság jogosult a bűnügyi nyilvántartó szervtől arra a tényre vonatkozó adatot igényelni, hogy a bűntettesek nyilvántartásában vagy a hátrányos jogkövetkezmények alatt álló, büntetlen előéletű személyek nyilvántartásában kezel-e az EGT-állam illetékes hatósága által közölt adatokkal egyező adatokat, és jogosult ezt az adatot az ellenőrzés időtartamáig kezelni.
(3) A hatóság az (1) bekezdésben meghatározott ellenőrzés érdekében jogosult más hatóságtól arra vonatkozó tényadatot igényelni, hogy az általa vezetett nyilvántartásokban kezel-e az EGT-állam illetékes hatósága által közölt adatokkal egyező adatokat, és jogosult ezt az adatot az ellenőrzés időtartamáig kezelni a következők tekintetében:
a) engedélyhez vagy más feltételhez kötött tevékenység folytatása esetén az érintett rendelkezik-e a szükséges engedéllyel, feltételekkel,
b) az érintett nem áll-e az ellenőrzéssel érintett tevékenység folytatását megtiltó vagy a tevékenységet meghatározott ideig vagy mértékben korlátozó jogerős hatósági határozat vagy jogszabályban kötelezően előírt valamely szervezethez tartozás esetén az ilyen szervezet által kiszabott jogerős fegyelmi büntetés hatálya alatt,
c) az érintettnek nem áll-e fenn magyarországi lejárt köztartozása, vagy
d) az érintett nem áll-e csőd- vagy felszámolási eljárás, végelszámolás vagy más jogutód nélküli megszüntetési eljárás hatálya alatt.
(4) A hatóság a (2) és a (3) bekezdés alapján, valamint a tevékenység ellenőrzése céljából általa kezelt más adatokból levont következtetéseiről és az ezeket megalapozó adatokról a másik EGT-állam illetékes hatóságát a megkeresésben feltett kérdésekre válaszolva, az ahhoz szükséges körben és mértékben tájékoztatja.
(5) A hatóság az e §-ban meghatározott adatokat más célra nem használhatja fel, adatállományban nem rögzítheti és más szervnek nem továbbíthatja."
5. §
A Szolgtv. a következő 41/A. § -sal egészül ki:
" 41/A. § (1) A Kormány rendeletében kijelölt IMI-koordinátor, valamint az érintett hatóság honlapján, illetve a hatóságnál egyébként alkalmazott módon az IMI-rendszerben történő adatkezelésre vonatkozó, az IMI rendeletben foglalt információkat is tartalmazó általános tájékoztatót tesz közzé
a) az IMI-rendszerben történő adatkezelés céljáról és jogalapjáról,
b) az adatkezelésre és az adatfeldolgozásra jogosult, általa koordinált hatóságok köréről,
c) az adatkezelés időtartamáról,
d) az adatok megismerésére jogosultak köréről és
e) az érintett adatkezeléssel kapcsolatos jogairól és jogorvoslati lehetőségeiről.
(2) Az IMI-rendszerben regisztrált hatóságok honlapjukon kötelesek a fenti külön tájékoztatót vagy a Kormány rendeletében kijelölt delegált IMI-koordinátoruk (1) bekezdés szerinti tájékoztatójára való hivatkozást közzétenni."
6. §
A Szolgtv. 51. § -a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, és ezzel egyidejűleg a szakasz szövege (1) bekezdésre módosul:
"(2) Az (1) bekezdésben említett bejelentési eljárásra a Kormány rendeletében meghatározott szabályok szerint az IMI-rendszeren keresztül kerül sor."
7. §
A Szolgtv. 58. § -a helyébe a következő rendelkezés lép:
"58. § E törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény módosításáról szóló 2008. évi CXI. törvény hatálybalépésével és a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelv átültetésével összefüggő törvénymódosításokról szóló 2009. évi LVI. törvénnyel együtt:
a) a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja, és
b) a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről és a 2008/49/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló 1024/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg."
2. A külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény módosítása
8. §
A külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény (a továbbiakban: Etv.) 21. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az európai közösségi jog hatálya alá tartozó elismerési ügyekben az eljáró hatóságok más EGT-állam hatóságaival a belső piaci információs rendszeren keresztül tartanak kapcsolatot. Az európai közösségi jog hatálya alá tartozó elismeréssel összefüggő közigazgatási hatósági ügyekben a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvény nemzetközi jogsegélyre vonatkozó eljárási rendelkezéseit a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény 40-41/A. §-ában foglalt eltérésekkel kell alkalmazni."
3. Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény módosítása
9. §
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 110. §-a a következő (16a) bekezdéssel egészül ki:
"(16a) Amennyiben a (16) bekezdés a) pontjában szereplő megkereső szerv egy EGT-állam hatósága, és a (16) bekezdés a) pontja szerinti megkeresés a belső piaci információs rendszeren keresztül történik, az információcserére a belső piaci információs rendszeren keresztül kerül sor. Amennyiben a működési nyilvántartást vezető szerv a (16) bekezdés a) pontja szerinti kérdésben megkeresést kíván intézni egy EGT-állam hatósága felé, annak intézése a belső piaci információs rendszeren keresztül történik. Az e bekezdés szerinti hatósági ügyekben a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvény nemzetközi jogsegélyre vonatkozó eljárási rendelkezéseit a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény 40-41/A. §-ában foglalt eltérésekkel kell alkalmazni."
4. Záró rendelkezések
10. §
(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.
(2) E törvény 9. §-a 2013. október 25-én lép hatályba.
(3) Hatályát veszti a Szolgtv. 40. §-át megelőző alcím és a 48. §-a az azt megelőző alcímmel együtt.
(4) Ez a törvény
a) a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja, és
b) a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről és a 2008/49/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló 1024/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
2012 decemberében hatályba lépett a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről és a 2008/49/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló 1024/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (IMI rendelet), ami szükségessé teszi a meglévő hazai jogszabályi környezet kiigazítását.
A belső piaci információs rendszer (Internal Market Information System, IMI-rendszer) az Európai Bizottság által kifejlesztett és működtetett, interneten keresztül elérhető szoftveralkalmazás, amely a tagállami hatóságok között igazgatási együttműködést támogatja a belső piac körébe eső egyes jogterületeken. Az IMI-rendszer az EGT-államok (vagyis az EU-tagállamok és Norvégia, Liechtenstein, valamint Izland) hatóságai közötti információcsere fóruma. A digitalizáció és a mobilitás világában szükséges ugyanis, hogy az EGT-államok hatóságai az egymás közti kommunikációhoz magas színvonalú, biztonságos szoftveralkalmazást használjanak a Magyarország határain átnyúló ügyekben. Ilyen ügyek lehetnek például egy külföldön szolgáltatást nyújtó cég cégadatai vagy például egy Magyarországon munkát vállaló külföldi személy megfelelő képzettségének ellenőrzése. Az IMI-rendszer alkalmas arra, hogy az abban részt vevő hatóságok számára gyors és hatékony ügyintézést segítsen elő, amellyel csökkenhet az eljárásra fordított energia, pénz és idő, összességében javulhat a közigazgatás hatékonysága és az ügyfél-elégedettség.
Az új jogszabályi környezet az uniós szinten elfogadott rendelettel együtt átlátható és könnyen értelmezhető szabályozási keretet teremt a közigazgatás minden érintett területén. Az új jogszabályi keret az érintett hatóságok jogalkalmazási gyakorlatát nem változtatja meg, új kötelezettséget nem teremt, az igazgatási együttműködésnek csak a megfelelő jogalapját teremti meg a kötelezően alkalmazandó uniós jogi aktus révén.
Tekintettel arra, hogy az IMI-rendszer több jogterületre kiterjed, szükséges, hogy annak kötelező alkalmazása és az adatvédelem legfontosabb kérdései törvényi szinten kerüljenek szabályozásra. Az IMI rendelet által lefedett jogterületekre tekintettel ezáltal módosítani kell a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvényt, a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvényt, valamint az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvényt.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény (Szolgtv.) 1 §-ában pontosítani szükséges a hatályra vonatkozó szabályokat, nevezetesen rögzíteni kell, hogy a Szolgtv. szabályozza az IMI-rendszerrel kapcsolatos alapvető szabályokat. Bár az IMI-rendszer hatálya nem csak a szolgáltatásokra terjed ki, a Szolgtv. keretjellege miatt alkalmas arra, hogy általános belső piaci kérdéseket is rendezzen. A jövőben mindazokban a jogszabályokban, amelyek uniós jogszabály átültetését vagy végrehajtását szolgálják, és az IMI-rendszer alkalmazását az uniós jog kötelezővé teszi, a Szolgtv. megfelelő szakaszaira utaló rendelkezéseket kell beiktatni.
A 2. § -hoz
Az IMI rendelet meghatározza az IMI-rendszer fogalmát, így az egyértelműség kedvéért szükséges a közvetlenül hatályosuló IMI rendelet erre vonatkozó 5. cikkére való utalás.
A 3-5. §-hoz
Tekintettel arra, hogy a Szolgtv. hatálya már a teljes IMI-rendszert és annak valamennyi belső piaci jogterületét lefedi, szükséges adaptálni az adatkezelési szabályokat is és rögzíteni kell az IMI-rendszer kötelező alkalmazását.
Az adatkezelés kérdéskörén belül a hatóságoknak tájékoztatniuk kell az érintetteket arról, hogy adataikat uniós jogi kötelezettségek alapján kezelhetik, azokat megoszthatják más tagállamok hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságaival. Az adatok fajtái jogterületenként változóak. A szolgáltatások területén pl. egy adott társasággal, fizetésképtelenséggel kapcsolatos adatokat, illetve a társaság nevében eljárni jogosultakkal, ezen személyek büntetőjogi vagy fegyelmi vétségeivel összefüggő adatokat cserélhetnek egymással a hatóságok. Ezzel szemben a szakképesítések elismerése körében elsősorban egy adott személy végzettségéhez, pl. diploma hitelességéhez, fegyelmi szankciókhoz, jó hírnévhez kapcsolódó kérdések merülnek fel. Minden egyes adatcsere esetében az ágazati jogszabályok határozzák meg az adatok körét, amelynek alapján a tagállamok egyetértésével kidolgozzák azokat a sztenderd kérdéssorokat, amelyekből választhatnak a hatóságok.
A 6. §-hoz
Az IMI-rendszer új alkalmazási területe a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelv szerinti bejelentési kötelezettség teljesítéséhez kapcsolódó eljárás. Az IMI-rendszer erre történő kötelező alkalmazását szabályozza a Szolgtv. ezen módosítása.
A 7. §-hoz
A Szolgtv. jogharmonizációs záradékának, vagyis az európai uniós követelményekre utaló rendelkezéseinek a módosítása az időközben hatályon kívül helyezett 2008/49/EK bizottsági határozat és a 2012. decemberben hatályba lépett IMI rendelet miatt vált szükségessé.
A 8. §-hoz
A külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény szolgálja a szakmai képesítések elismeréséről szóló 2005/36/EK irányelv átültetését. Ezen irányelv alkalmazásában a hatóságok közötti együttműködés biztosítását szolgálja az IMI-rendszer, ezt a tényt az IMI rendelet melléklete is tartalmazza. A törvénymódosítás célja az, hogy az IMI-rendszer használatának kötelezettségét törvényi szinten rögzítse úgy, hogy utalást tartalmaz a Szolgtv. megfelelő szabályaira.
A 9. §-hoz
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény (Eütv.) szolgálja többek között a határon átnyúló egészségügyi ellátásra vonatkozó betegjogok érvényesítéséről szóló 2011/24/EU irányelv magyar jogba való átültetését. Jelen törvénymódosítás célja az, hogy az IMI-rendszer használatának kötelezettségét törvényi szinten rögzítse úgy, hogy utalást tartalmaz a Szolgtv. megfelelő szabályaira. Az irányelv 10. cikk (4) bekezdésének átültetését az Eütv. már jelenleg is hatályos 110. § (16) bekezdése szolgálja, ezért célszerű volt, hogy a Szolgtv. szakaszaira utaló szabályok is itt szerepeljenek. E rendelkezés hatálybalépése az irányelv átültetési határidejéhez igazodik (2013. október 25.).
A 10. §-hoz
A törvény záró rendelkezései, amely a törvényi módosítások hatálybalépésről rendelkezik, illetve tartalmazza az európai uniós követelményekre utaló rendelkezéseket.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.