T/10881. számú törvényjavaslat indokolással - a dohányzással összefüggő egyes törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (a továbbiakban: Dohánytörvény) 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A dohánytermék-kiskereskedelem szervezésének előmozdítására, a dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság átengedéséről szóló pályázat kiírásának, elbírálásának, a koncessziós szerződés megkötésének előkészítésére, valamint a megkötött koncessziós szerződés ellenőrzésére a miniszt...

T/10881. számú törvényjavaslat indokolással - a dohányzással összefüggő egyes törvények módosításáról
1. A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény módosítása
1. §
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (a továbbiakban: Dohánytörvény) 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A dohánytermék-kiskereskedelem szervezésének előmozdítására, a dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság átengedéséről szóló pályázat kiírásának, elbírálásának, a koncessziós szerződés megkötésének előkészítésére, valamint a megkötött koncessziós szerződés ellenőrzésére a miniszter 100%-os állami tulajdonban lévő zártkörűen működő nonprofit részvénytársaságot (a továbbiakban: a részvénytársaság) alapít.
2. §
A Dohánytörvény 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A nyilvános pályázati felhívást vagy legalább két országos napilapban, vagy a pályázat szerinti településen illetékes megyei (fővárosi) kormányhivatal honlapján, vagy a részvénytársaság honlapján meg kell hirdetni a pályázatok benyújtására nyitva álló időtartam kezdő napját legalább tizenöt nappal megelőzően."
3. §
A Dohánytörvény 10. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"b) a dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság gyakorlása az adott településen megszűnt, illetve még nem folyik, a dohánytermékek kiskereskedelmére vonatkozó jogosultságot az állam a részvénytársaság, vagy a részvénytársaság által erre külön feljogosított személy útján is gyakorolhatja az új, eredményes pályázat alapján megkötendő koncessziós szerződés aláírásáig."
4. §
A Dohánytörvény 10. §-a a következő új (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően, abban az esetben, ha a (2) bekezdés alapján kiírt új pályázat is bármely okból eredménytelen, úgy az új pályázat eredménytelenségének kihirdetését követő 36 hónapon belül nem kötelező új pályázatot kiírni."
5. §
A Dohánytörvény 11. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A (2) bekezdés a) és b) pontjában foglalt feltételek együttes fennállása esetén az állam -a Jöt.-ben meghatározottak szerint - mozgóbolt útján is gyakorolhatja a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet. A mozgóboltra a kereskedelemről szóló törvény rendelkezései is irányadók."
6. §
A Dohánytörvény 13. § (5) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(5) Nem adható meg engedély, ha]
"b) a kérelmezőnek 30 napon túli lejáratú, állami adóhatóság által behajtandó köztartozása vagy állami adóhatóság által nyilvántartott adótartozása van,"
7. §
A Dohánytörvény 13. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(8) E § rendelkezéseit a részvénytársaságra, vagy az általa a 10. § (1) bekezdés b) pontja szerint külön feljogosított személyre nem kell alkalmazni."
8. §
A Dohánytörvény a következő új 15/A. §-sal egészül ki:
"15/A. § (1) A dohánytermék-kiskereskedő az e törvényben meghatározott kiskereskedelmi árrésre jogosult.
(2) A dohánytermék-nagykereskedő köteles legalább az e törvény által előírt legkisebb kiskereskedelmi árrést biztosítani a dohánytermék-kiskereskedő részére minden olyan dohánytermékre, amelyet a dohánytermék-kiskereskedő a dohánytermék-nagykereskedőtől szerez be kiskereskedelmi forgalmazás céljából.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott legkisebb kereskedelmi árrés mértéke a dohánytermék - adókkal nem csökkentett - kiskereskedelmi eladási árának tíz százaléka. Ennek megfelelően a dohánytermék-nagykereskedő a dohánytermék-kiskereskedőtől a dohánytermék után legfeljebb olyan árat követelhet, amely nem nagyobb a dohánytermék - adókkal nem csökkentett - kiskereskedelmi eladási árának 0,9-szeres szorzatával kiszámolt összegnél.
(4) Semmis az a megállapodás, amely arra irányul, vagy azt eredményezi, hogy a dohánytermék-kiskereskedő részére e törvény alapján biztosítandó legkisebb kiskereskedelmi árrés mértéke ne érje el a (3) bekezdésben írt mértéket, vagy azt ne a törvényes fizetőeszközben, hanem egyéb közvetlen vagy közvetett juttatásban, kedvezményben biztosítsa a dohánytermék-kiskereskedő részére.
(5) A legkisebb kiskereskedelmi árrésre vonatkozó rendelkezéseket akkor is megfelelően alkalmazni kell, ha a dohánytermék értékesítésére a 11. §-ban meghatározottak szerint kerül sor."
9. §
A Dohánytörvény a következő új 15/B. §-sal egészül ki:
"15/B. § A dohánytermék-kiskereskedő köteles a készletéről, illetve annak forgalmáról külön jogszabály szerint nyilvántartást vezetni, illetve elektronikus úton adatot szolgáltatni."
10. §
A Dohánytörvény 16. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"16. § (1) A dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység folytatása során törekedni kell arra, hogy fiatalkorú dohánytermékhez ne juthasson.
(2) Amennyiben annak gyanúja merül fel, hogy a dohánytermék értékesítési helyére (dohányboltba, elkülönített helyre) fiatalkorú személy lépett be, illetve a dohányterméket fiatalkorú kívánja megvásárolni, a dohánytermék-kiskereskedő köteles a fogyasztót életkora hitelt érdemlő igazolására felhívni.
(3) Amennyiben a fogyasztó az életkorát a (2) bekezdésben foglaltak szerint nem igazolja, vagy bebizonyosodik, hogy a fogyasztó fiatalkorú, részére semmilyen termék nem értékesíthető, és azonnal fel kell szólítani őt arra, hogy a dohánytermék értékesítési helyét hagyja el.
(4) Ameddig a (3) bekezdés rendelkezései szerint felszólított fogyasztó a dohánytermék értékesítési helyét nem hagyja el, a dohánytermék értékesítése, illetve a dohányboltban más e törvény alapján a dohányboltban forgalmazható termék értékesítése sem folytatható még az arra jogosult fogyasztó részére sem.
(5) Abban az esetben, ha a (3) bekezdés rendelkezései szerint felszólított fogyasztó a felhívás ellenére nem hagyja el a dohánytermék értékesítésének helyét, a dohánytermék-kiskereskedő a rendőrhatóság intézkedését kérheti.
(6) A dohánytermék-kiskereskedő köteles a dohánytermék értékesítését megtagadni abban az esetben is, ha annak gyanúja merül fel, hogy a nem fiatalkorú fogyasztó a dohányterméket fiatalkorú részére történő továbbadás céljából kívánja megvásárolni.
(7) A dohánytermék-kiskereskedővel szemben az e §-ban szabályozott rendelkezések be nem tartásáért a fogyasztóvédelmi hatóság bírságot szabhat ki."
11. §
A Dohánytörvény a következő új 24/B. §-sal egészül ki:
"24/B. § (1) Törvény eltérő rendelkezés hiányában az
a) a természetes személy, aki e törvény rendelkezése alapján kiírt koncessziós pályázati eljáráson pályázatot nyújt(ott) be,
b) a természetes személy, egyéni vállalkozó, illetve gazdasági társaság, aki az a) pontban meghatározott pályázati eljárás eredményeként koncessziós szerződést ír(t) alá,
c) az a) vagy b) pontban felsoroltak bármelyikére tekintettel bármely más személy
sem közvetlenül sem közvetve nem köthet olyan megállapodást, illetve nem fogadhat el olyan ajándékot, árengedményt, térítést vagy egyéb juttatást (ide nem értve a szokásos kereskedelmi árrés biztosítását) amelynek célja a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység megkezdésének, illetve folytatásának megkönnyítése, ha annak ellentételezése legalább részben arra irányul, vagy azt eredményezi - függetlenül attól, hogy az az e bekezdés rendelkezései alapján tiltott előny nyújtásának, vagy elfogadásának időpontjától eltérő időpontban következik be -, hogy a dohánytermék-nagykereskedők bármelyikének bármely termékét a többi egy vagy több dohánytermék-nagykereskedő termékeihez képest kedvezőbb helyzetbe hozza.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tilalomba ütközik különösen kedvezmény, illetve előny nyújtása - formájától, illetve elnevezésétől függetlenül - a meghatározott dohánybolt kialakításához, berendezéséhez, felszereléséhez, működéséhez vagy üzemeltetéséhez.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott kedvezőbb helyzet fennállását - az eset összes körülményeire figyelemmel - meg kell állapítani különösen akkor, ha egy adott termék, vagy termékcsoport dohányboltban való megjelenítése (akár a dohánytermék-kiskereskedő önkéntes vállalása alapján, akár szóbeli vagy más szerződés értelmében) eltér más dohánytermék-nagykereskedők termékeinek megjelenítésétől (így például nagyobb felületen, vagy észrevehetőbb kiemeléssel láthatóak ezek a termékek), és ezt az így megjelenített termékekre, vagy termékcsoportokra nyújtott - a többi termékhez képest kedvezőbb - kereskedelmi árrés mértéke nem indokolja, vagy az e törvény alapján megkötött koncessziós szerződés rendelkezéseiből kifejezetten nem következik.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott tilalomba ütköző szerződés (ügylet) semmis. Az (1) bekezdés rendelkezései az e törvény alapján megkötött koncessziós szerződésre nem alkalmazhatóak.
(5) Az e §-ban foglaltak betartását az illetékes vámhatóság ellenőrzi. Amennyiben a dohánytermék-nagykereskedő, illetve más személy közvetve vagy közvetlenül e § által tiltott ajándékot, árengedményt, térítést vagy más egyéb juttatást nyújt az (1) bekezdésben meghatározott személynek, vagy reá tekintettel másnak, úgy az ajándékot, árengedményt, térítést, illetve egyéb juttatást nyújtót, továbbá azt, akinek érdekében ezen előnyök bármelyikét nyújtják, az illetékes vámhatóság az Fgytv. 47/C. §-ában meghatározott mértékű bírsággal sújthatja."
12. §
A Dohánytörvény a következő új 24/C. §-sal egészül ki:
"24/C. § Felhatalmazást kap a Kormány, hogy
a) az e törvényben nem szabályozott, a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység biztonságos, szakszerű lebonyolításához szükséges személyi, tárgyi és gazdasági feltételeket, valamint az engedélyezési eljárásra vonatkozó további szabályokat,
b) a dohánytermék-kiskereskedők által a nyilvántartások vezetésére és a dohányboltban forgalmazott egyes jövedéki termékekre vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére irányadó részletes szabályokat
rendeletben állapítsa meg."
2. A koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény módosítása
13. §
A koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény új fejezetcímmel és új 10/B. §-sal egészül ki:
" Dohánytermék-kiskereskedelmi koncessziós pályázatra irányadó különös szabályok
10/B. § (1) Az ágazati törvényben meghatározott dohánytermék-kiskereskedelmi koncessziós eljárásra e törvény rendelkezéseit az e §-ban meghatározott eltéréssel kell alkalmazni.
(2) Az ágazati törvény a nyilvános pályázati felhívás közzétételére az e törvény 8. § (1) bekezdésében meghatározottnál rövidebb határidőt, illetve eltérő közzétételi helyeket is előírhat.
(3) E törvény 9. §-ától eltérően a pályázati kiírás a dohánytermék-kiskereskedelmi koncessziós pályázatok benyújtására 60 napnál rövidebb, de legalább 20 napot elérő határidőt határozhat meg.
(4) Az ágazati törvény alapján megkötött koncessziós szerződésben a felek e törvény 16. §-ában foglaltaktól, továbbá - abban az esetben, ha a koncesszió jogosultja e tevékenységét nem gazdasági társaság útján gyakorolja - e törvény 17. §-ában, valamint 20. §-ában foglaltaktól eltérhetnek."
3. A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény módosítása
14. §
A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény 98/A. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Adómérték-változás hatálybalépését követő 15. napon túl a jövedéki engedélyes kereskedő, az importáló kizárólag a hatályos adómértéknek megfelelő adójeggyel ellátott dohánygyártmányt értékesíthet."
4. A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosítása
15. §
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 39. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) A (4) és (5) bekezdéstől eltérően az adóalap megállapításánál azon áruk, anyagok, szolgáltatások értékesítésével összefüggésben elszámolt eladott áruk beszerzési értékének és közvetített szolgáltatások értékének teljes összege csökkenti a nettó árbevétel összegét, amely áruk, anyagok, szolgáltatások értékesítése után az adóalany a számvitelről szóló törvény szerinti exportértékesítés nettó árbevételét, vagy a közfinanszírozásban részesülő gyógyszerek vagy a jövedéki adóról szóló törvényben meghatározott dohánygyártmányok, mint áruk értékesítése után belföldi értékesítés nettó árbevételét számolja el. Az elszámolóházi tevékenységet végző szervezetnél, az általa - a földgázpiaci és villamosenergia-piaci ügyletek elszámolása érdekében - vásárolt és továbbértékesített, a számvitelről szóló törvény szerinti eladott áruk beszerzési értékeként elszámolt földgáz és villamos energia beszerzési értéke teljes összege csökkenti a nettó árbevétel összegét."
5. Záró rendelkezések
16. §
(1) E törvény - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivételekkel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 17. § (2) és (3) bekezdése 2013. július 1. napján lép hatályba.
(3) A 8. § és a 17. § (1) bekezdése 2013. július 15. napján lép hatályba és az azt követően megkötött szerződésekre kell alkalmazni.
17. §
(1) Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 1. § (2) bekezdése a következő l) ponttal egészül ki:
(A törvény hatálya nem terjed ki:)
"l) fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvényben meghatározott legkisebb kereskedelmi árrésre."
(2) A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 1. §-ában az "a külön törvényben meghatározott egészségügyi szolgáltatás, a külön törvényben meghatározott fémkereskedelmi engedélyköteles tevékenység, valamint a külön törvényben meghatározott dohánytermék-kiskereskedelmi engedélyköteles tevékenység kivételével" szövegrész helyébe az "a külön törvényben meghatározott egészségügyi szolgáltatás, a külön törvényben meghatározott fémkereskedelmi engedélyköteles tevékenység, valamint a külön törvényben meghatározott dohánytermék-kiskereskedelmi engedélyköteles tevékenység és ehhez kapcsolódóan a külön törvényben meghatározott dohányboltban árusított egyéb termékek értékesítésére irányuló kereskedelmi tevékenység kivételével" szöveg lép.
(3) Hatályát veszti a Dohánytörvény 24/A. §-a.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (a továbbiakban: "Dohánytörvény") második módosítását követően - amely a dohányboltban forgalmazható termékek körét szélesítette ki - számos szakmai szervezet, illetve szövetség élt megfontolásra érdemes javaslattal a törvény által eddig nem szabályozott gyakorlati kérdések pontosítása érdekében.
A törvényjavaslat célja ennek megfelelően egyrészt az új dohánytermék-kiskereskedelmi rendszer bevezetése előtt olyan további pontosító szabályok lefektetése, amelyek az alkalmazhatóságot tovább segítik. Ugyanakkor, a törvény reagálni kíván az új kihívásokra is, amelyek például az Uniós jogfejlődés miatt kerültek előtérbe.
Számos szakmai szervezet élt a Dohánytörvény második módosítását követően azzal a javaslattal, hogy ne csak a dohányboltban forgalmazható termékek köre bővüljön (egyes javaslatok szerint az egyáltalán ne bővüljön); helyette/mellette meghatározott minimális árréssel garantálja a jogalkotó a dohánytermék-kiskereskedelmi rendszer hatékonyabb működését.
A szakmai egyeztetéseket követően sem tűnik úgy, hogy a dohányboltban forgalmazható termékek körét bővíteni, illetve szűkíteni kellene; ugyanakkor e törvényjavaslat elfogadja a szakmai szervezetek azon javaslatát is, hogy a dohánytermék-kiskereskedők minimális kereskedelmi árrése a törvény erejével garantáltassák.
Részletes indokolás
Az 1. § - hoz
Technikai pontosítás igényel, hogy a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. ténylegesen elvégzendő feladatai felsorolása pontosan szerepeljen a törvény szövegében.
A 2. és 4. §-hoz
Tekintettel arra, hogy a koncessziós pályázatok döntő része e törvényjavaslat benyújtásakor már lezárult, és a jövőben kisebb volumenű, elsősorban helyi pályázati kiírásokkal kell csak számolni, az ésszerűség szempontjai szerint pontosítani lehet a koncessziós törvényből következő általános szabályokat.
Ennek megfelelően pontosítja a javaslat a pályázati felhívás közzétételi helyének szabályait, továbbá rendelkezik arról, hogy az első, majd legalább egy megismételt pályázati eljárást követő 36 hónapon belül nem szükséges - de lehetséges - új pályázati eljárást kiírni.
A 3. 5. és 7. § - okhoz
A Jöt. elfogadott módosítása következtében szükséges e törvényben is pontosítani, hogy a mozgóbolttal végzett kiskereskedelmi tevékenység elvégzésére végső soron az állam nevében technikailag ki jogosult.
A 6. §-hoz
A javaslat pontosítja az engedély iránti kérelem szabályait a vámhatóság szakmai javaslata alapján.
A 8. §-hoz
A javaslat egyik célja, hogy egy megfelelő - tíz százalékos mértékű - kereskedelmi árrés biztosításával azok a dohánytermék-kiskereskedők is biztosíthassák a dohánybolt szerény jövedelmezőségét, akik elsősorban (vagy kizárólag) a dohánytermékek forgalmazásából kívánják bevételeiket biztosítani. Ugyanakkor - mivel a törvényjavaslat nem érinti a dohányboltban forgalmazható termékek körét, azért - azok a kiskereskedők is hasonló jövedelmezőséggel számolhatnak, akik önmagában a dohánytermékek kisebb volumene miatt nem tudnak megfelelő árrés-tömeget biztosítani; nekik az egyéb termékek árusításával együtt lehet fenntartható a dohánybolt.
Hangsúlyozandó, hogy a dohánybolt fenntarthatóságának biztosítása nem öncél: mindenkor azon népegészségügyi érdeknek van alárendelve, miszerint a fiatalkorúak védelme érdekében a dohány-értékesítési csatornákat szűkíteni, ellenőrizhetőségüket, felelősségre vonásukat biztosítani szükséges.
Az 9. §-hoz
A javaslat pontosítja a készletek nyilvántartására, illetve az adatszolgáltatásra vonatkozó rendelkezéseket.
A 10. §-hoz
A javaslat tovább pontosítja a fiatalkorúak védelmére vonatkozó szabályokat, és egyértelművé teszi, hogy fiatalkorú személy a dohányboltba nem léphet be, vagy ha be is lépett, akkor onnan ki kell utasítani; addig semmilyen értékesítési tevékenységet nem lehet tovább folytatni. E § rendelkezéseiből egyértelmű az is, hogy nem cél, hogy a fiatalkorúak az egyéb termékeket (pl. az üdítőt) a dohányboltokban vásárolják meg; csak a nem fiatalkorú fogyasztó lehet a dohánybolt célközönsége bármely általa forgalmazott termék tekintetében.
A 11. §-hoz
A Dohánytörvény alapján kiírt koncessziós pályázati folyamat során vált tapasztalhatóvá, hogy egyes dohányipari szereplők még a Dohánytörvény lényegi rendelkezéseinek hatálybalépését megelőző időszakban igyekeznek olyan előnyöket, támogatásokat (szponzorációkat) nyújtani a reménybeli dohánytermék-kiskereskedőknek, amelyek a Dohánytörvény alapján tiltottak lesznek, és amelyekkel esetleg tiltott előnyre tehetnének szert. Ezt megakadályozandó, a javaslat előrehozza a tiltott szponzoráció szabályainak bevezetését.
A 12. §-hoz
A Kormány felhatalmazást kap az e törvényben nem szabályozott további végrehajtási szabályok megalkotására.
A 13. §-hoz
Tekintettel arra, hogy a koncessziós pályázatok döntő része e törvényjavaslat benyújtásakor már lezárult (méghozzá a koncessziós törvény általános szabályai szerint, melyek megalkotásakor kétségkívül nem lehetett még ilyen mennyiségű koncessziós eljárás lebonyolításának szükségességével számolni), az ésszerűség szempontjai szerint javasolt megteremteni azokat a különös, a dohánytermék-kiskereskedelmi koncessziós eljárásokra vonatkozó szabályokat, amelyeket a jövőbeni koncessziós eljárásokban alkalmazni lehet.
A 14. §-hoz
A javasolt módosítás megszünteti azt a sem elméleti, sem pedig gyakorlati szempontból nem indokolt korlátozást, miszerint a dohánytermék-kiskereskedő nem értékesíthet adómértékváltozást követő meghatározott időn belül már megvásárolt, adózott jövedéki terméket; ugyanakkor szigorítja a nagykereskedők számára előírt határidőt.
A dohánytermék-kiskereskedőknél ugyanis nem áll fenn az ún. "készletezés" veszélye (ezt a gyakorlati tapasztalatok is igazolják, hiszen a kiskereskedők legfeljebb néhány napi/heti készletet vásárolnak/finanszíroznak); ugyanakkor jogi szempontból is indokolatlan és aggályos a már a kiskereskedő által megvásárolt, adózott termék értékesítését korlátozni.
A javaslat ugyanakkor - az eredeti célokkal összhangban - a dohánytermék-nagykereskedők/importőrök részére tovább szigorít ezen feltételeken, hiszen esetükben valóban fennállhat a "készletezés" veszélye.
A 15. §-hoz
A javasolt módosítás kiterjeszti a helyi adókról szóló törvény 39. § (7) bekezdésében meghatározott termékek körét a dohánygyártmányokra. E termékeknél ugyanis az ott írt szabály alkalmazása - hasonló módon azon specifikus termékekhez, amelyeket a Htv. 39. §; (7) bek. szabályoz - a rendkívül magas (több mint 80%-os) adótartalom, továbbá a szigorított, szűkített értékesítési lehetőségek miatt indokolt.
A 16-17. §-hoz
Hatályba léptető és záró rendelkezések.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.