adozona.hu
T/10544. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes gazdaságpolitikai tárgyú kormányzati intézkedések hatásaival összefüggő hiteles és pontos tájékoztatás érdekében szükséges egyes törvények módosításáról
T/10544. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes gazdaságpolitikai tárgyú kormányzati intézkedések hatásaival összefüggő hiteles és pontos tájékoztatás érdekében szükséges egyes törvények módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A jövedéki adóról szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.)
a) 52. § (1) bekezdés a) pontja szerinti ólmozatlan benzin,
b) 52. § (1) bekezdés b) pontja szerinti ólmozott benzin,
c) 52. § (1) bekezdés c) pontja szerinti tüzelő-, fűtőanyag célú gázolaj,
d) 52. § (1) bekezdés d) pontja szerinti üzemanyag célú gázolaj,
e) 52. § (1) bekezdés e) pontja szerinti fűtőolaj,
f) 52. § (1) bekezdés f) pontja szerinti cseppfolyósított szénhidrogén (LPG) vag...
a) 52. § (1) bekezdés a) pontja szerinti ólmozatlan benzin,
b) 52. § (1) bekezdés b) pontja szerinti ólmozott benzin,
c) 52. § (1) bekezdés c) pontja szerinti tüzelő-, fűtőanyag célú gázolaj,
d) 52. § (1) bekezdés d) pontja szerinti üzemanyag célú gázolaj,
e) 52. § (1) bekezdés e) pontja szerinti fűtőolaj,
f) 52. § (1) bekezdés f) pontja szerinti cseppfolyósított szénhidrogén (LPG) vagy
g) 52. § (1) bekezdés i) pontja szerinti nem üzemanyagként vagy tüzelő-, fűtőanyagként értékesített, beszerzett vagy importált ellenőrzött ásványolaj
belföldi forgalmazása során az értékesítő az általa kibocsátott számla első oldalán egységár szerint és az értékesített mennyiségre vonatkozóan is feltünteti a Jöt. szerinti adómérték és a Tanács 2003. október 27-i, az energiatermékek és a villamos energia közösségi adóztatási keretének átszervezéséről az energiatermékek és a villamos energia közösségi adóztatási keretének átszervezéséről szóló 2003/96/EK irányelv 13. cikk (1) bekezdése és I. melléklete szerint számított minimum adómérték különbségét. A számla kibocsátója az e rendelkezés szerinti kötelezettségét az alábbi elrendezések és megjelenítések egyike szerint köteles teljesíteni:
A) változat:
B) változat:
A) változat:
B) változat:
(2) A Bankadótv. szerint különadó fizetésére kötelezett hitelintézet az általa nyújtott szolgáltatásról kibocsátott számla első oldalán feltünteti a hitelintézetek különadó-fizetési kötelezettségéről szóló kormányzati döntés eredményeként az adott szolgáltatásra fajlagosan eső Bankadótv. szerinti adó mértékét az alábbi elrendezések és megjelenítések egyike szerint:
A) változat:
B) változat:
A) változat:
B) változat:
"(3) Amennyiben a számlán a 82. § (1) bekezdés szerint számított adó feltüntetése kötelező, és annak mértéke meghaladja az adóalap 25 százalékát, a számlán kötelező feltüntetni azt is, hogy a vevő mennyivel több adót köteles megfizetni az áru vagy szolgáltatás beszerzése után a 25 százalékos adókulcs szerint számított adó összegéhez képest. A többlet adófizetési kötelezettségről szóló tájékoztatást az alábbi elrendezések és megjelenítések egyike szerint tünteti fel a számla kibocsátója:
A) változat:
B) változat:
A) változat:
B) változat:
A) változat:
B) változat:
(2) A Neta tv. II. fejezete szerinti baleseti adó beszedésére kötelezett az általa nyújtott, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény szerinti kötelező felelősségbiztosítási szolgáltatásról kibocsátott számla első oldalán feltünteti a baleseti adó bevezetéséről szóló kormányzati döntés eredményeként a kötelező felelősségbiztosítási szolgáltatás után fizetendő Neta tv. szerinti baleseti adó mértékét az alábbi elrendezések és megjelenítések egyike szerint:
A) változat:
B) változat:
A) változat:
B) változat:
A) változat:
B) változat:
A) változat:
B) változat:
(2) Az 1-9. §-ok 2013. május 1-jén lépnek hatályba.
Miközben a kormányzat sikerpropagandát indított az energiaszolgáltatók pénzén a számlakép kötelező megváltoztatásával, arról hallgat, hogy az Orbán-kormány három év alatt két Bokros-csomagnyi, mintegy 2700 milliárd forint értékű megszorítást vezetett be, és már beharangozta a következő, 200-300 milliárd forintos megszorító csomagot is. Mindez négy év alatt 300 ezer forint pluszterhet jelent minden magyar embernek.
Ráadásul az Orbán-kormány alkalmatlansága miatt ma növekedés helyett recesszió van, a versenyképesség javulása helyett csőd- és felszámoláshullám, tőkekivonás jellemzi a hazai gazdaságot, befagyott a hitelezés, túlzottan magas az infláció, a reálbérek lecsökkentek, egyre több munkahely szűnik meg, egyre rosszabb az életszínvonal, a súlyosbodó kilátástalanság már minden ötödik magyart külföldre vándorlásra ösztönöz.
E törvény célja, hogy - összhangban az Orbán-kormány energetikai számlakép-szabályozással megkezdett tájékoztató kampányával - hiteles és pontos tájékoztatási kötelezettséget írjon elő a kormányzat egyes gazdaságpolitikai tárgyú intézkedéseinek hatásairól.
A törvény alapján így be kell mutatni a fogyasztók számára, hogy
- mennyivel több jövedéki adót fizettet meg az emberekkel a kormány az üzemanyagok után, mint amennyit az uniós előírások alapján kötelező lenne;
- mit jelent, hogy az általános ÁFA-kulcs Magyarországon a legmagasabb az uniós tagállamok közül;
- hogyan változott az emberek és a vállalkozások fizetési kötelezettsége a távközlési adó, a baleseti adó, a biztosítási adó, a pénzügyi tranzakciós illeték - közkeletű nevén "sárgacsekk adó" -, valamint a bankadó kivetése, illetve megemelése miatt,
- illetve hogyan változott az egyes megélhetési költségekkel kapcsolatos fizetési kötelezettségek mértéke az Orbán-kormány hivatalba lépése óta.
A törvényt - megfelelő felkészülési idő biztosítása mellett - 2013. május 1-jétől kell alkalmazni.
Az üzemanyagokat Magyarországon terhelő jövedéki adó jelenleg hatályos mértékét a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 52. §-a rögzíti.
Az irányelv 13. cikk (1) bekezdése értelmében azon tagállamokban, amelyek nem vezették be az eurót, minden évben az október első munkanapján érvényes és az Európai Unió Hivatalos Lapjában kihirdetett árfolyamot kell alkalmazni az adó minimális mértékének meghatározására, és azok a következő naptári év január 1-jétől érvényesek.
Az alábbi táblázat az irányelvben meghatározott minimális mértéket, valamint - a 2012. október 1-jén érvényes 285,13 Ft/€ árfolyamon számított - lehetséges korrekciónak a mértékét mutatja be a hivatkozott jogszabályokban szereplő, 2013. május 1-jétől hatályos alapvető rendelkezések alapulvételével (nem vizsgálva itt az egyes speciális termékfajtákra, kivételes eljárásokra vonatkozó rendelkezéseket):
Mindez tehát azt jelenti, hogy az emberek és a vállalkozások jelenleg ólmozatlan benzin vásárlása esetén literenként több mint 22 forinttal, gázolaj esetén több mint 20 forinttal fizetnek többet a termékekért, mint amennyit az uniós szabályozás alapján kötelező lenne fizetniük. Mindez éves szinten több tízezer forintos többletterhet jelent a családoknak, vállalkozásoknak.
Ha pedig a cseppfolyósított földgáz jövedéki adóterhelését vizsgáljuk, akkor az - a május 1-jétől hatályos adóemelést is figyelembe véve - egységenként több mint 76 forintos többletterhet jelent.
A rendelkezés alapján e számítások alapján kell feltüntetni a Jöt. szerinti adómérték és az irányelv szerinti minimális adómérték közötti különbséget egységár szerint és az értékesített mennyiségre vonatkozóan is.