adozona.hu
T/10383. számú törvényjavaslat indokolással - A rezsicsökkentések végrehajtásáról
T/10383. számú törvényjavaslat indokolással - A rezsicsökkentések végrehajtásáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2013. évi LIV. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: GET) 3. § 8. pontjában meghatározott egyetemes szolgáltatás keretében vételező, a GET 3. § 47. pontjában meghatározott lakossági fogyasztók részére, az egyetemes szolgáltató által kibocsátott számlában a 2012. december 31-ét követő időszakban igénybe vett földgázfogyasztás MJ-ban meghatározott mennyiségéért fizetendő összeg (beleértve a tagi hozzájárulás díját), valamint a szolgáltatás rendelkezésre-állásáért fizet...
(2) Az egyetemes szolgáltató egyértelműen, írásban, a kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában a számla kiküldésével egyidejűleg köteles tájékoztatást nyújtani a lakossági felhasználók részére az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről.
(2) Az egyetemes szolgáltató egyértelműen, írásban, a kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában a számla kiküldésével egyidejűleg köteles tájékoztatást nyújtani a lakossági fogyasztók részére az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről.
(2) A távhőszolgáltató egyértelműen, írásban, a kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában a számla kiküldésével egyidejűleg köteles tájékoztatást nyújtani a lakossági díjfizető, valamint a lakossági felhasználó részére az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről.
(2) A szolgáltató egyértelműen, írásban, a kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában, annak kiküldésével egyidejűleg köteles tájékoztatást nyújtani a lakossági felhasználók részére az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről.
(2) A szolgáltató egyértelműen, írásban, a kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában, kiküldésével egyidejűleg köteles a számlán tájékoztatást nyújtani a lakossági felhasználók részére az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről.
(2) A szolgáltató az (1) bekezdésben meghatározott, a fogyasztóvédelmi hatóság által megállapított szerződésszegése esetén minden érintett számlára vonatkozóan 10000 forint kötbért köteles fizetni a szerződésszegéssel érintett lakossági fogyasztónak.
"(4) A víziközmü-szolgáltató által alkalmazható számlaképről szóló miniszteri rendeletben meghatározottak szerint a víziközmű-szolgáltató elkülönítetten tünteti fel a számlában az alapdíjat és a fogyasztással arányos díjat mind az ivóvíz-, mind a szennyvízelvezetési szolgáltatás vonatkozásában."
[Felhatalmazást kap a Kormány, hogy]
"19. az ügyfélszolgálatok típusára, elhelyezésére és működtetésére vonatkozó részletes szabályokat;
20. a gördülő fejlesztési tervek tartalmát, ütemezését, felülvizsgálatának szabályait, továbbá a tervek jóváhagyásának szempontjait;"
[rendeletben állapítsa meg.]
[Felhatalmazást kap a miniszter, hogy rendeletben]
"9. állapítsa meg a számviteli szabályozásért felelős miniszterrel, valamint a fogyasztóvédelemért felelős miniszterrel egyetértésben a víziközmű-szolgáltatók által alkalmazható számlaképet."
"(3) A Hivatal a kizárólagosan állami tulajdonban álló gazdasági társaság víziközmű-szolgáltatókénti működését - az integrációs folyamatok elősegítése, az ellátásbiztonság folyamatosságának megőrzése végett - engedélyezési eljárás lefolytatása nélkül, a közérdekű üzemeltetési feladatok ellátására, határozatlan időtartamra engedélyezi."
"(3a) A fogyasztásmérő berendezés évente egyszer történő leolvasása esetén az adott naptári évben történő leolvasás legkésőbbi időpontja az adott naptári évet megelőző évben történt leolvasás napja."
(2) A VET 40. §-a a következő (5a) bekezdéssel egészül ki:
"(5a) A (3) bekezdés szerinti mérőberendezések éves gyakorisággal történő leolvasása esetén az adott naptári évben történő leolvasás legkésőbbi időpontja az adott naptári évet megelőző évben történt leolvasás napja."
(3) A Vksztv. 76.§-a az alábbi (8) bekezdéssel egészül ki:
"(8) A közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény, a távhőszolgáltatás versenyképesebbé tételéről szóló 2008. évi LXVII. törvény, valamint a pénzügyi tranzakciós illetékről szóló 2012. évi CXVI. törvény (a továbbiakban együtt: Különadó törvények) szerint külön jövedelemadó, közművezetékek után fizetendő adó, illetve pénzügyi tranzakciós illeték (a továbbiakban együtt: különadó) fizetésére kötelezett víziközmü-szolgáltatók a különadó terhét önállóan viselik, azt az általuk nyújtott szolgáltatás árába közvetlenül vagy közvetve nem érvényesíthetik."
(4) A Vksztv. 76. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(1) A 74. § (2) bekezdés 3. pontjában foglalt felhatalmazás alapján megalkotott rendelet hatálybalépéséig a nem lakossági felhasználók vonatkozásában a víziközműszolgáltató a 2013. január 31-én jogszerűen alkalmazott díjat alkalmazhat."
(5) A Vksztv. 76. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(3) A Hivatal a miniszterrel egyetértésben a jogszabályban rögzített szolgáltatási díjtól eltérő díj alkalmazásához való hozzájárulást adhat a víziközmű-szolgáltató kérelmére abban az esetben, ha a településen beruházás keretében megvalósult, olyan víziközmüvet helyeznek üzembe, amelynek eredményeként addig nem nyújtott víziközmű-szolgáltatás kerül bevezetésre."
(6) A Vksztv. 76. § (7) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(7) A Hivatal a 65. § (2) bekezdése szerinti javaslatát első alkalommal 2014. október 15-ig küldi meg."
(7) A Vksztv. 77. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(1) A 74. § (2) bekezdés 4. pontjában foglalt felhatalmazás alapján megalkotott rendelet hatálybalépéséig a víziközmü-szolgáltató a 2013. január 31-én jogszerűen alkalmazott díjat alkalmazhatja.
(2) A Hivatal az átadási árra vonatkozó javaslatát első alkalommal 2014. október 15-ig küldi meg."
(8) A Ht. 91. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(2) A 88. § (3) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján megalkotott rendelet hatálybalépéséig a közszolgáltató a gazdálkodó szervezet ingatlan tulajdonos vonatkozásában - a (3) és (6) bekezdésben meghatározott kivétellel - a 2012. december 31-én alkalmazott bruttó díjhoz képest legfeljebb 4,2%-kal megemelt mértékű díjat alkalmazhat."
(9) A Ht. 91. § (7) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(7) A (6) bekezdés szerinti esetben a Hivatal a díjmegállapításra vonatkozó kezdeményezést közigazgatási hatósági eljárás keretében 45 napon belül bírálja el. A Hivatal a kezdeményezésben foglaltaktól eltérően is megállapíthatja a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj mértékét azzal, hogy az a kezdeményezésben megjelölt mértéknél nem lehet magasabb."
(10) A Ht. 91. § (8) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(8) A Hivatal a (6) bekezdés szerinti javaslatát az OHÜ-vel együttműködve, az OHÜ javaslatának figyelembe vételével készíti el."
(11) A Ht. 91. § (11) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(11) A (6) bekezdés szerinti esetben a közszolgáltatónak a Hivatal határozatában meghatározott díjat a határozat jogerőre emelkedését követően kell alkalmaznia."
(12) A Ht. 91. § (12) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(12) A Hivatal a 47. § (5) bekezdése szerinti javaslatát első alkalommal 2014. szeptember 30-ig küldi meg."
(2) A fogyasztóvédelmi hatóság eljárására külön törvényben meghatározott eltérésekkel a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (a továbbiakban: Fgytv.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) E törvény rendelkezései az Fgytv. alkalmazásában fogyasztóvédelmi rendelkezések.
(2) E törvény hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Ht. 91. §-ának (4)-(5) bekezdései.
Ma egy fizetésből élő családnak jövedelme legkevesebb 20 %-át kell rezsire fordítania. A fogyasztóvédelmi hatósághoz a Kormányhatározat kihirdetését követően több száz megkeresés érkezett telefonon, személyesen, valamint írásban, melyben a fogyasztók arra hivatkoztak, hogy a szolgáltatók ténylegesen nem érvényesítették az előírt mértékű rezsicsökkentést.
Megjelennek továbbá a törvényben az újabb rezsicsökkentést, a víz-, a csatorna- és a szemétszállítás mérséklését megalapozó rendelkezések is, amelyek hasonló elvek mentén juttatják érvényre a lakossági fogyasztókat érintő könnyítéseket.
A Vksztv. kiegészül a víziközmű-szolgáltató által alkalmazható számlaképre vonatkozó szabályozással, az üzletszabályzat kialakítására valamint a gördülő fejlesztési tervek tartalmát, ütemezését, felülvizsgálatának szabályait, továbbá a tervek jóváhagyásának szempontjaira irányuló felhatalmazó rendelkezésekkel.
A törvényi rendelkezések azonos elvek mentén szabályozzák a gáz, a villany és a távhő esetében a fenti elvárásokat, hogy a lakossági fogyasztók számláiban ténylegesen is realizálódjon a rezsicsökkentés, valamint, hogy a fogyasztó a szolgáltató tájékoztatása révén megbizonyosodhasson arról, hogy az ő esetében is realizálódik a rezsicsökkentés.
A nagyszámú fogyasztói visszajelzés és panasz indokolta, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság ne egyenként keresse meg a szolgáltatókat a tényállás tisztázása során, hanem ex ante rendelkezzen a fogyasztóvédelmi hatóság azokkal az információkkal, ami a lakossági megkeresések hatékony kezelését lehetővé teszik. A jogszabály ezért tájékoztatási kötelezettséget ír elő a szolgáltató szervezetek számára, hogy mennyiben tettek eleget a rezsicsökkentés jogszabályi előírásainak.
A szabályozás továbbá a VET, a GET, a Vksztv. és a Ht. alapvetően a lakossági díjfizetéshez, annak átláthatóbb és egyértelmű szabályozásához szükséges - részben a jogszabályok átmeneti rendelkezései közé illesztett - normáit pontosítja, továbbá azokat a jelen törvényjavaslattal összhangba hozza.