aa) két évvel korábban bíróság által nyilvántartásba vett - az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról ..." />

T/8367. számú törvényjavaslat indokolással - A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény, valamint a magyar hősök emlékének megörökítéséről és a Magyar Hősök Emlékünnepéről szóló 2001. évi LXIII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2012. évi CXXXVIII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

1. § (1) A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 4. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában kedvezményezett)
"a) a magánszemély rendelkező nyilatkozata évének első napja előtt legalább
aa) két évvel korábban bíróság által nyilvántartásba vett - az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról ...

T/8367. számú törvényjavaslat indokolással - A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény, valamint a magyar hősök emlékének megörökítéséről és a Magyar Hősök Emlékünnepéről szóló 2001. évi LXIII. törvény módosításáról
1. § (1) A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 4. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában kedvezményezett)
"a) a magánszemély rendelkező nyilatkozata évének első napja előtt legalább
aa) két évvel korábban bíróság által nyilvántartásba vett - az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban Civil tv.) szerinti - egyesület (kivéve a pártot, biztosító egyesületet, munkaadói és munkavállalói érdek-képviseleti szervezetet),
ab) két évvel korábban bíróság által nyilvántartásba vett - a polgári törvénykönyvről szóló törvény szerinti - alapítvány,
ac) egy évvel korábban bíróság által nyilvántartásba vett olyan közhasznú alapítvány vagy közhasznú egyesület, amely tevékenységét állami szervvel vagy helyi önkormányzattal a rendelkező nyilatkozat évének első napja előtt legalább egy évvel kötött szerződés alapján végzi, valamint
ad) egy évvel korábban bíróság által nyilvántartásba vett közalapítvány,
ha az alapcél szerinti közhasznú tevékenységét a magánszemély rendelkező nyilatkozata évét megelőző év első napja óta megszakítás nélkül végzi;"
(2) A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 4. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Az (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti kedvezményezett az állami szervvel vagy helyi önkormányzattal kötött szerződése másolatának az adóhatósághoz történő becsatolásával igazolja, hogy közhasznú tevékenységét közfeladat-ellátási kötelezettség mellett végzi."
2. § A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 7. § (8) bekezdése a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A felhasználás abban az esetben tekinthető - a közcélú tevékenység szempontjából - megfelelőnek amennyiben a költségvetési támogatást)
"a) a 4. § (1) bekezdés a) pont aa)-ad) alpontja szerinti kedvezményezett az alapcél szerinti közhasznú tevékenysége megvalósítására fordítja"
3. § A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény a következő 9. §-sal egészül ki:
"9. § A kedvezményezett a 2012. és 2013. évben a 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti nyilatkozatát a következő tevékenységekre vonatkozóan teszi:
1. egészségmegőrzés, betegségmegelőzés, gyógyító-, egészségügyi rehabilitációs tevékenység
2. szociális tevékenység, családsegítés, időskorúak gondozása
3. tudományos tevékenység, kutatás
4. nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés
5. kulturális tevékenység
6. kulturális örökség megóvása
7. műemlékvédelem
8. természetvédelem, állatvédelem
9. környezetvédelem
10. gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet
11. hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése
12. emberi és állampolgári jogok védelme
13. a magyarországi nemzetiségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység
14. sport, a munkaviszonyban és a polgári jogi jogviszony keretében megbízás alapján folytatott sporttevékenység kivételével
15. közrend és közlekedésbiztonság védelme, önkéntes tűzoltás, mentés, katasztrófaelhárítás
16. fogyasztóvédelem
17. rehabilitációs foglalkoztatás
18. munkaerőpiacon hátrányos helyzetű rétegek képzésének, foglalkoztatásának elősegítése - ideértve a munkaerő-kölcsönzést is - és a kapcsolódó szolgáltatások
19. euroatlanti integráció elősegítése
20. közhasznú jogállású szervezetek számára biztosított - csak közhasznú jogállású szervezetek által igénybe vehető - szolgáltatások;
21. ár- és belvízvédelem ellátásához kapcsolódó tevékenység
22. bűnmegelőzés és áldozatvédelem.
4. § A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 4. § (2) bekezdése e) pontjában az "alapszabálya, alapító okirata" szövegrész helyébe az "alapcél" szöveg lép.
5. § Hatályát veszti a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 4. § (2) bekezdés f) pontja.
6. § A magyar hősök emlékének megörökítéséről és a Magyar Hősök Emlékünnepéről szóló 2001. évi LXIII. törvény 3. §-ában az "az egyesületek" szövegrész helyébe az "a civil szervezetek" szöveg lép.
7. § Ez a törvény a kihirdetést követő napon lép hatályba, és a hatálybalépést követő napon hatályát veszti.
Indokolás
Általános indokolás
A törvényjavaslat a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. tv. 4. §; (1) és (2) bekezdését módosítja azzal a céllal, hogy feloldja a közhasznú szervezetek kedvezményezetté válásához szükséges nyilatkozattal kapcsolatos ellentmondást.
Részletes indokolás
Az 1-2. §-hoz
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. tv. (a továbbiakban: Szftv.) 4. § (1) bekezdés a) pontja határozza meg az ún. civil kedvezményezetteket. A bekezdés módosításával egyértelműen elkülönülnek az egyes szervezeti típusok és az azok kedvezményezetté válásához szükséges időszakok. Az Szftv. 4. § (1) bekezdés a) pontjának módosítására és új (2a) bekezdéssel való kiegészítésére a következő további okok miatt van szükség.
Az Szftv. 4. § (5) bekezdése alapján az adóhatóság tájékoztatja a kedvezményezett civil szervezetet az adózói rendelkezések várható nagyságáról és egyúttal felhívja a kedvezményezettet, hogy nyilatkozzon a kedvezményezetti feltételek fennállásáról.
A civil szervezet kedvezményezett nyilatkozatát az Szftv. 4. § (2) bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelelően teszi. A hatályos Szftv. 4. § (2) bekezdés f) pontja úgy fogalmaz, hogy "az (1) bekezdés a) pont ac) pontjában meghatározott közhasznú alapítvány, egyesület a szerződés másolatának az adóhatósághoz történő becsatolásával igazolja, hogy tevékenységét állami szervvel vagy önkormányzattal a rendelkező nyilatkozat évének első napja előtt legalább egy évvel kötött szerződés alapján végzi". A rendelkezésből az következik, hogy a közhasznú jogállású szervezetnek a kedvezményezetté váláshoz rendelkeznie kell állami szervvel vagy önkormányzattal kötött szerződéssel.
A közhasznú szervezetek alapesetben nem rendelkeznek közhasznú tevékenység végzésére irányuló szerződéssel, az csak a korábban kiemelkedően közhasznú jogállású szervezetek szűk körére vonatkozóan állhat rendelkezésre. Ilyen szerződés hiányában azonban az Szftv. 4. § (2) bekezdés f) pontja alapján közhasznú jogállású szervezet nem válhat kedvezményezetté, ami ellenkezik a törvény céljával és az eredeti jogalkotói szándékkal.
A módosítás arra irányul, hogy a közhasznú szervezetekkel szemben ne legyen elvárás az állami szervvel vagy önkormányzattal kötött szerződés megléte, hanem a közhasznú jogállással nem rendelkező civil szervezetekkel azonos feltételekkel váljanak kedvezményezetté.
A 3. §-hoz
Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény által meghatározott átmeneti időszakra tekintettel rögzíti a közhasznú tevékenységek körét.
A 4. §-hoz
A szövegpontosító módosítás, amely az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény fogalomhasználatával való összhangot teremti meg.
Az 5. §-hoz
Lásd 1. § indokolása
A 6. §-hoz
A magyar hősök emlékének megörökítéséről és a Magyar Hősök Emlékünnepéről szóló 2001. évi LXIII. törvény 3. §-ában szövegpontosítást tartalmaz, amely lehetővé teszi egyesületek mellett alapítványok részvételét a megemlékezéseken.
A 7. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.