24/2012. Adózói kérdésre adott válasz (AVÉ 2012/3.)

A jogosult állatorvos tevékenysége nem közhatalmi tevékenység

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa tv.) 7. § (1) bekezdése értelmében nem gazdasági tevékenység és nem eredményez adóalanyiságot a Magyarország Alaptörvénye által, illetőleg az annak felhatalmazása alapján megalkotott jogszabály alapján közhatalom gyakorlására jogosított személy, szervezet által ellátott közhatalmi tevékenység. Az Áfa tv. 7. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően közhatalmi tevékenység különösen a jogszabályalkotási, az igazsá...

24/2012. Adózói kérdésre adott válasz (AVÉ 2012/3.)
A jogosult állatorvos tevékenysége nem közhatalmi tevékenység
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa tv.) 7. § (1) bekezdése értelmében nem gazdasági tevékenység és nem eredményez adóalanyiságot a Magyarország Alaptörvénye által, illetőleg az annak felhatalmazása alapján megalkotott jogszabály alapján közhatalom gyakorlására jogosított személy, szervezet által ellátott közhatalmi tevékenység. Az Áfa tv. 7. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően közhatalmi tevékenység különösen a jogszabályalkotási, az igazságszolgáltatási, az ügyészi, a védelmi, a rendvédelmi, a külügyi és igazságügyi igazgatási, a közigazgatási jogalkalmazói, a hatósági ellenőrzési és pénzügyi ellenőrzési, a törvényességi felügyeleti és ellenőrzési, az államháztartási, európai uniós és egyéb nemzetközi támogatás elosztásáról való döntési tevékenység.
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Éhtv.) 27. § (1) bekezdése határozza meg, hogy melyek azok a szervek, amelyek élelmiszerlánc felügyeleti állami feladatokat látnak el. Az Éhtv. 27. § (2) bekezdése alapján az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv egyes állami feladatainak elvégzésére kormányrendelet feljogosíthatja a magánállatorvost. Az állami feladatok elvégzésére feljogosított magánállatorvos tevékenységével kapcsolatban az Éhtv. 27. § (3)-(4) bekezdése rögzíti, hogy az állami feladatok elvégzésére feljogosított magánállatorvos állami feladatainak végzése közben az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv nevében jár el, és a magánállatorvos az általa beszedett igazgatási szolgáltatási díjat köteles az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv számlájára befizetni.
A jogosult állatorvos hatásköréről és a működésével kapcsolatos részletes szabályokról szóló 113/2006. (V 12.) Korm. rendelet (a továbbiakban. Korm. rendelet) 1. § (1) bekezdésében foglaltak alapján az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv egyes állami feladatainak elvégzésére feljogosított magánállatorvos (a továbbiakban: jogosult állatorvos) az állat belföldi szállítása során vizsgálja a származási hely állatállományát, a szállítandó állatokat, a szállítóeszközt, igazolja az állat forgalomképességét, és kiállítja a szállításhoz szükséges okiratot. A jogosult állatorvos az állatszállítással kapcsolatos hatáskörén túl a Korm. rendelet 1. § (2)-(4) bekezdései szerinti hatásköröket is elláthat.
A jogosult állatorvos az elvégzett állami feladattal ösz-szefüggésben a Korm. rendelet 4. § (3)-(4) bekezdéseiben foglaltaknak megfelelően a szolgáltatás igénybevevőjétől az igazgatási szolgáltatási díjat beszedi és azt a megyei kormányhivatalnak befizeti, a díjról a megyei kormányhivatal nevében állít ki bizonylatot a szolgáltatás igénybevevője felé.
A jogosult állatorvos a tevékenységét az élelmiszerláncfelügyeleti szerv engedélye alapján, az élelmiszerlánc-felügyeleti szervvel kötött szerződés alapján végzi, a jogosult állatorvos díjazását a felek szerződésben állapítják meg (a jogosult állatorvos számára egy hónapban kifizetett díj nem haladhatja meg a köztisztviselők jogállásáról szóló törvény szerinti I. besorolási osztály 12. fizetési kategóriájába besorolt köztisztviselő egy havi illetményének 50%-át).
Az Éhtv. valamint a Korm. rendelet hivatkozott előírásait figyelembe véve, a jogosult állatorvos csak közreműködik az állami feladatok elvégzésében, és nem közvetlenül végzi ezeket a feladatokat, hiszen
- a tevékenységet az élelmiszerlánc felügyeleti szerv nevében végzi (és ennek megfelelően kell teljesítenie a számla, nyugta adási kötelezettséget is),
- a tevékenységhez kapcsolódóan az élelmiszerlánc felügyeleti szervvel kötött szerződés alapján jogosult díjazásra (stb.).
Az Alkotmánybíróság gyakorlata [59/1991. (XI. 19.) AB határozat, 34/1994. (VI. 24.) AB határozat, 52/1996. (XI. 14.) AB határozat, 50/1998. (XI. 27.) AB határozat, 16/1999. (VI. 11.) AB határozat] szerint a közhatalmi jelleg csak a közvetlen közhatalmi joggyakorlás esetén érvényesül. Ezt figyelembe véve, a közhatalmat gyakorló szerv tevékenységében való közreműködés önmagában nem tekintendő közhatalom-gyakorlásnak az áfa rendszerében. [Ebből a szempontból kivételnek mondható a műszaki vizsgáztatásban, környezetvédelmi felülvizsgálatban, eredetiség-vizsgálatban közreműködő külső vizsgáló állomások hatósági eljárásban történő részvételének közhatalom gyakorlásként történő meghatározása.]
Az előzőekre tekintettel a jogosult állatorvos tevékenysége nem közhatalmi tevékenység, vagyis nem tartozik az Áfa tv. 7. § hatálya alá, a jogosult állatorvosnak az élelmiszerlánc felügyeleti szerv felé nyújtott szolgáltatását általános mértékű (20%, 25%, illetve 27%) áfa terhelte, illetve terheli.
A jogosult állatorvos tevékenysége az Áfa tv. 2008. január elsejei hatályba lépésétől kezdődően nem tekinthető az Áfa tv. 7. §-a alá tartozó tevékenységnek. A jogosult állatorvos ugyanis az Éhtv. hatályba lépését megelőzően hatályos, az állategészségügyről szóló 2005. évi CLXXVI. törvény, illetve a Korm. rendelet korábban hatályos rendelkezései alapján is csak közreműködik az állami feladatok elvégzésében, és nem közvetlenül végzi ezeket a feladatokat.
Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV törvény (továbbiakban: régi Áfa tv.) 4/A. § (2) bekezdése alapján ugyanis a következők minősültek közhatalmi tevékenységnek: "a jogszabályi felhatalmazás alapján ellátott jogalkotási, a végrehajtási, az igazságszolgáltatási tevékenység, így a peres és nem peres eljárásként végzett tevékenység, az állam igazságszolgáltató tevékenysége részeként végzett jogszolgáltató hatósági tevékenység, a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény hatálya alá tartozó jogalkotási, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény, a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény, a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV törvény hatálya alá tartozó hatósági eljárási, valamint az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény harmadik részében meghatározott eljárási illetékek és igazgatási, bírósági szolgáltatások díjának alapját képező tevékenységek". Figyelemmel arra, hogy a jogosult állatorvos szolgáltatása a régi Áfa törvény 4/A. § (2) bekezdésében meghatározottak egyikének sem felelt meg - még az illetékről szóló 1990. évi XCII. törvény harmadik részében meghatározott illetékek és igazgatási, bírósági szolgáltatások díjának alapját képező tevékenységnek sem volt minősíthető -, a jogosult állatorvos tevékenysége a régi Áfa tv. alkalmazásában sem minősült közhatalmi tevékenységnek.
[NAV Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály 2128545191/2011. - Nemzetgazdasági Minisztérium 1976/2012]
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.